جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آشنایی با کتاب « اصول و قواعد برهان، شرح برهان شفا »

حوزه/ « اصول و قواعد برهان، شرح برهان شفا » تألیف «عسگری سلیمانی امیری»،‌ در بیستمین همایش کتاب سال حوزه، حائز رتبه شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، « اصول و قواعد برهان، شرح برهان شفا » تألیف «عسگری سلیمانی امیری»،‌ در بیستمین همایش کتاب سال حوزه، حائز رتبه شایسته تقدیر شناخته شد.

بر اساس این گزارش: منطق، در تصدیقات و استدلال‌ها، دو بخش اساسی دارد: صورت و ماده. هدف عمده در این دو بخش، اعتبار علم نظری از طریق استدلال است.

هر استدلالی، در صورتی علم نظری را تضمین می‌کند که اولاً صورت استدلال شرایط لازم و کافی اعتباردهی صوری را دارا باشد و ثانیاً ماده استدلال مشتمل بر شرایط لازم و کافی اعتباردهی مادی باشد.

بیان صور استدلال و شرایط لازم و کافی آن، در کتاب قیاس بررسی می‌شود؛ اما علیت و لمیت اعتبارهای صوری، در بخشی از کتاب برهان بررسی شده است. همچنان‌که انواع برهان و شرایط لازم و کافی آن نیز، از مباحث کتاب برهان است.

ابن سینا، به تبع ارسطو، شالوده معرفت‌شناسی اسلامی را در کتاب برهان بنا نهاد و آن را در چهار مقاله به انجام رسانید.

کتاب برهان ابن سینا، تفسیر بدیعی از برهان ارسطو است که اصول و امهات قواعد برهان را در سه مقاله اول به نمایش می‌گذارد؛ اما پراکندی مطالب، سلک واحد نداشتن آنها و دشواری متن کتاب، سبب شده است که محتوای این کتاب هزار سال مهجور بماند و چندان از آن استفاده نشود.

مهم‌ترین کتاب برهانی که پس از ابن سینا به نگارش در آمده است، بخش برهان اساس الاقتباس محقق طوسی است که با برهان ابن سینا بسیار فاصله دارد.

شرح برهان شفا، گامی است در رسیدن درست به مطالب این کتاب و راهی است برای محققان در تحقیق دقیق‌تر این کتاب. این شرح، به قدر بضاعت خود کوشیده است برهان ابن سینا را از مهجوریت هزارساله‌اش برهاند و آن را در معرض استفاده محققان بنشاند.

کتاب « اصول و قواعد برهان، شرح برهان شفا » تألیف «عسگری سلیمانی امیری»،‌ که در بیستمین همایش کتاب سال حوزه، حائز رتبه شایسته تقدیر شناخته شد، از سوی انتشارات مجمع عالی حکمت اسلامی منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha