جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 486689
۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۵
شاه سلیمان علی

حوزه/ زائران بخش زیادی از مسیر خاکی را بدون خستگی طی کرده و خود را برای زیارت و بوسه بر این آستان مبارک به دل کوه‌ها می‌رسانند ...

به گزارش خبرگزاری حوزه از بیرجند، ایرانیان، با هوش و درایت خود از آغاز به حقانیت اهل ‌بیت(ع)، پی بردند و از امامزادگان به عنوان سفیران ولایت استقبال کردند. پس از شهادت و یا ارتحال این بزرگواران نیز قبرشان به عنوان مرکز غروب یک ستاره مورد تکریم قرار می گرفت و برایشان مقبره و گنبد و بارگاه می‌ساختند.

خراسان جنوبی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و همجواری با مشهد مقدس، مسیر عبور برخی از این امامزادگان بوده است. از این رو اعتقاد به خاندان امامت و نبوت، حقیقتی گسست ناپذیر بوده که از دیرباز در سرشت و هویت ایرانیان پاک آئین و نیک زاد ریشه دوانده و موجب گرایشات آنان به فضایل ایمانی و انسانی گردیده که خود بازتابی از اعتقادات مذهبی و توسل آنان به امامزادگان آرمیده در بقاع متبرکه این سرزمین دارد.

 

معرفی آستانه مبارکه شاه سلیمان علی(ع)

آستان مبارک «شاه سلیمان علی» در شهرستان خوسف و دهستان ماژان واقع شده است. در آرامگاه شاه سلیمان علی (ع) بقعه ای شامل ایوان و رواق ساخته‌اند و بر میانه آن نیز بر روی قبر مطهر، ضریحی از جنس آلومینیوم قرار داده‌اند. این بنا دارای سقف گنبدی کوتاه، شیشه کاری و گچکاری است.

بیرجند، خوسف، ماژان، روستای تاریخی کاخک، دولت‌آباد، رودکاج و تقی‌آباد، سرچاه عماری و تقی‌آباد، اکبرآباد، کشوک پایین، کاجو، زید و برمزید و تقی‌آباد و نهبندان، مزار سیدالحسین، زرخوان، کفتر میلان، شمس‌آباد و تقی‌آباد از مسیرهای قابل دسترسی به این آستان مبارک است.

 

آرامش در جوار امامزاده شاه سلیمان علی(ع)

شاه سلیمان، یکی از زیارتگاه‌های پر رونق و پر طرفدار حومه شهرستان بیرجند است، گروهی سلیمان علی را از سادات باقریه و برخی او را از اولاد موسی بن جعفر(ع) و عده‌ای دیگر از مورخان و کارشناسان، ایشان را از صحابه امامزادگان می‌شمارند.

آستان امامزاده شاه سلیمان علی(ع) در هر فصل از سال و در هر روز از هفته دل های بی قراری را به سمت خود می کشاند؛ زائران این بقعه همچون زائران حرم های مطهر دیگر در جوار قبر مطهر امامزاده به راز و نیاز پرداخته و آرامشی خاص را تجربه می‌کنند.

 

سابقه تاریخی

آنچه مسلم است قدمت این مرقد مطهر زیاد و تحقیقاً تاریخ آن مشخص نیست عده‌ای از بزرگان و علما‌ و اکابر محلی نقل به نقل و سینه به سینه از پیشینیان خود معتقدند که این مرقد مطهر، متعلق به یکی از فرزندان حضرت امام موسی‌ کاظم‌(ع) است که بر اساس دعوت ایشان به همراه عده‌ای دیگر از صحابه و فرزندان آن امام همام به خراسان آمده‌اند، ولی چون تحت تعقیب و آزار خلفای عباسی قرار گرفته‌اند و مسیر حرکت آنان از طریق کویر بوده، صعوبت راه و رنج تعقیب وگریز هر یک را به‌سویی هدایت کرده است .

این مزار در روزهای تعطيل شاهد حضور زائرین زیادی است و هر ساله جماعت بسیاری از شهرهای دور و نزدیک از نقاط مختلف به این حریم الهی شرفیاب می‌شوند به گونه ای که حضور مسافران و گردشگران این بقعه متبرکه در ایام نوروز هر سال آمار چشمگیری را به خود اختصاص می دهد.

کرامات

 زائران بخش زیادی از مسیر خاکی را بدون خستگی طی کرده و خود را برای زیارت و بوسه بر این آستان مبارک به دل کوه‌ها می‌رسانند. كرامات و لطف های بی پایان آن حضرت به اهالی محل و زواری كه برای رفع گرفتاری، شفاء مریض و... به زیارتش شرفیاب می شوند، سبب شده که این بقعه متبرک هر روز پذیرای زائران زیادی باشد.

طرح جامع احداث زائرسرا/ خیران پیش قدم شوند

محمد الهی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خوسف در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به موقعیت جغرافیایی این بقعه متبرکه، گفت: امامزاده شاه سلیمان علی در جنوب غربی شهرستان بیرجند در روستای جنگ‌آباد از دهستان جلگه ماژان از توابع شهرستان خوسف واقع شده است.

وی با بیان اینکه راه ارتباطی این امامزاده از طریق جاده آسفالت خوسف ـ دولت آبادگیو قابل دسترسی است، بیان داشت: ساختمان بقعه، در دامنه کوهی واقع شده و پیرامون آن مزارع و انواع درختان وجود دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خوسف با بیان اینکه متناسب با ایام و مناسبت‌ها، برنامه های مختلف فرهنگی در این امزاده برگزار می‌شود، تصریح کرد: طرح جامعی برای احداث زائرسرا در سه طبقه در جوار این امامزاده در دست اقدام است که جهت تکمیل آن نیازمند همکاری خیران در تأمین اعتبار هستیم.

الهی، احداث آب انبار در جوار امامزاده را از دیگر پروژه های مهم در حال احداث ذکر کرد و بیان داشت: چهار کیلومتر از مسیر این امامزاده خاکی و فاقد کیفیت است که باعث رنج و ایجاد مشکلاتی برای زائران شده که باید در راستای رفع آن‌ها تلاش کنیم.

وی در خصوص امکانات رفاهی این بقعه متبرکه، خاطرنشان کرد: از جمله امکانات رفاهی این مکان می توان به فروشگاه، حمام، آب، برق، ۴۲ واحد زائرسرا، سرویس های بهداشتی، کشتارگاه، ۲۷ سوئیت مجهز به یخچال، تلویزیون، پنکه و آب شرب لوله کشی، موزه، کتابخانه، خانه عالم، درمانگاه، دفتر پاسگاه، سوئيت خدام و دفتر هيئت امنا اشاره کرد.

انتهای پیام/م

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha