جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
انفاق

حوزه/ حجت الاسلام محمد گنجی با تاکید بر توجه متمولین به معیشت محرومین جامعه، گفت: شاید بتوان گفت با بی تدبیری بعضی ازمسئولین به این وضع دچار شده ایم و نتیجه این بی تدبیری مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است اما مردم به خاطر شهدای عزیزمان سعه‌ی صدر خود را حفظ کنند.

حجت الاسلام محمد گنجی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به وضعیت معیشتی مردم، از کوتاهی مسئولین در این زمینه انتقاد کرد و اظهار داشت: با توجه به وضعیت معیشتی که درکشور اتفاق افتاده و از نظر اقتصادی مشکلاتی برای مردم ایجاد شده است، مسئولین محترم باید سعی و تلاش خود را برای رفع این وضعیت بیشتر کنند و در عین حال مردم هم قدری هوای یکدیگر را داشته باشند.

سرپرست مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) تهران افزود: به فروشندگان و کاسبان توصیه می شود در این اوضاع نسبت به مردم عزیز خویشتن دار باشند. همچنین متمولین به زیردستان و خویشاوندان خود و نسبت به محرومین توجه جدی داشته باشند.

وی با اشاره به وضعیت معیشتی مردم افزود: باتوجه به وضعیتی که درکشور وجود دارد و متاسفانه شاید بتوان گفت با بی تدبیری بعضی از مسئولین به این وضع دچار شده ایم و نتیجه این بی تدبیری مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است، اما مردم به خاطر شهدای عزیزمان سعه‌ی صدر خود را حفظ کنند.

سرپرست مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) تهران تاکید کرد: از کارهایی که در اسلام برآن تاکید شده انفاق است و مصادیق انفاق متعدد است. انفاق بلاعوض و انفاق در قالب قرض الحسنه از جمله مصادیق آن می باشد.

حجت الاسلام گنجی تصریح کرد: حقیقت انفاق این است که وقتی کسی دست فقیری را می گیرد، در واقع دست خودش را می گیرد و قبر و قیامت خودش را آباد می کند. در واقع وقتی به ما ‌می گویند بیا مشکل یک بنده خدایی را حل کنید در واقع داریم مشکل خودمان را حل می کنیم.

وی افزود: خدا پولی را به شما داده و دعا کنید که این نعمت دارایی را عاقلانه در راه خودش مصرف و انفاق کنید. بعضی ها از این نعمت الهی خوب استفاده می کنند و خود و خانواده خود را نجات می دهند. در سوره مبارکه تحریم آیه ۱۰ خداوند می فرماید انفسکم و اهلیکم نارا یعنی خودش و خانواده خود را با آن نعمت نجات می دهد و عاقبت به خیر می‌کند و بعضی آن پول را به نقمت تبدیل می کنند و موجب خود خسران می شود.

حجت الاسلام گنجی گفت: پول در صورتی  نعمت است که  انسان را نجات دهد. وقتی می گوییم آقا انفاق کن و دست یک فقیر را بگیر یعنی دست خودت را بگیر مشکل خودت را در قبر و قیامت حل کن و ‌این حقیقت انفاق است.

 استاد حوزه ادامه داد: انفاق در قالب قرض الحسنه ۱۸ برابر نسبت به انفاق بلاعوض ثواب دارد، چرا که قرض الحسنه باید برگردانده شود و همین موجب عزت نفس و ارج نهادن به شخصیت کسی است که به مشکل برخورده است و موجب حفظ آبروی او است.

حجت الاسلام گنجی در پایان با بیان روایتی خاطر نشان کرد: در روایت وارد شده است که وقتی آیه مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ نازل شد یکی از اصحاب پیامبر اکرم(ص) نزد پیامبر آمد و عرض کرد؛ یا رسول الله مگر خداوند نیازمند این قرض ما است که در این آیه به آن اشاره شده است. حضرت در جواب فرمودند؛ این آیه به خاطر این است که خدا می خواهد شما را امتحان کند و ببیند کدامتان نیکو کار هستید و دست فقرا و مستمندان را می گیرید؟ کدامتان اهل خیر هستید؟ خداوند شما را با این امر می خواهد وارد بهشت کند. خدایی که افراد را با بهانه های کوچک بهشتی میکند.

وی افزود: این شخص به پیغمبر  عرض کرد؛ یا رسول الله اگر بهشت را برای من و خانواده من تضمین دهید من دو باغ دارم که هر دو را در راه خدا انفاق کنم. در روایت ذکر شده است، حضرت رسول(ص) بهشت را برای این شخص تضمین کردند و فرمودند؛ شما یک باغ را انفاق کنید و یک باغ را برای زندگی و اهل و اعیال خود نگه دارید.

 

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha