جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024

میلاد امینی موحد دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد دانشگاه صدا و سیما و طلبه‌ی خارج فقه حوزه علمیه

حوزه/ رهبر معظم انقلاب همواره و پیش از این بیانیه به اهمیت رسانه‌ها و فضای مجازی تأکید داشته‌اند. ایشان در دیدار مردم قم فرمودند:«جوانان با هوشمندی، فضای مجازی را به ابزاری برای زدن تودهنی به دشمنان تبدیل کنند».

خبرگزاری«حوزه» بدون  شک بیانیه گام دوم برنامه ای نوین با عقبه فکری مستدل و مبتنی بر مبانی انقلاب است که باید آن را نقشه راه حرکت جوانان مومن انقلابی به سمت آرمان های نظام اسلامی دانست. آنچه در بیانیه گام دوم تکلیف نخبگان را سنگین تر می کند، جامعیتی است که در عین اختصار مملو از نشانه ها و کدگذاری هایی است که مستلزم تحلیل و تبیین است.

اگر چه در فرامتن بیانیه گام دوم؛ «پایبندی به اعتقادات در مقابل شعارزدگی» و همچنین «معرفی جوان ایرانی بعنوان کلید حل مشکلات کشور و رمز پیشرفت نظام اسلامی» قابل بحث و بررسی است اما نگاه خاص رهبر انقلاب به جریان رسانه در چند فراز از این بیانیه نشان از اهمیت موضوع رسانه دارد که بایستی در محافل و مطالب مختلف مورد تحلیل و واکاوی قرار گیرد.

درک صحیح و کامل از آرایش رسانه ای جدید جهان که به رسانه های سنتی همچون تلویزیون و رادیو ختم نمی شود بلکه رسانه های نوظهوری چون فضای مجازی و شبکه های اجتماعی[1] را نیز شامل میشود در بیانات رهبر معظم انقلاب قابل استناد است.

 

رهبر معظم انقلاب همواره و پیش از این بیانیه به اهمیت رسانه‌ها و فضای مجازی تأکید داشته‌اند. ایشان در دیدار مردم قم فرمودند:«جوانان با هوشمندی، فضای مجازی را به ابزاری برای زدن تودهنی به دشمنان تبدیل کنند»[2]



گرچه عوامل مختلفی در رسیدن انقلاب اسلامی به قله‌ها نقش دارند، اما مهمترین و مقدم‌ترین عامل "رسانه‌ها" هستند. امکان ندارد سرفصل‌های مختلف همچون "علم و پژوهش"، "معنویت و اخلاق"، "اقتصاد"، "عدالت و مبارزه با فساد"، "استقلال و آزادی"، "عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن" و "سبک زندگی" که رهبری در بیانیه بدان اشاره داشته‌اند، محقق سازیم،مگر اینکه از ابزارهای نوین رسانه‌ای برای تولید محتوای فاخر آن استفاده کنیم به بیان دیگر باید رسانه را در گام دوم انقلاب به بستری برای ترویج اخلاق و معنویت و تحکیم بنیان خانواده و تقویت روح امید تبدیل کنیم.

 

 در بیانیه گام دوم انقلاب مشخصا دو آسیب رسانه ای ذکر می شود و برای هردو آسیب هم راهکار معین شده است. البته دو آسیب ذکر شده ناظر به ابزار رسانه نیست بلکه بدلیل استفاده ابزاری برای انتقال محتوای مضر است.آسیب اول جامعه جهانی را هدف قرار داده که همان تشکیل کانون های ضد معنویت و اخلاق است« ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانونهای ضدّ معنویّت و ضدّ اخلاق نهاده است و هم‌اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتّی نونهالان با بهره‌گیری از این ابزارها را به چشم خود می‌بینیم. »[3]  و رسالت جمهوری اسلامی ایجاب می کند در مقابل جبهه باطل رسانه ای،  صف آرایی کند.

 

آسیب دوم اما ایران اسلامی را هدف قرار داده که چهل سالگی خود را نیز با افتخار جشن گرفته و مهیای گام دوم است. « در طول این چهل سال -و اکنون مانند همیشه- سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیّتها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه‌‌ی همیشگی هزاران رسانه‌ی صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است»[4]  و جهاد اول همین خشکاندن ریشه یأس و آبیاری سرو امیدواری است که بستری جز رسانه به انحاء مختلف نمی تواند در این حوزه اثرگذار باشد و به همین دلیل است که رهبر انقلاب نخستین و ریشه ای ترین جهاد را همین مبارزه با ترس و نامیدی ذکر کردند.

بطور کلی نظام رسانه ای جبهه انقلاب بایستی در دو حوزه تولید و توزیع محتوا برنامه ریزی و آرایش جدیدی اتخاذ کند که در آن مولفه هایی چون: «توانمندسازی و حمایت از تولیدکنندگان محتوا»، «استفاده از ابزارهای نوین تولید رسانه ای»، «ایجاد روح هم افزایی و موج رسانه ای بین فعالان عرصه تولید محتوای»،« حضور فعال و پویا در شبکه های متداول اجتماعی»،«حرکت به سمت ایجاد بسترهای نوین شبکه های اجتماعی و انقطاع از فضای نا امن بیگانه» و «حمایت از نخبگان در حوزه شبکه سازی بین المللی» به خوبی جانمایی شوند.

 

 

 

میلاد امینی موحد 

 

 

[1] Social networking service

[2] بیانات رهبر معظم انقلاب | 19/10/97

[3] متن بیانیه گام دوم

[4] همان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha