شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محیط زیست از منظر اسلام

حوزه/ خانم کرات با بیان این که سالم بودن محیط زیست رابطه تنگاتنگی با سلامت جامعه دارد، گفت: رسیدگی به محیط زیست مقدم بر خیلی از عوامل است و وظیفه تک تک انسان ها است که خاک، آب، هوا، حیوانات و سایر موجودات را حفظ کنند، و انسان این آزادی را ندارد که حق زمین و نعمت ها را زایل کند.

خانم مرضیه کرات از اساتید مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به نگاه اسلام به طبیعت و تاکید بر حفظ محیط زیست، گفت: در آیات قرآن و روایات از طبیعت و حفظ آن بسیار سخن گفته شده است. برای مثال خداوند در آیه 8 سوره تکاثر می فرمایند که در روز قیامت ما تمام نعمت ها را مورد پاسخ گویی قرار می دهیم. یکی از این نعمت ها هم محیط زیست انسان هاست که نعمت های فراوانی را در خود جای داده است و همگی در برابر آن مسئول هستیم.

وی افزود: امام صادق(ع) می فرمایند که زندگی بدون محیط زیست پاک، گوارا و شیرین نخواهد بود. اما متاسفانه خود بشر محیط زیست خود را تخریب کرده و آسیب های فراوانی به طبیعت و خودش زده است. این تغییر و دگرگونی که انسان ها ایجاد کرده اند باعث از بین رفتن آرامش طبیعی شان شده و امروزه با پیشرفت فناوری ها و تکنولوژی های جدید این تنگنا و محدودیت و آلودگی زیست محیطی افزایش پیدا کرده است.

استاد حوزه علمیه خواهران تهران بیان داشت: پیامبر(ص) درباره حفظ طبیعت می فرمایند؛ اگر کسی درختی بکارد به اندازه محصولی که آن درخت می دهد، خداوند به او اجر و پاداش خواهد داد.

وی گفت: نکته بعدی این که سلامت محیط زیست رابطه ای تنگاتنگ با سلامت جامعه دارد. تامین و رسیدگی به محیط زیست مقدم بر خیلی از عوامل است و وظیفه تک تک انسان ها است که خاک، آب، هوا، حیوانات و سایر موجودات را حفظ کنند، و انسان این آزادی را ندارد که حق زمین و نعمت ها را زایل کند.

خانم کرات اظهار کرد: پیامبر(ص) در روایتی میفرمایند؛ خداوند پاک است و پاکیزگی را دوست دارد پس آفتاب زندگی خود را پاک نگه دارید. این حدیث این نکته را می رساند که چون خدا پاکی را دوست دارد باید سبک زندگی ما الگوگیری از همین کلام باشد در چه عرصه فردی و چه اجتماعی. همین حفاظت از  محیط زندگی باعث آرامش روحی انسان می شود و همین آرامش، ما را به روح ملکوتی نزدیک تر می کند.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) هم در روایتی می فرمایند؛ شست و شوی ظروف و پاک نگه داشتن محیط زندگی چه داخل و چه بیرون از منزل به افزایش روزی انسان ها کمک می کند. و در جای دیگر می فرمایند که اگر کسی محیط زیست را آلوده کند از رحمت خداوند به دور است. حال باتوجه به ایام نوروز و روز سیزدهم فروردین که روز طبیعت می باشد و مردم برای تفریح از خانه به سمت طبیعت خارج می شوند باید به تمامی این نکات توجه کنند.

 

خبرنگار: فاطمه اسماعیلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha