جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
علوم انسانی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: یکی از آفت های مهم و جدی در فرآیند تحول در علوم انسانی، ناظر به وجود رویکرد سیاسی و جناحی است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد غفوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: با توجه به اهمیت و ضرورت فوق العاده تحول در علوم انسانی و حرکت به سمت اسلامی سازی و بومی سازی آن، لازم است که نگاه ملی و فراجناحی به این قضیه وجود داشته باشد چه آن که بی شک رویکرد و نگاه سیاسی و جناحی در این خصوص آفت مهم و خطرناکی است.

وی افزود: از سویی گاهی اوقات احساس می شود که در این باره به نوعی سلیقه ای عمل می شود و حال آن که سلیقه ای عمل کردن نیز خود یک آفت دیگر در راستای تحول در علوم انسانی است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین ضمن تاکید بر شناسایی دقیق شاخصه ها و مولفه هایی که ما را در مسیر تحول در علوم انسانی به مقصود می رساند، گفت: از آن جا که تحول در علوم انسانی یک مقوله کلان، مهم و در ابعاد ملی به شمار می رود، لذا باید از همه ظرفیت های موجود حوزه و دانشگاه به خصوص نگاه و نظر اندیشمندان و فرهیختگان این دو نهاد مهم ، نهایت استفاده شود.

وی تاکید کرد: در واقع ما در این خصوص اگر بتوانیم از خرد جمعی حوزه و دانشگاه بهره مند شویم، به نتایج بسیار قابل توجهی دست پیدا می کنیم، هر چند که باید در این مسایل نگاهی جدی نیز به بحث کرسی های آزاد اندیشی و نقد و بررسی علمی داشته باشیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha