پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عکس نوشته/ بیانیه گام دوم انقلاب

حوزه/ رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر لزوم اهتمام ویژه نخبگان حوزه و دانشگاه به تبیین علمی و دقیق بیانیه گام دوم انقلاب تاکید کرد: این مساله به خصوص یکی از رسالت های مهم و کلیدی حوزه انقلابی است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن خیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری در بهمن ماه سال 97 اظهار داشت: به عقیده بنده اولین اقدام در این خصوص که باید حوزویان انجام دهند، این است که سیره بیانیه نویسی که مختص رهبران دینی است را به درستی تحلیل و بررسی کنند، چه آن که این گونه اقدامات تنها از پیامبران و اولیای الهی و رهروان راستین آن ها برمی آید.

وی افزود: برای ما آنچه در خصوص این بیانیه جالب و درس آموز است این که کسی که در مسند عالی حکومت است، اما با این حال به جای آن که نهادها و موسسات رسمی را مورد خطاب قرار دهد، جوانان را مورد خطاب قرار دهد و بی شک این نوع رفتار بسیار پرمعناست ، به این جهت که رهبر معظم انقلاب این بار به جای ساختارگرایی ، عاملیت گرایی را مورد توجه خویش قرار داده اند.

عدم رضایت به وضع موجود و نگاه آرمان گرایانه به آینده

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین گفت: عاملیت گرایی با تنوع ، تغییر و حتی ساختار شکنی روبرو می شود، ضمن آن که در این قضایا، نگاه آرمان گرایی رهبران دینی چنین است که افق بالایی را دیده و آینده را ترسیم می کنند؛ در واقع آن ها به وضع موجود راضی نیستند و به خصوص به قشر جوان توجه دارند که ویژگی اش پویایی است و این که هنوز درگیر مسایل معیشتی و محافظه کاری نشده و لذا از انرژی جوانان به خوبی می توان در مسیر اهداف بلند و متعالی بهره بُرد.

پژواک شعارهای انقلاب اسلامی در دنیای امروز

وی با تاکید بر این که تبیین سیره علمی و عملی رهبر انقلاب در این خصوص بسیار مهم است، بیان داشت: حتی ما در عرصه زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی باید ابعاد مهم رهبران انقلاب را به خوبی تبیین کنیم چه آن که امروز انقلاب اسلامی حتی مورد توجه بسیاری از صاحب نظران آزادی خواه قرار گرفته و از آن سو می دانیم که شعارهای انقلاب مختص به یک زمان و مکان خاص نیست و اتفاقاً امروز بیش از گذشته در دنیا این شعارها پژواک پیدا کرده است.

عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم همچنین افزود: حتی در یکی از همایش ها یکی از اساتید مطرح خارجی به بنده می گفت که شما این سیره انقلاب و پیامتان را باید بهتر ارایه کنید تا جهانیان آن را بشناسند و از این رو امروز وظیفه اساتید و نخبگان به خصوص حوزویان این است که ابعاد مختلف و مهم انقلاب اسلامی و از جمله بیانیه راهبردی مقام معظم رهبری را به درستی تبیین کرده و آن را به زبان روز جهانی انتشار دهند.

وی در ادامه صحبت های خود گفت: اساساً در این خصوص ایمان و اعتقاد بالای امام و رهبری به راه خود بسیار مهم است که این مسیر نورانی را ترسیم کرده و با اعتقاد و ایثار و از خودگذشتگی در مسیر پیشبرد اهداف انقلاب گام برداشته اند.

رسالت مهم نخبگان حوزه و دانشگاه در تبیین گام دوم انقلاب

حجت الاسلام و المسلمین خیری همچنین افزود: گرچه مخاطب اصلی بیانیه گام دوم رهبر انقلاب، نسل جوان است اما طبعاً بخش مهمی از این مسئولیت برعهده نخبگان است چرا که انتقال فرهنگی به وسیله نخبگان حوزوی و دانشگاهی و ... محقق می شود.

وی ابراز داشت: از سوی دیگر این که در این چهل ساله چه اتفاقاتی برای ما رخ داده ، به نظرم این کار حوزویان است که فضا را به درستی ترسیم کرده و در عین حال دستاوردها را نیز بیان کنند.

این محقق گفت: در سال های اخیر مشاهده کردیم که دشمن به دنبال بزک کردن دوره رژیم منحوس پهلوی بوده و لذا وظیفه ما در تبیین مباحث برای افکار عمومی به خصوص نسل جوان، در شرایط کنونی حساسیت و اهمیت مضاعفی پیدا کرده است.

نقش کلیدی حوزه انقلابی در تبیین آموزه ها و اهداف انقلاب

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی همچنین بیان داشت: گرچه در بیانیه گام دوم از سوی مقام معظم رهبری چهل بار واژه جوان به کار رفته اما مسئولیت این که آن اهداف و آموزه ها به درستی به جوانان منتقل شود، برعهده نخبگان جامعه و در راس آنها حوزویان است.

وی افزود: تبیین این مباحث مستلزم این است که اساتید و نخبگان حوزه به خصوص تحرک و پویایی بیشتری داشته و همچنین نسل جوان معتقد و پابه کار انقلابی بیش از پیش پای کار بیایند و به جهت دهی مناسب به افکار عمومی بپردازند.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این که رهبر معظم انقلاب نیز این همه بر حوزه انقلابی تاکید کرده و می کنند یکی از دلایلش همین است چرا که حوزه انقلابی حوزه ای است که به هیچ وجه خود را در یک زمان و مکان محدود نکرده و راهبری جامعه را برعهده دارد.

بیانیه ای ذوابعاد که باید وجوه مختلف آن را بررسی کرد

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین با تاکید بر این که تبیین گام دوم انقلاب از رسالت های کلیدی حوزه انقلابی است، اظهار داشت: بیانیه گام دوم انقلاب یک بیانیه ذوابعاد و دارای وجوه مختلف است به طوری که هم دارای تحلیل تاریخی و مردم شناسی و جامعه شناسی و هم تحلیل دستاوردهای انقلاب است و هم این که ضمن بررسی گذشته، راهبردهای آینده را مشخص کرده و بر مساله عاملیت گرایی نیز تاکید دارد.

وی گفت: اساساً به نظر بنده بحث آتش به اختیاری جوانان نیز با توجه به یکی از بندهای این بیانیه دارای مفهوم دقیقی است ، چه آن  که اگر جامعه بخواهد پیشرفت کند ، نیاز به تحرک نسل جوان دارد

تولید ادبیات انقلابی؛ رسالتی بر عهده حوزویان

این محقق بیان داشت: از سوی دیگر تولید ادبیات انقلابی مثل مدیریت جهادی، مردم سالاری و نیز تبیین اهمیت و ضرورت وجودی نظام جمهوری اسلامی از دیگر وظایف حوزه های علمیه است چه آن که این ها هنوز هم جای ابهام زدایی و مفهوم سازی و گفتمان سازی دارد و باید با دغدغه خاص انقلابی در این عرصه ها وارد شد و تاکید بر این مهم شود که تحقق عزت ما منوط به روحیه انقلابی و مدیریت جهادی است و باید این ها به درستی برای جامعه تبیین شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha