پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کرسی آزاد اندیشی رودبار

حوزه/ کرسی آزاد اندیشی با موضوع «مقایسه جایگاه زن در جوامع غربی و جمهوری اسلامی ایران» در حوزه علمیه خواهران رودبار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در گیلان، کرسی آزاد اندیشی با موضوع «مقایسه جایگاه زن در جوامع غربی و جمهوری اسلامی ایران» در حوزه علمیه خواهران رودبار برگزار شد.

در اين جلسه  که با داوری حجت الاسلام اشراقی نیا از اساتید حوزه و دانشگاه برگزار گردید، دیدگاه های فمینیستی و غربی درباره جایگاه و حقوق زن از جمله حقوق زنان در جوامع اسلامی، اذن پدر در ازدواج دختر، عدم حضانت فرزندان توسط مادر پس از طلاق و نصف بودن دیه و ارث زنان نسبت به مردان مطرح و طلاب اساتید با استفاده از دلایل عقلی و روانشناسی، به تبیین ارزش والای زن از منظر اسلام پرداختند.

استاد داور ضمن جمع بندی مطالب ارائه شده توسط شرکت کنندگان، با اشاره به شرط اذن پدر در ازدواج دختران، تصریح کرد: این مسأله در راستای ارزش والایی است که اسلام برای شخصیت و جایگاه دختران قائل است؛ چرا که با توجه به تام بودن محبت پدر به فرزندش وشناختی که از جنس خود دارد، دختر خود را یاری می کند تا با پرهیز از تصمیم گیری صرفاً عاطفی و احساسی،از عقل گرایی بیشتری در نگاه خود بهره بگیرد .

وی افزود: در طبیعت زن احساس و عاطفه حرف اول را می زند، لذا در تربیت اولویت با اوست، اما حضانت به معنای پذیرفتن مسئولیت است؛ بنابراین اسلام ویژگی های جسمی و روحی زن را درنظر گرفته و این تکلیف را از دوش زنان ساقط کرده است.

 حجت الاسلام اشراقی ادامه داد: لازمه حضانت، مدیریت است ولازمه ی مدیریت تعقل است و تعقل در مرد بیشتر است و مرتبه احساسی زن بیشتر است و ممکن است در صورت سرپرستی فرزند تصمیم احساسی  بگیرد و آینده فرزند را خراب کند.

وی افزود: مدیریت با تربیت فرق دارد.  مدیریت،  عاطفه نیاز ندارد. تربیت عاطفه و محبت نیاز دارد، حق حضانت یعنی مسئولیت پذیری؛ اسلام به زن خدمت کرده و این حق را برایش قایل شده است .

 حجت الاسلام اشراقی نیا درخصوص شبهات وارد شده مبنی بر تبعیض در سهم ارث و دیه زنان نسبت به مردان اظهار داشت: در اسلام ارث زن نصف در نظر گرفته شده چون زن هزینه دهنده کسی نیست و نفقه اش با پدر یا  شوهر و یا حاکم شرع است و وظیفه کسب روزی برای تامین نیاز خانواده بر عهده مرد می باشد.

کارشناس مسائل اجتماعی در پایان خاطرنشان کرد:  این دیدگاه ها و شبهات توسط فمینیسم و جوامع غربی مطرح می شود تا از این طریق منافع خود را تأمین کنند؛ غرب زن را موجودی شرور می داند و معتقد است باید هر گونه استفاده به ویژه در مسائل جنسیتیی از وی انجام گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha