پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی رستمی - مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

حوزه/ مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه سفر راهیان نور، هدیه شهیدان برای نجات جامعه است، گفت: هر کس خودش را در مسیر خداوند متعال قرار دهد شکست ندارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اهواز، یکی از هدیه‌های بزرگ الهی بعد از جنگ، سفر کاروان‌های راهیان نور بود که آن را شهدا به جوانان امروز ما دادندامروز در قالب کاروان‌های راهیان نور، مردم با سفر به مناطق جنگی و نشستن بر روی خاک مقدس آن، به‌صورت حسی با دوران دفاع مقدس آشنا می‌شوند و این موجب اثرگذاری فراوان روی افراد می‌شود.

سفرهای راهیان نور، مقدمه بازگشت افراد به خویشتن خویش است و موجب می‌شود تا نسل جوان با فرهنگ مقاومت آشنا شده و هر چه بیشتر و بهتر در مسیر کمال معنوی گام بردارد و با تهاجم فرهنگی مبارزه کند.

نسل جوان امروز با دیدن رشادت‌های نسل جوان دیروز برایش هویت ایجادشده و به تاریخ همراه با موفقیت خویش می‌نازد و در مقابل جریان‌های ناامیدکننده مقاوم می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی رستمی مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به ارزیابی از حرکت عظیم و خودجوش راهیان نور، اقدامات نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در حوزه راهیان نور، ظرفیت راهیان نور برای معرفی کارکردهای انقلاب اسلامی در فضای بین‌الملل و... پرداخته که حاصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

* حرکت عظیم و مردمی راهیان نور را چطور ارزیابی می‌کنید؟

حرکت راهیان نور یک اتفاق و یک حادثه‌ای است عملاً مرهون شهدا و اقدامی از سوی شهدا برای نجات جامعه است.

در مقطعی پس از دفاع مقدس، غفلت جامعه را در توجه به دفاع مقدس و شهدای دفاع مقدس فرا گرفت و شاید بی‌توجهی ناشی از بحث؛ مسئله سازندگی و بازسازی این موضوعات بود و این غفلت باعث شد که در حوزه‌های جامعه احساس نیاز و آسیب در آن به وجود بیاید.

راهیان نور بازگشت مجدد مردم به دفاع مقدس است، اما این بار نه برای مقابله با دشمن بیرونی، بلکه برای یادگیری و الهام گیری از شهدایی که در این مناطق بودند؛ راهیان نور اتفاقی است که هم لازم بود و هم می‌شود گفت عنایتی از سوی شهدا بود.

موضوع راهیان نور یک اتفاقی است که نباید در سطح یک کار سیاحتی از آن یادکرد؛ زیرا اصلاً هیچ مناسباتی با کار سیاحتی را ندارد و فضایی که اینجا مشاهده می کنیم فضای ارتباط‌گیری جان و عقل مردم و دل و احساس مردم با یک اتفاق خیلی بزرگ است.

ازیک‌طرف مردم می‌آیند و صحنه‌هایی را می‌بینند جوانانشان و رزمندگان آنان در اوج مظلومیت و تنهایی محکم در مقابل دشمن ایستادند و اجازه ندادند و پیروز شدند؛ از طرفی این انسان‌ها در معرض سخت‌ترین هجمه ها به دنیا آلوده نشدند و خودشان را به دنیا نفروختند و خود را با خدا معامله کردند؛ این راه باز را انسان‌ها می‌آیند و در فضای راهیان نور بهره می‌گیرند و در حقیقت به یاد خودشان می‌آوردند اینکه در قرآن تأکید شده بر امر ذکر که امر ارزشمندی است «ذَکرْهُمْ بِأَیامِ اللَّهِ – آن‌ها را به یاد روزهای خدا بینداز» یکی از روزهای خدا، روزهای دفاع مقدس است.

آمدن و به یاد یوم‌الله و روز خدا بودن، احیاکننده، جلا دهنده و کمال دهنده و بالابرنده وجود هر انسانی است، این اتفاق در راهیان نور در حال رخ دادن است.

* نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در حوزه راهیان نور به‌ویژه راهیان نور دانشجویی چه اقداماتی داشته است؟

قاعدتاً عزیزان ما در دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در برخی از حوزه‌ها که برخی از افراد مسئولیتی را به دوش گرفته‌اند، خودشان اقدام کننده نیستند، بلکه حمایت‌کننده هستند.

موضوع راهیان نور را بسیج دانشجویی متکفل اصلی آن هست و بقیه مجموعه‌های دانشگاهی هم که اقداماتی انجام می‌دهند در ارتباط با ستاد مرکزی راهیان نور در حال انجام دادن هستند.

دانشگاه و همکاران ما در دفاتر نهاد اکثریت تلاششان بر این است تا جایی که ممکن است در موضوع تسهیل حضور دانشجویان در این فضا، حمایت‌های لازم از سوی دانشگاه را برای این عزیزان فراهم کنند و آن جریان حمایتی و در کنار بچه بودن را داشته باشند.

خود عزیزان دفاتر نهاد، اقدام کننده در خیلی از حوزه‌ها نیستند و بیشتر به‌عنوان حمایتگر و پشتیبانی‌کننده حاضر می‌شوند.

* یکی از بندهای بیانیه گام دوم انقلاب، شکستن حصر رسانه‌ای است که تلاش می‌کند جوانان را نسبت به آینده نظام و انقلاب ناامید کنند، نقش راهیان نور را در تقویت بنیه اعتقادی جوانان در امیدواری نسبت به آینده نظام چطور ارزیابی می‌کنید؟

شاید یکی از مهم‌ترین نقش‌ها را داشته باشد و راهیان نور الآن یک قالب مثالی و نمونه و الگویش، مسیری هست که برای دیدن مزار و محل مجاهدت و شهادت و ایثار و رزمندگی رزمندگان دفاع مقدس داشتیم.

الگوی راهیان نور لازم است در سایر حوزه‌ها هم راه بیفتد، اینکه بچه‌های جوان ما، بچه‌های دانشگاه و بسیج به اردوی جهادی می‌روند و به مناطق محروم می‌روند و تلاش می‌کنند یک خدمتی به آنان انجام بدهند، این‌ها نمونه‌هایی است که الگوی قابل‌تعمیم راهیان نور است؛ یعنی هر صحنه‌ای که زمینه‌ای برای مجاهدت دین خدا، مجاهدت برای این ملت مظلوم و خدمت به جامعه وجود دارد، آن صحنه، صحنهٔ الگوگیری از راهیان نور است.

راهیان نور قالبی است که در عالی‌ترین مراتبش، رزمندگان عزیز ما حضور یافتند و مجاهدت کردند و ما حضور پیدا می کنیم و آن صحنه‌ها را می‌بینیم، اما راهیان نور صحنه‌ای نیست که فقط با دیدن و یک توجه تمام شود؛ دیدنی هست که به اقدام متصل شده است، آن اقدام می‌شود صحنه‌های بعدی که در مجاهدت‌های مشابه با صحنه دفاع مقدس، درصحنه‌های تقابل با دشمنی که امروز در مقابلش قرار داریم باید متجلی شود مانند قصه کربلا.

ما دعوت‌شده‌ایم به اینکه از دشمنان امام حسین (ع) نفرت داشته باشیم و با دوستان امام حسین (ع) اظهار همدردی و همراهی کنیم، اما فقط برای این نیست که با یک اتفاقی که 1400 سال پیش رقم خورده است گره بخورد، بلکه باید به زندگی‌های ما ورود کند.

حسینی‌های امروز و مخالفان امام حسین (ع) امروز را بشناسیم آن‌وقت فردی است که به‌درستی با کربلا گره‌خورده است؛ راهیان نور هم مبدأ هست که مجدداً ما را به صف‌بندی‌هایی که وجود داشت و انتخاب‌های زیبایی که می‌شود انجام داد آشنا کند.

* ظرفیت راهیان نور برای معرفی کارکردهای انقلاب اسلامی در فضای بین‌الملل تا چه میزانی می‌تواند مؤثر باشد؟

دفاع مقدس ما یک امر غریبی است برای انسان‌هایی که در فضا و قالب دنیا، مسائل را تحلیل می‌کنند، یعنی در زندگی اومانیسمی و انسان‌محوری امروز انسان معاصر، انسان کامیابی و لذت‌جویی مادی، تلاش برای بقا مادی و بهره‌مندی از امکانات دنیایی برایش ارزش است؛ به همین دلیل مصرف‌گرایی، لذت‌جویی و تلاش برای دستیابی به دنیا در عالی‌ترین وجوهش، خصیصه انسان خوشبخت دنیای معاصر است.

آن چیزی که دین به ما یاد می‌دهد و با فطرت انسان‌ها سازگار است، این است که یک لذت‌های بالاتر و به یک زندگی بالاتر و به یک ارزش‌های بالاتری توجه کند، چشم را باید باز کند و از این مسیر و موانع عبور کند تا امور ارزشمندتر را ببیند.

اگر فرهنگ دفاع مقدس که یکی از عالی‌ترین مظاهر بندگی خداوند و عبور از این مسیر دنیاست را ما بتوانیم نشان بدهیم به کسانی که دسترسی پیدا می‌کنیم؛ خودبه‌خود انسان‌های تشنه کمال را با آن کمال حقیقی آشنا کرده‌ایم.

کسانی که با مفاهیم معنوی مواجه می‌شوند از همین مردم مادی‌گرای دنیاطلب، یک‌دفعه یک احساس سرگشتگی و احساس حیرت و احساس آشنایی با مفاهیم عمیق‌تر به آنان دست می‌دهد و مسیری برای انتخاب‌های بزرگ‌تر برای آنان فراهم می‌شود؛ از این قبیل اتفاقاتی که در حرم‌های اهل‌بیت (ع) رخ می‌دهد برای کسانی که اصلاً در حوزه معنویات نیستند.

ظرفیت راهیان نور و ظرفیت فضاهای معنوی و مجاهدانه رزمندگان عزیز ما در دفاع مقدس، این قابلیت را دارد که آن مفاهیم عالی معنوی را که اتفاقاً محدودیت در بیان برای آن داریم به‌صورت زیبایی منتقل کنند.

بنابراین شناسایی اینکه ما به چه نحوی آیا در قالب موزه دفاع مقدس که خود مجموعه راهیان نور موزه دفاع مقدس است، یا قالب‌های انتشار محتواهای ارزشمند در هر مسیر و شکل و قالبی که باشد، این‌ها ظرفیتی است که انسان سرگشته امروز نیازمند آن است و می‌تواند این مسیر مورد استفاده قرار گیرد.

* شعار امسال راهیان نور مبنی بر «ما پیروزیم» تعیین‌شده است، نظر شما در خصوص این شعار چیست؟

این شعار، شعار قرآنی است و ما به معنای حزب خدا، سپاه و یاران خداوند و کسانی که در مسیر خدایی «ما» شدند؛ اولاً هرکسی که به خدا متصل شود شکست ندارد، در آیات قرآن کریم آمده است که «وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ» و یا «إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ» این‌ها وعده‌های خداوند است و هر کس خودش را در مسیر خداوند متعال قرار دهد شکست ندارد.

نکته دوم «ما» یعنی عبورهایی است که باید از «من» صورت بگیرد و تبدیل‌شدن من به ما است و اگر این اتفاق رخ بدهد و این اتحاد باشد آن پیروزی‌ها رخ خواهد داد.

نکته سوم این است که ما اشاره می‌کنیم به یک اتفاقی که واقع‌شده است و خبری می‌دهیم ازآنچه که در حال وقوع بوده و واقع هم شده است؛ اتفاقات منطقه، سربلندی نظام اسلامی با چهل سال دشمنی‌های دشمنان و گام بلندتر برای پیروزی‌های بزرگ‌تر و بیرون کردن سلطه‌طلبان و مستکبران از کشور و منطقه و ان‌شاءالله از عالم، این‌ها مسیرهایی است که ما دنبالش هستیم و پیروزی‌هایی به دست آورده‌ایم و پیروزی‌هایی هم هست که در انتظار آن هستیم.

گفت‌وگو: ناصر مؤمنیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha