پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
چهارشنبه سوری

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه چهارشنبه سوری رنگ و لعاب خود را تغییر داده است، گفت: طلاب باید با آگاهی بخشی به مردم، این شادی خانمان سوزِ آمیخته با خطر و خسارت را تقبیح کنند.

خانم حسینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در اصفهان، از آتش بازى و آیین چهارشنبه سورى که از قرن‌ها پیش بین ایرانیان مرسوم بوده به عنوان یكى از اعیاد مهم ملى نام برد كه پس از اسلام نیز به خاطر ملیت و فراگیرى این رسم در تمام مرز و بوم ایران به خاطر وجهه ملى دوام و قوامش برجا ماند و گفت: با گذر زمان چهارشنبه سورى نسل به نسل رنگ و لعاب ظاهرى اش تغییر کرد.

وی ادامه داد: مراسم ویژه این روز براى همه ایرانیان آشناست و ایرانیان در شام آخرین سه شنبه سال که شب چهارشنبه سوری است اقدام به افروختن آتش و پریدن از روی آن می کنند تا به خیال خود زردی و ضعف و خستگی سال کهنه را به سرخی آتش بسپارند و نفس چهارشنبه سورى براى ایرانى‌ها، در حقیقت زایش شادمانى و سپاسگزارى از خداوند بخشنده است و به تقدس آتش بعنوان یکی از عناصر اربعه برمی گردد.

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه در سالهای نه چندان دور، مراسم دیگری در کنار چهارشنبه سوری وجود داشت، افزود: در رسم قاشق زنی، زنان، کودکان و نوجوانان با لباس مبدل و بصورت ناشناس، به طوری که چهره شان شناخته نشود به درب منازل همسایگان میرفتند و با قاشق بر کاسه می کوبیدند، صاحب منزل با شنیدن صدای قاشق زنی، تحفه ای از آجیل، بنشن، یا غذای موجود در سفره می آورد و بدون رد و بدل شدن کلامی در کاسه یا بقچه ی قاشق زن می گذاشت و این رسم دیرین که نماد نوع دوستی و کمک به نیازمندان در شب عید بود کم کم کنار رفت و به فراموشی سپرده شد و جای خود را به مراسم خانمان سوز دیگری داد تا چهارشنبه سوری را به چهارشنبه سوزی بدل کند.

وی خاطر نشان کرد: امروز دیگر بجای شریک کردن همسایگان در آجیل و خشکبار و غذای سفره خود، در کاسه آنها ترقه و فشفشه و مواد محترقه می گذارند تا شادی خانواده هایی در این شب ها به عزا و ماتم تبدیل شود.

حسینی با اشاره به نقش طلاب و روحانیون به عنوان  نخبگان فرهنگی کشور، در تغییر باورهای خرافی مردم، متذکر شد: سزاوار است که طلاب عزیز با استفاده از ظرفیت فضای مجازی در آگاهی بخشی به مردم، این شادی خانمان سوزِ آمیخته با خطر و خسارت را تقبیح کنند.

استاد حوزه علمیه خواهران نقش صداوسیما و سایر رسانه ها نیز در اخطار و اطلاع رسانی و تغییر باورهای خرافی، مهم و قابل توجه دانست و گفت: از همه مهم تر، نقش متولیان فرهنگی کشور ایجاد فضای شادی و نشاط سالم متناسب با اخلاق و آداب جامعه اسلامی و محدود و تنگ کردن بستر آزادی های هنجارشکنانه و شادی های کاذب است.

وی در پایان  به نظر فقها و مراجع معظم درباره چهارشنبه سورى اشاره کرد و افزود: آیت الله العظمی خامنه‌ای: جواب: علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود.

🔹 آیت الله العظمی مکارم شیرازی: منفعت حاصل از خرید و فروش مواد محترقه حرام_است.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه چهارشنبه سوری یک مراسم خرافی برگرفته از آیین غلط گذشتگان است و در فرهنگ اسلامی هیچ جایگاهی ندارد، یادآور شد: باید سنت هایی چون دید و بازدید، صله رحم، کمک به دیگران ترویج شود و نباید تسلیم سنت های خرافی گذشتگان شویم، خرید و فروش، حمل و نقل مواد محترقه که به منجر به ایجاد حادثه و مصدوم شدن دیگران می‌شود جایز نبوده و منفعت حاصل از آن نیز حرام است

🔹آیت‌الله العظمی بهجت (ره) : این کارها مشروعیت ندارد.

تعبیر قرآن تبعیت كوركورانه از گذشتگان، از پدران، مادران، آباء و اجداد است این هم از موضوعاتی است كه قرآن روی آن زیاد تكیه كرده و آن را منشأ لغزش های بشر می داند و سخت انتقاد می كند مثلا می گوید: آنها چنین می كویند:

«انا وجدنا آبائنا و جدنا آبائنا علی امه و انا علی آثارهم مقتدون»؛ اینها می گویند: ما پدران خودمان را بر یك طریقه‌ای یافته‌ایم و ما هم همان طریقه پدران خودمان را می گیریم و می رویم، و به تعبیر امروز سنت گرائی.

🔹آیت‌الله العظمی سیستانی: اموری که به جامعه ضرر می‌زند و موجب ایذاء مردم است مانند استعمال ترقه و خرید و فروش آن جایز_نیست.

🔹آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) : در فرض مزبور که دارای خطرات جانی و مالی است و موجب اذیت و آزار دیگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است جایز_نیست.

🔹آیت‌الله العظمی میرزا جواد تبریزی(ره): هیچ یک از این امور، رجحان_شرعی_ندارد و تشویق مردم به این مورد تشویق به دنیا و غافل کردن از آخرت است و این که تصور می‌کنند این امور مردم را به حفظ وطن و عزت وا می‌دارد، تصوری باطل است. آنچه مردم را به عزت می‌رساند و به حفظ وطن وا می‌دارد ایمان است و بس.

🔹آیت‌الله علوی‌ گرگانی: چهارشنبه سوری یكی از سنت‌های غلط است كه از لحاظ عقلی و شرعی هیچگونه جایگاهی ندارد و از رسوم جاهلیت است، لذا لازم است كه مؤمنین از برپایی اینگونه برنامه‌ها اجتناب_كنند، مخصوصاً اگر مشتمل بر محرمات باشد و در صورتی كه موجب وحشت مردم و زیان و ضرر شود، ضمانت هم دارد.

🔹حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی:  چنانچه این مواد موجب آزار مردم باشد، حرمت آن شدیدتر است و مراسم چهارشنبه سوری از این قبیل است و چون استفاده از این مواد،از مصادیق لهو و اسراف است، جایز_نمی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۹
    0 0
    اصلا چهارشنبه سوری امسال در شیراز آرام نبود. من خودم چندین بار با پلیس تماس گرفتم و کلی فیلم از متخلفین گرفتم که در حال پرتاب دینامیت و نارنجک دستی به سوی شهروندان بودند. اما متاسفانه بعد از تماس های مکرر هم هیچ پلیسی در محل حاضر نشد.
  • اسدی IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۷
    0 0
    درود برشما اینها جشن های ملی و هویتی ایرانیان است باید کسانی که ترقه میزنند و می فروشند محاکمه کنند ..این جشن ها که در عربستان نیست این ها در ایران است متعلق به ایرانیان کشوری که جشن ها و آثار باستانی خود را و زبان خود را از دست بدهد برده است کما اینکه ۱۴۰۰ سال است که برای نابودی ایران کارهای زیادی انجام و توهین های بسیاری شده اما هیچکس غیر ایرانی ها را مجبور نمیکند پس توهین نکنید لطفا و نظر ندهید لطفا عجیب است چرا هرکس بخودش اجازه دخالت در امور ملی و هویتی ایرانی ها میدهد دیگر چیزی نمانده برای ایران...