پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حمایت از اقتصاد درون‌زا / اقتصاد مقاومتی

حوزه/ سالی که گذشت از حیث اقتصادی و معیشتی به هیچ وجه سال خوب و حتی متوسطی نبود و بی شک کم توجهی و بی توجهی مسئولان به اقتصاد مقاومتی و مولفه های آن در تشدید این وضع نابه سامان بسیار موثر بوده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه» هر چند در مجموع سال 1397 به لحاظ اقتصادی به خصوص وضعیت معیشتی مردم ، سال بدی بود اما این وضعیت نامطلوب باعث نشد که رؤیای شوم دشمنان این مُلک و مملکت در سالی چنین سخت که مقارن با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز بود، رنگ تعبیر به خود بگیرد.

البته این سخن به معنای نادیده گرفتن شرایط کنونی اقتصاد و به خصوص فشار مضاعف بر گروه های سطح پایین جامعه از حیث درآمدی و معیشتی نیست ، چه آن که به هر حال ، دشمن یک جنگ تمام عیار اقتصادی با چاشنی فضاسازی روانی و رسانه ای را از حدود یک سال و اندی پیش در شکل و شمایلی جدید آغاز کرده و به تعبیر "اسپوتنیک"، این روزها جنگ رسانه ای بر علیه ایران به اوج خود رسیده و رسانه هایِ دشمن ایران، حرفه ای ترین افراد را برای این جنگ استخدام کرده اند.

در سالی که واپسین روزهای آن را پشت سر می گذاریم، به اذعان اکبر ترکان، معاون رییس جمهور، بر اثر شرایط نامساعد اقتصادی دو دهک از طبقه متوسط به جمع دهک های فقیر جامعه پیوستند.

در حال حاضر بنابر آمار رسمی کشور ، بین 5/3 تا 4 میلیون بیکار در کشور وجود دارد، هر چند که آمارهای غیررسمی ، بیش از این ها را اعلام می کند و از سویی بیم آن می رود که در سال آینده با توجه به برخی پیش بینی ها ، اوضاع از این هم بدتر شود!

قصد و غرض از نگارش این سطور به هیچ وجه کوبیدن بر طبل نااُمیدی نیست بلکه تاکیدی است بر این که بی تدبیری ها در عرصه اقتصاد و تصمیمات نادرست از یکسو و به خصوص کم توجهی و بی توجهی به مولفه های اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درونزا به بهانه تعامل با بیرون از مرزها به خصوص دولت های مستکبرِ عهد شکن از سوی دیگر، چنین شرایطی را پدید آورده و بی شک راه درمان این معضلات ، تکیه بر اقتصاد مقاومتی و سرمایه گذاری بر روی داشته های خودمان و البته تصحیح خطاهای مدیریتی گذشته و اصلاح برنامه ریزی هاست.

تقریباً می شود گفت که بعد از تعطیلات نوروز سال 97 بود که با اعلام رسمی دولت مبنی بر این که نرخ دلار برای تمامی مصارف ارزی، رقم 4 هزار و 200 تومان است، شرایط التهابی به تدریج در اقتصاد کشور حکمفرما شد تا آن جا که وقتی ترامپ، هجدهم اردیبهشت ماه امسال در یک مراسم نمایشی و چند روز قبل از موعد مقرر، اعلام کرد که آمریکا از برجام خارج می شود، اوضاع نابه سامان تر شد.

هر چند رییس جمهور کشورمان ، شامگاه همان روز با بیان این که ما از هفته ها و ماه ها پیش ، به این نتیجه رسیده بودیم که ترامپ ، وفادار به تعهدات بین المللی نیست و بر این مبنا ما تصمیمات لازم را اتخاذ کرده و نگرانی مردم را رفع می کنیم، اما متاسفانه اوضاع آن گونه که دولتمردان انتظار داشتند، پیش نرفت.

به تعبیر دکتر محمد قاسمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، دولت از ابتدای شروع نوسانات اقتصادی با تعارض تئوریک(نظری) و ایدئولوژیک( مبانی رفتاری) مواجه بوده است.

ناهمگونی تیم اقتصادی دولت و سردرگمی و انفعال تصمیم سازان و تصمیم گیرانِ اقتصادی در شرایط بحرانی همگی در پدید آمدن وضع بد امسال موثر بوده اما نباید فراموش کرد که کم توجهی و بی توجهی به اقتصاد مقاومتی در میدان عمل ، یکی از اصلی ترین علت های قضیه بوده است.

رهبر معظم انقلاب، هفتم شهریورماه امسال در دیدار رییس جمهور و اعضای هیئت دولت به تصریح بیان داشتند که:« در زمینه اقتصادی باید قوی و پرحجم کار کرد و تمام خلأها را پر کرد که همه این موارد امکان پذیر و شدنی است و ما در اداره اقتصاد کشور بن بست نداریم.... حجم و کیفیت فعالیت و عملکرد مسئولان اقتصادی کشور باید به گونه ای باشند که شب و روز نشناسند و محور فعالیت ها هم سیاست های اقتصاد مقاومتی باشد که اساس آن ، تکیه بر تولید داخلی است.»

در واقع سوگمندانه باید گفت محور فعالیت های دولت ، اجرای سیاست های مبتنی بر اقتصاد مقاومتی نبوده و گرنه به خاطر تشدید تحریم ها و مشکلات ارزی و البته فشار ناجوانمردانه دشمن، نباید تا به این میزان ، اقتصاد کشور دچار تلاطم و ضعف می شد و لذا امید است که مسئولان و دولتمردان از گذشته تجربه گرفته و برای سال آینده به کیمیایی چون اقتصاد مقاومتی اعتقاد و باوری راسخ پیدا کرده و در عرصه عمل نیز بدان پایبند باشند. انشاالله.

سید محمد مهدی موسوی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha