شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
اخبار جهان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

جاسوسی بزرگ هکرها از اندرویدی ها فاش شد

وجود یک آسیب پذیری خطرناک امنیتی در سیستم عامل اندروید پس از گذشت پنج سال افشا شده است. این آسیب به هکرها امکان می‌داد تا از کاربران گوشی‌های اندرویدی جاسوسی کنند.وجود این مشکل در گوشی‌های اندرویدی در تمامی پنج سال گذشته، افشا نشده باقی مانده بود.اولین بار یک محقق امنیتی به نام سرگی توشین از وجود مشکل یادشده مطلع شد. به گفته وی هکرها از این طریق به حساب‌های کاربری افرادی که از گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌کنند، دسترسی یافته و از آنها جاسوسی می‌کنند.مشکل یادشده مربوط به مؤلفه Chromium سیستم عامل اندروید است که مرورگر کروم و برخی مرورگرهای متن باز دیگر وب بر مبنای آن طراحی شده‌اند. همین مساله باعث می‌شود تا کاربران نسخه همراه مرورگر کروم و برخی مرورگرهای دیگر که بر مبنای Chromium تولید شده‌اند، با مشکل امنیتی مواجه شوند.با توجه به اینکه وصله امنیتی عرضه شده برای حل این مشکل تنها برای گوشی‌های جدیدتر عرضه شده، صرفاً کاربران نسخه ۷ اندروید به بعد می‌توانند گوشی‌های خود را به روز کرده و از خطر یادشده رهایی یابند. این در حالی است کاربران نسخه‌های ۵ و ۶ اندروید قادر به دریافت و نصب وصله به روزرسان گوگل نیستند.

 

ریه‌های ایران به شماره افتاد

به اعتقاد محققان حوزه محیط زیست، در ایران ۶ نوع جنگل وجود دارد که به دلیل خشکسالی و بی‌توجهی به اصول بهره‌برداری، این جنگل‌ها در حال نابودی هستند و در برخی از مناطق جنگلکاری نیز با از بین بردن اراضی جنگلی اقدام به کاشت تریاک شده است که با توسعه فناوری‌های فضایی، اراضی زیر کشت تریاک کشف شده است.هر یک هکتار جنگل ۲.۵ تن اکسیژن تولید می‌کند که برای تنفس سالم و پاک ۱۰ نفر انسان برای یک سال کافی هست، درختان جنگل گاز دی اکسید کربن هوا را دریافت می‌کنند و طی عمل فتوسنتز، آن را به اکسیژن تبدیل می‌کنند. هر یک هکتار جنگل از ۲ تن فرسایش خاک جلوگیری می‌کند و درختان از آلودگی صوتی در شهرها می‌کاهند.این‌ها فوایدی است که تنها در یک روز با عنوان روز جهانی "جنگلداری" از آن یاد می‌شود. ایده روز جهانی جنگلداری در بیست و سومین مجمع عمومی اتحادیه کشاورزی اروپا در سال ۱۹۷۱ شکل گرفت و در نوامبر همان سال سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد از این ایده حمایت کرد و ۲۱ مارس مصادف با اول فروردین به عنوان روز جهانی جنگلداری انتخاب شد. بزرگداشت این روز اقدامی بزرگ برای آگاهی عموم مردم از اهمیت جنگل‌ها است.حالا ۴۷ سال از آن روز می‌گذرد و ما هر سال این روز جهانی را در حالی گرامی می‌داریم که به گفته محققان این عرصه، جنگل‌های ایران به دلیل خشکسالی و بی‌توجهی نسبت به مراقبت از این "ریه‌های زمین" در حال نابودی است.کردوانی همچنین با اشاره به اثرات بی‌آبی بر شرایط کویرها، خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی گذشته از خشک شدن جنگل‌ها، تا ۲۰ سال آینده کویرهای ایران از جمله کویر بزرگ مرکزی ایران خشک خواهند شد.وی با اشاره به مزایای کویرها، با تاکید بر اینکه کویرها از آب‌های زیر زمینی تشکیل می‌شوند، یادآور شد: در زمستان آب‌های زیر زمینی وارد کویر می‌شوند و از آنجایی که زمین کویرها حاوی املاح است، خیس می‌شوند و در تابستان با خشک شدن زمین، انواع نمک‌های معدنی را تولید می‌کنند، ولی در حال حاضر کویر مرکزی ایران که بزرگترین کویر دنیا است، تا ۲۰ سال آینده وجود نخواهد داشت.به گفته پدر کویرشناسی ایران، این کویر در جنوب گرمسار، سمنان، دامغان و شاهرود و شمال خور و جندق قرار دارد و بزرگترین نمک‌زار دنیا به شمار می‌رود و بعد از آن کویر آمریکای جنوبی است.وی با بیان این‌که اگر در کویر آب‌های سطحی وارد شود، باتلاق را تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: در جنوب کویر مرکزی ایران از طریق آب رود کالشور سبزوار و جاجرم باتلاقی ایجاد شده است و این در حالی است که آب زیر زمینی موجب پیدایش کویر می‌شود که به دلیل برداشت آب‌های زیر زمینی دیگر آبی در زیر این کویر وجود ندارد و این کویر آنقدر خشک شده که نمک موجود در سطح زمین، طوفان‌های نمک را ایجاد کرده است.این محقق حوزه محیط زیست با بیان اینکه بیابان با کویر متفاوت است، توضیح داد: کویر، نمک‌زار و بیابان یعنی سرزمین بدون آب و گیاه است و با روند خشکسالی کویر به بیابان تبدیل خواهد شد؛ در حالی که تمام مواد شوینده و مواد اولیه شیشه‌سازی از کویر تولید می‌شوند.

 

ایران چرخه دنیا را در دست گرفت

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌ رضوی گفت: 6 میلیون نخبه ایرانی و ثروتمند دنیا را می‌چرخانند. ما نخبگان را رها کرده‌ایم، درحالی که نخبگان ایرانی با عملکرد خود، دنیا را می‌چرخانند.وی افزود: امروز دو بُعد مهم مقررات ملی و فناوری‌های علمی هنوز نتوانسته‌اند در کنار هم قرار بگیرند و عملکرد مناسبی در کشور ما داشته باشند. هنوز متوجه این موضوع نشده‌ایم که باید این دو بعد را در کنار یکدیگر قرار دهیم تا بتوانیم مشکلات موجود را رفع کنیم.شرکاء ادامه داد: یکی از مشکلات موجود در جامعه این است که هیچگاه نخبگان به‌عنوان سرمایه‌های ملی کشور به‌حساب آورده نمی‌شوند و در بودجه تدوین‌شده هر ساله کشور، هیچ بخشی به پژوهش‌های تخصصی، اختصاص داده نمی‌شود. این نخبگان مشکلات گوناگونی همچون ارتباط با صنعتگران دارند و ما می‌توانیم خیلی راحت میان نخبگان و صنعتگران ارتباط برقرار کنیم تا بتوانند کار تولیدی و اشتغال‌زایی انجام دهند.رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌رضوی تشریح کرد: در این راستا بایستی یکسری جریان‌های کوتاه‌مدت و ایده‌ها مورد شناسایی قرار گیرند و راهنمایی‌های لازم مبنی بر اینکه وارد چه بخشی از صنعت شوند، ارائه گردد. یکی از اقدامات ما در این رابطه تسهیل ورود نخبگان در حوزه صنعت، بستن قرارداد و... خواهد بود. بنابراین باید توجه داشت که ما پای کار هستیم و به شدت علاقه‌مندیم ایده‌ها را اجرایی کنیم تا ثابت کنیم نخبگان، بالاترین سرمایه‌های مالی و علمی کشور هستند.

 

سیل کشور را در نوردید

در پنجمین روز از سال جدید، علاوه بر جاری شدن سیل در استان های گلستان و مازندران شاهد سیلاب همراه با خسارت شماری از رودخانه‌های جنوبی و مرکزی کشور هستیم.در حالی که همه افکار عمومی درگیر و پیگیر اخبار سیل شمال کشور و استان‌های گلستان، مازندران و.. هستند، بررسی اخبار ایسنا نشان می‌دهد که این بار سیل در نیمه جنوبی کشور خبر ساز شد.شمار قربانیان سیل در شیراز به 19 تن رسید.غلامزاده مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس گفت: جسد پسر بچه‌ای با نام سپهر آزادی فرزند آرش حدود دو و نیم ساله ساکن شیراز شناسایی شد.وی افزود: در میان جانباختگان شش نفر مرد، هفت نفر زن، سه پسر بچه و یک دختر بچه هستند. همچنین کولیوند رئیس اورژانس کشور تعداد مصدومان را ۱۰۵ نفر اعلام کرد.مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی نسبت به وقوع سیل در استان‌های جنوبی کشور هشدار داد و گفت: میزان بارش ۲۴ ساعت آینده خوزستان سه رقمی می‌شود و حتماً با طغیان رودخانه‌های بزرگ این استان مواجه خواهیم بود.مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران نسبت به بارش شدید باران و سیلابی شدن رودخانه‌های استان در روزهای پیش رو هشدار داد.شرکت آب منطقه‌ای البرز ضمن هشدار در خصوص احتمال طغیان رودخانه کرج، از ساکنان حاشیه رودخانه و مسافران جاده چالوس خواست به رودخانه کرج نزدیک نشوند. شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با اشاره به اخطاریه‌های هواشناسی مبنی بر بارش رگبار برف و باران به همراه رعد و برق در جاده چالوس، از احتمال طغیان رودخانه کرج خبر داد.فرماندار شهرستان آق قلا گفت: با گذشت ۵ روز از آبگرفتگی در این شهرستان، هنوز وضعیت شهر آق قلا و ۳۷ روستای آن بحرانی است.

 

پایتخت توفان را تکذیب کرد

پس از آنکه یک عضو شورای اسلامی شهر تهران ساعتی پیش در توئیتی وقوع «توفان سهمگین» در پایتخت را اطلاع داد، هواشناسی، پیش بینی توفان را تکذیب و اعلام کرد که در پیش بینی ها و اخطاریه ها نامی از توفان آن هم سهمگین نبرده است. «الهام فخاری» عضو شورای اسلامی شهر تهران در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: تهران توفان سنگینی را تجربه خواهد کرد؛ پیش از توفان از خودروها خارج شوید و در مکان های امن پناه بگیرید. این عضو شورا  گفت که اگر می خواهید خبری بزنید به جای توفان از باد شدید استفاده کنید و اظهارداشت: برای آنکه حالت هشدار ملموس تر باشد و مردم بیشتر برای پیشگیری حساس شوند از واژه توفان استفاده کردم. محمدرضا صوفیانی افزود: در اخطاریه ها تداوم بارش ها تا فردا را پیش بینی کرده ایم و اخطاریه های مربوط به پیش بینی سیلاب نیز درست است که باید مراقبت ها و پیشگیری ها انجام شود اما نامی از توفان آن هم توفان سهمگین نبرده ایم.وی با بیان اینکه سازمان هواشناسی مرجع اعلام پیش بینی های هواشناسی است گفت: حداکثر پیش بینی برای باد شدید طی امروز نیز در نقاط مختلف شهر تهران از حدود 70 تا 72 کیلومتر تجاوز نمی کند.صوفیانی با اشاره به اینکه در برخی مناطق تهران استعداد وقوع سیلاب باتوجه به بارش ها وجود خواهد داشت گفت: آمادگی برای سیل یک موضوع است که جلسه ستاد بحران شهر تهران نیز امروز قرار است برگزار شود و موضوع پیش بینی توفان سهمگین هم بحث دیگری است که هواشناسی، پیش بینی و اطلاع رسانی نکرده است.

 

مسجدالحرام دست نابینایان را به قرآن رساند

ریاست امور حرمین نمایندگی اداره مصاحف و کتب مسجدالحرام به منظور استفاده بهتر زائران نابینا از ایام زیارتشان ۴۰ قرآن به خط بریل در مسجدالحرام توزیع کرد.شیخ خالد بن محمد الحارثی، مدیر اداره امور مصاحف و کتب مسجدالحرام گفت: این اداره توجه بسیاری به فراهم کردن ترجمه معانی کلمات قرآن و قرار دادن آن در دسترس زائران خانه خدا دارد. همچنین این اداره به تهیه قرآن و تفسیر آن در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف برای زائران اهمیت ویژه ای قائل است.وی افزود: ریاست امور حرمین نمایندگی اداره مصاحف و کتب مسجدالحرام در راستای ارائه خدمات بهتر به زائران ۴۰ قرآن به خط بریل را برای استفاده زائران نابینا در مسجدالحرام توزیع کرده است.

 

گرانی عجیب و غریب استیضاح وزیر را کلید زد

سیدجواد حسینی کیا، عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش شدید قیمت مواد غذایی در روزهای ابتدایی سال ۹۸، گفت: بررسی علل گرانی مواد غذایی در روزهای نخست تعطیلات نوروز یکی از اصلی‌ترین دستور کارهای کمیسیون صنایع و معادن پس از بازگشایی مجلس است این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه گرانی مواد غذایی استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را کلید زده، خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی مسئول تامین مواد غذایی مورد نیاز بازار بوده و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز متولی تنظیم بازار است این شیوه مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده چرا که در صورت بروز ایراد و نقص در ارائه مواد غذایی همانند آنچه در حال حاضر اتفاق افتاده- هر دو وزارتخانه از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و دیگری را مقصر می‌دانند.

 

قصاب بوسنی به ابد محکوم شد

دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم جنگی در یوگسلاوی سابق، در جریان تجدید نظر در حکم پیشین کاراجیچ به این نتیجه رسید که ۴۰ سال زندان برای جرایم وی کافی نبوده است.دادگاه کیفری لاهه بنا به درخواست کاردازیچ برای تجدید نظر در حکم ۴۰ سال زندان وی تشکیل شد.کاراجیچ در ۲۰۱۶ به اتهام نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت مرتبط با جنگ ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ بوسنی به ۴۰ سال حبس محکوم شده بود که خواستار تجدیدنظر در حکم خود شد و به دنبال تبرئه یا برگزاری محاکمه مجدد بود.هدف قرار دادن سارایوو با خمپاره در میان سایر جرایمی است که کاراجیچ مرتکب آنها شده است.او که حدود یک دهه در خفا به سر می‌برد، سرانجام در ژوئیه سال ۲۰۰۸ میلادی دستگیر و به دست عدالت سپرده شد.

 

اسناد منتشرنشده آیت‌الله العظمی بروجردی منتشر شد

اسماعیل راهنورد با اعلام این خبر افزود: کتاب گرانسنگ "حقیقت پنهان" عنوان اثری است که به گفته نگارنده آن شامل «خاطرات و اسناد منتشرنشده درباره زعیم و مرجع عظیم‌الشأن شیعه آیت‌الله العظمی بروجردی» می باشد.وی با اشاره به انتشار کتاب ««حقیقت پنهان»، گفت: این کتاب مجموعه‌ای یکپارچه و زیبا و دربرگیرنده ابعاد مختلف زندگی آیت‌الله العظمی بروجردی است و اسناد و تصاویر مختلف ویژگی خاصی به آن بخشیده است. نکته قابل توجه اینکه برخی اسناد و مطالب پیرامون معظم‌له، برای اولین‌بار در این اثر منعکس شده است.وی با اشاره به مباحث هر مجلد گفت: جلد اول «مقدمه، شرح زندگانی آیت‌الله بروجردی، خاطرات در آئینه مصاحبه‌ها، مقالات و شنیده‌ها، خاطرات در آئینه مجلات و جرائد و تصاویر»، جلد دوم «خاطرات مربوط به آن مرجع فقید در آئینه کتب» و جلد سوم «خدمات علمی، اجتماعی، اجازات، مکاتبات، استفتائات، رحلت آیت‌الله فقید به همراه فهرست اعلام» را شامل می‌شود.

 

آمریکا سن دیگو را آتش زد

لیس ایالت کالیفرنیا در آمریکا از وقوع آتش سوزی در مسجد "دارالارقم" در شهر "اسکاندیدو" در شمال شهر "سن دیگو" خبر داد. براساس این گزارش چندین نفر این مسجد را آتش زدند و سپس از آن خارج شدند، آتش سوزی به ساختمان مسجد خسارت هایی زده است.مهاجمان آتش زننده مسجد دارالارقم کالیفرنیا، یک گرافیت (نقاشی دیواری) روی دیوار مسجد کشیدند و از حمله به نمازگزاران "کرایست چرچ" نیوزیلند و کشتار پنجاه نفر از آنان تمجید کردند، اما پلیس حاضر به اعلام محتوای دقیق این گرافیت نشد.در هنگام آتش سوزی یک نفر در داخل مسجد حضور داشت که توانست جلوی انتشار آتش را بگیرد و باعث شد که این آتش سوزی تلفات جانی به همراه نداشته باشد.پلیس در شهر اسکاندیدو از هنگام وقوع حادثه تروریستی در نیوزلند، گشتی های بیشتری در اطراف مساجد در این شهر مستقر کرده بود.

 

روحانیون برای سیل زدگان آستین بالا زدند

حجت‌الاسلام مرتضی شعبان‌زاده اظهار داشت: تشکل فراگیر گروه‌های تبلیغی سراسر کشور، یک مجموعه‌ای است که 400 گروه تبلیغ، به ظرفیت 10 هزار مبلّغ دارد و همگی آنان حوزوی هستند و در قالب گروه تبلیغی در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کند، از حضور در سواحل و کار تبلیغی تا کار تربیتی در مدارس و همچنین برنامه‌های جهادی، خدمات‌رسانی کمک می‌کنند.دبیر تشکل فراگیر گروه‌های تبلیغی سراسر کشور، با اشاره به اقدامات ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه کشور در مناطق سیل‌زده، تصریح کرد: اولین اقدام تشکیل ستاد، گام دوم تمرکز در اطلاع‌رسانی به‌منظور شناسایی گروه‌هایی که امکان حضور در این دو منطقه را داشتند، بود و نتیجه شناسایی این شد که حداقل 40 گروه به ظرفیت هزار مبلغ اعلام آمادگی کردند و اولین اقدام ما در رابطه با گلستان این بود که 150 مبلغ جهادی از خراسان شمالی و سایر استان‌های کشور به استان گلستان اعزام شدند و مبلغان به‌تدریج و به‌حسب نیازهای اعلامی اعزام می‌شوند.وی با بیان اینکه بازدیدهای اولیه و مقدمات هماهنگی برای اعزام مبلغ انجام‌شده است، افزود: صبح امروز 20 مبلغ به شهرستان سیمرغ مازندران اعزام شدند و استان گلستان نیز اعلام کرده تا آب تخلیه نشود، شرایط تبلیغی فراهم نیست و ما منتظر اعلام استان گلستان هستیم.حجت‌الاسلام شعبان‌زاده با بیان اینکه قبل از ورود بسیاری از دستگاه‌های کشوری و لشکری با تمام ظرفیت‌ها خود، گروه‌های تبلیغی ما در گلستان و شمال کشور اقدامات خود را انجام دادند و قبل از ملی شدن این فاجعه و معضل، سازمان‌دهی و اعزام صورت گرفت، خاطرنشان کرد: ما هیچ تفاوتی بین برادران اهل سنت و شیعه در ارائه خدمات عمومی قائل نیستیم و فرزندان حوزه علمیه برای کاهش آلام برادران اهل سنت نیز پیشگام و همراه شدنددبیر تشکل فراگیر گروه‌های تبلیغی سراسر کشور افزود: ما در کنار ستاد مردمی جریان انقلابی حرکت ما تعریف می‌شود و درعین‌حال که با مجموعه‌های دولتی همکاری داریم، اما در جبهه فرهنگی انقلابی در کنار مجموعه‌های انقلابی هستیم و این مجموعه تبلیغی جزو نماد حضور اجتماعی حوزه علمیه در جامعه است و ما خودمان را جزو فرزندان حوزه می‌دانیم.

 

وزیر اطلاعات برای فارس کمیته بحران تشکیل داد

در پی وقوع سیلاب در شیراز کمیته بحران استان فارس با حضور وزیر اطلاعات تا ساعاتی دیگر تشکیل جلسه می‌دهد. همچنین در پی وقوع سیل در شیراز علاوه بر وزیر اطلاعات، رئیس اورژانس کشور، نماینده ویژه رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور و برخی دیگر از مسئولان کشوری برای بررسی وضعیت سیل‌زدگان و رسیدگی به آنها به شیراز سفر کرده‌اند.بارش شدید باران که از بامداد امروز در استان فارس آغاز شده بود، از حوالی ساعت 11 منجر به وقوع سیلاب شدید در منطقه دروازه قرآن، میدان ابوکلام، هفت‌تنان و مسیرهای منتهی به این مناطق شد. وقوع این سیلاب منجر به کشته شدن 18 نفر و زخمی شدن 94 نفر شده است.

 

سونامی به بوشهر نرسید

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با بیان اینکه همه راه‌های استان بوشهر باز است گفت: شایعات مبنی بر وقوع سونامی در بوشهر واقعیت ندارد.مهرداد ستوده اظهار داشت: در راستای اسکان اضطراری مسافران نوروزی در استان بوشهر اقدامات لازم انجام شده و همه مسئولان ذی ربط پای کار هستند.وی با تکذیب شایعات درباره بروز سونامی در بوشهر خاطرنشان کرد: مردم به این شایعات توجه نکنند و هرگونه اطلاعیه رسمی را از ستاد مدیریت استان استان دریافت کنند.معاون استاندار بوشهر از اسکان مسافران نوروزی در اماکن امن خبر داد و اضافه کرد: دستگاه‌های متولی در مدیریت بحران، شهرداران، واحدهای امدادی، درمانی، فرمانداران و دهیاران در آماده‌باش هستند.وی از باز بودن همه راه‌های استان بوشهر خبر داد و افزود: اکیپ‌های راهداری در محورهای مواصلاتی آماده خدمات رسانی هستند.

 

سی ان ان خیانت فیس بوک را فاش کرد

شبکه اجتماعی فیس‌بوک رمز عبور کاربران خود را در سرورهایی که کارکنانش به آن دسترسی دارند، ذخیره کرده است.سی ان ان گزارش داده است شبکه اجتماعی فیسبوک فاش کرد که رمز ورود میلیون‌ها کاربر این شبکه در سرورهای داخلی این شرکت که کارکنان فیسبوک هم به آن‌ها دسترسی دارند، ذخیره شده است.شبکه اجتماعی فیسبوک اعلام کرد زمانی که در ماه ژانویه سال جاری میلادی مشغول بررسی موارد امنیتی بود، به این مسئله پی برده است.این در حالی است که فیسبوک هیچ جزئیاتی درباره اینکه از چه مدت رمز ورود کاربران ذخیره شده است، ارائه نکرده است.گزارش‌ها حاکی از آن است که حدود ۲۰۰ میلیون تا ۶۰۰ میلیون نفر از کاربران فیسبوک احتمالاً تحت تأثیر این مسئله قرار گرفته اند و حدود ۲۰ هزار نفر از کارکنان داخلی شرکت فیسبوک به این رمز عبورها دسترسی دارند.یکی از مدیران فیس‌بوک اعلام کرد: این رمز عبورها هرگز برای هیچکس در خارج از فیسبوک آشکار نشده است و ما هیچ مدرکی دال بر اینکه هر کدام از کارکنان داخلی این شبکه از این اطلاعات سوء استفاده کرده باشند بدست نیاورده ایم.

 

کرمانشاه به حالت آماده‌ باش کامل درآمد

استاندار کرمانشاه ضمن لغو مرخصی تمام مدیران دستگاه‌های خدمات‌رسان، امدادی و اعضای ستاد بحران استان، گفت: بدنبال پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارندگی سیل‌آسا، از این اعضا هیچ کوتاهی و اشتباهی پذیرفته نیست.سامانه فعال بارشی از شب گذشته جو استان را تحت تاثیر قرار داده و فعالیت آن تا روز سه شنبه ادامه دارد.با توجه به هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی بسیار قوی و سیل‌آسا، ستاد بحران کرمانشاه برای جلوگیری از حوادث احتمالی به حالت آماده باش درآمده است.محمد خسروی مدیرکل هواشناسی کرمانشاه بارش‌های 48 ساعت آینده در استان کرمانشاه را تا 130 میلی‌متر تخمین زده  و در این راستا از شرکت آب منطقه‌ای خواسته برای جلوگیری از وقوع سیل نسبت به رها سازی مقداری از آب سدهایی که ظرفیت آن‌ها پر است، اقدام کند.استاندار کرمانشاه نیز دستور داده تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان( دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، آب و فاضلاب، شهرداری، راه و شهرسازی، هلال احمر، مخابرت، جهاد کشاورزی و...) طی این چند روز بارندگی با تمام تجهیزات و امکانات در حالت آماده‌باش باشند.چاره‌اندیشی اداره‌های ذی‌صلاح بخش شیلات به‌منظور به حداقل رساندن تلفات آبزیان مزارع پرورش ماهی در این روزهای بارانی، لازم و ضروری است.اعضای ستاد بحران از میهمانان و مسافران نوروزی خواسته‌اند با توجه به جضور  سامانه بارشی در جو استان، احتمال وقوع سیلاب، آبگرفتگی و افزایش آب‌رو از توقف و اسکان در کنار روخانه‌ها، کانال‌های فصلی و مسیل‌ها جدا خوداری کنند.

 

کرمانشاه و کرمان در سکوت گسل‌های تهران صدرنشین شدند

داده‌های موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران نشان می‌دهد در سال گذشته تعداد ۳۹۰۳ زمین‌لرزه از بزرگی ۲.۵ به بالا به ثبت رسید که کرمانشاه با 1187 زمین‌لرزه رتبه اول در میان استان‌های کشور را به لحاظ لرزه‌خیزی دریافت کرد و بعد از آن استان‌های کرمان، خوزستان، فارس و هرمزگان در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار دارند.ایران در کمربند چین خورده آلپ – هیمالیا واقع شده است. مرور تاریخچه لرزه‌خیزی ایران نشان می‌دهد ایران یکی از نواحی لرزه‌خیز دنیا و در بیشتر بخش‌های آن، لرزه‌خیزی در ارتباط مستقیم با تجدید فعالیت گسل‌ها است و بیشترین تکاپوهای لرزه‌خیزی در امتداد گسل‌های فعال روی می‌دهد. ایران همچنین دارای گسل‌های فراوانی است که مهمترین گسل‌های مناطق مختلف آن عبارتند از:گسل‌های زاگرس شامل گسل اصلی زاگرس، دورود، نهاوند، گارون، صحنه، مروارید، پیرانشهر، کازرون، دنا، میناب، اردل، زردکوه، آغاجاری، مارون...گسل‌های ایران مرکزی شامل درونه، بینالود، میامی، ترود و انجیلو، کلمرد، پشت بادام، قم- زفره، ایندس، دهشیر (نائین-بافت)، سروستان، شهداد، کوهبنان، جرجافک، گلباف (گوک) و نایبند..گسل‌های خاور و جنوب خاوری ایران شامل نهبندان، بشاگرد، هریرود...گسل‌های البرز باختری و آذربایجان شامل ارومیه – زرینه‌رود، آستارا (تالش)، تبریز و سلطانیه..گسل‌های البرز مرکزی شامل گسل البرز، سمنان، مشا - فشم، کندوان، شمال تهران، دامغان و عطاری..مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطر نشان کرد: بر اساس تعداد کل زلزله‌های رخ داده در سال ۱۳۹۷، استان‌های کرمانشاه، کرمان، خوزستان، فارس و هرمزگان دارای بیشترین تعداد زلزله و استان‌های تهران، قم، زنجان و البرز دارای کمترین تعداد رخداد زلزله‌های سال ۱۳۹۷ هستند.

 

هوای تهران رکورد زد

هوای پایتخت طی سال ۹۷ با ۳۰۶ روز هوای مطلوب رکورد زد.کیفیت هوای تهران طی سال ۹۷ با ۲۸ روز هوای پاک و ۲۷۸ روز هوای سالم رکورد زد.بر اساس آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران پایتخت‌نشینان سال گذشته ۳۰۶ روز هوای مطلوب تنفس کردند که این آمار طی ۷ سال اخیر بی سابقه است همچنین هوای پایتخت طی سالی که گذشت ۵۹ روز ناسالم برای گروه‌های حساس بود و خوشبختانه هیچ روزی در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار نگرفت.آمار کیفیت هوای تهران در سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این سال تهرانی‌ها ۱۰۰ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۸ روز هوای ناسالم برای همه گروه‌ها داشتند و تنها در ۲۵۷ روز از این سال مطلوب تنفس کردند.کیفیت هوای تهران در سال ۹۵ نیز به ترتیب ۱۶ روز پاک، ۲۶۰ روز سالم، ۸۰ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۹ روز ناسالم برای همه گروه‌ها بود.در این بین اما می‌توان گفت که سال ۹۰ هوای تهران در بدترین وضعیت ممکن قرار داشت چرا که در این سال هوای پایتخت سه روز در شرایط بسیار ناسالم، ۷ روز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها و ۲۰۸ روز ناسالم برای گروه‌های حساس بود. در این سال پایتخت‌نشینان فقط ۱۴۷ روز هوای مطلوب تنفس کردند.

 

نیروی زمینی ارتش در حالت آماده باش قرار گرفت

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: با توجه به درخواست ستاد بحران کشور تعداد زیادی نفربر دو زیست در مناطق مختلف کشور آماده هستند و بارگیری شدند تا در صورت نیاز اعزام شوند. وی که به منظور بررسی وضعیت سیل زدگان در شیراز حضور دارد، در رابطه خدمات ارتش به مردم سیل زده این شهر گفت: فرمانده ارشد فارس بر همین اساس، صبح امروز همه کارکنان را احضار کرده و به همه آنها اعلام آماده باش برای حوادث طبیعی را داده بود.جانشین فرمانده نزاجا با بیان اینکه نزدیکترین یگان به دروازه قرآن شیراز پادگان های نیروی زمینی ارتش است، گفت: بلافاصله پس از وقوع سیل یگان‌های علوم و فنون مرکز پیاده و زرهی، تیپ 37 زرهی، بیمارستان 576 و پشتیبانی منطقه فارس در دروازه قرآن حاضر شدند و به خدمت رسانی پرداختند.امیر نعمتی اضافه کرد: نیروهای ارتش در شیراز با استفاده از ابزارهایی که در اختیار داشتند تمام خودروهای سانحه دیده را به پارکینگ استانداری منتقل و مصدومان را تخلیه کردند.براساس اعلام وی پادگانهای نیروی زمینی ارتش در استان فارس آمادگی اسکان اضطراری میهمانان و مردم شیراز را دارند.

 

حباب ساعات آموزشی بین منزل و مدارس بزرگتر شد

هر چند زیاد بودن ساعات آموزشی نقطه مشترک گلایه دانش‌آموزان و گاه اولیای مدرسه است اما این ظاهر ماجراست و دانش‌آموزان آنقدر هم که گفته می‌شود در کلاس درس حاضر نمی‌شوند.هر چند زیاد بودن ساعات آموزشی نقطه مشترک گلایه دانش‌آموزان و گاه اولیای مدرسه است اما این ظاهر ماجراست و دانش‌آموزان آنقدر هم که گفته می‌شود در کلاس درس حاضر نمی‌شوند.البته این روال و تعطیلی زودهنگام مدارس تنها به روزهای قبل از تعطیلات نوروز ختم نمی‌شود بلکه در طول سال تحصیلی و بین تعطیلی‌ها هم تکرار شده و این مساله موجب کاسته‌شدن ساعات آموزشی می‌شود.عنوان می شود که دانش‌آموزان در ایران 13 هزار و 900 ساعت درسی را در طول 12 سال تحصیلی می‌گذرانند در حالی که این عدد در جهان کمتر از 9 هزار ساعت است اما با اندکی محاسبه می توان نتیجه گرفت که مواردی از جمله تعطیلی قبل از نوروز و تعطیلی چند هفته پیش از برگزاری امتحانات خردادماه، موجب کاهش ساعات آموزشی در ایران شده است که عملا نشان می‌دهد نظام آموزش بر اساس سند برنامه درسی ملی پیش نمی‌رود.امانی تهرانی ادامه داد: با این محاسبات در روز شمار مدارس، از 925 ساعت آموزشی دوره ابتدایی تنها حدود 700 ساعت آموزشی باقی می‌ماند و به همین نسبت در دوره‌های بالاتر هم تعدادی از روزها و ساعات آموزشی کاسته می‌شود.وی با بیان اینکه عملکرد واقعی مدارس با عملکرد مکتوب در قانون متفاوت است، یادآورشد: بر اساس سند برنامه درسی ملی، زمان اختصاص یافته به هر جلسه و استراحت بین آنها در مجموع 60 دقیقه است و تلفیق دو جلسه درسی به ویژه در دوره ابتدایی مجاز نیست اما مدارس این دو زنگ را تلفیق و به جای 100 دقیقه دقایقی زودتر تعطیل می‌کنند، این تفاوتی است که بین واقعیت و زمان مصوب ساعات آموزشی وجود دارد.امانی تهرانی درباره اینکه چرا ساعات آموزشی برخی کشورها 9 هزار ساعت و کمتر از ساعات آموزشی در ایران است نیز توضیح داد: این عدد میانگین ساعت آموزشی کشورهای مختلف است زیرا در برخی کشورها دانش‌آموزان 200 روز به مدرسه می روند در حالی که با بررسی روزشمار سال تحصیلی در کشورمان مشاهده می شود که دانش‌آموزان حدود 140 روز بیشتر به مدرسه نمی‌روند.

 

وعده شهرداری صدو هشتاد درجه چرخید

اگر محمد علی افشانی همچنان شهردار تهران بود این روزها باید درباره وعده ای که در نخستین نشست خبری خود درباره تهران بدون گدا داد، گزارش می داد.او گفته بود یک ساله تهران را به شهری بدون گدا تبدیل می کند و جمع آوری متکدیان از ایده های قدیمی او بوده و برای آن برنامه ریزی کرده و از استانداری و کمیته امداد نیز به عنوان دو نهادی نام برده بود که در تحقق رویایی بدون گدا به کمک او خواهند آمد.این وعده شهردار پیشین تهران در همان زمان هم انتقادهای زیادی را به دنبال داشت و به نظر می رسد دیگر از سوی مدیران اجتماعی شهر دنبال نمی شود.محمد رضا جوادی یگانه، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران گفت: وظیفه جمع آوری متکدیان بر عهده شهرداری است، اما نخست باید بدانیم دستفروشی با تکدی گری متفاوت است و آنکه دستفروشی می کند متکدی نیست. یعنی کسی که گلفروشی می کند یا ترازویی گذاشته و کار می کند را نمی توانیم متکدی بدانیم.وی ادامه داد: تنها جمع آوری متکدیان بر عهده شهرداری است و برای نگهداری آنها مسئولیتی نداریم. مرکز فوریت های اجتماعی ما پس از جمع آوری متکدیان آنها را به استانداری تحویل می دهند. محمد خلیل زاده جامعه شناس معتقد است: تهران بدون گدا آرمان خوبی است اما شدنی نیست؛ زیرا جمع آوری متکدیان موضوعی بین بخشی است و تنها با اراده یک نهاد حل نمی شود. امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه هم با اشاره به اینکه همه متکدیان نیازمند نیستند، می گوید: برخی از این افراد اگر برایشان کار پیدا شود هم تمایلی به کار ندارند و سرقفلی جایی که درآن گدایی می کنند را به کسی نمی دهند.به نظر می رسد سیاست های مدیران گذشته در حوزه آسیب های اجتماعی تغییرات اساسی کرده است و دیگر موضوعات این حوزه به شکل گذشته دنبال نمی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha