جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سفر؛ راهی برای تفکر و تدبر در آیات الهی

حوزه/ خانم کرات با بیان این که سفر باید موجب تفکر و شناخت انسان نسبت به آیات الهی باشد، گفت: وقتی انسان به سفر می رود با فرهنگ ها و مردمان متفاوتی آشنا می شود که می تواند هر یک نگاهی جدید به انسان بدهد.

خانم مرضیه کرات از اساتید مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به دیدگاه اسلام و اهل بیت(ع) درباره سفر و تفریحات سالم، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 15 سوره ملک می فرمایند؛ اوست خدایی که زمین را برایتان رام ساخت پس در راه ها و بلندی های آن گام بردارید پس از روزی هایش بخورید که بازگشت همه به سوی اوست. خب! وقتی خداوند می فرمایند که از راه ها و مواهب طبیعی استفاده کنید به عبارت دیگر توصیه ای به سفر و گردشگری می کند.

وی افزود: همچنین آیه 20 سوره عنکبوت اشاره ای مستقیم به بحث سفر و گردشگری دارند و به انسان ها توصیه می کند که در زمین سفر کنید تا ببینید که خداوند چگونه مردم را آفرید. آثار گردشگری تنها محدود به تفریح نیست و وقتی انسان وقت خود را که بزرگ ترین سرمایه اش است صرف سفر می کند باید در کنار تفریح و شادی به آفریده های خداوند نگاه کند و در آنها به تامل و تفکر بپردازد.

خانم کرات تصریح کرد: وقتی انسان به سفر می رود با فرهنگ ها و مردمان متفاوتی آشنا می شود که می تواند هر یک نگاهی جدید به انسان بدهد. ما وقتی به سفر می رویم بیشترین دغدغه ما خوراک و تفریحات خوب و بدون نقص است اما قرآن بیشترین اهمیت را در سفر به تفکر می دهد. در جای دیگر در آیه 46 سوره حج نیز بحث عقلانیت و تفکر در سفر را می آورد و بر آن تاکید فراوان دارد. در آیه 42 سوره روم نیز می فرماید که در زمین گردش کنید تا سرنوشت کسانی که پیش از شما بوده اند را ببینید.

وی گفت: در روایات است که عثمان بن مظعون نزد پیامبر می رود و می گوید که میخواهم اجتماع را رها کنم و به سیاحت و رهبانیت بپردازم. پیامبر می گویند که این گونه سفر نکن که در میان مردم نباشی و به رهبانیت صرف بپردازی بلکه باید سیاحت تو همراه با تفکر و در میان مردم باشد. تا با معارشت با مردم با خلق و خوی آنها آشنا شوی و از آنها یاد بگیری.

استاد حوزه علمیه خواهران تهران افزود: برای مثال پسر علامه مرعشی نجفی تعریف می کردند که ما با ماشین به سفر می رفتیم و تا حدود یک ماه در سفر بودیم تا به مشهد برسیم و در بین راه به مناطق مختلف سفر می کردیم و با مردمان جدید و سنت ها و رسوم آن ها آشنا می شدیم.

وی ادامه داد: هم چنین در دنیای امروز که سرگرمی ها و تفریحات متفاوت برای مردم وجود دارد و هر یک براساس علایق خود از آن ها استفاده می کند، اسلام هم سرگرمی های متفاوتی را برای مؤمنین در نظر گرفته است. یکی از آنها در کنار همسر بودن است. در همین سفرهایی که می رویم باید حواس مان باشد که به همسر و خانواده خود بیشترین اهمیت را بدهیم.

خانم کرات در پایان خاطرنشان کرد: معمولا مردم سفر می کنند تا به آرامش برسند اما اگر ما خودمان را آماده نساخته باشیم و در شرایط متفاوت نتوانیم این آرامش را حفظ کنیم، حتی در بهترین نقطه دنیا نیز آن آرامش واقعی و عمیق وجود نخواهد داشت. زیرا که بعضی از اسباب و وسایلی وجود دارد که ممکن است باعث ناراحتی و برهم خوردن آرامش ما بشود. این خودسازی و یادگیری مهارت های رفتاری باعث لذت بردن بیشتر از سفر و محیط می شود.

 

خبرنگار: فاطمه اسماعیلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha