جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت:طبق برنامه باید پذیرش طلبه را افزایش دهیم، اما به سمت ارتقای ورودی ها به حوزه پیش رفته ایم و سیاست ما ارتقا بخشی به حوزه است و هدف ما کاهش طلبه نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی امروز سه شنبه ششم فروردین به صورت سرزده با حضور در مدرسه علمیه آیت الله بهجت(ره) قم در جمع اساتید و طلاب این مدرسه با تاکید بر ضرورت به دور نگه داشتن نظام آموزشی حوزه از افراط ها و تفریط ها عنوان کرد: حوزه های علمیه از دیرباز در بسیاری از عرصه های مهم اجتماعی و دینی و سیاسی،پاسخگوی نیازهای مردم بوده اند و تلاش کرده اند خود را از افراط و تفریط دور نگه دارند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: یکی از ظرفیت های مهم آموزشی در حوزه های علمیه، فعالیت در فصل تابستان است که باید از نظر فیزیکی و نرم افزاری شرایط را فراهم بیاوریم در این زمینه در مشهد کارهای عظیمی انجام می شود و در استان های دیگر نیز در حال بررسی است.

برخی از علل کاهش  دانشجو  و طلبه

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: در حال حاضر  ورودی به دانشگاهها کم شده است، اما در یک زمانی بالای 4 ونیم میلیون دانشجو در کشور داشتیم و امروز به دلیل کاهش جمعیت،3 و نیم میلیون دانشجو در حال تحصیل هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: متاسفانه رشد جمعیت کاهش یافته و به ۱/۴ دهم درصد رسیده است و آمار سال 97 نیز این کاهش جمعیت را نشان می دهد.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: وجود برخی مباحث و ایجاد فضاهای مسموم در فضای مجازی در کاهش متقاضیان نقش داشته است.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد:ما سیاست حوزه را در ارتقای سطح کیفی از پایه شروع کردیم و برای اولین بار اسناد جامع و نظامات جامع و چشم انداز را برای تعالی حوزه تعریف کرده ایم.

اولین برنامه 5 ساله حوزه در سال 98 اجرایی می شود

وی افزود: در جهت ارتقای سطح کیفی حوزه های علمیه و اثربخشی و پاسخگوئی بیشتر،برنامه 5 ساله حوزه تدوین شد که اولین برنامه 5 ساله حوزه در سال 98 اجرایی می شود.

آیت الله اعرافی عنوان کرد:همچنین طرح جامع روحانیت و آمایش تدوین شده است تا بتوانیم به ارتقای سطح کیفی و کمی حوزه های علمیه کمک کنیم.

برنامه ریزی های پایه ای در فرآیند 20 ساله می تواند حوزه را جوابگو و پاسخگو کند

وی تاکید کرد:ما با دست خالی پایه های حوزه را برنامه ریزی کرده ایم و در سال گذشته در جهت اجرای برنامه هایی چون طرح هجرت و مدارس امین و تامین امکانات 20 میلیارد تومان مقروض شده ایم اما برنامه های مهمی پایه ریزی شد که در فرآیند 20 ساله می تواند حوزه را جوابگو و پاسخگو کند.

سیاست ما ارتقا بخشی به حوزه است

مدیر حوزه های علمیه گفت:طبق برنامه باید پذیرش طلبه را افزایش دهیم اما به سمت ارتقای ورودی ها به حوزه پیش رفته ایم و سیاست ما ارتقا بخشی به حوزه است و هدف ما کاهش طلبه نیست.

وی بیان کرد:در جهت جذب طلبه معدل ها را بالاتر برده ایم و سال به سال نیز معدل ها و شرایط ورودی را بالاتر می بریم، در دنیای امروز طلبه باید شبیه افرادی باشد که در قم جذب می شوند و با شرایط سخت تری ورود پیدا می کنند.

آیت الله اعرافی تصریح کرد:امروز با توجه به رسالتی که حوزه های علمیه دارند معدل پایین جواب نمی دهد از این رو با عنایت به شرایط جدید،کاهش تقاضا داشته ایم که البته برخی از دلایل با دانشگاهها شباهت دارد هر چند سیاست ما کاهش طلاب نیست و تلاش داشته ایم ورودی ارتقاء داشته باشد.

نباید ذهنیت جامعه این باشد که افراد ضعیف از نظر درسی جذب حوزه می شود

وی گفت:معدل یکی از معیارها در جذب طلبه است سالهای قبل معدل سال اخر ملاک بوده اما اخیرا معدل سه سال شرط مهم است هر چند اگر استثنائاتی وجود داشته باشد در کمیسیون بررسی می شود به طور کلی، نباید ذهنیت جامعه این باشد که افراد ضعیف از نظر درسی جذب حوزه می شود.

تمامی کتب ادعیه، اعمال سال را از ماه رجب آغاز می کنند

مدیر حوزه های علمیه در ادامه درباره ماه رجب و فضیلت های آن عنوان کرد:در اعیاد رجبیه قرار داریم،تمامی کتب ادعیه، اعمال سال را از ماه رجب آغاز می کنند و به یک معنا رجب،آغاز یک سال سلوک و خودسازی و پیشرفت معنوی است.

وی بیان کرد:آغاز سال در فرهنگ ها و اقوام مختلف بر اساس مولفه ای خاص تعیین می شود و در فرهنگ اسلامی،سال با هجرت آغاز می شود، اما علمای اخلاق و اهل معنا ماه رجب را به عنوان آغاز سال برگزیده اند.

آیت الله اعرافی اظهار کرد:دو ماه رجب و شعبان علاوه بر فضیلت های ذاتی از یک فضیلت مقدمی و عالی برخوردار است و شروع یک دوره سیر و سلوک در آن قرار داده شده و بر این اساس اعمال سال از ماه رجب در کتب ادعیه آغاز می شود و می خواهد انسان برنامه ای را برای خود انتخاب کند.

سن جوانی مستعد ترین سن برای اعمال است

وی تصریح کرد: این یک ملاک مهم خودسازی و آماده شدن برای تحول معنوی است در این باره سن جوانی مستعد ترین سن برای اعمال است و دیگر تکرار نمی شود بشر در کودکی نیز اثرپذیر است و نقش کودکی هم اهمیت دارد و دوران کودکی در شکل گیری شخصیت کودکان مهم است.

مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: بشر تا سن 12 سالگی تحت تاثیر عوامل ژنتیک و بیرونی و محیط  نقش می گیرند؛ اما از سن جوانی افراد خود معیار شخصیت شان می شوند.

باید به بهترین نحو از فرصت ماه رجب استفاده شود

وی اظهار کرد: باید به بهترین نحو از فرصت ماه رجب استفاده شود، وجود انسان دارای استعداد های بی پایانی است در این خصوص دعاها و زیارت و اذکار مورد تاکید است این دعاها سندهای خوبی دارد.

آیت الله اعرافی گفت: یکی از دعاهای مشهور از امام عصر(عج) و از توقیات است 16 جمله در این دعا در 4 بخش منظم آمده است با 4 مورد اول فهم توحیدی بشر کامل می شود؛ حقیقت توحید در دل بریدن از غیر خداست و این 4 بند هر یک تحلیل روانشاختی و مفهومی خوبی دارد.

وی افزود: در راه غیرخدا قدم برداشتن همانا نا امیدی و خسارت به دنبال دارد در حالی که حرکت به سمت خدا انسان را به تعالی و پیشرفت می رساند، راه خدا نیز رغبت و شوق و آمال معنوی می خواهد که انسان را به تعالی می رساند.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: در این ماه درب فضل و رحمت خدا برای غیر مومنین نیز باز است و انسان می تواند به هدایت برسد هر چند مهم ترین مانع، غفلت است.

وی عنوان کرد:انسان می تواند به مرحله ای برسد که برای خدا قدم بردارد و هیچ چیزی جزء خدا نبیند همچون امام خمینی(ره)  می فرمود حتی یک قدم برای خودم برنداشتم،ایشان هیچ گاه در برابر دشمن نترسید.

آیت الله اعرافی بیان کرد: اگر این دعا و نیایش عمق یابد به این نقطه می رسیم انسان های بزرگ در این مسیر معنوی حرکت می کنند.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha