سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
اخبار جهان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

پیش بینی هسته ای رهبر انقلاب نقشه ریاض را در ابهام فرو برد

آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز پنجشنبه اول فروردین در سخنرانی خود در صحن امام خمینی (ره) حرم رضوی (ع) فرمودند: غربی‌ها اعلام کردند که برای عربستان، تاسیسات هسته‌ای و کارخانه تولید موشک می‌سازند. اگر بسازند هم بنده شخصاً ناراحت نمی‌شوم، چون می دانم که اینها ان شاءالله در دوران نه چندان دوری به دست مجاهدان اسلامی خواهد افتاد.سخنان ایشان بازتاب‌های گسترده‌ای در میان رسانه‌های بین المللی داشت. نکته حائز اهمیت سخنرانی ایشان آینده‌ای بود که برای تاسیسات هسته‌ای و موشکی عربستان ترسیم کردند. از قضا یکی از نگرانی‌های برخی اندیشکده های غربی از برنامه هسته‌ای و موشکی عربستان این است که روزی این تاسیسات به دست گروههای بیفتد که منافع آل سعود و کشورهای غربی را با خطر مواجه سازند.اخیراً روزنامه واشنگتن‌پُست در گزارشی از اقدام عربستان سعودی در ساخت کارخانه تولید موشک‌های بالستیک در این کشور پرده برداشت.بر اساس گزارش واشنگتن پست این کارخانه در صورت عملیاتی شدن توان تولید موشک‌های بالستیک را به سعودی‌ها می‌دهد. کارخانه مذکور در یک پایگاه موشکی در منطقه «الوطح» (al-Watah) واقع در جنوب غربی ریاض واقع شده است.«جفری لوئیز»، یک کارشناس تجهیزات نظامی در موسسه میدلبری و تیمش نیز عکس‌هایی یافتند که احتمال اینکه عربستان سعودی در حال ساخت موشک قاره پیما و تجهیزات نظامی هسته‌ای باشد را بالا می‌برد. او می‌گوید ممکن است آنها ممکن است تمایل و توانایی آنها را دست کم گرفته باشیم. «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی اخیراً یک رآکتور تحقیقاتی در شهر ملک عبدالعزیز رونمایی و آنرا افتتاح کرد. عربستان در نظر دارد ظرف ۲۰ تا ۲۵ سال آینده بیش از ۱۶ نیروگاه هسته‌ای احداث کند که ارزش مالی این پروژه‌ها بیش از ۸۰ میلیارد دلار است. شبکه بلومبرگ اخیراً گزارش داده است که امریکا در تلاش است تا عربستان سعودی را متقاعد کند تا در خصوص همکاری هسته‌ای و ساخت نیروگاههای هسته‌ای اش با شرکت «وستینگهاوس الکتریک» امریکا همکاری کند. بر این اساس آمریکا نیز همزمان با این همکاری، حق غنی سازی را به عربستان می‌دهد. برای دولت ترامپ همکاری هسته‌ای با عربستان در جهت هدفی که دولت او در راستای احیای صنعت هسته‌ای امریکا دارد حیاتی است.

 

سیل ابرگودال پایتخت را تهدید کرد

معاون عمرانی فرماندار تهران اطمینان می دهد که نظارت بر ابرگودال موجود در منطقه 18 پایتخت که به دنبال تشدید بارش ها نگرانی از وضعیت آن نیز خبری شده بود، به نحو احسن انجام می شود و تلاش ها برای پیشگیری از بروز مشکلات در این بخش نیز جریان دارد. منظور از ابرگودال، محدوده ای دارای عمق حدود 100 متری است که رحمت الله حافظی عضو سابق شورای شهر تهران امروز در جریان نگرانی هایی که از جاری شدن سیلاب در تهران وجود داشت به آن اشاره و تاکید کرد که متولیان مراقب آن باشند.حافظی امروز توئیت کرد: «در منطقه 18 تهران یک ابر گودال 400 هکتاری به عمق بیش از 100 متر قراردارد که رودخانه کن از قسمت شمال شرقی آن عبور می کند، اگر سیل رودخانه این دیواره 400 متری را تخریب کند، فاجعه دیگری رقم خواهد خورد».غلامحسین آرام معاون عمرانی فرماندار تهران اما می گوید: مساحت این ابرگودال به 400 هکتار نمی رسد و فقط 180 هکتار است.وی اظهارداشت: محدوده ای در رود-دره کن به مساحت 180 هکتار وجود دارد که از آن معدنکاران شن و ماسه برداشت می کردند. این نگرانی ها به دنبال چندروز تداوم بارش ها در تهران شکل گرفت و آمادگی هایی نیز برای مقابله با سیلاب احتمالی ایجاد شد که از عصر امروز بارش ها در پایتخت پایان یافت.

 

اسرائیل برای ایران نسخه اخراج پیچید

یک رسانه صهیونیستی مدعی شده «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم طرحی را درباره بحران سوریه به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ارائه کرده است.به نوشته روزنامه تایمز اسرائیل، نتانیاهو قبلاً این طرح را به «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه ارائه کرده است.یک مقام رژیم صهیونیستی بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفته که این طرح، خواستار خارج کردن نیروهای ایران از سوریه است.برخی کارشناسان می‌گویند آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ عملاً به «ایالات متحده اسرائیل» تبدیل شده و او مجری بی‌چون و چرا خواسته‌های صهیونیست‌ها است.ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس اشغالی منتقل کرده و ادعای حاکمیت صهیونیست‌ها بر جولان اشغالی را به رسمیت شناخته است.

 

روحانی بخشش آمریکایی را محکوم کرد

رئیس جمهور با بیان اینکه امسال باید سال تلاش بیشتر، همت بیشتر، دلسوزی بیشتر و اخلاص و تحرک بیشتر همه ما در مقابله با تحریم ها و مشکلات باشد، گفت:متاسفانه این روزها به خاطر روی کار آمدن برخی حاکمان که بهره ای از عقل نبرده اند، منطقه ما و جهان با مشکلات فراوانی مواجه شده است و این شرایط را سخت تر می کند.دکتر روحانی با  انتقاد از تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم اشغالگر صهیونیستی بر بلندی های جولان، گفت: در ذهن کسی هم خطور نمی کرد که آقایی در آمریکا بیاید و یکجانبه برخلاف قوانین و مقررات بین المللی زمینی متعلق به ملت کشوری دیگر را به یک غاصب ببخشد.رئیس جمهور اظهارداشت: در یک مقطعی که استعمار حاکم بود برخی قدرتهای استعماری از این کارها انجام می دادند و بخشی از یک کشور را به دیگری می بخشیدند اما در قرن حاضر چنین کاری بی سابقه است.

 

شهر ری تراموای قاجار را کشف کرد

چندی قبل ریل ماشین دودی دوره ناصرالدین شاه قاجار در خیابان مقابل امامزاده عبدالله شهر ری به‌دنبال انجام عملیات عمرانی شهرداری کشف شد که ابعاد کامل نخستین خط تراموای تهران ۱۳۶ سال پیش به‌نمایش گذاشته می‌شود، راه‌آهنی که دهه چهل تعطیل شد. ماشین دودی نامی بود که در تهران قدیم به نخستین خط آهن ایران که میان تهران و شهر ری کشیده شده بود داده بودند. علت این نامگذاری بخاری بود که از دودکش قطار آن خارج می‌شد.این راه‌آهن در سال 1261 /1883 میلادی ساخته شده بود و امتیاز آن را یک مهندس فرانسوی به‌نام "مسیو بواتال" به‌نمایندگی یک شرکت بلژیکی از ناصرالدین شاه گرفت. ماشین دودی را می‌توان در اصل نخستین خط تراموای تهران دانست.شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه نهادهای مانند مترو می‌توانند در هویت دادن به این منطقه دخیل باشند، افزود: این سازه قدمت صنعت حمل‌ونقل ریلی و درون‌شهری تهران را نشان می‌دهد که خود بخشی از هویت منطقه است، بنابراین باید حفظ شود، براین‌اساس نخستین قدم این است که آن پایه‌ها حفظ و ریل مرمت شود.

 

ششمین برج مخابراتی دنیا به زمین ادای احترام می کند

برج میلاد همزمان با اجرای طرح جهانی «ساعت زمین» 10 فروردین امسال به مدت یک ساعت خاموش می شود. ششمین برج مخابراتی دنیا همزمان با سایر المان های مهم شهری روز 10 فروردین ماه به مدت یک ساعت از 20:30الی 21:30 خاموش می شود.برج میلاد یکی از نخستین المان های مهم شهری است که به طرح «ساعت زمین» پیوست. هدف از این کار حرکت و همکاری جمعی جهانی برای حفاظت از زمین عنوان شده است.صندوق جهانی حیات وحش (World Wildlife Fund) طرح ساعت زمین را از سال 2007 برای نخستین بار در استرالیا اجرا کرد که با استقبال کم نظیر مردم سراسر جهان مواجه شد، به گونه ای که بیش از 128 کشور جهان در این طرح مشارکت داشتند.بر اساس این طرح در آخرین شنبه ماه مارس هر سال به مدت یک ساعت میلیون ها نفر از مردم جهان از ساعت 20:30الی 21:30 با خاموش کردن چراغ های اضافی و با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی، مقابله با تغییرات آب و هوایی و کاهش آلودگی های زیست ‌محیطی به صورت یک حرکت جهانی در طرح شرکت می کنند.

 

بانک برای سیل زدگان پرش سه گام برداشت

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سه اقدام نظام بانکی کشور برای همراهی با آسیب دیدگان در سیل اخیر استان های گلستان و مازندران را اعلام کرد. سیستم بانکی کشور در زمینه های زیر با آنها همراهی می کند:1- اعطای وام های قرض الحسنه در کنار کمک های بلاعوض دولت2- تاخیر در دریافت اقساط بدهی های قبلی آنها و تعیین تنفس چند ساله بدون اخذ جرائم و...3- اعطای وام های جدید برای راه اندازی دوباره فعالیت ها و نیز سرمایه در گردش مورد نیاز برای ادامه تولید و فعالیت در واحدهایی که امکان ادامه فعالیت دارند.همتی تاکید کرد در هماهنگی با کارگروه هایی که دراین زمینه تشکیل می شود، همکاری و هماهنگی کامل برای کمک به سیلزدگان صورت می گیرد. وی ابراز امیدواری کرد بیشتر فعالیت این افراد زیر پوشش بیمه باشد تا از طریق صنعت بیمه، خسارت ها جبران شود.بارش های سنگین باعث وقوع سیل در برخی نقاط کشور مانند استان های گلستان و مازندران شده است.جمعیت هلال احمر در اطلاعیه ای از هموطنان خواست با توجه به سیلابی شدن مسیل ها در مناطق غربی و جنوب کشور از سفر به این مناطق تا عادی شدن اوضاع پرهیز کنند.

 

آمریکا ایران را علیه سپاه تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده ۲۵ فرد و نهاد مرتبط با ایران را تحریم کرده است.خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای ادعا کرد در اقدام امروز شبکه‌هایی را در ایران، امارات و ترکیه هدف گرفته که میلیاردها دلار پول به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران رسانده‌اند.دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران و یک بانک ایرانی را به دلیل کمک‌رسانی به نیروی قدس سپاه پاسداران تحریم کرده است.«استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا ادعا کرد: «ما برای مختل کردن طرحی که ایران از آن برای انتقال غیرقانونی صدها میلیارد دلار پول استفاده می‌کرد شبکه گسترده‌ای از شرکت‌های صورتی و افرادِ مستقر در ایران، ترکیه و امارات را هدف قرار دادیم.»

 

حضور میلیونی آیین تحویل سال نو در بقاع متبرکه رقم خورد

بیش از دو میلیون و ۵۷۹ هزار نفر زائر و مسافر نوروزی سال نو خود را امسال درجوار امامزادگان و بقاع متبرکه کشور آغاز کردند.مدیر کل امور فرهنگی سازمان اوقاف و امورخیریه باتبریک فرارسیدن نوروز ۹۸، گفت: برنامه های طرح ملی و نوروزی آرامش بهاری از ۲۸ اسفند ماه در بیش از ۲۲۰۰ امامزاده و بقعه متبرکه کشور و باهدف ارایه خدمات فرهنگی ، رفاهی واجتماعی آغاز شده است.حجت الاسلام والمسلمین «سید محمد موسوی متقی» ادامه داد: استقبال و حضور مردم در امامزادگان و بهره مندی از برنامه های فرهنگی و قرآنی و اقامتی و رفاهی این اماکن امسال محسوس تر و پر رنگ تر بوده است.وی یادآور شد: آیین تحویل سال نو امسال با وجود واقع شدن در نیمه شب با گستردگی و شور و حال افزون تر و استقبال بیش از۲ میلیون و ۵۷۹ هزارنفر از اقشار مختلف مردم، مسئولان، خانواده معظم شهدا، ایثارگران و مسافران و زائران نوروزی درجوار امامزادگان و بقاع متبرکه کشور همراه با قرائت دعای تحویل سال نو وزیارت امین الله و پخش پیام نوروزی مقام معظم رهبری برگزار شد.

 

ظریف برای کابوس یمن توئیت زد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در چهارمین سالروز حمله عربستان سعودی به یمن تاکید کرد: هنوز برای پایان دادن به جنگ یمن دیر نیست.دکتر «محمد جواد ظریف» در صفحه توئیتر خود نوشت: عربستان سعودی و متحدانش در آوریل ۲۰۱۵ طرح صلح ایران برای یمن را با این ادعا که ظرف سه هفته پیروز می‌شوند، رد کردند. در آستانه پنجمین سالگرد این جنگ بی شرمانه، یادآور می‌شویم که هنوز برای پایان دادن به کابوسی که این جنگ با خود آورده خیلی دیر نیست.امروز سالگرد جنگ ناجوانمردانه ای است که عربستان، آمریکا، اسرائیل و امارات متحده عربی از فروردین 1394 علیه مردم فقیر یمن و به جرم استقلال طلبی آنان آغاز کرد و ادامه می دهند.آنان تصور می کردند که ظرف سه هفته به صنعاء خواهند رسید و انقلابیون را سرکوب خواهند کرد!

 

سید حزب الله از ایران و سردار سپاه قدردانی کرد

سید حسن نصرالله در سخنرانی خود بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران و قاسم سلیمانی در حمایت از امنیت ملت لبنان به ما کمک کردند و این بسیار ستودنی است. مصلحت لبنان برای آمریکا مهم نیست و واشنگتن تنها به منافع اسرائیل می‌اندیشد.وی ادامه داد: پمپئو در سفر به لبنان مجموعه‌ای از افتراها و دروغ پردازی‌های پوچ را علیه ایران ساخته و پرداخته کرد. بزرگترین جنایتکار و تروریست که تهدیدی برای کشورهای جهان محسوب می‌شود، نماینده خود را به لبنان فرستاد تا همگان را علیه حزب الله تحریک کند.دبیرکل حزب الله لبنان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در محافل بین المللی از فلسطین و آرمان‌های ملت فلسطین حمایت می‌کند درحالی که آمریکا عرصه را بر ملت فلسطین تنگ کرده و به دنبال نابودی این ملت است. آقای پمپئو! اگر حزب الله در لبنان نبود اکنون شما بهانه‌ای برای سفر به این کشور نداشتید.نصرالله تأکید کرد: یکی دیگر از مشکلات اصلی و اساسی آمریکا با حزب الله و ایران، ایستادگی آنها در برابر معامله قرن و تلاش‌های آن‌ها برای نابودی مسأله فلسطین است.

 

کانال‌های باستانی تخت جمشید را نجات داد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: کانال‌هایی که هزاران سال قبل در تخت جمشید برای هدایت آب حفر شده بود امروز در تخلیه سیلاب از این بنای تاریخی جهانی عملکرد مطلوبی داشت.مصیب امیری اظهار داشت: در پی وقوع سیل کانال‌های تاریخی تخت جمشید که قدمت هزاران ساله دارد در هدایت آبهای سطحی نقش موثری ایفا کرده است.وی ادامه داد: این هنر معماری ایرانیان باستان که در تهیه شبکه آب کانال کشی شده به کار رفته است باعث شد تا آب سیلاب اخیر ظرف یک ساعت از این میراث جهانی تخلیه شود. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس به وضعیت کنونی نقش رستم اشاره کرد و اعلام کرد: سیلاب و بارش به آثار تاریخی این منطقه آسیبی نرسانده است و تنها به دلیل شرایط جوی موجود، خدمات دهی اطراف این مجموعه مانند کافی شاپ و ... به طور موقت تعطیل هستند.امیری با تاکید بر نحوه خدمات دهی سایر اماکن تاریخی تحت پوشش این اداره کل در شیراز اظهار کرد: پس از وقوع آب گرفتگی در سطح شهر شیراز، تنها موزه هفت تنان به علت وضعیت خیابان هفت تن، قادر به خدمات دهی نیست.

 

فیسبوک دست به شیطنت سیاسی علیه تهران زد

شرکت آمریکایی فیسبوک در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد ۲۶۳۲ صفحه، گروه و حساب کاربری را در فیسبوک و اینستاگرام به دلیل «انتشار اطلاعات نادرست» که با ایران، روسیه، مقدونیه و کوزوو مرتبط بوده‌اند، حذف کرده است.فیسبوک مدعی است گردانندگان این صفحات با یکدیگر در ارتباط بوده و با ایجاد حساب‌های کاربری جعلی، باعث انحراف اذهان مخاطبان خود می‌شدند.بر اساس ادعای فیسبوک، ۱۹۰۷ صفحه، گروه و حساب کاربری که با روسیه در ارتباط بوده‌اند محتواهایی درباره اوضاع در اوکراین و شبه‌جزیره کریمه منتشر می‌کردند.فیسبوک همچنین مدعی شده است ۵۱۳ صفحه، گروه و حساب‌کاربری حذف شده در ارتباط با ایران بوده است. بنا به ادعای فیسبوک، این صفحات، اخبار دست‌کاری‌شده درباره تحریم‌ها علیه ایران، تنش بین هند و پاکستان، اوضاع سوریه، تنش بین فلسطین و رژیم صهیونیستی و... منتشر می‌کرده‌اند. فیسبوک می‌گوید افراد دخیل در این فعالیت‌ها هویت خود را پنهان می‌کرده‌اند.در نهایت، فیسبوک اعلام کرد ۲۱۲ صفحه، گروه و حساب کاربری را به دلیل مشارکت در رفتار نامناسب از مبدا کوزوو و مقدونیه، حذف کرده است. محتوای این صفحات درباره ستاره‌شناسی، زیبایی و اخبار مربوط به سلبریتی‌ها بوده است.فیسبوک در اسفند ماه گذشته نیز اعلام کرد شمار زیادی از صفحات، گروه‌ها و حساب‌های کاربری که الگوی فعالیتشان در فیسبوک و اینستاگرام واقعی نبوده را حذف کرده است. فیسبوک مدعی شده بود این صفحات و حساب‌های کاربری از ایران هدایت می‌شده‌اند و در برخی موارد اقدام به بازنشر مطالب رسانه‌های این کشور می‌کرده‌اند.این شرکت، علی‌رغم تحقیقاتی که نشان می‌دهند ربات‌های وابسته به عربستان سعودی، تروریست‌های منافقین و رژیم صهیونیستی در حال انتشار پیام‌های ضدایرانی هستند، اقدامی برای حذف آنها انجام نمی‌دهد.

 

طعنه تاریخی ظریف به ترامپ توئیتر را در حاشیه فرو برد

وزیر خارجه ایران در صفحه توئیترش در طعنه‌ای به رئیس جمهور آمریکا نوشت: ترامپ می‌تواند مدعی شکست دادن اسپارت‌ها توسط خشایارشا هم بشود.محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در صفحه توئیترش در طعنه‌ای معنادار به اعتبار بخشی‌های دروغین برای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نوشت: «ترامپ و شرکایش تلاش می‌کنند تا از شکست داعش که توسط خودشان با تجاوز به عراق و تحریک به ناآرامی در سوریه ایجاد و تغذیه شد، برای خود اعتبار کسب کنند. همچنین ادعا کردند، وی مسئول نجات یهودیان هم هست.‌ تا مشغول این ادعاها هستند، او می‌تواند مدعی شکست دادن اسپارت‌ها توسط خشایارشا هم بشود.»

 

پیام رهبر انقلاب به شیراز تلگراف شد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به امام‌ جمعه‌ شیراز ضمن تسلیت به مردم داغدار، سرعت و جدیت در امر امدادرسانی به حادثه‌دیدگان را خواستار شدند.متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب حجةالاسلام آقای دژکام امام‌جمعه‌ی محترم شیراز دامت‌توفیقاته با سلام و تحیت،حادثه‌ی تأثرانگیز سیل ویرانگر در شیراز که به درگذشت تعدادی از مردم عزیز و داغدار شدن خانواده‌ها در ایام عید و نیز به مجروحیت جمعی دیگر و ویرانی و خسارت در شهر انجامید، مایه‌ی اندوه اینجانب است. مقتضی است جنابعالی ضمن ابلاغ سلام و تسلیت اینجانب به خانواده‌های مصیبت‌دیده و نیز به مجروحان این حادثه، در تلاش برای غمگساری و جبران مصیبت‌ها و خسارت و کمک به مردم، با مسئولین دولتی همکاری و همگان را توصیه به‌سرعت و جدیت در انجام‌ وظیفه نمائید.

 

سیل کشور را نیمه بحرانی کرد

از اولین روز بهار ۹۸، باران میهمان بیشتر شهرهای ایران شده است. شدت بارش در برخی استان‌ها به قدری بالا بوده که طغیان رودخانه‌ها و سیل را به بار آورده است. در روزهای گذشته علاوه بر گلستان و مازندران، شیراز، لرستان، قم و همچنین خوزستان و بوشهر نیز درگیر بارش شدید و سیلاب هستند.سیل‌های اخیر چندین فوتی و ده‌ها مجروح داشت. آن طور که سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است خطر وقوع سیل برای استان‌های جنوبی کشور از جمله خوزستان و بوشهر همچنان جدی است.همچنین بنا به گفته احد وظیفه مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، موج جدید بارشی (۷ فروردین) وارد ایران می‌شود و نوار غرب و شمال غرب کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد، همچنین در ادامه این سامانه بارشی ۸ فروردین، در مناطق غرب و شمال غرب کشور و دامنه‌های البرز مرکزی و به‌تدریج بخش‌هایی از شمال شرق کشور باعث بارش باران و برف می‌شود.امروز پلیس راهور ناجا شهروندان ایرانی را از هر سفری برحذر داشت. سردار هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه بخاطر شرایط جوی طی دو روز آینده شرایط سفر مهیا نیست، به شهروندان توصیه اکید کرد که طی دو روز آینده از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند.سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا تاکید کرد: امروز با توجه به شرایط جوی وضعیت جاده‌های کشور نیمه‌بحرانی است و روز مناسبی برای سفر نیست.از سوی دیگر معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا با هشدار به شهروندان اعلام کرد: پیامک های دریافتی از طریق تلفن همراه و یا فضای مجازی در خصوص کمک رسانی به هموطنان سیل زده از طریق واریز وجه، قطعاً کلاهبرداری بوده و هرگز به آن اعتماد نکنید.

 

هواشناسی سیم ارتباطی سیل با ابرها را قطع کرد

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی شایعات ارتباط بارش‌های اخیر کشور را با طرح‌های بارورسازی ابرها رد کرد.احد وظیفه مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به برخی شایعات مطرح شده مبنی بر اینکه بارش‌های شدید باران در کشور ناشی از بارورسازی ابرهاست، گفت: این شایعات را رد می‌کنم و تاکید دارم که چنین ادعاهایی درست نیست.وی تصریح کرد: بارش‌های اخیر کشور به هیچ وجه ربطی به بارورسازی ابرها ندارد.لازم بذکرست؛ از ابتدای بهار ۹۸، شهرهای مختلف ایران در اثر فعالیت سامانه‌های بارشی با بارش باران و برف همراه است. شدت بارش‌ها در برخی مناطق به حدی بوده که باعث وقوع سیلاب شده است. در حال حاضر علاوه بر استان‌های گلستان و مازندران، لرستان و خوزستان نیز با سیل و طغیان رودخانه‌ها درگیر هستند.

 

گردشگری شرایط «فورس ماژور» اعلام کرد

معاون گردشگری کشور با اعلام شرایط «فورس ماژور» برای تورهایی که به شهرهای سیل زده برگزار می شود، تاکید کرد: لغو کردن این تورها تا پایان این هفته مشمول پرداخت جریمه نمی‌شود و درصورت انصراف از سفر به شهرهای درگیر سیل، آژانس باید هزینه کامل را به مسافر عودت دهد.ولی تیموری از هماهنگی با جامعه هتلداران و انجمن آژانس‌های مسافرتی در پی شرایط اضطراری که وقوع سیل در برخی مناطق کشور برای مسافران ایجاد کرده است، خبر داد و گفت: با هماهنگی جامعه هتلداران قرار شد از آن دسته مسافرانی که از قبل نسبت به رزرو هتل‌ها، اقدام کرده و اکنون به دلیل وقوع سیل امکان حضور در مراکز اقامتی را ندارند، هزینه کنسلی دریافت نشود.رئیس سازمان هواپیمایی نیز اعلام کرد که به دلیل شرایط جوی، درخواست کنسلی بلیت مسافران هوایی تا پایان هفته بدون اخذ جریمه انجام می‌شود.با وجود این هماهنگی و اعلام شرایط "فورس ماژور" اما برخی آژانس‌های مسافرتی از بازپرداخت هزینه تورهای کنسل شده به مردم، خودداری کرده که این باعث اعتراض و مراجعه آنها به اداره‌های کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان‌هایی مثل تهران شده است.

 

قوه قضاییه مسئولین سیل را تحت پیگرد قضایی قرار داد

رئیس قوه قضاییه با صدور پیامی، ضمن عرض تسلیت به بازماندگان حادثه شیراز از سازمان بازرسی کل کشور و مسئولان قضایی استان‌های سیل زده خواست تا ضمن حضور فوری در مناطق سیل‌زده، ابعاد حادثه را مورد نظارت و ارزیابی قرار دهند.متن پیام آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

خبر وقوع جاری‌ شدن سیل در استان‌های کشور به خصوص در شهر شیراز که منجر به جان باختن تعدادی از هم‌وطنان عزیزمان شد، موجب تاسف و تاثر اینجانب گردید.ضمن عرض تسلیت به بازماندگان محترم حوادث اخیر در شهر شیراز و استان‌های دیگر و آرزوی سلامتی و بهبودی مصدومین این حوادث، از مسئولین محترم قضایی استان‌های مربوطه و سازمان بازرسی کل کشور میخواهم با حضور فعال در مناطق سیل‌زده و با همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و امدادگران محترم، ضمن کاستن از درد و رنج مردم حادثه‌دیده، ابعاد و زوایای گوناگون موضوع را ارزیابی نمایند تا در خصوص سهل انگاری و بی توجهی احتمالی برخی از دست اندرکاران مسئول، برخورد لازم از سوی دستگاه قضایی صورت گیرد.

 

شیراز تخریب تاریخی سیل را تکذیب کرد

پس از انتشار تصاویری از آب گرفتگی بازار وکیل شیراز و دروازه قرآن و اظهارات مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در تایید محاصره برخی آثار تاریخی همچون حمام وکیل، حافظیه و سعدیه در سیلاب، هنوز گزارشی از میزان آسیب‌های احتمالی به این آثار ارائه نشده است، اما سازمان میراث فرهنگی ساعاتی پیش با انتشار تصاویری از تخت جمشید، دروازه قرآن و حافظه، شرایط شیراز را عادی نشان داده است. با وقوع بارندگی سیل آسا پیش از ظهر دوشنبه ۵ فروردین در شیراز، اختلال شدید تردد در محور ورودی دروازه قرآن ایجاد شد و تصادف زنجیره‌ای به وقوع پیوست و سیلاب تعداد زیادی از خودرو مسافران و شهروندان را با خود برد. آخرین گزارش سخنگوی سازمان امداد و نجات حاکی از این است که سیل شیراز، ۱۷ قربانی و ۷۴ مصدوم داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha