جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام خلیل زاده

حوزه/ مراکز مقدس اعم از کنیسه و کلیسا و مساجد و سایر مکان های عبادی ، محلی برای امنیت روحی مراجعین و مؤمنین هستند و به هیج وجه نباید مورد تهدید یا تعرض قرار بگیرند چه رسد به چنین کشتار های وحشیانه ای که در نیوزلند شاهد بودیم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، نماز جمعه این هفته در مسجد جامع امام علی(ع) مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت به امامت حجت الاسلام و المسلمین محمود خلیل زاده در مسجد جامع امام علی(ع) مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت اقامه گردید.

حجت الاسلام و المسلمین خلیل زاده در ادامه  بررسی  موضوع  موانع آگاهی و آفات شناخت از نگاه قرآن کریم، مُهر خوردن بر قوای ادراکی روح بشر را یکی دیگر از این موانع برشمرد و گفت: پیش از این گفتیم که در گام نخست ایجاد مانع در برابر ادراک؛ انسان با دست خود کاری می کند که این پرده و مانع بر قوای ادراکی او قرار می‌گیرد، اما در مرتبه بعد قوای ادراکی او در سیطره پوششی قرار می‌گیردکه ادراک را محدودتر و  کمتر می کند تا این که راه دریافت معرفت را به طور کلی می بندد و به دنبال آثار زشتی که انتخابهای انسان برای او پدید می آورد نه تنها به  بد فهمی مبتلا می شود  بلکه به طور کلی  توان درک حقایق را از دست می‌دهد.

وی با اشاره به  آیه ۱۰۰ سوره مبارکه اعراف گفت: قرآن تاریخ گذشتگان را برای عبرت بیان می کند تا اینکه خوانندگان متوجه سلامت روحی و فکری و اخلاقی خود و نسل آینده شان باشند. از نظر قرآن کریم انسانهایی که  به خاطر خودستایی و از روی هوای نفس برخی توصیه های پیامبران را جدی نگرفتند، غفلت سراسر زندگی  شان را فرا گرفت و به مرور کفر در دل های ایشان رسوخ کرد و نتیجه این رفتارها  آن بود که  آنها را از حقیقت انسانی و هدف خلقت  شان دور کرد  و موجب ‌محرومیت از درک حقایق شد. یعنی کفر باعث شد که قلب و قوای ادراکی آنها مهر زده شود و این به معنی پایان کار آنها است.

امام و مدیر مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت در خطبه دوم پس از توصیه خویش و سایر نمازگزاران به رعایت تقوای الهی، رعایت تقوا را موجب ثبات انسان بر مسیر اعتدال دانست  و آن را لازمه رشد عدالت اجتماعی برشمرد.

وی با اشاره به حادثه  تلخ حمله به مسلمانان در نیوزلند، ضمن اظهار همدردی با خانواده های جان باختگان، از  این گونه رفتارهای غیر انسانی اعلام انزجار نمود و گفت: اگرچه تا کنون انگیزه مهاجم یا مهاجمین  به روشنی مشخص نشده ولی با هر انگیزه ای که باشد این هجوم وحشیانه و غیر انسانی به نمازگزاران در مکان مقدس  غیر قابل پذیرش  است. ما این را بارها گفته‌ایم که همه مراکز مقدس اعم از کنیسه و کلیسا و مساجد وسایر  مکان های عبادی ، محلی برای امنیت روحی مراجعین و مؤمنین  هستند و به هیج وجه نباید مورد تهدید یا تعرض قرار بگیرند چه رسد به چنین کشتار های وحشیانه ای که در نیوزلند شاهد بودیم . امیدواریم پلیس نیوزلند با  برخورد جدی با مقصرین و مسببین این حادثه تلخ و اعمال مجازات مناسب، باعث تسلی خاطر مسلمانان شود.

استاد خلیل زاده در ادامه با اشاره به  مناسبت  فرا رسیدن سالگرد میلاد امام جواد(ع)  و ضمن تبریک ولادت ایشان خاطر نشان کرد که امام جواد(ع) طی ۱۷ سال امامت  خویش شاگردانی تربیت کرد که هر کدام استوانه های فرهنگ و معارف اسلامی شدند.

وی در پایان گفت:  از امام جواد(ع) نقل شده که فرمودند«سه خصلت جلب محبّت مي كند: انصاف در معاشرت با مردم، همدردي در مشكلات آن ها، همراه و همدم شدن با معنويات (داشتن قلب سلیم).  بر این اساس و با رعایت این سه موضوع انسان می تواند در تعاطی عاطغی و جلب محبت بین مردم موفق باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha