جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
صله رحم

حوزه/ حجت الاسلام مطلبی گفت: چه خوب است در ایام عید نوروز وقتی خانواده ها به دیدار هم می روند و از حال هم مطلع می شوند، بکوشند تا افراد دارای گرفتاری را شناسایی و در فکر رفع مشکل آنان برآیند. همچنین کسانی که نیازمند و محتاج هستند، به نیاز آنها رسیدگی شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد مطلبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان این که رفع فقر از ثمرات صله رحم است، گفت: درباره تبیین اهمیت صله رحم باید به آثار و برکات مهم آن اشاره کرد. مثلاً برکات فردی و اجتماعی از جمله آثار و ثمرات صله ارحام در خانواده ها است.

وی با بیان اینکه افزایش طول عمر و رفع فقر از جمله آثار صله ارحام است، گفت: در آیات و روایات متعددی بر مسئله صله رحم سفارش ویژه شده است. به طور مثال صله رحم آثار فردی فراوانی می‌تواند برای انسان در زندگی داشته باشد.

وی گفت: در بعضی از روایات این چنین ذکر شده است؛ عمر افراد مشخص و معین است، ولی با انجام دادن صله رحم می‌تواند عمر خود را طولانی کند و به عبارت دیگر قطع رحم باعث کاهش عمر انسان شود.

مدیر حوزه علمیه ابوذر تهران ادامه داد: در روایات به زیادت رزق و روزی برای کسی که اهل صله رحم باشد اشاره شده است. همچنین در روایت دیگری گفته شده، صله رحم بلا و بدی را از انسان دفع و دور می کند.

حجت الاسلام مطلبی افزود: از دیگر ثمرات صله رحم بحث اُخروی این عمل است یعنی صله رحم حساب و کتاب انسانی را در قیامت آسان و تسهیل می کند لذا صله رحم خیلی مهم است زیرا عملی است که هم به درد دنیا و هم به درد آخرت می خورد. یعنی آثارش دنیوی و اخروی است.

 وی گفت: صله رحم اخلاق انسان و خلق انسانی را خوب می کند کسانی که اهل معاشرت با دیگران هستند اینها از لحاظ اجتماعی بزرگ می شوند و رفتار و برخوردشان با افراد جامعه صحیح می شود.

استاد حوزه ادامه داد: در روایت دیگری امام معصوم می فرماید؛ صله رحم مرگ و میر بَد را دفع می کند و چه بسا مرگ های بدی که امروزه برای بعضی از انسان ها مشاهده می شود شاید از این جنبه باشد. لذا صله رحم این مرگ و میرهای بد را دفع می کند.

وی در ادامه با اشاره به آثار اجتماعی صله رحم گفت: همبستگی اجتماعی از جمله ثمرات صله ارحام در جامعه است. جامعه شناسان، می گویند جامعه تشکیل شده است از جامعه های کوچک به نام خانواده، که همین جامعه کوچک خانواده جامعه کل را بوجود می آورد، در نتیجه خانواده هایی که به یاد و به فکر هم باشند دارای اتحاد خواهند بود.

مدیر مدرسه علمیه ابوذر تهران اظهار داشت: وجود نازنین پیامبر(ص) می فرمایند؛ اِنّ الصدقة و الصلة الرحم تعمران ، صدقه دادن و صله رحم باعث آبادانی سرزمینها می شود.  اگر جامعه اهل صله رحم باشند و به فکر بالندگی و به فکر دیدار یکدیگر باشند، به فکر دستگیری از یکدیگر باشند سرزمین آنها آباد می شود.

حجت الاسلام مطلبی گفت: در بعضی از روایات بر این امر تاکید شده است که حتی اگر بین خویشاوندان افرادی هستند که مسائل اخلاقی و و حدود را رعایت نمی کنند شما حق قطع ارتباط با این افراد را بطور کامل ندارید.

وی تاکید کرد: چه خوب است در ایام عید نوروز وقتی خانواده ها به دیدار هم میروند و از حال هم مطلع می شوند بکوشند تا افراد دارای گرفتاری را شناسایی و در فکر رفع مشکل این افراد برآیند. همچنین کسانی که نیازمند و محتاج هستند، در این ایام به نیاز آنها رسیدگی شود بنابراین از جمله کارکردهای صله رحم  مسئله فقرزدایی از جامعه می باشد.

حجت الاسلام مطلبی در پایان با بیان این که ایجاد روحیه مهربانی و محبت در جامعه از دیگر آثار اجتماعی صله ارحام است، گفت: جامعه ای که افراد آن به فکر هم هستند و به یاد هم هستند و به کمک همدیگر می آیند و برای همدیگر ارزش قائل باشند در این جامعه تالیف قلوب صورت می‌گیرد و مهربانی و محبت حرف اول را خواهد زد.

 

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha