چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی معاونت سیاسی، اجتماعی حوزه های علمیه در کرمانشاه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین زمانی در جمعه طلاب قرآنی شیعه و سنی، گفت: قرآن تنها نسخه شفا بخش تمامی آلام جامعه بشری است، گرچه ما تاکنون داروها و نسخه های درمان دردهای جامعه ایران، جوامع اسلامی و جهانی را از آیات الهی استخراج نکرده ایم.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از کرمانشاه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی، در جمع طلاب قرآنی شیعه و سنی در کرمانشاه، با تمسک به آیه 82 سوره مبارکه اسراء که می فرماید:« وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا» و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى ‏كنيم و[لى] ستمگران را جز زيان نمى‏ افزايد، گفت: خدمت در محضر قرآن شفای قلوب و توفیقی است که شامل حال خادمان، حافظان، قاریان و عالمان به قرآن گردیده است.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه اجتماع برادرانه طلاب شیعه و اهل سنت در این مسابقات، همکاری مشترک دو حوزه علمیه را در ایران به نمایش گذاشت، افزود: این اجتماع و مسابقات یکی از از آرزوهای دیرینه مقام معظم رهبری است که در برخی دیدارها روی آن تاکید می کردند.

وی در ادامه با بیان این که رهبر معظم انقلاب فرمودند «باید دو مرتبه دوره های طلایی مقاطع دوران گذشته تاریخ اسلام که حوزه های مشترک بین اهل سنت و شیعیان داشتیم احیاء شود»، اظهار کرد: باید اساتید شیعه در حوزه های اهل سنت و اساتید اهل سنت در حوزه های شیعیان تدریس کنند و طلاب مذاهب از اساتید یکدیگر بهره مند بشوند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به اینکه از لحاظ علمی در قرون بین سوم و تا هفتم و هشتم هجری بخش های طلایی تاریخ همکاری حوزه های علمیه است، گفت: اولین مسابقات قرآن و حدیث طلاب شیعه و سنی یک غنچه شکوفا شده از شجره طیبه وحدت، تقریب و همکاری حوزه های علمیه شیعه و سنی است.   

وی با سفارش به همه مسئولان حوزه های شیعه و اهل سنت کشور که در صدد بازگشایی افق های جدید دیگری در بین طلاب شیعه و سنی باشند، تصریح کرد: برای همکاری و تبادل دانش اسلامی از یکدیگر، راه های جدید را بگشایند و از دانش هم بهره مند شوید.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه با اشاره به فضای فراهم شده جامعه و عطش نسل جوان به معارف قرآنی، ابراز داشت: نسل جوان تشنه معارف حیات بخش قرآن از زبان فضلای شیعه و سنی هستند.   

حق قرآن را ادا نکرده ایم

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با بیان اهمیت مسئله قرآن  و با تاکید بر این که ما در جهان یک کتاب وحیانی آسمانی و مصون از تحریف، برخلاف سایر ادیان و کتب آسمانی داریم، گفت: قرآن تنها نسخه شفا بخش تمامی آلام جامعه بشری است، گر چه معتقدیم حق قرآن را تاکنون ادا نکرده ایم.

 وی با اشاره به اینکه داروها و نسخه های درمان دردهای جامعه ایران و جوامع اسلامی و جهانی را تاکنون از قرآن استخراج نکرده ایم، اظهار کرد: به ما گفته اند: اِستَنقِطُوا» قرآن را به نطق در بیاورید و از او بپرسید، لذا راه حل بسیاری از معضلات امروز جامعه را می توان از قرآن یافت که نیاز به اهتمام و کار علمی دارد.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه با بیان اینکه قرائت، تلاوت، تجوید، حسن صوت و حفظ قرآن، همه اینها کارهای بایسته ای است و در این زمینه وظائفی داریم، اظهار کرد: احساس خلاء ما در بخش مفاهیم و یکی از کاستی های در مسابقات بین المللی و کشوری بوده، که باید غنی سازی شود. 

وی تصریح کرد: نباید در بخش حفظ از سایر کشورها جا بمانیم، در حالی که دانشجویان الازهر حافظ کل قرآن هستند، ایران باید در حفظ از آنها جلو بزند. خودم شاهد حضور آقای شجاع زبیدات نوجوان قاری ایرانی که وارد الازهر شد و تعجب همه اهل قرآن را برانگیخت، بودم. نوجوان ایرانی تنها عجمی بود که درمیان قاریان مجرب مصری، در تجوید و قرائت رتبه اول جهان اسلام را کسب کرد.   

حجت الاسلام والمسلمین زمانی خاطرنشان کرد: اگر در مسئله تجوید بخشی از کشورها سبقت گرفته اند ما باید با تلاش این نقیصه را مرتفع و حائز مقام اول در رشته های قرآنی باشیم.

راهکارهای تقویت مفاهیم قرآن

 مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه با ارائه چند راهکار در تقویت بخش مفاهیم برای اهل قرآن، گفت: پیشنهاد اول مطالعه یک دور ترجمه قرآن، اگر تاکید شده بر این که هر روز مقداری قرآن بخوانیم، تاکید ما بر این است که حتما قرآن را با ترجمه بخوانید.

 وی با اشاره به اینکه کلمات مشکله قرآن را به قاموس ها و کتاب های مفردات مثل قاموس القرآن قریشی، مفردات راغب، التحقیق آقای مصطفوی و...، مراجعه کنید، افزد: علّامه حسن زاده آملی می فرمودند: شما طلبه ها بگونه ای درس نخوانید که بعد از 10، 20 سال بعضی از کلمات معانی کلمات قرآن را بلد نباشید.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با بیان اینکه کلمات مشکله در قرآن به دلیل اینکه فعلا کاربرد استعمالی در داخل جامعه و درس های ما ندارد برای ما مشکل است، گفت: استادم علّامه حسن زاده فرمود: یک دور بنویسید و ما هم یک دوره از اول تا آخر قرآن، کلمات مشکله با ترجمه اش را نوشتیم.   

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد من به طلاب علوم دینی مطالعه یک دور ترجمه و دوم تدبر در قرآن است، ابراز داشت: بدون عجله روزی دو صفحه یا دو جزء کمتر بخوانید، اما با تدبر، فکر کنیم و از آن مطلب در بیاوریم.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه با بیان اینکه قاریان بنا بر احادیث، موقع قرائت بگونه ای بخوانندکه وقتی به آیات بهشت و رحمت الهی می رسند روح شما شاداب شده و وقتی به آیات عذاب و گناه می رسند، قطرات اشک جاری شود، گفت: زمانی که مصر بودم در جمع قاریان مصری گفتم در بین شما یکی دو نفر این گونه قرائت می کنند. این روش تمرین می خواهد که باید در ایران نهادینه شود.

 حجت الاسلام والمسلمین زمانی با بیان اینکه پیشنهاد دیگر مسئله تفسیر قرآن است، اظهار کرد: طلبه شیعه خود را از مطالعه تفاسیر علمی اهل سنت همچون بیضاوی، فخر رازی، ابن کثیر و...محروم نکنند. طلاب اهل سنت هم تفاسیر شیعه از جمله المیزان، مجمع البیان، تبیان و... را مطالعه کنند تا در وجود طلاب روحیه و اندیشه قرآنی حاکم و سپس به جامعه سرایت پیدا بکند.

 مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه با اشاره به کلام امیرالمومنین(ع) در خصوص اهمیت قرآن فرمودند:« َاللَّهَ اللَّهَ فِي القُرآن لا یَسبِقُکُم بالعَمَلِ بهِ غَیرُکُم؛ ، خدا را! خدا را! درباره قرآن، مبادا دیگران با عمل به آن بر شما پیشى گیرند، ادامه داد: غیر مسلمان ها در عرصه های مختلف از ما پیشی گرفتند و اولین معجم نویس قرآنی یک مسیحی آلمانی بود.  

استخراج معارف قرآنی رسالت ذاتی ماست

وی با بیان اینکه متاسفانه اولین روش های تفسیری، موضوعات جمع بندی آیات، دائرالمعارف قرآنی و... توسط اندیشمندان یهودی، مسیحی، نوشته شده، گفت: نکند ما در مسئله قرائت، حفظ و ترجمه بمانیم. استخراج معارف قرآنی از کلام الهی رسالت ذاتی ماست.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در پایان با اشاره به اینکه معارف قرآن را باید تبدیل به دانشنامه به زبان های گوناگون کرد، ابراز داشت: برای نسل جوان با 14 میلیون فارغ التحصل دانشگاهی و 13 میلیون دانش آموز، معارف قرآن را متناسب با فهم دانشجو تولید و به او عرضه کنیم که بتواند استفاده کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha