جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی

حوزه/ امروز دشمن مانع بزرگ خودش را انقلاب اسلامی ایران می‌داند، همه ما وظیفه داریم شیعه، سنی، انقلاب را حفظ کنیم برای اینکه انقلاب مهم‌ترین سد و قوی‌ترین سد در مقابل این دشمن است، لذا هم باید در مباحث علمی کار کنیم هم باید اختلافات را نگذاریم کسی دامن بزند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمد جواد فاضل امروز در دیدار جمعی از طلاب اهل سنت هرمزگان که در قم برگزار شد، با تبریک میلاد امام جواد(ع) و اعیاد رجبیه،‌ با بیان این که دینی که امروز در اختیار ما قرار دارد  دین اسلام است و منبع بزرگ او قرآن و سنت پیامبر اکرم(ص)‌است گفت: با همه تلاش‌های زیادی که علمای شیعه و سنی در ابعاد  مختلف، ازجمله فقه، اخلاق، اعتقادیات، تفسیر، حدیث، تاریخ و  سیره، کردند؛  اما  هنوز بخش عمده‌ای از این دین به صورت خام در همین متون اصلی ما باقی مانده است.

وی با بیان این که امروز اگر بخواهیم به مطالبی که بزرگان  ما بیان کرده اند، بسنده کنیم و قانع باشیم اشتباه است، اظهارداشت: «القرآن یجری مجری الشمس و القمر» این در روایات ما نسبت به مسئله قرآن بسیار تأکید شده و به این معناست که علما و پیروان قرآن در هر زمانی یک تدبّر جدید در قرآن کنند و یک درر و گوهرهای جدیدی را از این قرآن کریم برای نسل معاصر خودشان بیرون بیاورند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با تاکید براین که باید تفسیرها در قرآن نوشته شود افزود: باید سؤالات جدید نسل امروز بشر را در محضر قرآن ببینیم، قرآن بر این سؤال‌ها چه پاسخی دارد؟ و این وظیفه اصلی و اولیه‌ی علمای شیعه و سنی است.

این استاد حوزه علمیه با بیان  این که وقتی این سؤال مطرح می‌شود که چرا دشمن به دنبال ایجاد تفرقه بین علمای اسلام است؟ گفت: جواب می‌دهیم که اینها دنبال این هستند که اسلام نباشد، امروز اسرائیل هدف اولی و اصلی‌اش اینست که اسلام نباشد برای او شیعه و سنی فرق نمی‌کند.

وی ادامه داد:  یک سؤال دیگری مطرح است که چرا دنبال این هستند که اسلام نباشد،‌ اگر اسلام بر همین نماز و روزه و حج و قرائت قرآن و این امور این چنینی منحصر کنیم، مگر مخالفتی با مطامع آنها دارد؟،‌بیان داشت: آنها می‌دانند که اسلام در هر عصری حرف برای گفتن بشر آن روز دارد و  این را می‌دانند که  یهودیت و مسیحیت اینطور نیست.

آیت الله فاضل بیان کرد: یهودیت و مسیحیت در مسائل جدیدی که پیش می‌آید حرف دینی تازه ای نمی‌توانند مطرح کنند؛ اما آنکه می‌تواند مطابق با نیاز روز و مبتنی بر منابع اصیل خودش حرف بزند و حرف محکم بزند اسلام است.

استاد حوزه علمیه قم  گفت: اسلام برای هر مطلبی حرف دارد، ما وقتی پیامبر خودمان را پیامبر خاتَم می‌دانیم خاتَمیت مساوی با جامعیت است، خاتمیت یعنی خدا می‌خواهد بفرماید من به وسیله این قرآن و پیامبر و آنچه که پیامبر فرموده، آنچه که قرآن فرموده، همه حرفها را برای شما زدم.

وی افزود: علمای شیعه و علمای اهل‌سنت و طلاب شیعی و طلاب اهل سنت، همه باید در مسائل علمی مربوط به منابع کار فراوانی را انجام دهیم، باید کار کنیم.اگر ما بسنده کنیم به آنچه فقط در کتب‌مان آمده این اشتباه بزرگی است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که بزرگان دین  چراغ راه برای ما هستند گفت: آنها دست ما را می‌گیرند که ما بتوانیم در مباحث حرف را محکم بزنیم، ولی اگر بخواهیم بسنده کنیم یعنی ما چیزی به نام السؤال بدعة نداریم، اگر در یک زمانی یک بخشی از مذاهب اسلامی آن هم شاید روی جهاتی بوده، ما امروز باید به روایت السؤال نصف العمل عمل کنیم،امروز سؤال خودش نیمی از علم است، سؤال حقّ است، جوان امروز و نسل امروز حق دارد سؤال کند ما نباید بگوئیم چه حقی داری که سؤال کنی؟ لذا این را عرض می‌کنم که ما خودمان را هر چه بیشتر تجهیز کنیم.

وی یادآورشد: مرحوم والد ما (آیت الله العظمی فاضل)در بندر لنگه بودند بعد هم با علمای هرمزگان و حتی با علمای اهل‌تسنن ارتباط داشتند و گاهی اوقات اینجا تشریف می‌آوردند یکی از مطالبی که ایشان به آنها می‌گفت می‌فرمودند: من از اینکه طلبه‌های شما یک دوره کمی را می‌گذرانند و بعد می‌روند امام جمعه می‌شوند یا مسئولیتی پیدا می‌کنند و درس را رها می‌کنند تأسف می‌خورم! این یک مسئله مهم است یعنی علمای اسلام امروز وظیفه اولی‌شان این است که کاوشی عمیق‌تر، وسیع‌تر، ما امروز باید زیبایی‌ها و هنرهای دین را بیرون بیاوریم برای بشر عرضه کنیم.

استاد حوزه علیمه ادامه داد:‌ دنیای غرب یک طراحی‌ای که فلاسفه آنها کردند بر اینکه جوان‌ها را مشغول به فساد کنند، گفتند، راهش این است که بنیان خانواده را از بین ببرد، اسلام چقدر راجع به خانواده حرف دارد؟ چقدر راجع به خانواده مطلب دارد؟ دشمن نگذاشته این مطالبی که اسلام برای تحکیم خانواده دارد که امروز یکی از ضرورت‌ها و مسائل اساسی دوران ماست، دشمن کار می‌کند در همین ایران، در کشورهای اسلامی که زیر پرچم اسلام هستند، خانواده را از بین ببرد و اینکه نکاح یعنی چه؟ اینکه دو نفر بنشینند و ملتزم به عقد زوجیّت این یک چیز خرافی است، بروید همینطور با هم زیر یک سقف زندگی کنید و هر روز هر کدام نخواستید ساک‌تان را بردارید و بروید، حالا بچه آمده یا نیامده، مال هست یا نیست! این بنیانی که اسلام برای خانواده قائل است که در روایات وارد شده هیچ بنیانی محبوب‌تر در نزد خدا، و هیچ بنایی محبوب‌تر در نزد خدا مثل خانواده نیست که دختر و پسر ازدواج کنند.

آیت الله فاضل با اشاره به وظائف حوزه‌هاگفت:  اگر دست روی دست بگذاریم یک روزی را صبح می‌کنیم که بنیان خانواده‌ها در ایران هم از بین رفته و متزلزل شده، علمای شیعه و اهل‌سنت باید کار کنند. کار کردن به این است که بیائیم چند تا حدیث از متون خودمان برداریم و چند آیه هم برداریم بگوئیم این دستورات اسلام است، این اول راه است، هر زمانی برای بنیان خانواده ما باید ضرورت‌ها و مسائل آن زمان را عرضه کنیم به قرآن و سنت و با استفاده از این مجموعه ما یک طرحی برای همان دوره و همان زمان بدهیم، این می‌شود نظام اسلامی، این می‌شود نظامی که اسلام داعیه‌دار آن است باید از جهت علمی خیلی کار کنیم.

وی با تاکید بر وحدت مسلمانان اظهارداشت:  امروز کتابخانه‌ای از کتابخانه‌های علمای طراز اول قم را نخواهید دید الا اینکه در کنار کتابهای علمای شیعه کتابهای اهل‌سنت وجود دارد، همینطور از کتابهای اهل شیعه در کتابخانه‌های اهل‌سنت هم باشد، مطالب علمی کاملاً رسد بشود، بررسی شود، این سبب می‌شود که ما به یک نقطه مشترکی برسیم، قرآن می‌فرماید اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم.

استاد حوزه علمیه با اشاره به نظر  فخر رازی در تفسیر خود در باره اولی الامر که می‌گوید تردیدی نیست که در اینکه این اولی الامر باید معصوم باشد، چرا؟ چون وقتی اطاعت خدا، اطاعت رسول، اولی الامر هم کنار اطاعت خدا و رسول قرار داده، یعنی هر چه اولی الامر گفتند درست است پس باید معصوم باشند، این گونه آیات که محوری است گفت:  بالأخره در زمان ما، فرض کنید آیا واقعاً به هرحکام کشورهای اسلامی می‌توانیم بگوییم مصداق یک اولی الامر هستند، آیا می‌شود گفت حاکم عربستان با این قتل و جنایت فجیعی که در یمن انجام می‌دهد مصداق اولی الامر است؟‌ با اینکه این همه منابع مسلمان‌ها را در اختیار کفار قرار می‌دهد که ترامپ در یک سفر 400 میلیارد دلار از اینها دوشید، در یک جلسه، این 400 میلیارد مال چه کسی است؟ مگر مال این مسلمان‌ها نیست؟ چطور یک کسی که خودش را حاکم می‌داند، خودش را خادم الحرمین می‌داند، این پول مسلمان‌ها را به جای اینکه در اختیار این همه مسلمان‌های فقیر بیچاره قرار بدهد در اختیار کفار قرار می‌دهد؟ کشورهای کفر را دارند آباد می‌کنند.

عضو جامعه مدرسین بیان کرد: باید بحث بشود، این بحث‌های علمی و قوی و مؤثر؛ یک بحث‌های علمی داریم که اختلاف در این بحثها در زمانه ما ثمره‌ای ندارد که ثمره‌اش چیست؟ هیچ ثمره‌ای ندارد ، ولی یک بحث‌های علمی داریم که در زمان ما نتیجه‌اش ثمره عملی دارد، که از جمله همین بحث اولی الامر در این آیه است، باید جلسات گذاشته شود. به دور از هر گونه اهانت وتعصب، به دور از هر گونه مسائل حاشیه‌اش غیر صحیح،  علمای اهل‌سنت و اهل شیعه بیایند حرفهایشان را کاملاً بزنند..

وی تصریح کرد: دشمن زمان ما از دشمن زمان رسول اکرم به مراتب خطرناک‌تر و مشکل‌تر و مهم‌تر است؛ مراکزی امروز در اسرائیل درست شده که هر روز دنبال این هستند که به یک آیه‌ای از آیات قرآن یا از جهت ادبی، یا از هر جهتی اشکال وارد کنند، پس معلوم می‌شود دشمنی خیلی زیاد شده، در زمان پیامبر دور هم می‌نشستند یک سوره‌ای را جعل می‌کردند که بخواهند تحدی کنند و با قرآن مقابله کنند، که نمی‌توانستند! الآن هم بحمدالله نمی‌توانند، ولی الآن مسئله مهمتر از تحدی است.

 استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: امروز دشمنان می‌گویند این قرآن اشکالات دارد، یک مسئله بالاتری است. عقل می‌گوید ما باید با همه وجود اسلام را حفظ کنیم، برای حفظ این اسلام باید اختلافات کنار برود، اختلافات که کنار برود نه به این معنا که بگوئیم تو مثل من فکر کن و من هم مثل تو فکر کنم، یعنی نیائیم سر مسائل اختلافی به جان هم بیفتیم، مسلمان‌ها به جان هم بیفتند.

آیت الله فاضل گفت: کارخانه تروریسم خود آمریکاست، مگر آمریکایی ها نگفتند ما داعش را تربیت کردیم، آمدند اسم مسلمان‌ها را تروریسم گذاشتند، خودشان بدترین و فجیع‌ترین جنایت ها را انجام می‌دهند اینها را به مسلمان‌ها نسبت می‌دهند، حالا باز این قضیه‌ای که در مسجد نیوزلند به وجود آمد که فاجعه‌ی بسیار سنگینی است و از همین جا ما به همه مسلمان‌ها این فاجعه را تسلیت می‌گوئیم.

وی بیان داشت: حادثه تروریستی نیوزلند مشت دشمن را باز می‌کند، اینها اتفاقاً دنبال این هستند که اسلام هراسی در اروپا انجام بدهند و مردم را از اسلام دور کنند،  روزی که این مسئله اتفاق افتاده در آنجا مساجد جمعیتش بیشتر شده و همینطور هم هست، اینها نتیجه‌اش به نفع مسلمان‌هاست.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت:‌این حرکت‌ها و ترورها برنامه‌ریزی شده است باید متوجه باشیم، دشمن، دشمنی‌اش به مراتب از هر زمانی بیشتر است. امروز دشمن مانع بزرگ خودش را انقلاب اسلامی ایران می‌داند، همه ما وظیفه داریم شیعه، سنی، انقلاب را حفظ کنیم برای اینکه انقلاب مهم‌ترین سد و قوی‌ترین سد در مقابل این دشمن است، لذا هم باید در مباحث علمی کار کنیم هم باید اختلافات را نگذاریم کسی دامن بزند، هم باید دشمن را بیشتر بشناسیم و من واقعاً از این حرکت تشکر می‌کنم، اینکه عده‌ای از علما و فضلای اهل‌سنت به قم بیایند و اینجا دوره‌هایی گذاشته شود.

  جریان سفر آیت الله العظمی فاضل لنکرانی به فرانسه و مصر دانشگاه الازهر

مرحوم والد ما آن سفری که به پاریس رفته بودند به دیدن امام رضوان الله علیه، از آنجا با رفقایشان به مصر رفتند، فرمودند رفتیم دانشگاه الازهر، در یک حلقه‌ای یکی از علمای اهل‌سنت تدریس می‌کرد و 50 ـ 60 نفر هم نشسته بودند و ما هم نشستیم، یک بحث فقهی مطرح می‌کرد و فرمودند من در اثناء آن بحث سؤالی کردم، یک فردی را گفته بود آن استاد، پدرم گفتند من به ایشان گفتم اینکه شما این را می‌گوئید این را در شبهه موضوعیه می‌گوئید یا حکمیه؟ از همین جا بحث شروع شده بود، بعد گفتند جلسه که تمام شد استاد از منبر که پائین آمد، آمد و دعوت کرد که برویم در اتاق ما و آنجا بنشینیم صحبت کنیم، رفتیم آنجا یک جلسه بسیار دوستانه و خوبی بود بعد آن عالم و آن استاد اصرار کرد که شما اولاً اهل کجائید؟ گفت ما طلبه قم هستیم، اصرار دارد اینجا بمانید و من یک کرسی فقه جعفری بگذارم و شما فقه جعفری را اینجا تدریس کنید و با ما ارتباط داشته باشید، منتهی شرایط طوری بوده که ایشان نمی‌توانسته آنجا بماند، این روحیه همیشه در طول تاریخ بین علمای اهل سنت و شیعه بوده. دشمن آمده به این گفته تو او را تکفیر کن و او هم گفته تو این را تکفیر کن. دشمن گفته تو خون او را مباح بدان او هم خون تو را مباح بداند، لذا اینها کارهایی است که از متن دین و از متن علما در نیامده، این دشمنی‌های بین مذاهب را خود دشمن اسلام ایجاد کرده، همیشه در طول تاریخ علمای شیعه علمای اهل‌سنت برادر هم بودند، رفیق بودند، یکی بودند، الآن که مراجع ما می‌فرمایند نگوئید اینها برادر ما هستند، اینها خود ما هستند، همینطور است، چرا خود ما؟ برای اینکه همه مسلمانیم، هر کسی مسلمان است ید واحده است، مسلمان‌ها همه ید واحده هستند لذا این وظیفه علماست، علما باید به مردم بگویند مراقب باشید دشمن در بین شما ایجاد اختلاف نکند، اگر یک کسی هم یک حرف اختلافی زد از جمع خودتان طرد کنید، اگر یک کسی دنبال این است که یک شعله‌ای را بین شیعه و سنی یا مذاهب دیگر شعله‌ور کند باید طرد کرد و نباید گذاشت حضور داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha