جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمد جواد ظریف

حوزه/ وزير امور خارجه با بیان این که مذاکره با اعتماد فرق دارد گفت: صحنه روابط بين الملل صحنه اعتماد نيست چه برسد به اعتماد به کساني که چهل سال با جمهوري اسلامي دشمني و ناسازگاري کرده اند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، دکتر ظريف عصر امروز با حضور در جلسه شوراي اداري استان قم با تشريح منابع قدرت در نظام بين الملل، گفت: امروز منابع قدرت تنها قدرت نظامي اقتصادي و سياسي نيست و قدرت معنايي، فرهنگي، مقاومت، ايثار و شهادت و استقلال هم به عنوان منابع قدرت به شمار مي رود.

رئيس دستگاه ديپلماسي کشور مان تصريح کرد: اين منبع جديد قدرت حتي در فرهنگ سکولار هم مولد نفوذ و قدرت شده است.

دکتر ظريف خاطرنشان کرد: امروز اين قدرت به خوبي در عراق و سوريه مشاهده مي شود که قطعا دلاوري هاي برادر بسيار عزيزم سردار سليماني و ديگران که درخت روابط بين دو کشور را آبياري کردند بسيار موثر بوده است.

وزير امور خارجه تاکيد کرد:(قدرت معنايي) جمهوري اسلامي ايران مهمترين قدرت کشور به شمار مي رود.وي گفت: اين قدرت جديد از ارکان اساسي قدرت ماست و همين قدرت است که در عراق، جمهوري اسلامي را مستحکم کرده است.

دکتر ظريف افزود: ما در وزارت امور خارجه به اين قدرت اعتقاد داريم و به همين جهت نگران مذاکره با هيچ کس نيستيم.

وزير امور خارجه با خاطرنشان کردن اين مهم که مذاکره با اعتماد فرق دارد افزود: صحنه روابط بين الملل صحنه اعتماد نيست چه برسد به اعتماد به کساني که چهل سال با جمهوري اسلامي دشمني و ناسازگاري کرده اند.

دکتر ظريف با بيان نمونه هايي از بي اعتمادي به آمريکا گفت: حمايت از صدام، بمباران حلبچه و سردشت باعث مي شود که نتوانيم به آنها اعتماد کنيم.

وی گفت: بنابراين اگر مذاکره اي انجام مي شود به معناي اعتماد نيست و آنها هم در موقعيت سوال از ما نيستند.

رئيس دستگاه ديپلماسي تصريح کرد: در هر موضوعي اين ما هستيم که سوال مي کنيم که چرا اين کار را کردند، چرا انتخاب هاي غلط انجام دادند، چرا از صدام، القاعده و طالبان و داعش، جبهه النصره و رژيم صهيونيستي حمايت کردند و آنها هستند که بايد به ما پاسخ بدهند.

وزير امور خارجه، نظام جمهوري اسلامي را نظامي بر آمده از مردم دانست و گفت: ايران از قدرت منابع طبيعي، جغرافيايي و انساني برخوردار است اما قدرت معنايي آن از همه مهمتر است که مرکز توليد آن قم است.

دکتر ظريف تصريح کرد: اگر ديپلماسي در کنار قدرت معنايي قرار گيرد کارها پيش مي رود.

وي با اشاره به اعتقاد حضرت امام و مقام معظم رهبري به قدرت مردم افزود: ما مي توانيم بالنده تر و قدرت مندتر از هميشه حرکت کنيم به شرطي که خودمان را باور کنيم.

دکتر ظريف گفت: ديپلماسي منهای قدرت ميداني امکان پذير نيست و به همين علت، يعني همدلي مردم، توانسته ايم 40سال انقلاب  را به پيش ببريم.

دکتر ظريف تصريح کرد: به دليل قدرت مردم، دنيا تصورنمي کرد که ايران بتواند در جنگ عراق يک هفته هم دوام بياورد و به همين خاطر صدور اولين قطعنامه هفت روز طول کشيد اما در جنگ کويت قطعنامه هشت ساعته صادر شد.

وزير امور خارجه با مقايسه سفر شبانه و سه ساعته ترامپ به عراق و سفر پنج روزه آقاي روحاني به عراق گفت: اينها نشانه قدرت معنايي جمهوري اسلامي ايران است.

رئيس دستگاه ديپلماسي با اشاره به تحول در دنياي امروز گفت: امروز مراکز قدرت هم تغيير کرده است و همه چيز تنها در غرب رقم نمي خورد.

دکتر ظريف افزود: تحولات مهم هميشه در غرب بوده يا اينکه توسط غرب رقم مي خورده است.

وي با اشاره به ايجاد جهان پسا غربي در دوران معاصر تاکيد کرد: اگر چه غرب اهميت دارداما دیگر محور عالم و مرکز همه تحولات نيست.

دکتر ظريف افزود: امروز اتفاقاتي مي افتد که حتي بر خلاف خواست غرب هم هست.

وزير امور خارجه نمونه اين مهم را خواست امريکا و روسيه براي آتش بس در سوريه دانست که شکست خورد اما روسيه، ترکيه و ايران توانستند تنش را در آنجا کاهش بدهند و روند صلح را پيش بگيرند و الان دو سال از آن تاريخ مي گذرد در حالي که همه مي گفتند نمي شود اما شد.

دکتر ظريف افزود: اين اتفاق مهم با مديريت غير غربي صورت گرفت که نشان مي دهد دنياي پسا غربي شکل گرفته است.

وزير امور خارجه خاطر نشان کرد: اگر غرب محوري را کنار بگذاريم غرب شيفتگي هم کنار مي رود.

دکتر ظريف افزود: امروز مردم، غرب را هم مانند همه جاي عالم و خود را کنشگر و زاينده تحولات بين المللي مي دانند.

وي گفت: امام خودباوري را به ما ياد داد تا بپذيريم که ما هم در جهان نقش داريم.

دکتر ظريف نقش مهم قم و فقاهت و مرجعيت را در ميزان نفوذ جمهوري اسلامي در جهان و ايجاد قدرت معنايي مورد توجه قرار داد و گفت: اين يک واقعيت است و به همين دليل وزارت امور خارجه توجه ويژه اي به قم دارد.

وزير امور خارجه آمادگي وزارت متبوع خود را براي همکاري با استان قم در حوزه هاي مختلف از جمله جذب سرمايه گذار و توريزم اعلام کرد و گفت: وزارت امور خارجه در خدمت همه استان ها خواهد بود چرا که خود را مستخدم همه مردم که ولي نعمت ما هستند مي داند.

دکتر ظريف افزود: قدرت معنايي نظام، نشات گرفته از قم است که مي تواند قدرت اساسي ما در زمينه فکر و انديشه و استقلال و عدم وابستگي فکري ما باشد.

وزير امور خارجه در اين جلسه حجت الاسلام رباني را به عنوان رئيس دفتر نمايندگي وزارت امور خارجه در قم معرفي کرد.

استاندار نيز در اين جلسه با تشريح جايگاه قم از برنامه خود براي تشکيل مجمع مشورتي توسعه استان خبر داد و گفت: وزارت امور خارجه مي تواند استان را در جذب سرمايه هاي اجتماعي و اقتصادي خارج کشور به ويژه ايرانيان و قمي هاي مقيم خارج کمک کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha