شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام قهرمانی - سواد رسانه ای

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب با بیان این که راهیان نور، سیستم عامل فرهنگی در جذب شیفتگان سبک زندگی شهداست، بر لزوم تبدیل راهیان نور به موج رسانه ای فراگیر در کشور تاکید کرد.

حجت الاسلام علی قهرمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با ابراز خرسندی از این که به لطف الهی و به عنایات شهدا، راهیان نور در حال حاضر تبدیل به یک موج در جامعه ما شده است، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی های خویش در باب اهمیت و تاثیرگذاری راهیان نور بر فناوری بودن آن تاکید کرده و نقل به این مضمون فرمودند که ما در جنگ فرهنگی با دشمن باید بتوانیم از گنجینه هایی چون دفاع مقدس و راهیان نور نهایت استفاده را ببریم چرا که راهیان نور یک فناوری بسیار مهم فرهنگی برای نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: از این منظر راهیان نور باید نقشی همچون سیستم عامل فرهنگی را ایفا کند، همان طور که در ایامی چون فاطمیه و نیمه شعبان و محرم و صفر شاهد این مساله هستیم و تاثیرگذاری بسیار بالای آن را به عینه می بینیم و لذا باید در بُعد معرفتی این قضیه کار کنیم و به برکت شهدا ، قطعاً در این راه موفق تر از قبل هم خواهیم بود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: وقتی این مساله محقق شد، در آن صورت حتی کسی هم که توفیق حضور در یادمان های راهیان نور را پیدا نکرده ، به جهت بهره مندی از آن سیستم عامل فرهنگی، از برکات آن استفاده می کند، همچون کسی که در ایام محرم یا فاطمیه ، به دلایلی نمی تواند در هیئات و تکایا باشد اما از طریق تلویزیون از فضای سخنرانی ها و روضه ها و سینه زنی ها استفاده می کند.

وی خاطرنشان کرد: از این منظر به عقیده بنده ، هر چند که راهیان نور به یک موج در جامعه ما تبدیل شده اما هنوز به موج رسانه ای فراگیر تبدیل نشده و لذا رسانه های جمعی و به خصوص شبکه های اجتماعی باید در این عرصه فعالانه وارد عمل شوند.

وی افزود: حتی بیش از صدا و سیما ، شبکه های اجتماعی باید در این زمینه نقش آفرینی داشته باشند ، چرا که روایتگری های مخصوص راهیان نور به شکل قطره ای و کپسولی می تواند برای جامعه انبوه مخاطب عطش آفرین باشد به خصوص از بستر فضای مجازی که ما باید به برکت شهدا، عطش مردم و نسل جوان به معنویت و سیره و سبک زندگی شهدا را ایجاد کنیم.

حجت الاسلام قهرمانی با تاکید بر این که به ثمر نشستن این تلاش ها، کار فرهنگی و رسانه ای هوشمندانه می طلبد، گفت: واقعیت آن است که دشمنان نظام و انقلاب با بهره گیری انواع و اقسام روش ها در تلاش بوده و هستند تا فرهنگ اسلامی و انقلابی جامعه را دچار استحاله کنند و در این بین، هر کجا که احساس کنند امکان تأثیرگذاری بر جوانان چندین برابر است با قدرت بیشتر به آن هجمه وارد می کنند.

وی بیان داشت: بسیاری از زائرین جوان و نوجوان راهیان نور پس از حضور در یادمان ها و آشنایی با اهداف والای شهیدان همچون حفظ اسلام، استقلال کشور، استکبار ستیزی، دفاع از رهبری و ولایت و رشادت های آنان متحول شده و این چیزی نیست که مطلوب نظام سلطه باشد و لذا به شیوه خود می خواهند که استحاله فرهنگی ایجاد کنند.

وی با اشاره به این که برای قابل فهم بودن مفاهیم هشت سال دفاع مقدس می توان از ابزارهای فرهنگی، هنر و تکنیک های نوین در حوزه های گوناگون استفاده کرد ، گفت: بی شک در این بین نقش رسانه ها در انتقال واقعیت های دفاع مقدس و مقابله با هجمه های رسانه های بیگانه بر علیه راهیان نور و تبیین جایگاه متعالی این حرکت فرهنگی بسیار مهم و کلیدی است.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha