جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اخبار جهان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم

 

 

فروش محرمانه هسته‌ای به ریاض تایید شد

«ریک پری» وزیر انرژی ایالات متحده تأیید کرد که آمریکا شش مجوز مخفی برای چند شرکت صادر کرده است که بر اساس آن می‌توانند تکنولوژی هسته‌ای به عربستان سعودی بفروشند.خبرگزاری رویترز اعلام کرده که یک کپی از اسناد مرتبط با این مجوزها را روز چهارشنبه مشاهده کرده است. بر طبق این اسناد شرکت‌های آمریکایی فعلاً اجازه دارند کار مقدماتی در زمینه انتقال تکنولوژی هسته‌ای انجام دهند و انتقال تأسیسات پیش از توافقات میان دو کشور صورت نمی‌گیرد.وزارت انرژی آمریکا می‌گوید شرکت‌ها از دولت ترامپ خواسته‌اند که مجوز دولت برای کار با عربستان سعودی در ارتباط با فناوری هسته‌ای مخفی نگاه داشته شود.دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به دنبال توافق گسترده‌تر با عربستان سعودی برای فروش فناوری هسته‌ای به این کشور است. هدف اولیه ساخت حداقل دو نیروگاه هسته‌ای برای ریاض است.چندین کشور دیگر از جمله کره جنوبی و روسیه در حال رقابت با آمریکا برای کسب قراردادهایی در ارتباط با ساخت نیروگاه هسته‌ای در عربستان سعودی هستند و انتظار می‌رود که نام برندگان این رقابت در اواخر سال جاری از سوی ریاض اعلام شود.بسیاری از قانونگذاران ایالات متحده آمریکا نگران‌اند که فروش فناوری هسته‌ای به ریاض در نهایت منجر به گسترش مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه شود.

 

شورای امنیت و اتحادیه اروپا ترامپ را در جولان خاک کردند

نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره بلندی‌های جولان شب گذشته در نیویورک برگزار شد.از میان ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل در این نشست، ۱۴ عضو تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان را محکوم کردند.رئیس جمهور آمریکا در صفحه توئیتر خود مدعی شد: پس از ۵۲ سال زمان آن رسیده است که آمریکا به طور کامل حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد.ترامپ نیز با امضای دستوری حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخت که این تصمیم مورد انتقاد و مخالفت بسیاری از کشور‌ها قرار گرفت.در بیانیه آمده که اظهارات ترامپ درباره جولان اشغالی نقض قطعنامه ۴۹۷ سال ۱۹۸۱ از سوی شورای امنیت است.بلندی‌های جولان اشغالی، بخشی از استان «القنیطره» سوریه است. رژیم صهیونیستی در جنگ ۶ روزه سال ۱۹۶۷ این منطقه را اشغال و در سال ۱۹۸۲ آن را ضمیمه خود کرد؛ جامعه بین‌الملل هرگز این اقدام را به‌رسمیت نشناخته است.در همین حال اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواست دونالد ترامپ را برای به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان رد می‌کند.روز گذشته نیز تمامی ۲۸ عضو اتحادیه اروپا تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان را رد کردند.

 

ستاد مشترک ناقوس سقوط آمریکا را تکان داد

دریادار «مایکل مولن» رئیس پیشین ستاد مشترک آمریکا، نسبت به سقوط کشورش در نتیجه سیاست‌های ترامپ هشدار داد.به گفته مولن، چشم انداز سیاسی در واشنگتن به شدت قطبی شده و پس از ریاست‌جمهوری ترامپ، آمریکا کشوری متفاوت خواهد بود که به شدت دچار آسیب خواهد شد.رئیس پیشین ستاد مشترک آمریکا، آینده و ظرفیت‌های اقتصادی این کشور را در حال فروپاشی عنوان کرد و در این ارتباط به آمار بدهی‌ها اشاره کرد.مایکل مولن همچنین ترامپ را متهم به تضعیف و تخریب نهادهای نظارتی و قضائی این کشور از جمله «اف. بی. آی» کرد و گفت او اشتباهات بسیار خطرناکی انجام داده است.مولن علاوه بر این ترامپ را «شدیدا مخرب» توصیف کرد و به گفته او رئیس‌جمهور شدن ترامپ، علائم بروز بیماری‌هایی است که در آمریکا وجود دارد و در حال حاضر نیاز به تغییر رهبران سنتی آمریکا و روی کارآمدن رهبران جدید وجود دارد.رئیس پیشین ستاد مشترک آمریکا همچنین با تاکید بر مشکلاتی از جمله نژادپرستی، نابرابری دستمزدها، عدم توزیع متوازن درآمدها و نبود اخلاقیات در آمریکا، کشورش را به سمت بحران‌های دهه‌های ۶۰ و ۷۰ ارزیابی کرد که به گفته او در حال نزول و سقوط است.

 

زنگ خطر انتخاباتی برای ترامپ به صدا در آمد

بنابر اعلام یک اقتصاددان آمریکایی، اقتصاد این کشور در سراشیبی قرار گرفته به طوری که رشد آن «در سه ماه دوم 2018، 4.2 درصد و در سه ماهه سوم به 3.4 درصد نزول یافته» و حالا به 2.2 درصد رسیده است، آماری که می تواند امیدهای ترامپ برای بهبود تولید ناخالص داخلی و شانس های انتخاباتی اش در سال 2019 را بر باد دهد.در همین حال وزارت بازرگانی آمریکا پس از بازنگری در رشد اقتصادی این کشور اعلام کرد که این رشد با کاهش 2.2 درصدی طی سه ماهه پایانی سال 2018 مواجه بوده است، این درحالی است که این آمار پیش از این 2.6 درصد اعلام شده بود.بسیاری از اقتصاددانان از جمله افرادی که در صندوق بین المللی پول فعال هستند، پیش بینی های خود در مورد رشد اقتصادی آمریکا در سال 2019 را کاهش داده اند. فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) نیز گفته که فعلا روند افزایش نرخ بهره بانکی را متوقف می کند.ترامپ بارها از فدرال رزرو به دلیل افزایش نرخ بهره انتقاد کرده است. او این اقدام بانک مرکزی آمریکا را «دیوانگی» و «خارج از کنترل» و تهدیدی بزرگ تر از چین برای اقتصادی آمریکا خوانده است.در حال حاضر، آمار و ارقام اقتصادی به نفع او نیست. اعتماد تجاری، هزینه های مصرف کنندگان و ساخت مسکن طی ماه های اخیر کاهش یافته است. با این حال، اقتصاددانان هنوز معتقدند که اقتصاد آمریکا در وضعیت خوبی است.نیویورک تایمز نوشته است، پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 به نتایج اقتصادی بستگی دارد. اگر او درست گفته باشد و رشد اقتصادی دوباره اوج بگیرد، او با یک سابقه قوی اقتصادی وارد سال 2020 خواهد شد اما اگر او اشتباه کرده باشد و رشد اقتصادی کاهش یابد جز خودش نمی تواند کسی را مقصر بداند.

 

رهبر انقلاب به افغانستانی‌ها مدال افتخار دادند

آیت الله خامنه‌ای در حرم مطهر رضوی با جمعی از خانواده‌های شهدای فاطمیون دیدار کردند.امام خامنه‌ای در حرم مطهر رضوی با جمعی از خانواده‌های شهدای فاطمیون دیدار کردند.در این دیدار صمیمی رهبر معظم انقلاب خطاب به خانواده شهدای افغانستانی فاطمیون اظهار داشتند: شهدای مجموعه برادران افغانستانی بر دیگران امتیاز دارند و آن این است که در غربت مضاعف به شهادت رسیدند.رهبر انقلاب سپس خطاب به خانواده شهدای فاطمیون فرمودند: من اجر خانواده شهدا را کمتر از خود شهید نمی‌دانم. شهید محور فداکاری است، اما صبر خانواده‌ها، بستگان، پدران و مادران خود دارای اجر است. امروز آمریکا در غرب آسیا شکست خورد. در لبنان، در سوریه، در عراق و عامل شکست همین فرزندان شما هستند.ایشان در ادامه فرمودند: آنها (شهدای فاطمیون) غالبا جوان، فداکار و‌ پرانگیزه بودند. بنده با برادران افغانستانی از قبل انقلاب ارتباطات نزدیکی داشتم و با روحیات و انگیزه‌های ایشان آشنا هستم، خیلی گرم، ثابت قدم و پرانگیزه هستند.امام خامنه‌ای در ادامه با اشاره به حضور رزمندگان افغانستانی در دفاع از حریم اهل بیت اظهار داشتند: افغانستانی‌ها (فاطمیون) در میدانهای جهاد و دفاع آنطور که به من اطلاع دادند از دیگران استقامت بیشتری داشتند و‌ پایدارتر بودند. هر چه استقامت در راه خدا بیشتر باشد اجر و ثواب بیشتری دارد. خدا درجات شهدای ایشان را عالی کند.در ادامه این دیدار امام خامنه‌ای ساعاتی را برای شنیدن سخنان خانواده شهدای فاطمیون اختصاص داده و در جریان مسائل آنها قرار گرفتند.در پایان این دیدار نماز جماعت به امامت مقام معظم رهبری و‌ در جوار بارگاه منور رضوی برگزار گردید..

 

پکن ارتش را به حالت آماده باش کامل درآورد

چین با اعتراض به اعلام درخواست "تسای اينگ- ون"، رئيس دولت تايوان از آمريكا برای خريد تسليحات جديد و عبور ناو آمریکایی از تنگه تایوان اعلام کرد؛ نیروهای خود را در این منطقه به حالت آماده باش درآورده است.آمریکا در اقدامی تنش زا با نادیده گرفتن هشدارهای چین برای چهارمین بار با اعزام ناوهای خود به تنگه تایوان که تحت نظارت کامل چین قرار دارد، درصدد است پکن را تحت فشار قرار دهد.آمریکا از سپتامبر2018 زمانی که پیمان روابط گسترده سیاسی و نظامی را با تایوان تصویب کرد، تاکنون چندین بار ناوهای خود را به این تنگه اعزام کرده است.عبور ناوهای آمریکایی به تنگه تایوان درحالی است که مذاکرات تجاری آمریکا و چین برای رسیدن به یک توافق و پایان جنگ تجاری در جریان است و آمریکا با تحت فشار قرار دادن چین به دنبال گرفتن امتیازات تجاری و اقتصادی از پکن است.چین بارها به حضور نظامی آمریکا در تنگه تایوان اعتراض و تاکید کرده است استقلال جزیره تایوان را تحمل نخواهد کرد. تحرکات نظامی آمریکا در تنگه تایوان به هیچ‌وجه با تعهدات این کشور نسبت به اصل چین واحد و بیانیه هایی که با پکن درباره تایوان امضا کرده است همخوانی ندارد و به روابط دو کشور لطمه می زند.تنگه تایون در اقیانوس آرام قرار دارد و دریای چین شرقی را به دریای چین جنوبی متصل می کند.چین ، جزیره تایوان را که در سال 1949 میلادی در پایان جنگ داخلی از این کشور جدا شد بر اساس قانون "اصل یک چین"  بخشی از خاک خود می داند.

 

ظریف در توئیت به منطقه هشدار داد

وزیر امورخارجه ایران خطاب به اعراب گفت: فارغ از اینکه شما چقدر ابراز سرسپردگی مطلق کنید، آنها همچنان سرزمین شما را غصب می کنند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در پیام توییتری ضمن هشدار به اعراب و مسلمانان منطقه نوشت: اعلان خودسرانه آقای ترامپ درباره جولان اشغالی سوریه بعد از اعلان سال گذشته اش درباره قدس اشغالی، یک هشدار به برادران عرب و مسلمان ماست که: آمریکا و رژیم اسرائیل دست دوستی به سوی شما دراز می کنند اما فارغ از اینکه شما چقدر ابراز سرسپردگی مطلق کنید، آنها همچنان سرزمین شما را غصب می کنند.

 

ترامپ مرز های مکزیک را تهدید کرد

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری تهدید کرد که تا هفته آینده همه یا بخش بزرگی از مرزهای کشورش با مکزیک را می بندد.ترامپ با متهم کردن دمکرات های کنگره به تضعیف قوانین مهاجرت در آمریکا، گفت: مکزیک قوی ترین قوانین را در زمینه مهاجرت دارد و مدعی شد این کشور سالانه بیش از 100 میلیارد دلار از طریق آمریکا درآمد کسب می کند.وی با تاکید بر اینکه کنگره کشورش باید اقدام سریع برای تقویت قوانین مهاجرت کند، از مکزیک خواست از ورود مهاجران غیرقانونی به آمریکا از طریق خاک این کشور جلوگیری کند.رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرد: اگر مکزیک از ورود همه مهاجران غیرقانونی به آمریکا جلوگیری نکند، من هفته آینده همه یا بخشی از مرز مکزیک را می بندم.موضوع ورود مهاجران غیرقانونی از مرزهای جنوبی آمریکا به این کشور از زمان به قدرت رسیدن ترامپ موضوعی جنجالی بوده که بارها به برخوردهای سیاسی میان ترامپ و دمکرات ها منجر شده است.

 

زنان فعال سعودی شکنجه های هولناک را فاش کردند

رسانه ها از حضور در دومین جلسه محاکمه زنان فعال سعودی در دادگاه جنایی این کشور منع شدند.زنان فعال سعودی – که در زندان به سر برده اند - در دومین جلسه از محاکمه خود دست به افشاگری زده و گفتند که در تمام مدت بیش از 9 ماه که در زندان به سر برده اند شکنجه شده اند آنها گفتند که در زمان بازجویی مورد شکنجه و تعرض قرار گرفته اند.این زندانیان به محض ملاقات خانواده هایشان، با گریه گفتند که در حین بازجویی، بازجوها به آنها شوک الکتریکی داده و شلاقشان زده و مورد تعرض قرار داده اند.بیش از 36 کشور از جمله کانادا، استرالیا و کشورهای اتحادیه اروپا، خواستار آزادی زنان فعال زندانی سعودی شده اند. 9 نفر از سناتورهای برجسته آمریکایی هفته گذشته در بیانیه علنی از ملک سلمان خواستند هر چه زودتر فعالان زندانی از جمله زنانی را که در حال حاضر محاکمه می شوند، آزاد کند.

 

پاریس صدها کودک فرانسوی را از دست داد

بیش از۵۰۰ کودک فرانسوی به دلیل پیوستن والدینشان به نیروهای داعش زندگی در بحران و جنگ دو کشور عراق و سوریه را تجربه کرده اند.این عنوان گزارشی است که رسانه های فرانسوی برای تاکید بر بی اطلاع بودن مقامات کشورشان از سرنوشت این کودکان به تازگی منتشر کرده اند.بر اساس این گزارش دستگاه های امنیتی و مقامات دولتی از آنچه در دو کشور یاد شده بر سر دست کم ۲۰۰ تا ۳۰۰ کودک فرانسوی آمده بی خبرند.«لوران نانه» مشاور ارشد وزیر کشور فرانسه با تصریح بر این نکته که حدود ۵۰۰ کودک فرانسوی زندگی تحت جنگ در عراق و سوریه را تجربه کرده اند یادآور شد که اطلاعی از سرنوشت همه آنها در دست نیست.مشاور ارشد وزیر کشور فرانسه تاکید کرد: از این ۵۰۰ کودک متعلق به اتباع فرانسوی، ۳۵۰ نفر به همراه والدین خود به مناطق پر خطر یاد شده سفر کرده بودند و تخمین زده می شود که ۱۵۰ تن از آنها نیز در محل متولد شده باشند.

 

ونزوئلا گوایدو را از مجمع ملی حذف کرد

مقامات ونزوئلا خبر دادند «خوان گوایدو» از مخالفان مادورو رئيس جمهور ونزوئلا از سمت ریاست مجمع ملی این کشور برکنار شد.« لوییس آموروزو» رئیس اداره کنترل عمومی ونزوئلا اظهار داشت، مقرر شد گوآیدو به مدت 15 سال هیچ سمتی در مجمع ملی نداشته باشد زیرا مظنون به فساد است.محرومیت 15 ساله از سمت نمایندگی در مجمع ملی حداکثر مجازاتی است که در قانون در نظر گرفته شده است.چند روز پیش نیز خوان گوایدو که برای جلب حمایت مردم به ایالت های اين کشور سفر کرده بود مورد انتقاد تعدادی شهروند قرار گرفت و به خودروی حامل وي به نشانه اعتراض با چوب و سنگ حمله شد.

 

لجن پراکنی سعودی ها علیه تهران به اتحادیه عرب رسید

«اسامه نقلی» سفیر عربستان سعودی در قاهره و نماینده دائم این کشور در اتحادیه عرب مدعی شد: با بررسی نقشه بحران های منطقه عربی می بینیم که ایران با قدرت در تشدید این بحران ها و تعمیق معضلات انسانی ملت های عربی حضور دارد و در امور داخلی کشورهای عربی دخالت آشکار می کند.سفیر سعودی که در جلسه نمایندگان دائم اتحادیه عرب و کارمندان ارشد این اتحادیه در جلسه مقدماتی نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در تونس سخن می گفت، در ادامه سخنانش ایران را به ایجاد فتنه های مذهبی و فرقه ای و حمایت از شبه نظامیان مسلح غیرقانونی متهم کرد و مدعی شد که ایران برای برهم زدن وحدت ملی ملت های ما تلاش می کند.این مقام سعودی با ادعای اینکه ایران از جنبش های تروریستی در منطقه حمایت می کند و اقدام به ساخت موشک های بالستیک می کند که امنیت و ثبات منطقه و جهان را تهدید می کند، در ادامه ادعاهایش علیه ایران افزود: در سایه تلاش های ما برای حل بحرا های منطقه عربی، خواهان اتحاد در برابر دخالت های آشکار ایران در امور داخلی کشورهای عربی هستیم؛ دخالت هایی که امنیت و ثبات ما را تهدید می کند و اصول همسایگی خوب و منشورهای بین المللی در خصوص حرمت حاکمیت و استقلال کشورها را زیرپا می گذارد.

 

شهر قبور ایزدی ها در عراق کشف شد

اداره کل امور ایزدیان در وزارت اوقاف دولت محلی کردستان عراق در تازه ترین آمارگیری از جنایات گروه تروریستی داعش علیه این اقلیت دینی اعلام کرد که تاکنون 71 گور جمعی در منطقه «سنجار» (سکونتگاه اصلی ایزدیان) در غرب استان نینوا در شمال عراق کشف شده است.این بیانیه اضافه کرده است که غیر از این 71 گور جمعی، دهها گور انفرادی نیز در این منطقه کشف و شناسایی شده اند.این آمارگیری جمعیت اقلیت ایزدیان در عراق را قبل از هجوم داعش به استان نینوا 550 هزار نفر اعلام کرده و افزوده است که در جریان حمله داعش، 360 هزار نفر از ایزدیان در داخل عراق آواره و حدود یکصدهزار نفر ناچار به مهاجرت به خارج از کشور عراق شدند.این گزارش تاکید کرده است که یک هزار و 293 هزار نفر از اتباع ایزدی در همان ایام اولیه حمله داعش به استان نینوا و منطقه سنجار به قتل رسیدند.طبق این آمارگیری، 6 هزار و 417 ایزدی به دست این گروه تروریستی ربوده شدند که از این تعداد سه هزار و 548 نفر زن و بقیه مرد هستند.اداره کل امور ایزدیان در دیوان اوقاف دولت محلی کردستان عراق اضافه کرده است که هنوز سه هزار و 46 نفر در اسارت گروه تروریستی داعش هستند و تاکنون سه هزار و 371 نفر نیز از دست این گروه تروریستی آزاد شده اند.از بین آزاد شدگان یک هزار و 116 نفر زن، 337 نفر مرد و یک هزار و 569 نفر نیز کودک هستند . این آمار تعداد کودکان یتیم ایزدی ناشی از جنایت داعش را دو هزار و 745 نفر اعلام کرده است.این اولین آمارگیری مستند از جنایات داعش علیه اقلیت ایزدی در جریان حمله این گروه تروریستی به استان نینوا در تابستان 2014 به شمار می رود.

 

تجمع داعشی ها عراق را به حالت آماده‌باش کامل درآورد

نگرانی از نفوذ عناصر داعش از سوریه به عراق همچنان وجود دارد و در همین ارتباط عراق از سه ماه پیش حدود ۲۰ هزار نیروی رزمی خود را به مرزهای غربی اعزام کرده است.روزنامه عراقی «المدی» با اعلام این مطلب نوشت که اطلاعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه همچنان شماری از عناصر داعش در تونل‌های نزدیک به مرز عراق و شهرک القائم مخفی شده‌ و تجمع کرده‌اند.هم‌زمان دمشق همچنان بر تسریع روند بازگشایی گذرگاه «البو کمال» یا همان «القائم» (نام عراقی گذرگاه) اصرار دارد و با وجود اینکه برخی طرف‌های عراقی مخالف بازگشایی سریع این گذرگاه به دلیل اوضاع نابسامان کشور هستند، تلاش‌ها برای بازگشایی این مسیر استراتژیک و مواصلاتی بین عراق، سوریه، ایران و چه بسا لبنان، ادامه دارد.قسد پس از تصرف آخرین مقر داعش در دو کرانه رود فرات، پایان داعش و آغاز مرحله جدید برای مبارزه با باندهای مخفی این گروه تروریستی را اعلام کرد.اخیرا نبردها در چهار کیلومتری شهرک مرزی القائم ادامه داشت و در همین ارتباط یک منبع امنیتی می‌گوید که وضعیت اضطراری در مناطق مرزی عراق در نزدیکی سوریه همچنان ادامه دارد.

 

الجزائر بازهم علیه بوتفلیقه بهم ریخت

هزاران نفر از مردم الجزائر تظاهرات کرده و با سر دادن شعارهایی خواستار برکناری بوتفلیقه از قدرت شدند.«احمد قاید صالح» رئیس ستاد مشترک ارتش الجزائر از شورای قانون اساسی خواسته بود که درباره صلاحیت بوتفلیقه ۸۲ ساله برای انجام مأموریت خود به عنوان رئیس‌جمهور این کشور، بررسی‌های لازم را انجام دهد.این درخواست رئیس ستاد مشترک ارتش الجزائر با استقبال جبهه آزادی‌بخش ملی حاکم این کشور و اتحادیه کارگران مواجه شد.رئیس‌جمهور الجزایر اخیرا پیش تعویق انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد و گفت قصد ندارد برای پنجمین بار در این انتخابات نامزد شود و در دوره انتقالی، دولت موقت پیشبرد امور را بر عهده خواهد داشت اما اعتراض‌ها باز هم ادامه یافت.اعلام انصراف بوتفلیقه از شرکت در انتخابات آینده که دقیقا یک روز بعد از بازگشت وی به الجزایر بعد از دو هفته بستری شدن در بیمارستانی در ژنو صورت گرفت، مانع توقف اعتراضات مردم الجزایر نشد.بوتفلیقه ۸۲ ساله در بیست سال گذشته ریاست جمهوری الجزایر را بر عهده داشته، اما بعد از آن که در سال ۲۰۱۳ سکته کرد به ندرت در انظار عمومی ظاهر شده است.

 

اردن پرچم رژیم صهیونیستی را آتش زد

صدها نفر از فعالان اردنی با تجمع در نزدیکی میدان «الدوار الرابع» اعتراض خود به خط‌مشی سیاسی دولت و اوضاع نابسامان اقتصادی را اعلام کردند.تظاهرات‌کنندگان در اعتراض به توافقنامه گاز امضا شده با رژیم صهیونیستی، پرچم این رژیم را آتش زدند.طبق گزارش وبگاه «العربی‌الجدید»، معترضان تشکیل دولت نجات ملی،‌ تغییر خط‌مشی دولت، احیای مردم‌سالاری، مبارزه با فساد، انحلال پارلمان و مجلس سنا، اجرای اصلاحات سیاسی فراگیر و باز‌پس‌گیری اموال به غارت رفته را خواستار شدند.تظاهرات‌کنندگان همچنین لغو توافقنامه صلح وادی‌عربه با رژیم صهیونیستی و توافقنامه گازی با این رژیم را خواستار شده و بر قطع روابط با این رژیم و اخراج سفیر آن از امان تأکید کردند.این تظاهرات پس از آن برگزار شد که پارلمان اردن پس از بررسی توافقنامه گازی امضا شده با رژیم صهیونیستی، لغو این توافقنامه را خواستار شد.اعتراضات در اردن از حدود چهار ماه پیش پس از تصویب قانون مالیات بر درآمد در دولت اردن آغاز شد و به دنبال تصویب این قانون خشم مردمی سراسر اردن را فراگرفت.

 

طرح داعش برای ترور «ابوبکر البغدادی» ناکام ماند

یکی از داعشی‌های مغرب که در اسارت شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) است از طرح داعشی‌های مغرب برای کودتا علیه ابوبکر البغدادی و ناکام ماندن این طرح خبر داد.«محمد أغدون» (۳۵ ساله) آهنگر و دستفروش در شهر «الحمامه» بوده که در سال ۲۰۱۵ به امید رسیدن به خانه، پول و زن به داعش پیوسته است اما از اینکه داعشی‌ها تنها یک هزار درهم مغربی به صورت ماهیانه به وی پرداخت می‌کردند، شوکه شده است.به نوشته نشریه «هسبریس» مغرب، أغدون می‌گوید که فرماندهان نظامی داعش با مشارکت افراد دارای مشاغل و حرفه در نبردها مخالفت کرده و ترجیح می‌دادند آنها نیازهای روزمره داعش را برطرف کنند در حالی‌که خود فرماندهان همه چیز را تصاحب می‌کردند.أغدون در ادامه گفت که داعشی‌های مغرب برای کودتا علیه ابوبکر البغدادی طرح‌ریزی کرده بودند اما طرح آنها شکست خورد و هنوز مشخص نیست که البغدادی زنده است یا مرده و دیدن البغدادی برای همه ممکن نیست.بر اساس این گزارش، داعشی‌های مغربی پیش از اجرای طرح خود، با خونسردی تمام اعدام شده‌اند.

 

انگلیس برای سومین بار به برگزیت "نه" گفت

در جریان رأی‌گیری روز جمعه مجلس عوام انگلیس درباره توافقِ برگزیت مورد نظر نخست وزیر انگلیس، این توافق بار دیگر و برای سومین بار پیاپی از سوی نمایندگان رد شد.پس از سومین شکستِ طرح نخست وزیر انگلیس برای تصویب توافق برگزیت، «دونالد توسک» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا خواستار نشست فوق‌العاده اتحادیه اروپا شده است.گفته شده در رأی گیری ، ۳۴۴ نماینده با طرح مورد نظر ترزا می برای خروج از اتحادیه اروپا مخالفت کرده و ۲۸۶ نماینده نیز از آن حمایت کردند.با وجود سومین شکست تراز می در باره تصویب برگزیت، اما نخست وزیر انگلیس گفته است که دولت او همچنان به تلاش خود برای خروج همراه با توافق از اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد.از سوی دیگر پس از سومین شکست توافق برگزیت در مجلس نمایندگان، «جرمی کوربین» رهبر مخالفان دولت برای چندمین بار خواستار استعفای نخست وزیر شد، هرچند این درخواست با مخالفت نمایندگان محافظه کار روبرو گردید.ترزا می پس از شکست طرح خود با ابراز تأسف از رأی مجلس گفت: پیامدهای این تصمیم مجلس جدی است.بر اساس توافق هفته گذشته در بروکسل میان رهبران اتحادیه اروپا و انگلیس حالا این کشور فقط دو هفته (تا ۱۲ آوریل) فرصت دارد اعلام کند که چه تصمیمی در مورد برگزیت خواهد گرفت.

 

بولتون به روسیه هشدار نظامی داد

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای نسبت به استقرار سربازان روس در ونزوئلا و همچنین فعال شدن سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ هشدار داد.بولتون در این بیانیه گفته است که ما به شدت به بازیگران خارج از نیمکره غربی درباره اعزام و مستقر کردن تجهیزات نظامی در ونزوئلا با هدف توسعه عملیات نظامی هشدار می‌دهیم.به گفته بولتون، اقدامات نظامی از این دست در ونزوئلا تحریک آمیز و تهدیدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود.کمتر از یک هفته پیش، منابع روسی گزارش داده بودند که دو هواپیما یک پایگاه هوایی در روسیه را ترک کرده و به سمت کاراکاس حرکت کرده‌اند. همچنین برخی منابع خبری مدعی شده بودند که یکی از هواپیماها حامل واسیلی تانکشکروف، رئیس ستاد نیروی زمینی روسیه، و گروهی از نظامیان بوده و هواپیمای دیگر حدود ۳۵ تن بار حمل کرده است.روز گذشته نیز سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به درخواست ترامپ برای خروج نظامیان این کشور از ونزوئلا اعلام کرد که حضور نیروهای روسیه در ونزوئلا کاملاً قانونی و مطابق با قانون اساسی این کشور آمریکای لاتین است. مقامات روسی همچنین اعلام کرده بودند روسیه قصد ندارد تا اطلاع ثانوی نیروهایش را از خاک ونزوئلا خارج کند.

 

هوک در آیپک برای ایران خط و نشان کشید

برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در جریان نخستین روز از نشست سالانه لابی صهیونیستی «آیپک»، بار دیگر به موضعگیری علیه ایران پرداخت.وی در تشریح اقدامات واشنگتن برای اعمال فشار حداکثری بر تهران، مدعی شد: تحریم‌های مبادلات مالی و فروش نفت ایران شدیدتر خواهد شد.هوک همچنین مدعی شد که آمریکا می‌‏خواهد با اعمال تحریم نفتی از تامین مالی اقدامات بهزعم وی برهمزننده ایران جلوگیری کند.وی در ادامه ادعاهای خود افزود: آمریکا در چارچوب فشار اقتصادی حداکثری که در تاریخ بیسابقه است، درآمد نفتی ایران را هدف قرار داده است. ایرانی‌ها تصور این حجم از تحریم را نداشتهاند و کار خود را تازه آغاز کرده‏‌ایم!گفتنی است دونالد ترامپ رئیسجمهوری آمریکا در ماه می سال میلادی گذشته، در اقدامی یکجانبه از برجام خارج شد و از بازگشت تحریم‌‏های ضدایرانی خبر داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha