جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام جواد(ع)

حوزه/ ولادت جوادالائمه(ع) که ثامن الحجج(ع) از آن به عنوان بابرکت ترین مولود یاد کرده اند، بی شک بهترین بهانه برای کسانی است که دل در گرویِ باب المراد ایشان داده و و از بیتِ شمس الشموس، انتظار بهترین عیدانه را دارند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، دهمین روز از رجب المرجب، مصادف است با سالروز ولادت امامی که در جود و بخشندگی و تقوا و پاکدامنی، سرآمد و یگانه همه دوران بود؛ جوادالائمه(ع) در چنین روزی در سال 195 هجری قمری در مدینه منوره چشم به جهان گشوده و در هنگام تولد پدر بزرگوارشان امام رضا(ع) فرمودند:" مولودی با برکت تر از ایشان وجود ندارد."

حضرت پس از شهادت مظلومانه و غریبانه ثامن الحجج(ع) در سن 9 سالگی به امامت رسیدند و از این حیث جوان ترین امام معصوم به شمار می روند.

به امامت رسیدن حضرت در این سن و سال که البته خواست و تقدیر الهی بود، باعث شد که حتی برخی شیعیان نیز در امامت ایشان شک و تردید به خود راه دهند و چه بسا همین ها تحت تاثیر القائات دستگاه بنی عباس و دشمنان اهل بیت(ع) نیز قرار گرفتند.

از سویی اگر به تاریخ نگاهی دقیق داشته باشیم ، نیک متوجه می شویم که دوران زندگانی حضرت جواد الائمه(ع) یکی از دوران پرخفقان از حیث سیاسی بوده که تازه در همین ایام نیز شاهد ظهور و بروز انواع گروه های تفرقه انگیز، ضعیف شدن شیعیان از نظر سیاسی و اجتماعی و نیز قوت گرفتن خلفای عباسی همچنین شیوع مساله ترجمه از آثار اندیشمندان یونانی هستیم.

در چنین اوضاع و احوالی، امام نهم قبل از هرچیز برای راسخ تر کردن اعتقاد شیعیان و محبان از یک سو و نیز پاسخ به شبهات القایی در جامعه از سوی دیگر ، جایگاه امامت را در بین مردم تثبیت کرده و به سوالات و شبهات آن ها درباره امامت و ولایت به خوبی پاسخ دادند.

آن بزرگوار همچنین به طور خاص در جلسات پرسش و پاسخ و مناظره با فرقه های نوظهور به ویژه فرقه های کلامی حضور یافته و با منطق و اندیشه متعالی و ناب به سوالات پاسخ می دادند که همین مسایل نیز در هدایت مردم و آگاه شدن نسل جوان و جویای حقیقت آن روز جامعه اسلامی بسیار موثر بود.

حضرت جواد(ع) همه فضایل و کمالات انسانی و اخلاقی را به اذن الهی از اجداد طاهرین خویش به ارث برده بودند که یکی از مهم ترین این فضایل صراحت لهجه در بیان حق و حقیقت است، تا آن جا که می گویند روزی مأمون از گذرگاهی عبور می کرد. بچه هایی که در کوچه بازی می‌کردند از مشاهده موکب سلطنتی مأمون ترسیده و پا به فرار گذاشتند و تنها یک کودک در جای خود ایستاده بود. مأمون به نزد کودک رسید و از او پرسید: چرا تو مثل دیگر بچه‌ها فرار نکردی و کودک با کمال شجاعت گفت: من گناهی مرتکب نشده‌ام تا به خاطر ترس از کیفر آن فرار کنم و راه هم که برای خلیفه تنگ نیست تا با کنار رفتن آن را بگشایم. مأمون که از منطق قوی و صراحت لهجه این کودک متعجب شده بود، پرسید: تو که هستی و کودک نیز با افتخار و سربلندی تمام گفت: من، محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب(ع) هستم.

یکی دیگر از خصایص و ویژگی های برجسته ایشان که برای امروز زندگی ما هم بهترین سرمشق است، صبر و بردباری ایشان در برابر مشکلات و گرفتاری هاست و این که در پناه توکل بر خدا بر مصیبت ها و مشکلات صبر می کردند

نقل است که روزی مردى از امام جواد(ع) خواست که او را نصيحتی بفرمایند و امام(ع) فرمود: "صبر را بالش خود ساز، فقر را در آغوش بگير، لذت ها را واگذار، با هوس مخالفت كن، و بدان كه هرگز از مراقبت خداوند بيرون نيستى، پس ببين در چه حالی قرار داری؟!"

ایشان همچنین به عنوان اُسوه تقوا و بخشندگی و کرامت ، به مسایل اجتماعی و فرهنگی مردم توجه ویژه ای داشتند و به خصوص خدمت رسانی به مردم را موجب نزول رحمت الهی بر انسان توصیف می کردند.

حضرت در حدیث گهرباری در همین باره می فرمایند:" نعمت خداوند بر کسی فراوان نازل نمی شود ، مگراینکه نیاز مردم به وی افزون گردد."

به هر شکل آنچه مسلم است این که سبک زندگی جواد الائمه(ع) به عنوان جوان ترین امام بهترین الگو برای همه به خصوص نسل جوانی است که به دنبال دست یابی به سعادت و کمال حقیقی هستند و می خواهند که هم در دنیا و هم در آخرت زندگی خوبی داشته و سربلند دو دنیا باشند.

سید محمد مهدی موسوی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha