جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فقه گردشگری

حوزه/ پیش نشست نخستین همایش بین المللی «فقه گردشگری» با حضور دبیران اجرایی و علمی همایش، در سالن اجتماعات مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، پیش نشست نخستین همایش بین المللی «فقه گردشگری»، پیش از ظهر امروز با حضور حجج الاسلام «امیررضا نيكبخت» دبیر اجرایی همایش بین المللی فقه گردشگری و « رحیم قرباني» دبیر علمی همایش و معاون  پژوهش جامعة المصطفی تبریز و با حضور کارکنان و طلاب، در سالن اجتماعات مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان برگزار شد.

حجت الاسلام نيكبخت در این نشست به کیفیت برگزاری همایش بین المللی «فقه گردشگری» پرداخت و اظهار داشت: اين نشست پنجمين نشست در خصوص فقه گردشگري است كه به ترتيب در شهرهاي تبريز، گناب، قم و اصفهان برگزارشده است. فقه گردشگري يكي از باب هاي فقه الاجتماع است كه جزءفقه مضاف مي باشد.

وي ادامه داد: پس از اينكه شهر تبريز در سال 2017 به عنوان پايتخت گردشگري كشورهاي اسلامي معرفي شد. در شوراي پژوهشي تبريز همايش بين المللي فقه گردشگري مطرح شد. طبق برنامه ريزي هاي انجام شده، اين همايش در  تاريخ 4، 5و6 ارديبهشت 1398در تبريز برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی همایش بین المللی «فقه و گردشگری» افزود: مقالات ارائه شده به دبيرخانه همايش پس از ارزيابي، چاپ و در روز همايش از آنها رو نمائي خواهد شد.

حجت الاسلام قرباني نیز در بخش دوم این پیش نشست، در خصوص محورهاي همايش نكاتي را بيان کرد و گفت: این همایش درسطح بین المللی و با حضور میهمانانی از کشورهای مالزی، ترکیه، استرالیا، هندوستان و چین و مسئولینی از سازمان بین الملل مثل WTO و OIC برگزار می شود. سعی برآن است باحضور میهمانان و پدران علم گردشگری چون پرفسور جعفری، پرفسوربوئین اسکات و محمد بتول گفتمانی علمی در حوزه فقه مضاف مطرح شود.

وی در خصوص نحوه شرکت در همایش گفت: علاقمندان برای شرکت در همایش به سایت همایش« ictjf.ir » مراجعه کنند، اطلاعات پیرامون نحوه ثبت نام و شیوه تدوین مقاله در سایت موجود است.

دبیر علمی همایش بین المللی «فقه گردشگری» تاکید کرد: از آنجایی که مهلت ارسال مقاله به اتمام رسیده است. امتیاز ویژه ای برای حوزه های علمیه خواهران و برادران از جهت تمدید زمان ارائه مقاله فراهم شده است و 15فروردین آخرین فرصت برای ارسال مقاله می باشد. کسانی که موفق به ثبت نام نشده اند از  طریق ایمیل به آدرس ictjomiu.ac.ir می توانند مقالات خود را برای همایش ارسال کنند.

حجت السلام قربانی اهداف همایش را  این گونه برشمرد: بررسی و واکاوی ابعاد مختلف فقهی و حقوقی مسائل گردشگری، دست یافتن به راهکارهای صحیح علمی و اجرایی برای رفع موانع موجود، ارائه راهکارهای تسهیل امور گردشگری طبق قوانین اسلامی و حقوقی، تبیین راهکارهای تقویت گردشگری در ایران و کشورهای اسلامی و تقویت فرهنگ گردشگری به مثابه عامل تقویت فرهنگ و تمدن اسلامی.

معاون پژوهش جامعة المصطفی تبریز محورهای همایش را شش محور ماهیت شناسی و مبانی گردشگری، جایگاه گردشگری در آموزه های دینی، ابعادو قلمروفقه گردشگری در حوزه ها و انواع گردشگری، فقه گردشگری شهر اسلامی و حقوق گردشگران، جایگاه گردشگری در نظام اداری حقوقی ایران، تبریز و الگوهای شهر مطلوب اسلامی معرفی نمود.

وی ضمن تبیین محورها گفت: در خصوص محورهای همایش کتاب و مقاله ای وجود ندارد، لازم است محققین در این مورد فعالیت هایی را انجام دهند.

حجت السلام قربانی در پایان، به تبیین محور تبریز و الگوهای شهر مطلوب اسلامی پرداخت و گفت: تبریز از نظر تاریخی دارای اهمیت است و طی 6 دوره پایتخت واقع شده که سه دوره آن مربوط به حاکمیت شیعه است؛ به همین علت به عنوان محور قرار گرفت. بنابراین هرکس می تواند در مورد شهر خودش مقاله بنویسد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha