جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام محمدی

حوزه/امام جمعه طبس ضمن اشاره به تعطیلی مدارس و حوزه‌های علمیه در ایام نوروز، گفت: ایام نوروز، بهترین فرصت تبلیغ دین و معارف اسلامی است چراکه روحانیون و مبلغین دینی در مجالس و محافل مختلف به صورت گروهی و یا فردی، با افراد و خانواده‌های زیادی روبرو می‌شوند و می‌توانند نقش موثری در پاسخگویی به سؤالات شرعی و جوابگویی‌ به شبهات دینی ایفا کنند.

حجت الاسلام محمدرضا محمدی امام جمعه شهرستان طبس در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه» در بیرجند ضمن تبریک ایام نوروز، با اشاره به آیه شریفه «قل سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»، اظهار کرد: دین مبین اسلام نظر خاصی بر روی موضوع عید نوروز ندارد ولی آیه شریفه بالا در چندین جای قرآن آمده است و تاکید بر گشتوگذار در طبیعت و پی بردن به نعمت‌های الهی دارد که در ایام نوروز سیر در طبیعت و تدبر در نعمت‌های الهی بیشتر از سایر ایام سال صورت می‌گیرد.

وی افزود: عید نوروز دارای یک سری محاسن از جمله صله‌رحم، دید و بازدید، دور ریختن کینه و کدورت، برقرار شدن رفت و آمدها و همچنین خروج از فضای مجازی و پیوستن به فضای حقیقی را دارد.

امام جمعه طبس با اشاره به این‌که نسبت به بحث صله رحم و همچنین احسان به خویشان، اقوام و همسایگان در روایات دینی توصیه‌ها و سفارش‌های زیادی شده است، تصریح کرد: بر کسی پوشیده نیست که ایام نوروز، بهترین فرصت برای جدی کردن بحث صله‌رحم و دید و بازدید از منزل اقوام و بستگان است.

حجت الاسلام محمدی ضمن اشاره به گردهمایی‌ خانواده‌ها در ایام نوروز در کنار یکدیگر، خاطرنشان کرد: بایستی توجه داشته باشیم که در دید و بازدیدهای نوروزی، نشر دهنده احکام الهی باشیم و از رفتارهای ناپسندی همچون غیبت کردن، تهمت زدن و آبروی مومنان را بردن، پرهیز کنیم.

وی ادامه داد: در این ایام صله‌رحم و سرکشی به والدین خصوصا والدین سالمند، آشنایان و همسایگان، حضور در مساجد و انس با قرآن و کمک به نیازمندان به زندگی ما برای آغاز سال جدید برکت بیشتری می بخشد که نباید از اهمیت این مهم غفلت کرد.

امام جمعه طبس اضافه کرد: بنابر آیات و روایات متعدد قرآنی، صله رحم سبب افزایش عمر انسان‌ها، جلوگیری از فقر، افزایش روزی، آبادانی شهرها و دیارها، بخشش گناهان و بهشتی شدن افراد می‌شود.

حجت الاسلام محمدی با بیان این‌که در سخنان امام راحل(ره) و همچنین رهبر معظم انقلاب در خصوص عید نوروز تاکیداتی شده است، یادآور شد: ممکن است که یک سری‌ آفت‌هایی همچون اسراف، چشم و همچشمی، غیبت کردن، تهمت زدن و ..‌‌. نیز در این ایام اتفاق بیفتد که در اثر غفلت افراد و خانواده‌ها صورت می‌گیرد و افراد بایستی بسیار به هوش‌ باشند.

وی در ادامه صحبت‌هایش به تعطیلی مدارس و حوزه‌های علمیه در ایام نوروز اشاره‌ای داشت و گفت: ایام نوروز بهترین فرصت تبلیغ دین و معارف اسلامی است، چرا که روحانیون و مبلغین دینی در مجالس و محافل مختلف به صورت گروهی و یا فردی، با افراد و خانواده‌های زیادی روبرو می‌شوند و می‌توانند نقش موثری در پاسخگویی به سؤالات شرعی و همچنین جوابگویی‌ به شبهات دینی ایفا کنند.

امام جمعه طبس افزود: روحانیون و طلاب امور دینی در مهمانی‌ها و دورهمی‌های شان به صورت رو در رو‌ با افراد و خانواده‌ها قرار می‌گیرند و این خودش یک نوع تبلیغ محسوب می‌شود.

حجت الاسلام محمدی در پایان متذکر شد: بایستی فضیلت‌های اخلاقی در این گونه‌ جلسات و دورهمی‌ها به صورت کامل برای مردم تبیین شود.
انتهای پیام/ا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha