شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حمله به مسجد نیوزیلند

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

فیسبوک علیه نیوزیلند دست به بایکوت ویدیوئی زد

شرکت فیسبوک اعلام کرد که یک و نیم میلیون ویدیو مرتبط با حادثه تروریستی اخیر در دو مسجد نیوزیلند را در ۲۴ ساعت اول وقوع این حادثه حذف کرده است.حساب رسمی فیسبوک در توئیتر نیز خبر داد: در ۲۴ ساعت نخست، یک و نیم میلیون ویدیو مرتبط با حادثه حمله را در سراسر جهان حذف کردیم که از این تعداد یک میلیون و دویست‌هزار ویدیو در هنگام بارگذاری حذف شد.«جاسیندا آردرن» نخست‌ وزیر نیوزلند نیز اعلام کرده که می‌خواهد امکان توقف پخش زنده در شبکه اجتماعی فیسبوک در نیوزیلند را با شرکت فیسبوک به بحث بگذارد.«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس نیز روز یکشنبه به این موضوع واکنش نشان داد. او با اشاره به حمله اخیر نیوزیلند خواستار واکنش سریع شبکه های اجتماع و قطع پخش زنده در موارد مشابه شد.وی تاکید کرد: زمان آن رسیده که به سوالاتی درباره نقش رسانه‌های اجتماعی در پخش ویدیوی حادثه اخیر در نیوزیلند پاسخ داده شود.آردرن همچنین تایید کرد: در پی تیراندازی اخیر شریل سندبرگ، مدیرعامل فیسبوک با او تماس گرفته بود.شرکت فیسبوک همچنین اعلام کرد که فیسبوک تمامی نسخه‌های ویرایش شده ویدیو و هرگونه محتوای تصویری مرتبط با حادثه اخیر را از این شبکه اجتماعی حذف خواهد کرد. این کار با هدف احترام به خانواده قربانیان این حادثه و در نظر گرفتن دغدغه پلیس و مقام‌های محلی نیوزیلند انجام خواهد شد.مهاجم مسلح حمله اخیر در نیوزیلند مراحل انجام این حمله را به مدت ۱۷ دقیقه روی فیسبوک به صورت زنده پخش کرد. این ویدیو بعدتر حذف شد. انتشار نسخه‌های فیلم این حمله برای چند ساعت در شبکه‌های اجتماعی ادامه یافت و به صورت گسترده از سوی کاربران بازنشر شد. این نکته انتقاد مقام‌های نیوزیلند را به دنبال داشت. تعداد کشته‌ شده‌ها در حمله تروریستی اخیر در دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ به ۵۰ نفر رسیده است.

 

تشت رسوایی «حقوق بشر سفید» به زمین خورد

برخورد رسانه ها و مقام های غربی و حتی افکار عمومی این کشورها  با قتل عام نمازگزاران دو مسجد در نیوزیلند شاهد مثال تازه ای از این برخورد دوگانه است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، مایک پمپئو وزیر خارجه و سارا سندرز سخنگوی دولت هر سه بدون اشاره به مسلمان بودن قربانیان این حادثه و بدون ذکر عنوان تروریستی بودن این اقدام، آن را محکوم کرده‌اند. آن ها  حتی از به کار بردن عنوان مسجد نیز پرهیز کرده و به گفتن «قربانیان در کلیسای مسیح» که نام شهری است که در آن حادثه رخ داده بسنده کرده‌اند. حتی الیزابت دوم ملکه بریتانیا که به طور تشریفاتی رئیس حکومت نیوزیلند است  و همین طور ترزا می نخست وزیر  انگلیس هم حاضر نشدند اسمی از مسلمان بودن قربانیان در پیام های خود بیاورند .جالب آن که بی بی سی  این جنایت تروریستی را این گونه تیتر زد:«تلفات پرشمار در حمله به 2 مسجددر نیوزیلند» در حالی که همین رسانه حمله چندی قبل با چاقو در متروی انگلیس را که به مجروح شدن چند نفر انجامید در اولین خبر خود حمله تروریستی نامید یا واشنگتن پست هم در واکنش به قتل عام نمازگزاران نیوزیلندتوسط یک تروریست نژاد پرست تیتر زد:« 52 کشته در حمله تروریستی در مساجد نیوزیلند»!به نظر می رسد این یک اتفاق نیست رویه ای است که ذی حق بودن را در جنایت خود جست وجو می کند و نشان از ادامه دار بودن این روند است .سناتور استرالیایی مسلمانان مهاجربه نیوزیلند را مقصر این قتل عام می داند!و یک‌ نماینده جمهوری‌خواه مجلس آمریکا از حوزه انتخابیه‌ای در ایالت تگزاس می گوید  ضارب که 52 مسلمان را در نیوزیلند کشت نگرانی های مشروع وبه جایی داشته که می‌شود از طریق قانون پیگیری کرد!

 

ایران اسکار موزه های جهان را گرفت

یکی از مهمترین جوایز جهانی موزه ها با موضوع فرهنگ و تمدن موزه ای کشورهای دنیا در نیویورک، با عنوان جایزه بین المللی هنرهای زیبا، آثار موزه ای نمایشگاه ایران مهد تمدن، که چندی قبل در هلند برگزار شد را حائز رتبه نخست جهان دانست.قابل ذکر است که اهمیت جایزه بین المللی هنرهای زیبا برای نمایشگاههای موقت بین المللی، آنقدر ویژه است که این جایزه را به عنوان اسکار جوایز موزه ای دنیا می نامند.در این رابطه هری توپان، رییس موزه درنتس شهر آسن در هلند، درباره جزییات این جایزه معتبر جهانی عنوان کرد: اعطای این جایزه به موزه هنر و تمدن ایران در هلند در رقابت با 94 موزه جهان صورت پذیرفته است.وی ادامه داد: پس از برگزاری موزه هنر و مهد تمدن ایران در هلند، موزه ای از آثار هلند نیز در همکاری متقابل در موزه ملی ایران برپا شد و همچنان ادامه دارد.این جایزه جهانی در نیویورک به نمایشگاه هنر و تمدن ایران در هلند تعلق گرفته است‌.گفتنی است, موزه هنر و تمدن ایران پس از برپایی در هلند، در موزه آلیکانته اسپانیا برپا و افتتاح شد.

 

چین همتای تاریخی شکسپیر را کشف کرد

نسخه‌ای نادر از ادبیات چین مربوط به قرن هجدهم میلادی کشف شده است. گفته می‌شود «قصه سنگ/رویای عمارت‌های بزرگ سرخ» همتای آثار شکسپیر در غرب محسوب می‌شود.نسخه‌ای نادر از ادبیات چین در قابی چوبی و شکننده به رنگ زرد که نسبتا سالم مانده در گنجه‌ای در انبار موزه تاریخی «بیوِر فالز» متعلق به کتابخانه کارنِگی کشف شد. خبر این کشف بلافاصله در تمام دنیا پخش شد و توجه همگان بویژه چینی‌ها را جلب کرد چراکه گفته می‌شود این کشف یک شاهکار از ادبیات چینی و همتای آثار شکسپیر در غرب محسوب می‌شود.«قصه سنگ/رویای عمارت‌های بزرگ سرخ» نوشته «چائو شوئِچین» در میانه قرن هجدهم میلادی طی دوران دودمان «چینگ» هنوز برای مردم چین خواندنی است. این اثر کتابی در ژانر ترسناک است که دارای ۴۰۰ شخصیت است که به زبان محلی چینی(ماندارین) نوشته شده است. این کتاب در قالب نسخه‌هایی پیچیده شده در قاب‌های چوبی است که اولین بار در سال ۱۷۹۱ میلادی چاپ و منتشر شده است. این اثر داستانی که در حد وسیعی حاوی داستان‌های عاشقانه است، به سیر تاریخی ظهور و افول یک خانواده اشرافی در پکن می‌پردازد.این نسخه که با کاغذی که از برنج درست شده حداقل ۱۷۵ تا ۲۰۰ سال پیش به موزه «بیوِر فالز» کارنِگی آورده شده است.

 

اسلام‌هراسی اتحادیه جهانی علمای مسلمان را تکان داد

احمد الریسونی، رئیس  اتحادیه جهانی علمای مسلمان در همایشی دو روزه که جمعه ۲۴ اسفندماه در استانبول آغاز شد، از کشورهای غیرمسلمان خواست که تنفر و اسلام‌هراسی را در این کشورها ممنوع اعلام کنند.روز جمعه دست‌کم ۴۹  مسلمان در حمله یک فرد مسلح به نمازگزاران دو مسجد النور و لاین‌وود در کریست‌چرچ نیوزیلند کشته شدند.چهار فرد مظنون در این حمله (سه مرد و یک زن) دستگیر شدند که یکی از آنها آزاد شد.الریسونی از مقامات نیوزیلند خواست که مرتکبان این حمله تروریستی را دستگیر و محاکمه کنند. وی همچنین خواستار خویشتن‌داری مسلمانان نیوزیلند شد و از آن‌ها خواست اجازه دهند که این مسئله از طریق قانونی پیگیری شود.در چند سال اخیر در کشورهای غیرمسلمان به علت روی کار آمدن احزاب تندرو و راستگرا، فضای اسلام‌هراسی به وجود آمده که تبعات و زیان‌های زیادی را برای مسلمانان به همراه داشته است.

 

شیخ زاریا به مسجد مقدس جمکران مشرف شد

شیخ عیسی قاسم ضمن تشرف به مسجد مقدس جمکران از صحن ها و شبستان های این مکان مقدس بازدید کرد. آیت‌الله شیخ عیسی قاسم رهبر معنوی شیعیان بحرین با حضور در مسجد مقدس جمکران، به اقامه نماز در این مکان مقدس پرداخت.آیت الله شیخ عیسی قاسم در ادامه تشرف به مسجد مقدس جمکران از صحن ها و شبستان های این مکان مقدس بازدید کرد و حجت الاسلام هاشمی زاده مدیر روابط عمومی و بین‌الملل مسجد مقدس جمکران گزارشی از فعالیت ها و برنامه های این مکان مقدس، حضور میلیونی زائران، هم افزایی با اعتاب مقدس و برنامه های فرهنگی در میعادگاه منتظران ارائه داد.چندی پیش حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران با شیخ عیسی قاسم دیدار و گفت وگو کرده بود.

 

حوزه های علمیه برای معضلات فرهنگی آستین بالا زد

آیت الله اعرافی ابراز داشت: پاکی و آراستگی نظیفانه از مهمترین محورهایی است که باید مورد توجه مدیران و مسئولان شهر معنوی و عبادی قرار گیرد؛ روز به روز باید پاکی، نظافت و آمادگی ظاهری و باطنی شهر را توسعه دهیم.مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: اگر آمارها مبتنی بر فعالیت های مطالعاتی و علمی دقیق نباشد، برنامه ریزی ها با چالش های فراوانی روبرو خواهد شد.امام جمعه قم توجه به همکاری و استفاده از ظرفیت جامعة المصطفی در خدمت رسانی به زائران بین المللی را امری مهم ارزیابی نمود و خاطرنشان کرد: در کنار ارتقاء بعد بین المللی شهر مقدس قم، باید با نگاه فراملی، ضعف ها و کاستی های میزبانی زائران بین المللی را روز به روز کاهش دهیم.آیت الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود استفاده از ظرفیت های رسانه ای را از ملزومات ارتقاء سطوح فرهنگی عنوان کرد و یادآور شد: حوزه های علمیه در کنار مردم و مسئولان همواره آماده برطرف سازی مشکلات و معضلات فرهنگی هستند؛ امیدواریم شهری نمونه در همه ابعاد معنوی، اخلاقی و اجتماعی داشته باشیم و به توصیه های مقام معظم رهبری در رابطه با شهر مقدس قم، بیش از پیش توجه داشته باشیم.

 

«فرشته سیاه» ضدفاشیسم به چاپ رسید

مجموعه‌داستان «فرشته سیاه» نوشته آنتونیو تابوکی به‌تازگی با ترجمه اثمار موسوی‌نیا توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب دویست و هشتادمین کتاب داستان غیرفارسی مجموعه «جهان نو» است که این ناشر چاپ می‌کند.آنتونیو تابوکی نویسنده ایتالیایی ضدفاشیسم متولد سال ۱۹۴۳ و درگذشته به سال ۲۰۱۲ است که این کتابش از ایتالیایی به فارسی برگردانده شده است. از این نویسنده، پیش‌تر رمان‌هایی چون «میدان ایتالیا» و «شب‌های هند» با ترجمه سروش حبیبی یا «سرِ برباد رفته داماشنو مونته‌یرو» و … چاپ شده است.محور داستان‌های کتاب «فرشته سیاه» موضوع شر و بدی است و در آن‌ها کاستی‌های انسان به تصویر کشیده شده است. در این قصه‌ها همچنین می‌توان تاثیرپذیری تابوکی را از استاتید بزرگ نقاشی مشاهده کرد. این نویسنده در سال‌های جنگ جهانی دوم به دنیا آمد و در خانواده‌ای با گرایش آنارشیسم، سوسیالیسم و ضدفاشیسم رشد کرد. به همین دلیل نویسنده‌ای است که شیدای آزادی و مبارزه است. تابوکی بر این باور بود که شاید هنرمند و نویسنده نتواند با اتکا به هنر خود باعث برکناری دیکتاتورهای خودکامه شود اما با تابیدن نور بر تاریکی باعث می‌شود مسیری که باید در تاریکی طی شود، بهتر دیده شود. او در داستان‌های کتاب «فرشته سیاه» قطعات مختلف تاریخی را ذکر کرده و البته توالی زمانی را به‌هم ریخته است.

 

ایران و آلمان فصل پنجم باستان شناسی را ورق زدند  

نادر علیداد سلیمانی سرپرست ایرانی هیأت باستان شناسی با اعلام این خبر گفت: فصل پنجم بررسی‌های مشترک ایران و دانشگاه توبینگن آلمان، در گستره شهرستان‌های جیرفت، فاریاب، کهنوج و رودبار صورت می‌گیرد.این باستان شناس تصریح کرد: این فصل از بررسی‌ها در تداوم ۴ فصل گذشته در جنوب کرمان با حضورتیم باستان شناسی و علوم میان رشته‌ای به بررس پیمایشی محدوده شهرستان‌های یاد شده و جمع آوری اسناد و مدارک باستان شناسی (مستند سازی تپه‌ها، محوطه‌ها و ابنیه تاریخی) می‌پردازد.سلیمانی افزود: در این فصل از بررسی‌ها پژوهشگران پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پژوهشگران آزاد و اعضای تیم دانشگاه توبینگن آلمان به برسی حوزه یاد شده خواهند پرداخت.وی گفت: در بررسی‌های فصل‌های پیشین نتایج ارزشمندی از استقرارهای انسانی در جنوب جیرفت از دوره نو سنگی تا ادوار اسلامی مورد شناسایی قرار گرفت که حاکی از غنای حوزه فرهنگی تمدنی هلیل رود در ادوار یاد شده است.سرپرست ایرانی هیأت باستان شناسی در پایان تصریح کرد: این هیأت که با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کار خود را آغاز کرده تا پایان فروردین ماه سال ۱۳۹۸ به پژوهش‌های خود در این حوزه ادامه می‌دهد.

 

خون مسلمانان خون سلبریتی‌ها را به جوش نیاورد

حادثه تروریستی نیوزیلند، در کدام منطقه از جهان اتفاق افتاده است؟ آیا از منظر برخی سلبریتی‌های حامی تروریست‌های پ. ک. ک، کومله، دموکرات و… آنچه در دو «مسجد نور» و «مسجدلینوود» در «کرایست‌چرچ» نیوزلند اتفاق افتاد حادثه تروریستی محسوب می‌شود؟ آیا مناطق جغرافیایی که در آن مسلمانان از ناحیه تروریسم افراطی لطمه و صدمه می‌بینند، بخشی از جغرافیای سلبریتی‌ها محسوب می‌شود؟ اگر جغرافیا در موضع گیری انواع و اقسام سلبریتی‌ها به عنوان شاخصه مهمی شناخته شود، آیا نیجریه، میانمار، چین بخشی از جغرافیایی انسانی آنان محسوب می‌شود.در جغرافیای مورد حمایت سلبریتی‌ها، اروپا و آمریکا اولویت دارد و مناطق مسلمان‌نشین در حیطه حمایت‌های آنان نیست، چون اغلب آنان فرزندانش را در اروپا و آمریکا به دنیا می‌آورند و قدر مسلم حمایت از کشتار مسلمانان، در هر کجای جهان مورد حمایت آنان نیست؟ سلبریتی‌ها از کشته‌شدن تروریست‌ها رنجور می‌شوند، افرادی که قلب مردم ایران یا مسلمانان را نشانه بگیرند.آئین و جغرافیا که برای جماعت مذکور اهمیت چندانی ندارد، اما آیا آنان جان ستانی افراطی از سایر انسان‌ها احساسات بسیار ظاهراً رقیقشان را تحریک نمی‌کند. احساسات بازیگر شناخته شده‌ای مثل «هانیه توسلی» آنقدر رقیق است که برای مرگ گربه‌اش (نغمه) یک عزاداری جانانه در فضای مجازی برگزار می‌کند، گویی گرفتن مراسم، سوم و هفت و چهلم برای نغمه از واجب‌ترین آئین‌های عزاداری است.ملکه بسیاری از سلبریتی‌ها (الیزابت) به دلیل این واقعه عمیقاً ناراحت شده است. مقتدای جهان اولی آنها (دونالد ترامپ) آنرا کشتاری وحشیانه توصیف کرده است و با اینکه این دو درباره این حادثه تروریستی موضع گرفته‌اند، سلبریتی‌های جهان اولی نسبت به این موضوع، در صفحات مجازی‌اشان که از هر تروریستی حمایت می‌کنند، چرا در قبال این حادثه خاموش‌اند؟راستی دین مورد تأیید سلبریتی‌ها، جغرافیایی برجسته مطلوبشان، قواعد انسانی مورد پذیرششان، نگره اومانیستی‌شان چیست؟ اصلاً بر اساس کدام نقشه راه، کدام سلوک و روش انسانی مورد تأیید آنان است؟

 

رادیوی منحرفان جنسی باز دست به دامن یک منافق شد

رادیو زمانه که از آمستردام و با حمایت دستگاه جاسوسی هلند علیه کشورمان برنامه پخش می‌کند، یادداشت یکی از اعضای گروهک تروریستی منافقین را منتشر کرده است. طنز روزگار این است که نویسنده با وجود سابقه عضویت در این سازمان تروریستی، بدون هیچ استنادی، نظام حاکم بر ایران را بی‌رحم توصیف کرده است؛ آن هم به‌خاطر مجازات کسانی که حداقل اتهامشان، بمب‌گذاری، ترور و قتل‌عام شهروندان و مردم عادی است!ایرج مصداقی که قبلاً نیز مطالبی برای رادیوی دستگاه جاسوسی هلند تهیه کرده بود، از جمله اعضای سابق گروهک منافقین است که با پرداختن به محاکمه و مجازات تروریست‌ها، سعی در پرونده‌سازی علیه ایران دارد.وی همواره مدعی است که در سال ۶۷ تنها زندانیانی توانستند از اعدام نجات یابند که با جمهوری اسلامی همکاری کردند. اما این سؤال مطرح است که اگر تنها «همکاری با جمهوری اسلامی» دلیل تبرئه و آزادی زندانیان و رهایی از اعدام بوده، خود وی چگونه اعدام نشده و هم‌اکنون با گذرنامه عادی جمهوری اسلامی به هر نقطه دنیا سفر می‌کند؟مصداقی در پاسخ به این پرسش جدی، همیشه گفته است: «نمی‌دانم چه شد»!

 

سلطان کتاب هم دستگیر شد

یکی از قاچاقچیان کتاب که از او به‌عنوان سردسته قاچاقچیان کتاب یاد می‌شود، بعد از شش ماه متواری بودن دستگیر شد.یکی از متهمان بزرگ قاچاق کتاب،دستگیر شده است. گفته می‌شود از ۱۹ انبار کتاب قاچاقکشف‌شده توسط کارگروه صیانت از حقوق ناشران، مولفان و مترجمان اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، حدود ۱۰ انبار به این فرد تعلق دارد.پسران این فرد هم که به سردسته قاچاقچیان کتاب معروف است، با اتهام قاچاق کتاب با قید وثیقه ۸۰ میلیون تومانی آزاد هستند.

 

لندن به سنگ باستانی چند هزار ساله ایست داد

یک سنگ باستانی و ارزشمند با حکاکی‌هایی به خط میخی، در حال انتقال غیرقانونی به بریتانیا در فرودگاه «هیترو» لندن کشف شد.این گنجینه بابِلی که قدمت آن به هزار دوم قبل از میلاد بازمی‌گردد و می‌تواند در بهترین موزه‌های دنیا به نمایش گذاشته شود، از کشور عراق به سرقت رفته است و قدمت آن به دوران "نبوکدنصر دوم" پادشاه بابلی (۱۱۲۶ تا ۱۱۰۳ پیش از میلاد مسیح) می‌رسد.این سنگ باستانی به همراه محموله‌ای از سنگ‌های تزئینی خانه در حال ورود به خاک انگلستان بوده است اما به سبب درج نشدن صحیح قیمت بر روی کانتینر مورد بررسی بیشتر ماموران قرار می‌گیرد که در نهایت به کشف این اثر باستانی و ارزشمند می‌انجامد که نمونه‌ای از سنگ‌هایی است که فرامین پادشاه بابِل بر روی آن حکاکی می‌شده است.قرار است موزه بریتانیا در ماه جاری این اثر تاریخی را به صورت رسمی به مقامات عراقی تحویل دهد.دکتر «جان سیمپسون» از کیوریتور ارشد موزه بریتانیا اظهار کرد بسیاری از محوطه‌های تاریخی در جنوب عراق بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ به شکل بدی غارت شدند و احتمالاً این سنگ نیز در آن زمان به دست آمده ست. از مکان نیمه پایینی این سنگ نامشخص است و امیدواریم هنوز در عراق باشد و روزی توسط باستان‌شناسان کشف شود.

 

نمک به جان میراث جهانی افتاد

سازه‌های آبی شوشتر از جمله میراث جهانی ایران است که در سال 2009 سازمان یونسکو در فهرست میراث جهانی ثبت شد.قدمت سازه‌های آبی شوشتر به دوره ساسانیان برمی‌گردد، سیستمی به هم پیوسته از تونل‌ها، آبشارها، بندها، آسیاب‌ها و کانال‌های بزرگ که با هماهنگی و پیوستگی، کار می‌کنند و آب پشت پل بند گرگر از این طریق به سمت آسیاب‌های آبی هدایت می‌شود. در گذشته حدود 40 آسیاب آبی در این سازه فعال بود، اما تعداد زیادی از آنها در گذر سالها تخریب شده است. این روزها به واسطه افزایش میزان املاح نمک در آب‌هایی که به این مجموعه میراث جهانی وارد می‌شود شاهد شوره‌ها و رسوب نمک در بخش‌های مختلف این سازه هستیم.محمدحسین ارسطوزاده (معاون میراث خوزستان و مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر) با اشاره به شرایط کنونی آنها گفت: در خصوص سازه‌های آبی شوشتر سه موضوع به صورت اساسی مطرح است که باید در حوزه مدیریتی میراث جهانی به آن توجه شود. یکی از موضوعات فاضلاب‌هایی است که از مسیر رودخانه کارون وارد مجموعه سازه‌های آبی شوشتر می‌شود. فاضلاب‌ها باید بنا بر یک برنامه‌زمان بندی شده وارد شبکه فاضلاب می‌شد اما متاسفانه انجام کار شبکه به کندی پیشرفت و در حال حاضر فاضلاب شهری وارد آب کارون شده و به واسطه آب کارون به سازه‌های آبی شوشتر می‌رسد.مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر در خصوص وجود شوره‌ها و رسوب نمک در بخش‌هایی از بنای سازه‌های آبی شوشتر گفت: باید به صورت ریشه‌ای مبحث کوه نمک که در پشت سد گتوند قرار دارد حل شود. اگر این قضیه حل شود تمام این مشکلات مرتفع خواهد شد، اما تا زمانی که این قضیه حل شود در معرض چنین مشکلاتی خواهیم بود. رسوب نمک، سازه‌ها و بنای مجموعه آبی شوشتر را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از این رو به ناچار یکی از برنامه‌های پژوهشی را بررسی وجود نمک در آب قرار دادیم به محض به نتیجه رسیدن لازم را انجام خواهیم داد.

 

TBM چشم چشمه علی را کور کرد

دستگاه TBM مترو کار خودش را کرد، آن‌قدر در تونل ایجادشده برای ایستگاه خط ۶ مترو در محدوده‌ چشمه‌علی جلو رفت تا پای فاضلاب شهری هم به این چشمه‌ طبیعی - تاریخی باز شد. حالا مردم شهرری به جای فرش‌هایی که هر سال این موقع در چشمه علی می‌شستند، چشم‌شان باید به لجن و زباله عادت کند...کشیدن خط ۶ مترو شهرری از محدوده‌ چشمه‌علی و خشک شدن تدریجی آبِ این چشمه‌ تاریخی در طول یک سال گذشته، داستان‌های متفاوتی برای این محوطه طبیعی رقم زد. بعد از ختم به خیر شدن وضعیت آبِ چشمه، این‌بار پای فاضلاب در میان است و حالا علاوه بر وارد شدن آب سفره‌های زیرزمینی به نقطه‌ اصلی خود، به گفته‌ مردم محلی و تائید مسوولان، فاضلاب شهری نیز به این چشمه وارد شده است. سرانجام فعال شدن کارگاه خط ۶ مترو در محدوده‌ چشمه علی، که با اصرار میراث فرهنگی در حدود دو سال گذشته، لرزش‌هایش را از پی‌های «برج طغرل»، «قبرستان ابن‌بابویه» و «دژ رشکان» دور کرده بودند، نهایتا به پای چشمه‌علی نوشته شد.

 

محققان راز مجسمه‌های مصری را کشف کردند

تحقیقاتی یک موزه در آمریکا نشان می‌دهد: شکسته‌ شدن بینی مجسمه‌های مصر باستان اتفاقی یا در اثر فرسایش در طول زمان نبوده است.در مجسمه‌ی الهه‌ها و اشراف‌زادگان مصر باستان، ویژگی عجیب خراشیدگی یا از بین رفتن بینی به چشم می‌خورد. این مسئله ممکن است به عواقب ناشی از گذر زمان و یا فرسایش نسبت داده شود، اما محققان بیان می‌کنند: این ویژگی نشان‌دهنده تخریب عمدی است.«ادوارد بلیبرگ»، مدیر موزه «بروکلین» در نیویورک آمریکا که اخیراً این موضوع را مورد بررسی قرار داده است، اظهار می‌کند: این آثار (خراشیدگی و تخریب) به دلیل حملات عمدی برخی از افراد در مصر باستان به منظور دور کردن ارواح خشمگین و جلوگیری از انتقام‌جویی آن‌ها پدید آمده است.این محقق بیان می‌کند: این رویداد عمدی و معمولاً به دلایل مذهبی و یا سیاسی صورت گرفته است. در مصر باستان، مجسمه‌ها به عنوان ظرف روح کسانی که به شکل آن‌ها ساخته می‌شدند، در نظر گرفته می‌شدند. مردم مصر باستان می‌پنداشتند با از بین بردن بخشی از مجسمه می‌توانند به شخص صدمه بزنند.«بلیبرگ» در این‌باره به بیان یک باور می‌پردازد و اظهار می‌کند: آسیب وارد شده به قسمتی از بدن به اندازه کافی مؤثر نخواهد بود، بنابراین با از بین بردن بینی، مجسمه دیگر نمی‌تواند نفس بکشد.این دیدگاهی بود که در مصر باستان رواج داشت و دزدانی که به مقبره آن‌ها دستبرد می‌زدند با این اقدام، اطمینان حاصل می‌کردند که روح کسانی که از آن‌ها دزدیده شده دیگر آن‌ها را آزار نخواهد داد.از آنجایی که زندگی پس از مرگ بخش اعظمی از فرهنگ مصریان باستان است، همواره زیورآلات، البسه و لوازم مختلفی در کنار تابوت فراعنه و یا اشراف‌زادگان مصر باستان کشف شده است.

 

پایتخت «سفر ارزان» را کلید زد

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان تهران از آغاز طرح سفر آسان در این استان همزمان با تعطیلات نوروزی خبر داد. تورهای سه روزه تهران با اقامت در هتل ۵ ستاره و گشت، ۳۷۹ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.امیرپویان رفیعی‌شاد گفت: در راستای سیاست آسان‌سازی سفر و معرفی استان تهران به عنوان مقصد گردشگری، تورهای سه روزه‌ای با پایین‌ترین حد قیمت طراحی شده که در تعطیلات نوروز اجرا می‌شود.وی این تورها را در نتیجه تشکیل کمیته نوروزی تهران‌گردی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست و افزود: درحال حاضر تعدادی از دفاتر خدمات مسافرتی در این کمیته عضو هستند، هرچند که برای عضویت سایر آژانس‌ها هیچ محدودیتی تعیین نشده است. یکی از مصوبات این کمیته، تشکیل تورهای سه روزه با اقامت در هتل‌های ۵ ستاره تهران به همراه وعده‌های صبحانه و گشت‌های شهری با پرداخت همه ورودیه‌ها بوده که قیمت آن برای هر نفر ۳۷۹ هزار تومان است. این درحالی است که فقط قیمت یک شب اقامت در هتل ۵ ستاره تهران بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان است و یقیناً در حالت عادی قیمت چنین توری بیش از سه برابر نرخ تورهای طراحی شده برای نوروزی، تمام می‌شود.رفیعی‌شاد درباره نحوه دسترسی به تورهای نوروزی تهران، گفت: قرار است استان تهران سامانه‌ای را برای معرفی دفاتر خدمات مسافرتی مجری این تورها، راه‌اندازی کند و روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران شماره تماسی را به این منظور اعلام کند.

 

حلبچه قربانی «بمب اتمی» فقرا شد

جلّاد و مسئول اجرای نسل‌کشی کُردها در سال پایانی جنگ تحمیلی کسی نبود جز «علی حسن‌المجید» که به «علی انفال» و «علی شیمیایی» لقب گرفت. او در مدت ۱۰۰ روز، جان حدود ۱۸۳ هزار کُرد را که عمدتاً هم زنان و کودکان بی‌گناه بودند در عملیاتی به نام «انفال» گرفت. مقدمه این جنایت ضد بشری به دست علی‌شیمیایی که پسر عموی صدام بود با بمباران شیمیایی شهر «حلبچه» کردستان عراق در روز ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۶۶ آغاز شد. علی شیمیایی ابتدا توأم با بمباران متعارف شهرهای ایران از جمله تهران، شهر حلبچه را هم مورد حمله قرار داد تا با شکسته شدن دَر و پنجره منازل این شهر، مردم دیگر نتوانند در برابر کاربرد سلاح نامتعارف شیمیایی از خود مقاومتی نشان دهند.بعد از بمباران شیمیایی سردشت، ایران این حمله را به طور مستقیم به کوتاهی شورای امنیت در اقدام علیه حملات شیمیایی قبلی عراق نسبت داد و وزیر خارجه وقت ایران ادعا کرد که عراق بیانیه ضعیف شورا در ۱۴ می ۱۹۸۷ را به منزله اختیار برای توسل مستمر به جنگ افزارهای شیمیایی تفسیر کرده است. خواب غفلت سازمان ملل متحد و جامعه جهانی با اتفاق سردشت آشوب نشد تا اینکه یک سال بعد، صدام جسورتر شد و از همین روش جنایت علیه مردم کشور خود در حلبچه استفاده کرد که به مراتب ابعاد فاجعه و جنایت بسیار گسترده بود. در پی این جنایت جنگی که در اواخر جنگ تحمیلی عراق علیه ایران انجام شد، مردم کُرد عراق به ایران آمدند. براثر بمباران شیمیایی حلبچه نزدیک ۵۰۰۰ نفر زن و مرد و کودک به شهادت رسیدند و ۱۲ هزار نفر هم زخمی شدند. به دنبال این جنایت، کل شهر حلبچه تخلیه شد.

 

اسفند "ماه "و "کندوی عسل" را بهم رساند

پدیده همنشینی میان ماه و خوشه کندوی عسل رخ خواهد داد.مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: در ساعت ۱۶ و ۳۱ دقیقه امروز یکشنبه ۲۶ اسفند، خوشه زیبای "کندوی عسل" در ٠.۵ درجه‌ای شمال کوژ ماه افزاینده قرار خواهد گرفت.وی با اشاره به وضعیت رصد این پدیده نجومی، خاطر نشان کرد: به دلیل وجود نور زیاد ماه امکان رصد همنشینی ماه و خوشه کندوی عسل وجود ندارد.عتیقی یادآور شد: خوشه ستاره‌ای مشهور کندوی عسل و یا M44، یک خوشه باز ستاره‌ای در صورت فلکی خرچنگ (سرطان) است.

 

آلمان قطار میراث استعماری را تندتر کرد

دولت آلمان موافقت کرده است به روند بازگرداندن بقایای انسانی و آثار هنری مستعمره‌های آفریقایی سابق خود به کشورهای مبدا، سرعت بخشد. وزارتخانه‌های فرهنگ و امور خارجه آلمان و مقام‌های فرهنگی محلی و منطقه‌ای، هفته گذشته پیمانی را امضا کردند که موزه‌ها و موسسات علمی را متعهد می‌کند فهرست‌برداری از آثار تاریخ طبیعی، هنر و تاریخ فرهنگی دوره استعماری را تکمیل کنند. هدف از این کار مشخص کردن این مساله است که کدامیک از این آثار به نحوی تصاحب شده که به لحاظ قانونی در دنیای امروزی قابل قبول نیست؛ ضمن اینکه در جهت استرداد آن اقدام شود. امضاکنندگان این پیمان گفتند که بازگرداندن بقایای انسانی مربوط به دوره استعماری در اواخر سده نوزدهم و اوایل سده بیستم، اولویت این برنامه است. تعهد آلمان به انجام این کار، پس از آن محقق شد که در مطالعاتی که به همت «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در نوامبر 2018 آغاز شد، به بازگرداندن گنجینه‌های آفریقایی موجود در موزه‌های فرانسه سفارش شد، سیاستی که فشار را بر دیگر قدرت‌های استعماری سابق برای بازگرداندن آثار باستانی، افزایش داد. آلمان در میان کشورهای دیگر در زمینه نگهداری بقایای انسانی آفریقایی در موزه‌ها، دانشگاه‌ها و مجموعه‌های خصوصی، کشوری منحصر به فرد محسوب می‌شود.آلمان در چند نوبت، بقایای انسانی را به نامبیبا بازگردانده است، کشوری که آلمان‌ها بین سال‌های 1904 تا 1908 ده‌ها هزار نفر از بومیان آن را قتل‌عام کردند. دولت آلمان در سال 2016 اعلام کرد که قصد دارد به‌طور رسمی بابت جنایات نیروهای آلمانی در دوره استعماری، عذرخواهی کند. اما این کشور بارها از جبران خسارت مستقیم خودداری کرد و دلیل این امر را با استناد به میلیون‌ها یورویی که به‌عنوان کمک برای توسعه نامیبیا به دولت این کشور اعطا شده، توجیه می‌کند.امپراطوری آلمان علاوه بر آفریقای جنوب باختری (نامیبیای کنونی)، در توگولند (توگوی امروزی) و کامرون در غرب، تا شیب‌های کوه کلیمانجارو در تانزانیا در شرق و جزایر اقیانوس آرام، مستعمره داشته است. برلین در سال جاری یک میلیون و 900 هزار یورو (دو میلیون و 200 هزار دلار) برای تحقیق در مورد مبدا آثاری اختصاص داد که موزه‌های این کشور در دوره استعماری مالک آن شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha