شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس

حوزه/ تیرانداز با اشاره به رسالت های رسانه در تراز انقلاب، گفت: من به عنوان یک فعال رسانه‌ای، ماجرا را این گونه می‌فهمم که رسانه‌های ما هنوز به آن بلوغ و رشد کافی نرسیده‌اند که بتوانند معنای مفاهیمی مثل راهیان نور یا راهپیمایی اربعین را خوب مخابره کنند و به تصویر بکشند. این ضعف در رسانه است.

پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به تأثیر حرکت عظیم راهیان نور در ارتقای فرهنگ عمومی جامعه، کارکردهای راهیان نور در معرفی دستاوردهای انقلاب و شکست حصر رسانه ای غرب علیه جمهوری اسلامی، وظایف رسانههای جبهه انقلاب و... پرداخت.

او دفاع مقدس را یک مکتب و دانشگاه انسان سازی می داند و می گوید: کسی فقط با هدف دفاع به جبهه نمیرفت، برای خودسازی میرفتند. رزمندههای ما با اخلاص خود در زمان حیاتشان و پس از این که به شهادت رسیدند با حس و حالی که به جای گذاشتهاند، این مکتب و این دانشگاه را نگه داشته اند.

مدیر عامل خبرگزاری فارس به نقد فعالیت های رسانه ها پرداخته و اظهار می کند: رسانههای ما هنوز به آن بلوغ و رشد کافی نرسیدهاند که بتوانند معنای مفاهیمی مثل اردوی راهیان نور یا راهپیمایی اربعین را خوب مخابره کنند و به تصویر بکشند. این ضعف در رسانه است و آنچه از رسانه انقلابی انتظار میرود آن است که خود را به این حد توانایی برساند.

مشروح گفتگو با پیام تیرانداز را در ادامه بخوانید:

* ارزیابی شما از حرکت عظیم و مردمی راهیان نور و نقش راهیان نور در خصوص تقویت فرهنگ عمومی جامعه چگونه است؟

جنگ ما یک مکتب و دانشگاه بود برای انسانسازی، در اواخر جنگ، دیگر کسی فقط با هدف دفاع به جبهه نمیرفت، برای خودسازی میرفتند. رزمندههای ما با اخلاص خود در زمان حیاتشان و پس از این که به شهادت رسیدند با حس و حالی که به جای گذاشتهاند، این مکتب و این دانشگاه را نگه داشته اند. افراد بسیاری هستند که پس از حضور در اردوی راهیان نور سرنوشتشان عوض شد، این مسئله برای افرادی که با راهیان نور درگیر بودند، کاملا ملموس است، افرادی در این اردوها بودند که قبل از سفر یک حال و هوا داشتند و بعد از این که برگشتند مسیر زندگیشان تغییر کرده است.

این مختصات دانشگاهی است که شهدا با خون خود ساختهاند؛ اما حقیقت این است که رسانههای ما نتوانستند حق مطلب را ادا کنند. من به عنوان یک فعال رسانهای، ماجرا را این گونه میفهمم که رسانههای ما هنوز به آن بلوغ و رشد کافی نرسیدهاند که بتوانند معنای مفاهیمی مثل اردوی راهیان نور یا راهپیمایی اربعین را خوب مخابره کنند و به تصویر بکشند. این ضعف در رسانه است و آنچه از رسانه انقلابی انتظار میرود آن است که خود را به این حد توانایی برساند. این کارخانه انسانسازی ابعاد مختلفی دارد که به نظر من مهمترین بعد این است که مرز مشخصی را بین دنیای مادی امروز و دنیای معنوی خاص که بروز و ظهور آن را در فرهنگ دفاع مقدس داشتیم، ترسیم میکند.

به نظر من مهمترین دستاورد و کارکرد راهیان نور و راهپیمایی اربعین این است که به تعبیر رهبر این‌ها رسانههایی هستند که به ما نشان میدهند دنیا فقط دنیای مادی که غرب به تصویر کشیده است، نیست و مکانهایی وجود دارد که ابعاد دیگر وجودی انسان در آن متبلور میشود و پرورش پیدا میکند. این مسئله هنوز در رسانه به اندازه کافی فهم و خوب پرداخته نشده است.

 

* رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم  بر شکست حصر رسانهای که تلاش میکند جوانان را نسبت به آینده نظام نا امید کند، تأکید کرده اند، شما نقش راهیان نور را در این مسئله چگونه ارزیابی میکنید؟

در شرایط فعلی اهداف و بضاعت و رسالتی که رسانهها برای خود تعریف کردهاند این است که حواشی و زد و خوردها را به تصویر میکشند. در ارزشهای خبری داریم که تضاد، رویارویی، استثنا، برجسته کردن و... را به عنوان ارزشهای خبری تدریس و دنبال میکنند. این که رسانه انقلابی به آن درجه از فهم و بلوغ برسد که بتواند غیر از ظواهر و حواشی بطن ماجرا را نشان بدهد، همان کارکردی است که انتظار داریم که یک رسانه انقلابی داشته باشد. با اندک فعالیتی که ما در فضای رسانه داریم، با گوشت و پوست لمس میکنم که افراد انقلابی ما به سمت و سویی میروند که رسانه طراز انقلابی را در آینده نزدیک به وجود بیاورند.

 

* با توجه به این که حضرت آقا از راهیان نور به عنوان یک رسانه نام میبرند، کارکردهای راهیان نور در معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی در فضای بینالملل چگونه میبینید؟

انقلاب اسلامی بر خلاف برخی از حکومت هایی که در دنیا حاکم است و فقط ارزشهای مادی را برجسته میکند و به نیازهای مادی انسانها پاسخ میدهد، به ابعاد دیگر زندگی انسان هم توجه کرد و بیان کرد که مادیات بخشی از زندگی انسان است و رسالت انسان فارغ از چیزی است که به عنوان لذتجوییها و مادی گرایها است که غرب به ما عرضه میکند. این فضای کلی است که انقلاب حاکم کرد.

دو قطبی که در دنیا شکل گرفت، دو قطبی مادی گرایی به سرکردگی آمریکا و از طرف دیگر انقلاب اسلامی به عنوان یک جریان فکری که رسالت و هدف زندگی انسانها را فرای بحثهای کم ارزش مادی به تصویر میکشد، است. در این فضا امثال راهیان نور فضای بسیار مساعد و مناسبی است که مخاطبان آن به طور ملموس فضای غیر مادی را درک کنند و دریابند که قطعا هدف خلقت فقط خوردن، آشامیدن و لذت بردن نیست. میبینید که رسانههای غربی و هم سو با غرب این حرکتها را کاملا تخطئه کردند.

هر جایی که به گفتمان غالب غرب خدشه وارد میکند، سکوت کامل رسانههایشان را به همراه دارند، چه راهپیمایی عظیم اربعین و چه حرکت عظیم راهیان نور. ببینید سالانه چه قدر تصادف در کشور ما رخ میدهد، اما تا سانحهای مربوط به راهیان نور اتفاق میافتد، میبینید که با چه شدّت و  حدّتی از (B B C) تا دنبالههای داخلی شأن سعی میکنند آن را به گونهای جلوه بدهند که دلیل سانحه اردوی راهیان نور بوده است. این ادّله کودکانه و سکوتها و سانسور و تخطئه خبری رسانهها نشان میدهد که حس و حال دشمن نسبت به راهیان نور چیست.

 

* از نظر شما به عنوان یک فعال رسانه انقلابی و مسئولان رسانههای پر مخاطب کشور، وظایف رسانههای جبهه انقلاب اسلامی را در قبال حرکت راهیان نور چه میبینید؟

من نخست مهمترین کار رسانههای انقلابی را ترویج و تبلیغ راهیان نور برای مخاطبان میدانم. عرض کردم رسانهها هنوز به آن بلوغ نرسیدهاند که بسیاری از این موارد را به تصویر بکشند، بعضی از اینها در ظرفیت رسانه نیست، بنابراین اولین کاری که رسانهها باید انجام بدهند این است که این حرکت را خوب تبلیغ کند که مردم خودشان به آنجا بروند و ببینند، شاید دوربینها، قلمها و زبانها قاصر باشند از توصیف اتفاقاتی که در راهیان نور میافتد.

من به شخصه افراد متعددی را دیده ام که یک سرنوشت 180 درجهای بعد از عزیمت به راهیان نور اردوهای جنوب داشتهاند، این که فرد تا قبل از آن به گونهای اسیر بوده است و پس از دیدن این فضا مسیر زندگیش را تغییر داده است، لذا اولین کاری که رسانه ها باید انجام بدهند این است که کمک کنند که این حرکت خوب تبلیغ شود تا هر کس تا الآن توفیق نداشته، راهیان نور را لمس و در فضای آن تنفس کند، در درجه اول به آنجا برود و از آن بهره ببرد. شهدا و آن دانشگاه کار خود را انجام میدهند، مهم وصل شدن اولیه است که ما رسانهایها باید انجام بدهیم و پس از آن هم به فراخور فهم و بلوغ رسانه به ارائه توصیف و سرگذشت کسانی که مسیر زندگیشان تغییر کرده است، بپردازیم، اینها میتوانند بسیار خواندنی، دیدنی و شنیدنی باشند.

باید مؤلفههایی که موجب تغییر مسیر زندگی افراد شده است به اشتراک گذاشته شود، چرا که ما معتقدیم هدف رسانه باید تعالی بخشی به مخاطبان باشد و چه تعالی بالاتر از این که با پشتوانه این شهدا و شرایط خوب معنوی که در اردوی راهیان نور شکل میگیرد این فرصت را برای تعالی مخاطب ایجاد کند.

گفت‌وگو: ناصر مؤمنیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha