جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جنگ اقتصادی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

جدال دیپلماتیک برای آرزوی محال ترامپ بالا گرفت

 

همزمان با نزدیک شدن به زمان تمدید معافیت کشورهای خریدار نفت از ایران، رویارویی دیپلماتیک واشنگتن با تهران افزایش یافته است.دولت آمریکا با خروج از برجام در دو مرحله تحریم های تعلیق شده علیه ایران را برگرداند. در این راستا در ۱۴ آبان تحریم‌های نفت و گاز ایران البته با اعطای معافیت به هشت کشور برقرار شد و با گذشت شش ماه یعنی در ۱۴ اردیبهشت ماه سال آینده دوباره باید در این باره تصمیم گیری شود. اما فضای رسانه ای و جنگ تبلیغاتی دولت ترامپ علیه صادرات نفت ایران از چند روز قبل به آغاز شده است.در این راستا در روزهای گذشته مقامات دولت آمریکا درباره آینده صادرات نفت ایران اظهارنظر کرده اند.برایان هوک، مسئول گروه اقدام ایران در کنفرانس انرژی سراویک در تگزاس عنوان کرده تحریم ها موجب افت شدید صادرات نفت از سوی ایران شده، یک و نیم میلیون بشکه نفت ایران از بازارهای جهانی حذف شده که به معنای کاهش ده میلیارد دلاری درآمدهای ایران است.استیو منوچین، وزیر خزانه داری تهدید کرده به کشورهایی که برای خرید نفت از ایران معافیت داده شده باید واردات نفت از ایران را متوقف نمایند.یورونیوز نیز خبر داده مایک پمپئو قرار است بزودی با مدیران شرکت های مختلف نفتی دیدار و آنها را به حمایت از سیاست های نفتی آمریکا و انجام صادرات نفت به کشورهای آسیایی برای جایگزینی نفت ایران ترغیب نماید.به این مسئله باید به گزافه گویی‌هایی نتانیاهو درباره برخورد با نفتکش های ایران نیز اشاره کرد که با پاسخ مقامات ایران از جمله وزیر دفاع مواجه شده است.از سوی دیگر آمریکا مذاکرات و رایزنی های خود را با کشورهایی که از ایران نفت وارد می کنند آغاز کرده تا به یک جمع بندی تا اردیبهشت ماه دست پیدا کند. فعلاً مقامات آمریکا مدعی اند که قرار است صادرات نفت ایران در اردیبهشت ماه به صفر برسد. هند و کره جنوبی دو کشوری هستند که در روزهای اخیر عنوان شده مشغول مذاکره با وزارت خارجه آمریکا هستند. گفته می شود دهلی نو می تواند حدود ۳۰۰هزار بشکه و کره جنوبی حدود ۲۰۰هزار بشکه نفت از ایران وارد کنند.بر اساس آمار انتشار یافته، میزان صادرات نفت ایران به شدت کاهش یافته و به زیر یک و نیم میلیون بشکه رسیده است.

 

رکود ،بزرگ ترین اقتصاد جهانی را تهدید کرد

با انتشار آمارهای جدید از کاهش اشتغال‌زایی و ریزش بازار سهام، نگرانی از رکود در بزرگ ترین اقتصاد جهانی افزایش یافته است.مدل سنجیبانک "یو بی اس" از اقتصاد آمریکا نشان می‌دهد به دلیل کاهش شدید مخارج خانوار بر کالاهای با دوام نظیر خودرو، لوازم منزل و آشپزخانه، شانس وقوع رکود در این کشور از ۳۷ درصد در دسامبر ۲۰۱۸ به ۷۳ درصد در فوریه ۲۰۱۹ رسیده است.مخارج خانوارهای آمریکایی اصلی‌ترین محرک رشد اقتصادی آمریکا است که حدود ۱۷ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارد. وقوع رکود در آمریکا نه تنها این کشور که اقتصاد جهانی را شدیداً تهدید می‌کند مخصوصاً حالا که رشد اقتصادی بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان نظیر چین، آلمان، ژاپن، فرانسه و انگلیس کاهش یافته است.دیان سونک، کارشناس مسائل اقتصادی در مؤسسه " گرنت تورنتون" گفت: در زمانی که اعتصاب معلم‌ها و تعطیلی دولت بر درآمد کارمندان تأثیر گذاشته بود، مشکلات ناشی از کاهش رشد اقتصاد جهانی نیز بر اقتصاد آمریکا فشار آورده است و اکنون سوال‌هایی در خصوص توانایی اقتصاد کشور برای مقاومت در برابر این فشار مطرح است.طبق مدل سنجی بانک مرکزی آمریکا، نرخ رشد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ به جای ۲.۱۷ درصد تنها معادل ۱.۰۸ درصد خواهد بود. نشانه‌هایی از آغاز ورود اقتصاد آمریکا به رکود، سیاستمداران بانک مرکزی آمریکا را وادار کرده است تا از سیاست خود در خصوص افزایش نرخ بهره عقب نشینی کنند.با این حال برخی کارشناسان هنوز نسبت به آینده امیدوار هستند. جوزف لا ورگنا، کارشناس اقتصادی در مؤسسه "ناتیکسیس" گفت: فکر نمی‌کنم در افق پیش‌رو، وقوع رکود محتمل باشد. با توجه به تضعیف فضای کلان در عرصه جهانی، این کاهش رشد نمی‌تواند خیلی نگران کننده باشد.

 

اروپا جنگ تجاری با ترامپ را شعله ور کرد

پارلمان اروپا با اکثریت آرا، مذاکرات تجاری جدید با آمریکا را رد کرد.به گزارش روزنامه "وینر سایتونگ"، پارلمان اتحادیه اروپا مذاکرات تجاری جدید با آمریکا را رد کرد. در استراسبورگ تنها 198 نماینده پارلمان اروپا به پذیرش مجدد چنین مذاکراتی رأی داده و 223 نفر با آن مخالفت کردند. البته در این رأی‌گیری مسئله تصویب یک قطعنامه الزام‌آور مطرح نبود، اما یک راهنمای سیاسی برای کشورهای اروپایی است.در عین حال "پایل روبیگ"، از نمایندگان پارلمان اروپا از حزب خلق اتریش درباره وقوع یک جنگ تجاری با آمریکا هشدار داده و اظهار داشته است کسی که امروز علیه مذاکرات تجاری با آمریکا سخن می‌گوید نباید از این مسئله شگفت‌زده شود که در مناسبات تجاری دو سوی آتلانتیک یک تنش دیگر تا یک جنگ تجاری ایجاد شود. قربانیان چنین تحولاتی مردم اروپا و به‌خصوص اتریشی‌ها هستند.کمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا چندی پیش ضمن تأکید بر لزوم مذاکرات با آمریکا درباره تعرفه‌های گمرکی گفته بود که اگر ترامپ تصمیم خود برای اعمال تعرفه‌های گمرکی بالا بر صنعت خودروی اروپا را عملی کند اتحادیه اروپا هم مذاکرات با واشنگتن را متوقف کرده و به اقدامات متقابل روی می‌آورد. به‌گفته وی در این صورت کمیسیون اروپایی به‌سرعت لیستی از تولیدات آمریکایی را منتشر می‌کند که اتحادیه اروپا علیه آن تعرفه‌های گمرکی بالایی را اعمال می‌کند. در این راستا حمایت کامل از طرف کشورهای عضو اتحادیه اروپا وجود دارد.مالمستروم در عین حال ابراز خوش‌بینی کرد که مذاکرات تجاری با آمریکا پیشرفت خواهد داشت و دستیابی به نتیجه‌ای در این راستا در سال جاری میلادی امکان‌پذیر است. اما طبیعتاً این به آمادگی عمل هر دو طرف بستگی دارد.

 

روآندا شگفتی ساز اقتصاد جهانی شد

تولید ناخالص داخلی روآندا، سریع تر از هر کشور دیگری در سال ۲۰۱۸ افزایش داشته است. به نقل از شین هوا، مرکز ملی آمار کشور رواندا اعلام کرد اقتصاد این کشور در سال ۲۰۱۸ و با ثبت عملکردی نیرومند موفق شده است تا رشد خیره کننده ۸.۶ درصدی را به ثبت برساند که سریع‌ترین نرخ رشد جهان محسوب می‌شود.به گفته این مرکز، این رشد ناشی از رشد ۱۰.۴ درصدی در سه ماهه نخست، ۶.۸ درصدی در سه ماهه دوم، ۷.۷ درصدی در سه ماهه سوم و ۹.۶ درصدی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ بوده است. یوسف مورانگوا، رئیس مرکز ملی آمار رواندا گفت: رشد بخش کشاورزی در این سال شش درصد، رشد بخش صنعت ۱۰ درصد و رشد بخش خدمات ۹ درصد در سال ۲۰۱۸ بوده است.بانک مرکزی رواندا نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن تأیید این رشد اعلام کرد رشد سال ۲۰۱۹ این کشور را ۷.۸ درصد پیش بینی می‌کند. از افزایش ۱۰ درصدی تولید مواد غذایی، افزایش ۲۶ درصدی تولید پنبه و پارچه و افزایش ۳۸ درصدی استخراج آهن از جمله مهم‌ترین دلایل این رشد بسیار بالا در رواندا نام برده شده است.رواندا با حدود ۱۳ میلیون نفر جمعیت، چهارمین کشور کوچک آفریقایی است اما رشد اقتصادی بالای این کشور در سال‌های اخیر باعث افزایش محسوس رفاه شده است به گونه‌ای که متوسط درآمد سرانه این کشور از ۴۱۶ دلار در سال ۱۹۹۴ به ۲۰۹۰ دلار در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است.

 

امریکا دست غول تکنولوژی را قطع کرد

دادگاهی در سن دیه گوی آمریکا که مدتی است شکایت شرکت 'کوالکام' از 'اپل' را بررسی می کند، این شرکت آمریکایی را به سه مورد نقض حق اختراع فنآوری‌های شرکت کوالکام محکوم کرد.همچنین این شرکت آمریکایی در شکایت نامه خود مدعی شد فنآوری ‌های مورداستفاده در محصولات اپل برای پردازش گرافیکی، افزایش طول عمر باتری و انتقال ترافیک پردازش بین پردازنده‌های اپلیکیشن‌های گوشی و مودم، اختراع این شرکت بوده است.شرکت کوالکام شکایت نامه خود را به داگاه 'سن دیه گو ' تسلیم کرد و این دادگاه بعد از بررسی های انجام شده، شرکت اپل را به سرقت اطلاعات فنآوری متهم و به پرداخت 31 میلیون دلار محکوم کرد.کوالکام در ژوئیه سال 2017 میلادی ادعا کرد که اپل از فناوری‌های اختراع شده این شرکت در سری‌های جدید محصولات خود استفاده کرده است.شرکت اپل از این فناوری‌ها در گوشی‌های آیفون سری هفت و هشت و ایکس بهره برده است.البته اختلاف‌های دو شرکت اپل و کوالکام همچنان ادامه دارد و ماه آینده نیز دادگاه 'سن دیه گو' برای بررسی سایر ادعاهای دو شرکت تشکیل جلسه خواهد داد.کوالکام شرکت فعال در حوزه فناوری و تجهیزات ارتباطی و مخابراتی است که در سال 1985 در سن دیه گوی آمریکا تأسیس شده است.

 

گاز منطقه ای از ایران رفتنی شد

امید شکری با اشاره به ضرورت دیپلماسی خارجی و انرژی فعال‌تر برای حفظ و افزایش سهم ایران در بازار گاز منطقه‌ای و جهانی، معتقد است ایران حتی در حال از دست دادن بازار گاز ترکیه نیز هست. در بازار اتحادیه اروپا، رقابت بزرگی بین روسیه، قطر، ایالات متحده و استرالیا وجود دارد. روسیه با استفاده از سیستم قیمت گذاری متفاوت و سیاست صادرات برای هر کشور در بازار اتحادیه اروپا، سهم خود را در بازار اتحادیه اروپا حفظ کرده و افزایش می‌دهد. ایالات متحده مخالف وابستگی اتحادیه اروپا به گاز روسیه است. در دسامبر گذشته، ایالات متحده از اعضای اتحادیه اروپا خواست تا واردات LNG بیشتری را از قطر به جای واردات گاز طبیعی از روسیه انجام دهند. در حال حاضر روسیه دارای دو پروژه بزرگ Turk Stream و North Stream II برای عرضه گاز طبیعی به بازار اتحادیه اروپا است که ایالات متحده مخالف پروژه North Stream II است.ایالات متحده به دلیل انقلاب گاز شیل در تلاش است تا گاز طبیعی و LNG بیشتری را به همسایگان و متحدانش صادر کند. آلمان به گاز طبیعی روسیه نیاز دارد و از پروژه North Stream II استقبال می‌کند. تمامی شواهد نشان می‌دهد که ایران به عنوان یک بازیگر کلیدی با چالش‌های بزرگی در بازار گاز طبیعی هم در بازار منطقه‌ای و هم در بازار جهانی روبرو خواهد شد و همچنین در کوتاه مدت یا میان مدت، برای ایران سخت هست که به عنوان صادر کننده گاز طبیعی به اتحادیه اروپا باشد.با توجه به تحریم‌های ایالات متحده هیچ شرکت بزرگ انرژی خارجی علاقه مند به سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران نیست. به نظر من مشکل اصلی در بخش انرژی ایران این است که برای جذب سرمایه گذاری خارجی ایران نیاز به یک چارچوب قانونی، یک روند کارآمد و سریع تصمیم گیری دارد که این متغیرها دور از دسترس نیستند.

 

اقتصاددانان آوار جنگ تجاری ترامپ را برآورد کردند

مطالعه‌ای که این هفته توسط یک تیم از اقتصاددانان دانشگاه‌های ممتاز آمریکا منتشر شد نشان می‌دهد جنگ تجاری ترامپ ، ۷.۸ میلیارد دلار خسارت به اقتصاد این کشور وارد کرده است.مؤلفان این مقاله می‌گویند تأثیر کوتاه‌مدت اقدامات ترامپ را مورد مطالعه قرار داده و متوجه شدند که واردات از کشورهای هدف ۳۱.۵ درصد کاهش داشته است، درحالی‌که صادرات هدف آمریکا ۱۱ درصد افت کرده است. آنها همچنین متوجه شدند که ضرر سالیانه مصرف‌کننده و تولیدکننده آمریکایی از هزینه‌های بالاتر واردات، به ۶۸.۸ میلیارد دلار رسیده است.این محققان گفتند: با احتساب درآمد بالاتر از تعرفه‌ها برای دولت و سود تولیدکنندگان داخلی از قیمت بالاتر، کل ضرری که کشور متحمل شده است، ۷.۸ میلیارد دلار یا ۰.۰۴ درصد تولید ناخالص ملی شده است.ترامپ از سیاست تجاری محافظه‌کارانه‌ای برای حفاظت از تولید آمریکا، استفاده کرده است. ماه‌هاست که ترامپ با تعرفه‌های یک‌جانبه خود، واشنگتن و پکن را در جنگ تعرفه‌ای تلافی‌جویانه باهم سرشاخ کرده و با وضع تعرفه‌هایی دیگر اتحادیه اروپا و دیگر شرکای تجاری خود را هم خشمگین ساخته است.مؤلفان می‌گویند درحالی‌که تعرفه‌ها به نفع بخش‌هایی بوده است که از لحاظ سیاسی حساس بودند، اما وضع تعرفه‌های تلافی‌جویانه بر کالاهای آمریکایی، سود به دست آمده در این بخش‌ها را خنثی کرده است.این محققان می‌گویند: کارگران بخش‌های حساس به تجارت، در ایالت‌هایی که بیشتر جمهوری‌خواه هستند، بیشترین آسیب را از جنگ تجاری دیده‌اند.

 

هند چین را با آتش بازی اقتصادی تهدید کرد

فدراسیون بازرگانان هندی اعلام کرد برای اینکه درس خوبی به چین به دلیل حمایت از پاکستان بدهند کالاهای این کشور را در روز 19 مارس آتش خواهند زد.چینی ها اخیرا درخواست آمریکا، فرانسه، و انگلیس از سازمان ملل را برای قراردادن نام گروه تروریستی جیش المحمد و اعمال تحریم علیه آن‌را رد کردند.جیش المحمد نام گروهی است که در روز 14 فوریه با حمله به کشمیر تحت کنترل هند 40 پلیس هندی را کشتند.کنفدراسیون بازرگانان هند که متشکل از حداقل 70 میلیون تاجر این کشور است در بیانیه خود آورده است: زمان آن رسیده است که چین به دلیل نزدیک شدن به پاکستان تاوان آن را بپردازد. این کنفدراسیون همچنین یک کمپین کلی برای بایکوت کالاهای چینی توسط بازرگانان هندی راه انداخته و از تجار خواسته تا از خرید و فروش کالاهای چینی خودداری کنند.آشوانی ماهاجان، رئیس سازمان یوارشی جاگران مانچ، که از قضا بسیار به نارندرا مودی، نخست وزیر هند، نزدیک است نیز از این کمپین حمایت کرده و اعلام کرده است که بر اساس تجارب تاریخی، تنها راه شکست دادن چین، بایکوت کالاهای چینی و اقدام قاطع دولت علیه واردات از چین است.

 

اروپا امارات را به لیست سیاه پیوست کرد

کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت‌های اتحادیه اروپا لیست سیاه پناهگاه‌های مالیاتی را بروزرسانی کردند که امارات‌متحده، یکی از کشورهایی است که به لیست جدید اضافه شده است.کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت‌های اتحادیه اروپا لیست سیاه پناهگاه‌های مالیاتی را بروزرسانی کردند که امارات‌متحده، یکی از کشورهایی است که به این لیست جدید اضافه شده است.حوزه قانونی ۱۰ کشور به این لیست اضافه شد درحالی‌که قبلاً تنها ۵ کشور در این فهرست قرار داشت.آروبا، باربادوس، بلایز، فیجی، جزایر مارشال، عمان، امارات متحده عربی، وانواتو و دومنیکا، نام مناطقی است که به این فهرست اضافه شده‌اند.این بزرگترین تغییراتی است که از تاریخ ایجاد این فهرست در ۲۰۱۷، در آن ایجاد شده است. این فهرست پس از آن به کار گرفته شد که شرکت‌های بزرگ و افراد ثروتمند برای کاهش صورت‌حساب مالیاتی خود به طور گسترده از قوانین این کشورها استفاده کردند.کشورها و مناطق دیگر دنیا هم در صورتی که قوانین آنها اجازه دهد فرار مالیاتی اتفاق بیافتد، به این لیست اضافه خواهند شد. کشورهای موجود در این فهرست هم در صورت اجرای اصلاحات لازم، از آن حذف خواهند شد. کشورها یا مناطق قانونی‌ای که قوانین آنها در لیست سیاه این کمیسیون قرار گرفته است، در تراکنش‌های خود با اتحادیه اروپا مورد کنترل و نظارت سخت‌تری خواهند بود، هرچند هیچ تحریمی بر ضد این کشورها تصویب نشد.

 

بازی برگزیت انگلیس بورس‌های جهان را منفی کرد

به دنبال رد دوباره برنامه دولت انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، بورس‌های جهانی در مسیر ریزشی قرار گرفتند.معاملات به نوعی دوربرگردان مسیر صعودی بورس‌های جهانی در روزهای اخیر محسوب می‌شود چرا که به دنبال مخالفت مجدد مجلس انگلیس با برنامه مورد توافق دولت ترزا می و اتحادیه اروپا بر سر برگزیت و واکنش اتحادیه اروپا به این تصمیم مبنی بر این که این اتحادیه حاضر نیست دیگر به لندن امتیازی بدهد، بار دیگر نگرانی‌ها از خروج بدون توافق تشدید شده است.انتظار می‌رود نمایندگان مجلس انگلیس دولت این کشور را موظف به تمدید تاریخ خروج از اتحادیه اروپا تا زمان دستیابی به توافق مشخص کنند. در پی این اتفاق شاخص "داو جونز" بورس وال استریت آمریکا با ۰.۴ درصد کاهش به ۲۵ هزار و ۵۵۴.۶۶ واحد رسید و شاخص "فوتسی ۱۰۰" لندن با ۰.۳ درصد کاهش در سطح ۷۱۵۱.۱۵ واحد بسته شد.این روند نزولی به بازارهای آسیا نیز کشیده شد .در بازار نفت قیمت‌ها صعودی بود به گونه‌ای که هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۲۷ سنت افزایش به ۵۷.۱۴ دلار رسید و هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با ۱۸ سنت افزایش به ازای ۶۶.۸۵ دلار معامله شد.

 

نیویورک در آستانه ورشکستگی قرار گرفت

برای نخستین بار از سال ۱۹۷۵ تاکنون شهر نیویورک آمریکا به دلیل هزینه‌ کرد عمومی بالا و مهاجرت شهروندان از این شهر در معرض ورشکستگی قرار گرفته است.آخرین باری که شهر نیویورک دچار ورشکستگی شد در زمان جرالد فورد رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال ۱۹۷۵ بود که از ارائه مهلت بیشتر برای باز پرداخت بدهی شهر نیویورک خودداری کرد.روزنامه نیویورک پست می‌نویسد: هم اکنون نیویورک با کسری بودجه مواجه است و در صورتی که اقتصاد آمریکا وارد رکود شود شرایط این شهر بسیار سخت‌تر خواهد شد.از طرف دیگر خروج بیشتر شهروندان به دلیل اصلاحات مالیاتی در نیویورک می‌تواند شرایطی بحرانی را رقم بزند.میلتون، اقتصاددان، می‌گوید: شهر هم اکنون از نظر مالی در شرایط سختی قرار دارد و در صورتی که پیش‌تر بحرانی واقع می‌شد نیویورک در شرایط بسیار دشواری قرار می‌گرفت.یکی از دلایل سخت شدن اوضاع مالی شهر نیویورک بالا رفتن تعهدات مالی بلندمدت این شهر است. به گونه‌ای که مقامات این شهر در ماه اکتبر اعلام کردند که بدهی، مستمری‌ها و دیگر مزایای بازنشستگی در این شهر به مجموع ۲۵۷.۳ میلیارد دلار رسیده است که ۴.۷ میلیارد دلار بالاتر از سال مالی ۲۰۱۷ بوده است.بیل د بلاسیو شهردار نیویورک پیشنهاد اضافه شدن ۳ میلیارد دلار به بودجه این شهر را که تا امروز از آغاز سال مالی جاری به ۸۹.۲ میلیارد دلار رسیده است را ارائه کرده است.فرماندار نیویورک نیز می‌گوید: شرایط این شهر با توجه به کسری بالای ۲.۳ میلیارد دلاری آن اصلا خوب نیست و این کسری در نتیجه اجرای قانون مالیاتی جدید ایجاد شده است.

 

حافط سبزپوش ماند

شاخص بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات با رشد ۲۰۰۹.۷۷ واحدی به پله ۱۷۱ هزار و ۱۲۵ واحدی رسید.شاخص کل فرابورس در آغاز معاملات با رشد ۱۳.۴۱ واحدی در شاخص کل به پله ۲ هزار و ۱۱۰ واحدی رسید که بر این اساس ارزش کل معاملات از یک هزار میلیارد ریال فراتر رفت که ناشی از دست به دست شدن ۲۳۵ میلیون سهم طی ۲۸ هزار نوبت معاملاتی است.بورس تهران در پایان معاملات از ۱۷ هزار میلیارد ریال فراتر رفت.شاخص بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات با رشد ۲۰۰۹.۷۷ واحدی به پله ۱۷۱ هزار و ۱۲۵ واحدی رسید.بر این اساس ارزش کل معاملات بورس تهران در پایان معاملات از ۱۷ هزار میلیارد ریال فراتر رفت که طی ۱۵۰ هزار نوبت معاملاتی انجام شد.شاخص کل فرابورس در پایان معاملات با رشد ۱۹.۱۹ واحدی به پله ۲ هزار و ۱۱۴ واحدی رسید که براین اساس ارزش کل معاملات از ۲۶ هزار میلیارد ریال فراتر رفت که ناشی از دست به دست شدن ۱ میلیارد سهم طی ۳۰۷ هزار نوبت معاملاتی است.

 

دادستان علیه مرغ اعلام جرم کرد

عباس جعفری دولت‌‌‌آبادی درخصوص تصمیمات گرفته شده در جلسه امروز کمیته مبارزه با گران‌‌فروشی گفت: امروز آخرین جلسه کمیته مقابله با گران‌فروشی و ویژه بررسی قیمت مرغ بود و همانطور که تاکید شد در مسائل اقلام اساسی چهار حلقه تامین کالا، نظارت، قیمت‌‌‌گذاری و توزیع رصد می‌شود که ما بیشتر در بخش توزیع و نظارت فعالیت داریم.وی ادامه داد: امروز نظرات خیلی متفاوتی در رابطه با مرغ ارائه شد و آخرین قیمتی که توسط دوستان صمت و سازمان حمایت اعلام شد ۱۱ هزار و ۵۰۱ ریال است.این مقام قضاییه به بارزسی صورت گرفته امروز از میادین اشاره کرد و اظهار داشت: امروز معاونان در یکی از میادین توزیع عمده مرغ تنظیم بازار مراجعه کرده بودند، متاسفانه مرغ به قیمت بالای ۱۵، ۱۶ هزار تومان عرضه می‌شد که پس از گزارش‌های معاونان دادستان، بررسی‌ها انجام و نتیجه این شد که اگر امشب وزارت صمت یا سازمان حمایت کتباً این مبنا را اعلام کنند از فردا در میادین اصلی تاکید خواهیم کرد که تیم‌های مشترک تعزیرات و دادستانی مبنای اقدام‌شان ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.قیمت تنظیم بازار ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است و ارائه مرغ با قیمت بالاتر از این جرم است و دادستانی در این بخش ورود خواهد کرد.

 

جهان دلار را وادار به عقب نشینی کرد

یورو در معاملات امروز بهترین عملکرد را در بین ارزهای مختلف داشت.پوند که با رسیدن به ۱.۳۳۸۰ دلار در بالاترین سطح ۹ ماه اخیر خود قرار گرفته بود، در معاملات امروز و بدون تغییر نسبت به روز پنجشنبه به ازای ۱.۳۲۵۲ دلار مبادله شد. با این حال ارزش پوند در برابر دلار با وجود مسائل پیش آمده بر سر نحوه خروج انگلیس از ابتدای اروپا در مقایسه با ماه ژانویه ۱.۸ درصد افزایش یافته است.ین ژاپن پس از آنکه بانک مرکزی این کشور در تصمیمی که از قبل انتظارش می‌رفت نرخ بهره را در سطح منفی ۰.۱ درصد نگه داشت، با عقب نشینی از سطوح ضعیف ثبت شده در روز چهارشنبه بار دیگر به کانال ۱۱۱ ین بازگشت به گونه‌ای که هر دلار به ازای ۱۱۱.۶۴۵۹ ین مبادله شد.همچنین پس از آنکه استیون منوچین- وزیر خزانه داری آمریکا- اعلام کرد دیدار روسای جمهور آمریکا و چین که قرار بود اواخر این ماه برگزار شود فعلاً برگزار نخواهد شد، ارزش دلار در برابر یوان چین کاهش یافت و هر دلار به ازای ۶.۷۱۳۹ یوان مبادله شد. وین تین- کارشناس مسائل ارزی در موسسه " براون برادرز"- گفت: فکر می‌کنم روی هر دو طرف فشارهایی برای رسیدن به توافق وجود دارد اما این فشارها احتمالاً تعیین کننده قواعد بازی نخواهند بود.یورو که در مبادلات امروز بهترین عملکرد را داشت و ارزش آن در برابر تمام همتایانش بالا رفت به ازای ۱.۱۳۲۰ دلار مبادله شد که در مقایسه با روز قبل، ۰.۱۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. دلار استرالیا نیز با ۰.۳ درصد افزایش به ازای ۰.۷۰۸۳ دلار آمریکا مبادله شد.در برابر سایر ارزها، هر دلار آمریکا به ازای ۶۹.۰۸۶۴ روپیه هند، ۱.۳۳۰۹ دلار کانادا و ۱.۰۰۴۰ فرانک سوئیس مبادله شد.

 

دستمزد ۹۸ به ایستگاه سرنوشت ساز رسید

دویست و هشتاد و یکمین نشست شورای عالی کار سه شنبه 21 اسفند ماه 97 به منظور تعیین دستمزد 98 کارگران با حضور وزیرکار و شرکای اجتماعی برگزار شده بود که پس از 6ساعت چانه زنی به دلیل اختلاف نظر زیاد بین نمایندگان کارگران و کارفرمایان بدون تعیین دستمزد پایان یافت.در شورای عالی کار علاوه بر تعیین «حداقل دستمزد» سال آینده، میزان افزایش «سایر سطوح مزدی» نیز مشخص خواهد شد. مجموع حقوق پایه، بن کارگری، حق مسکن و حق اولاد (برای سرپرستان دارای فرزند) حداقل دریافتی حقوق کارگران را تشکیل می‌دهد.در راستای تعیین دستمزد 98، طی هفته های گذشته و در آغاز مذاکرات مقدماتی دستمزد «کمیته مزد شورای عالی کار» با هدف بررسی هزینه‌های ماهیانه خانوار تشکیل جلسه داد و با توافق نمایندگان کارفرمایی و کارگری هزینه زندگی ماهیانه یک خانوار با تعداد 3.3نفر، سه میلیون و760 هزار تومان تعیین شد، که یک میلیون و 89 هزار تومان نسبت به هزینه ماهیانه زندگی سال گذشته افزایش داشته است. در سال گذشته حداقل هزینه معیشت حدود دو میلیون و 680 هزار تومان تعیین شده بود.بر اساس اطلاعات به دست آمده نمایندگان کارفرمایی پیشنهاد افزایش درصد ثابت به حقوق پایه را ارائه دادند که نمایندگان کارگری ضمن مخالفت با این سناریو، پیشنهاد افزایش ترکیبی «رقم ثابت به اضافه درصد» را ارائه دادند.از آنجایی که سال 97 نحوه تعیین دستمزد کارگران رقم ثابت و درصدی افزایش بود و امسال نیز حقوق کارکنان دولتی و دستگاه های اجرایی برای سال آینده به میزان «400 هزار تومان به اضافه تا 10درصد» افزایش یافت، به نظر می رسد که  نحوه تعیین دستمزد کارگران نیز مانند سال جاری باشد.دستمزد 97 کارگران نیز مانند سال جاری به روزهای پایانی سال رسید و در 28 اسفندماه 96 اعضای شورای عالی کار پس از ساعت ها بررسی و تشکیل چندین جلسه دستمزد با افزایش 19.8  درصدی حداقل دستمزد کارگران  در سال 97 توافق کردند و این موضوع در شورای‌عالی کار تصویب شد. با اجرای این میزان افزایش دستمزد کارگران در سال 97 با 189هزار تومان افزایش به یک‌میلیون و 115هزار تومان در سال 97 رسید. اما میزان افزایش سایر سطوح مزدی در فروردین ماه سال 97 تعیین گردید.

 

نبض دلار ثابت شد

پس از یک هفته کاهش در بازار ارز، قیمت ارزهای مختلف در بانک‌ها و صرافی‌ها روند صعودی به خود گرفت.شعب ارزی بانک ها هر دلار آمریکا را ۱۲ هزار و ۷۱۲ تومان می‌خرند که نسبت به هفته گذشته که ۱۲ هزار و ۴۷۹ تومان بود، حدود ۲۳۰ تومان افزایش قیمت دارد.قیمت خرید یورو نیز ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان است که نسبت به هفته گذشته افزایش قیمت بیش از ۳۰۰ تومانی داشته است. همچنین صرافی‌های مجاز بانک مرکزی امروز قیمت خرید هر دلار آمریکا را ۱۲ هزار و ۸۹۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۲ هزار و ۹۹۰ تومان اعلام کرده‌اند.همچنین امروز قیمت خرید هر پوند انگلیس در شعب ارزی بانک‌ها ۱۶ هزار و ۹۰۶ تومان اعلام شده است.

 

98 به قطار ایست داد

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ویژگی‌ بارز خدمات امسال راه‌آهن شامل افزایش ۱۵ درصدی صندلی در شبکه ناوگان ریلی و عدم تغییر قیمت بلیت نسبت به سال گذشته است.سعید رسولی در نشست خبری خدمات راه‌آهن بویژه خدمات مسافری در نوروز ۱۳۹۸ اظهار کرد: ستاد نوروزی راه‌آهن جهوری اسلامی ایران در شبکه حمل‌ونقل ریلی کشور از شهر مقدس مشهد افتتاح شد و به مدت ۲۲ روز در ایام پیک سفرهای نوروزی در خدمت مردم ایران برای ایجاد شرایط مطلوب، خواهد بود. مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در خصوص ویژگی‌های بارز خدمات امسال راه‌آهن تصریح کرد: افزایش ۱۵ درصدی صندلی در شبکه ناوگان ریلی و عدم تغییر قیمت بلیت نسبت به سال گذشته از جمله ویژگی‌های خدمات نوروزی راه‌آهن است.وی در خصوص میزان توسعه خطوط ریلی نسبت به سال گذشته، افزود: حدود ۸۰۰ کیلیومتر در سال ۱۳۹۷ خط جدید ایجاد شده است که یک رکورد بوده و امروز مجبور هستیم در نقاطی که ترافیک بالا است مسیرها را دو مسیره کنیم و در حال حاضر ۱۰۰۰ کیلومتر دو مسیره شده است.

 

بورس به رهبری نفتی‌ها رشد کرد

امروز فعالان بازار سهام شاهد رشد قیمت سهم‌ها در گروه‌های مختلف از جمله نفتی‌ها بود. نماگر اصلی بازار بیش از ۲۰۰۰ واحد رشد کرد و در برخی از سهم‌ها شاهد صف‌های خرید بودیم.در حالی که فعالان بازار سهام روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ را تجربه می‌کنند تعدادی از شرکت‌ها در حال تأمین مالی در بازار سرمایه هستند. امروز ۱,۰۰۰ میلیارد تومان اوراق اجاره در بورس تهران عرضه شد که این موضوع باعث شد که ارزش کل معاملات به بیش از ۱,۵۰۰ میلیارد تومان برسد.شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۲۰۰۹ واحد رشد کرد و به رقم ۱۷۱ هزار و ۱۲۵ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن ۲۹۷ واحد رشد به رقم ۳۱ هزار و ۸۸۶ واحدی رسید. شاخص آزاد شناور نیز با ۲۱۲۷ واحد رشد عدد ۱۹۲ هزار و ۳۹۴ واحدی را تجربه کرد و شاخص بازار اول و دوم هر کدام ۱۵۰۳ و ۳۸۹۳ رشد را تجربه کرد. در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای شاهد رشد پرقدرت بسیاری از نمادها بودیم به طوری که بیش از نیمی از نمادهای این گروه بیشتر از چهار درصد نسبت به روز گذشته افزایش قیمت را تجربه کردند. در این گروه تعدادی از سهم‌ها با صف‌های پایدار خرید روبرو شدند.

 

بوئینگ، بورس آمریکا را زمین‌گیر کرد

کاهش شدید سهام شرکت بوئینگ که به دلیل ممنوعیت گسترده پرواز هواپیماهای مدل 737 مکس این شرکت افزایش یافته است، از جمله مهم‌ترین دلایل روند نزولی بازار سهام در آمریکا به شمار می آید. میزان سهام شرکت بوئینگ در پنج شنبه هفته گذشته دست کم 12 درصد کاهش یافت ولی این رقم در روز جمعه حدود 1.4 درصد افزایش یافت. هم اکنون ایرلند، آلمان، ایتالیا، اتریش، کانادا، هلند، چین، امارات، ترکیه، کویت، عمان و چندین کشور دیگر پرواز این هواپیما را متوقف کرده اند.این گزارش حاکی است که هم اکنون دست کم 731 فروند از هواپیمای بوئینگ 737 مکس در سراسر جهان زمین گیر شده است.کارشناسان معتقد هستند با توجه به اینکه دلیل سقوط دو هواپیما بوئینگ 737 در کشورهای اندونزی و اتیوپی شبیه هم بوده است، احتمال می‌رود همه هواپیماهای بوئینگ مدل مکس دارای نقص فنی مشابهی باشند.هواپیماهای بوئینگ 737 مکس تازه‌ترین مدل موفق از خط تولید بوئینگ 737 هستند و این گروه از هواپیماها شامل مدل‌های 7، 8، 9 و 10 است.بوئینگ تا پایان ژانویه از مجموع بیش از پنج ‌هزار سفارش مکس 8 ، 350 هواپیما را تحویل داده بود. تعداد کمی از هواپیماهای مکس 9 هم در حال پرواز هستند.

 

نوروز بانکی کلید خورد

شبکه بانکی با افزایش سقف پرداخت در دستگاههای خودپرداز به استقبال نوروز رفت تا هموطنان در این روزها بتوانند در شبانه روز تا 500 هزار تومان از حساب های خود برداشت کنند. همه ساله بانک مرکزی در آستانه نوروز به بانک ها و موسسه های اعتباری اجازه می دهد به دلیل ایام تعطیلات و افزایش تقاضای مردم به پول نقد برای خرید یا مسافرت، در یک بازه زمانی مشخص سقف برداشت نقدی از خودپردازها را افزایش دهند.بر اساس تصمیم بانک مرکزی از امروز تا هفدهم فروردین 98 سقف برداشت پول از خودپردازها از 200 هزار تومان فعلی به 500 هزار تومان افزایش یافته است و پس از انقضای این بازه زمانی، شرایط دوباره به روال قبل باز می گردد.البته باید این نکته را مدنظر قرار داد که این میزان سقف برداشت برای تراکنش های غیرشتابی بوده است؛ یعنی باید از خودپرداز همان بانکی که کارت صادر شده، برداشت انجام شود؛ در غیر این صورت سقف برداشت همان 200 هزار تومان خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha