جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بازار نفت

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم

 

آمریکا بازهم در برابر نفت تسلیم شد

تارنمای اس اند پی گلوبال پلاتز نوشت که آمریکا معافیت‌های چین، هند، کره جنوبی و ترکیه را از مجازات خریداران نفت ایران به مدت ۶ ماه دیگر تمدید می‌کند.  تارنمای انرژی پلاتز بر اساس نظر بیش از ۱۰ تحلیلگر بازار نفت که از نزدیک سیاست‌های تحریم ایران را پیگیری می‌کنند، افزود: دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به این چهار کشور اجازه خواهد داد به مدت ۶ ماه دیگر واردات نفت خام و میعانات نفتی را از ایران ادامه دهند.  معافیت‌های ایتالیا، یونان، ژاپن و تایوان از تحریم‌های نفتی ایران در اوایل ماه مه (اردیبهشت ماه) به پایان خواهد رسید.  یک منبع آگاه از طرح‌های کنونی دولت آمریکا برای ماه آینده (آوریل) گفت که ایالات متحده به چین اجازه خواهد داد به واردات کنونی روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت از ایران ادامه دهد. منابع آگاه در روز‌های گذشته در عین حال به پلاتز گفته اند که سیاست دولت ترامپ در باره اجرای تحریم‌ها علیه ایران، بصورت مداوم در حال دگرگونی است. به گزارش ایرنا؛ معافیت‌های نفتی ۶ ماهه کنونی واشنگتن که به معافیت به شرط کاهش قابل توجه خرید نفت و فرآورده‌های نفتی از ایران معروف است، در اوایل ماه مه (اردیبهشت) به پایان می‌رسد.

 

بانک مرکزی، آمریکا را به زانو درآورد

رئیس کل بانک مرکزی از لغو توقیف 1.7 میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی ایران در آمریکا خبر داد. عبدالناصر همتی اعلام کرد: امروز خبر خوبی از همکاران حقوقی ام دریافت کردم. خبر کوتاه اما بسیار مهم بود. جمهوری اسلامی ایران به یک پیروزی مهم حقوقی دیگر در مقابل آمریکا دست یافت.رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: در پی شکایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همکاری صمیمانه وزارت امورخارجه، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و مرکز حقوقی ریاست جمهوری و دفاعیات حقوقی قوی و مستدل حقوقدانان کشورمان، حکم توقیف ۱.۷ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط دادگاه لوکزامبورگ لغو شد. دارایی بانک مرکزی با درخواست یک دادگاه امریکایی به بهانه دست داشتن ایران در حادثه ۱۱ سپتامبر توقیف شده بود.

 

نیرومندترین تکان جهانی دلار ثبت شد

دلار معاملات هفتگی را در شرایطی به پایان رساند که بهترین عملکرد پنج ماه اخیر آن به شمار می‌رود. با متعادل‌تر شدن بازدهی اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا و نابسامانی اروپا بر سر مساله برگزیت، اقبال سرمایه‌گذاران به دلار بار دیگر افزایش یافته است. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، همان طور که انتظارش می‌رفت، کانال ۹۷ واحدی را شکست و با جهشی قدرتمند در سطح ۹۷.۲۱۷ واحد قرار گرفت.هر یورو به ازای ۱.۱۲۲۸ دلار مبادله شد که در مقایسه با ماه گذشته بیانگر کاهش ۱.۲ درصدی آن است. پوند نیز به ۱.۳۰۶۵ دلار عقب نشست تا کانال ۱.۳ دلاری در حال از دست رفتن باشد. دلار هم چنین با ۰.۱ درصد افزایش خود را به ۱۱۰.۷۷ ین رسید تا عقب نشینی ماهانه خود در برابر ین را به ۰.۵ درصد کاهش دهد.به نظر می‌رسد در معاملات هفته آینده مساله سیاست‌های نرخ بهره فدرال رزرو، بازدهی اوراق قرضه و روند مذاکرات تجاری با چین تعیین کننده قیمت دلار باشند.

 

کسری فدرال شدت گرفت

کسری بودجه دولت آمریکا در ماه فوریه از ۲۳۰ میلیارد دلار گذشت.وزارت خزانه‌داری آمریکا در گزارشی اعلام کرد: کسری بودجه دولت فدرال در ماه فوریه در شرایطی به ۲۳۴ میلیارد دلار رسیده است که پیش‌بینی می‌شد این کسری ۲۲۷ میلیارد دلار باشد.مخارج دولت در این مدت با هشت درصد افزایش در مقایسه با ماه ژانویه به ۴۰۱ میلیارد دلار رسیده است، در حالی که عایدی دولت ۱۶۷ میلیارد دلار بوده است. در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، عایدی دولت هفت درصد افزایش یافته است.بنا بر اعلام این وزارتخانه، کسری بودجه دولت آمریکا در سال مالی ۲۰۱۹ معادل ۵۴۴ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با سال قبل ۱۵۳ میلیارد دلار افزایش یافته است. کسری بودجه دولت فدرال در سال مالی ۲۰۱۸ تنها ۳۹۱ میلیارد دلار بود.

 

مذاکرات، آسیایی ها را امیدوار کرد

امیدواری به نتایج مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا، بار دیگر بورس‌های آسیایی را بر مدار صعودی قرار داد.  به نقل از رویترز، بورس‌های آسیایی در پایان معاملات هفتگی بورس‌های جهانی به رهبری بورس‌های چین گام در مسیر صعودی نهادند و بازدهی اوراق قرضه نیز به امید چشم‌انداز روشن‌تر اقتصاد جهانی افزایش یافتند. شاخص ام اس سی آیبورس‌های منطقه آسیا-اقیانوسیه به جز ژاپن ۰.۵ درصد افزایش یافت و در ژاپن نیز شاخص نیک کی ۲۲۵ با افزایش ۱ درصدی به کار خود خاتمه داد.  روند صعودی شاخص‌های بورسی آسیا در چین مشهودتر بود، جایی که شاخص شانگ‌های کامپوزیت بیش از ۲ درصد جهش کرد. این صعود پس از آن رخ داد که هیأت آمریکایی به سرپرستی استیون منوچین-وزیر خزانه‌داری و رابرت لایت وایزر- وزیر بازرگانی آمریکا در چین از پیشرفت بیش‌تر در مذاکرات تجاری خبر دادند.  در بورس وال استریت آمریکا نیز روند صعودی بر معاملات حاکم بود، به‌گونه‌ای که شاخص اس اند پی ۵۰۰ با افزایش ۰.۳۶ درصدی، مجموع سودآوری خود در سه ماهه نخست سال را به ۱۲.۳ درصد رساند که بهترین عملکرد فصلی آن از سال ۲۰۰۹ تاکنون محسوب می‌شود.

 

یارانه ضامن وام ازدواج شد

براساس بند ”الف“ تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور مقرر شده است: به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آن‌ها بعد از ۱‏/۱‏/۱۳۹۶ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده اند، با اولویت نخست پرداخت کند.  تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها در سال ۱۳۹۸ سیصد میلیون ریال با دوره بازپرداخت پنجساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است. بانک مرکزی می‌تواند یارانه پرداختی به اشخاص را به عنوان تضمین در این زمینه بپذیرد.بانک مرکزی همچنین مواردی را که باید برای این تسهیلات مدنظر قرار گیرد را اعلام کرد.

 

طلای سیاه رکورد زد

قیمت‌های نفت با جهش بیش از ۱ درصدی خود در آخرین روز معاملاتی ماه مارس، بزرگترین رشد ۳ ماهه خود در یک دهه اخیر را به ثبت رساندند. این درحالی صورت گرفت که تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران و ونزوئلا و همچنین کاهش تولیدات اوپک، نگرانی‌ها از کند شدن اقتصاد جهانی را در سایه قرار داده است. قیمت هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین آمریکا، ۸۴ سنت یا ۱.۴۲ درصد جهش کرد و ۶۰.۱۴ دلار رسید و رشد خود در بازه ژانویه-مارچ را به ۳۲ درصد رساند. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال،  بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، برای تحویل در ماه می (که آخرین روز معاملاتی خود را سپری می‌کرد) با ۵۷ سنت یا ۰.۸ درصد رشد، در ۶۸.۳۹ دلار به معاملات این ماه خود پایان داد. به این ترتیب قیمت شاخص برنت در ۳ ماهه اول ۲۰۱۹ توانسته است ۲۷ درصد جهش کند. قیمت قرارداد‌های پیش‌خرید ماه جون که سهم بیشتری از معاملات را به خود اختصاص داده بودند با ۴۸ سنت افزایش، در ۶۷.۵۸ دلار بسته شد. برای هر دو بنچ‌مارک، این رشد سه ماهه، بیشترین رشد از سه ماهه دوم ۲۰۰۹ تا کنون است. در آن زمان هر دو شاخص نفتی حدود ۴۰ درصد رشد کرده بودند. امسال تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران و ونزوئلا، قیمت‌های نفت را تقویت کرده است.

 

سنگال به نوظهور ها پیوست

سنگال از سال ۲۰۱۲ میلادی در مسیر تبدیل به اقتصادی نوظهور قرار دارد و روند اصلاح و بهبود محیط کسب و کار از این سال در این کشور آغاز شده است. هدف، دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و تامین منافع تعداد بیشتری از مردم است. نتیجه تاکنون امیدوارکننده و نوید بخش بوده است. یکی از استراتژی‌های سنگال برای توسعه و تبدیل به اقتصاد نوظهور ساخت منطقه تجاری-مسکونی موسوم به «دیامنیادو» Diamniadio است. این منطقه که در چند کیلومتری داکار، پایتخت قرار دارد تا پنج سال پیش تقریبا بیابان بود. ساخت مسکن و زیرساختهای اداری، بهداشتی، آموزشی و تفریحی جدید اینجا را تبدیل به پایتخت واقعی و سرمایه‌ای برای کشور کرده است.بی دلیل نیست که منطقه اقتصادی «دیامنیادو» شرکت‌های خارجی را به سوی خود جذب کرده است. معافیت مالیاتی، تسهیلات گمرکی و از همه مهمتر وجود زیرساختهای جدید حمل و نقل از جذابیت‌های این منطقه برای سرمایه‌گذاران خارجی به شمار می‌آید. از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۱۸ میلادی رشد اقتصادی سنگال از ۴.۴ درصد به ۶.۸ درصد رسیده است. انتظار می رود این کشور تا سال ۲۰۳۵ میلادی تبدیل به یک اقتصاد نوظهور شود.

 

پاریس به شریک آمریکایی "نه" گفت

«برونو لومیر» وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه ضمن انتقاد از سیاست‌های جهانی آمریکا بر لزوم حفاظت از حاکمیت مستقل کشورش تاکید کرد.لومیر در این مورد به روزنامه فرانسوی «فیگارو» گفت که آمریکا شریکی است که کار کردن با او دشوار است و فرانسه  بر حاکمیت مستقل خود در زمینه سیاست و فناوری تاکید دارد.وزیر اقتصاد فرانسه افزود: «اروپا می‌داند که آمریکا در حال تبدیل شدن به شریکی است که کار کردن با او سخت است و این در حالی است که غول چینی در حال باز کردن جای خود در عرصه جهانی است. با در نظر گرفتن  این موضوع، اکنون برای اروپا زمان آن است که خود را به عنوان قدرتی مستقل مطرح کند و بر روی فناوری‌های خود سرمایه‌گذاری کند».وی در ادامه گفت: «فرقی ندارد که ما درباره چین یا آمریکا صحبت می‌کنیم، ما در حال سپری کردن دوره‌ای تاریخی هستیم. استقلال سیاسی ما به استقلال ما در فناوری بستگی دارد. فرانسه سر فرود نمی آورد. این کشور به همراه اروپا می‌خواهد نقش رهبری داشته باشد».چندی پیش «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه پیشنهاد تشکیل ارتشی اروپایی مستقل از آمریکا را مطرح کرده بود تا به این وسیله از اروپا در برابر چین، روسیه و حتی آمریکا دربرابر اقداماتی مانند حمله سایبری حمایت شود.«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان از این پیشنهاد حمایت کرد با این حال «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه هرگز به نهادی نظامی تبدیل نخواهد شد.موگرینی گفته بود: «اتحادیه اروپا به اتحادی نظامی تبدیل نخواهد شد. میان اروپا و سازمان ناتو رقابتی وجود ندارد. ما ارتشی اروپایی تشکیل نخواهیم داد و اینجا هیچکسی درباره ارتش اروپایی صحبتی ندارد ما در حال سرمایه‌گذاری بر روی این هستیم که بیشتر قابل اعتماد باشیم و تامین‌کنندگان امنیت در منطقه و سراسر جهان باشیم».

 

ترامپ جیره مثلث شمالی را قطع کرد

یکی از سخنگوهای وزارت امور خارجه آمریکا خبر داد که به این وزارت‌ دستور داده شده تا برنامه کمک‌های خارجی به کشورهای موسوم به مثلث شمالی (السالوادور، گواتمالا و هندوراس) متوقف شود و این دستور مستقیما توسط «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا صادر شده است.ترامپ در مصاحبه‌ای این سه کشور را متهم کرده بود که کاروان مهاجران به سوی آمریکا را به راه انداخته‌اند.وی گفت:« ما به آنها حجم زیادی از پول را پرداخت کرده‌ایم و قصد نداریم بیش از این به آنها پرداخت کنیم چون آنها چیزی برای ما انجام نداده‌ و این کاروان‌ها را به راه انداخته‌اند.»ترامپ پیشتر و در ماه دسامبر نیز تهدید به قطع کمک به این کشورها کرده و مدعی شده بود که این کشورها هیچ کاری برای آمریکا انجام نمی‌دهند و فقط پول می‌گیرند.«باب منندز» سناتور دموکرات طی بیانیه‌ای با محکوم کردن این اقدام ترامپ اعلام کرد: اگر این کار انجام شود تصمیم غیرمسئولانه ترامپ برای قطع کمک به السالوادور، گواتمالا و هندوراس منافع آمریکا را تضعیف کرده و امنیت ملی‌مان را در خطر قرار می‌دهد.وی افزود: کمک‌های خارجی آمریکا صدقه نیست و این اقدام منافع راهبردی ما را به پیش می‌برد و طرح‌هایی که شهروندان آمریکا را حفظ کرده، تامین مالی می‌کند. گزارش اخیر نشان می‌دهد که دولت هنوز درک نکرده که قطع کمک‌های خارجی آمریکا به کشورهای آمریکای مرکزی به ضرر ماست.

 

کوکاکولا به جنایت پلاستیکی خود اعتراف کرد

کوکاکولا برای اولین بار اعتراف کرد که سالانه ۳ میلیون تن بسته‌بندی پلاستیکی تولید می‌کند، که این معادل ۲۰۰ هزار بطری در هر دقیقه است. این در حالی صورت گرفت که طی یک کمپین از سایر شرکت‌های بزرگ جهان هم خواسته شد که به مخفی‌کاری‌ها در مورد استفاده خود از پلاستیک پایان دهند.این داده‌ها توسط این شرکت نوشابه‌سازی بزرگ، در اختیار رهبر کمپین مبارزه با آلودگی پلاستیکی، الن مک‌آرتور، قرار داده شد. کمپین او از دولت‌ها و شرکت‌های مهم می‌خواهد برای جلوگیری از گسترش آلودگی پلاستیکی، اقدامات خود را افزایش دهند.این داده‌ها که کوکاکولا قبلاً از انتشار آن سر بازمی‌زد، میزان پلاستیک تولید شده توسط کوکاکولا در سال ۲۰۱۷ را نشان می‌دهد. این شرکت میزان بطری‌های تولید شده خود را فاش نکرد، اما با تبدیل مقدار پلاستیک اعلام شده به وزن هر بطری نیم لیتری نوشابه، مشخص می‌شود که حدود ۱۰۸ میلیارد بطری در هر سال توسط این شرکت تولید می‌شود. این بیش از ۱ پنجم کل بطری‌های پلاستیکی تولید شده در جهان است. کوکاکولا یکی از ۳۱ شرکتی است (شامل مارس، نستله و دنون) که به درخواست بنیاد الن مک‌آرتور برای شفافیت در مورد میزان پلاستیک تولید شد خود، پاسخ داده‌اند. این ۳۰ شرکت روی هم رفته سالانه ۸ میلیون تن پلاستیک تولید می‌کنند.اما اکثریت ۱۵۰ شرکتی که توافق جهانی مک‌آرتور برای کاهش آلودگی پلاستیکی را امضا کرده‌اند، هنوز از اعلام رسمی میزان پلاستیکی که تولید می‌کنند سر باز می‌زنند. این شامل شرکت‌های بزرگی نظیر پپسی، اچ‌اندام، لورئال، وال‌مارت و مارک‌انداسپنسر، می‌باشد.در کنار کوکاکولا نستله هم اعلام کرد که سالانه ۱.۷ میلیون تن پلاستیک تولید می‌کند. یونیلور با ۶۱۰ هزار تن و دنون با ۷۵۰ هزار تن، در رده‌های بعدی قرار دارند.

 

سیل، شرکتهای نفتی را هم به خط کرد

درپی هشدار وقوع سیل در مناطق جنوبی کشور، شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون و شرکت نفت و گاز اروندان به طور جداگانه جلسات ستاد بحران تشکیل دادند. در این نشست که به منظور بررسی روند اقدام‌ها و فعالیت‌های انجام شده برای پیشگیری و مقابله با حوادث احتمالی ناشی از شرایط جوی برگزار شد، رامین حاتمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران حفظ هوشیاری و آمادگی کامل همه واحدهای ستادی و عملیاتی در شرایط کنونی را تا پایان تعطیلات نوروز ضروری دانست و خواستار گرفتن تصمیم‌های مقتضی عملیاتی بر اساس شرایط میدانی با هدف جلوگیری از بروز حوادث احتمالی برای کارکنان، خسارت به تاسیسات و توقف تولید شد.وی همچنین برحضور مدیران و رؤسا در مناطق عملیاتی، بازرسی مستمر و حصول اطمینان از باز بودن مسیرهای ارتباطی و دسترسی به تاسیسات، خطوط لوله و چاه‌ها تاکید کرد.بر اساس این گزارش شایان ذکر است، کمیته مدیریت بحران برای ارائه گزارش اقدام‌های انجام شده تا پایان شرایط اضطراری فعال خواهد بود.

 

گرانی، پیاز و سیب‌زمینی را زمین گیر کرد

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: به منظور تنظیم بازار داخلی سیب زمینی و پیاز، صادرات این محصولات از پانزدهم فروردین ماه ممنوع شده است. عباس قبادی افزود: در هفته های گذشته، صادرات پیاز به کشورهای همسایه بویژه عراق به یکی از دلایل اصلی بالا رفتن قیمت این محصول تبدیل شد.دبیر ستاد تنظیم بازار کشور به رسانه دولت خاطرنشان کرد: به همین دلیل ستاد تنظیم بازار صادرات این محصول به همراه سیب زمینی را از پنجشنبه 15 فروردین ماه ممنوع اعلام کرد.وی ادامه داد: همچنین این ستاد صادرات گوجه فرنگی از استان های جنوبی را آزاد اعلام کرد.در روزهای اخیر قیمت هر کیلو پیاز از مرز 14 هزار تومان گذشت.29 اسفندماه گذشته «حسین اصغری» مدیرکل دفتر محصولات جالیزی وزارت جهاد کشاورزی درباره دلایل افزایش قیمت این محصولات گفته بود: بارندگی های اخیر در استان های خوزستان و جنوب کرمان برداشت محصولاتی چون پیاز، سیب زمینی و خیار را با مشکل مواجه کرده است.وی پیش بینی کرده بود با از سرگیری برداشت و بهبود شرایط حمل و نقل قیمت ها متعادل شود.

 

بنزین، 98 را با رکورد تاریخی آغاز کرد

در روزهای پایانی سال ۹۷ و با شروع ایام نوروز ۹۸، آمار مصرف بنزین در ایران به شدت افزایش یافت که این موضوع نشان دهنده رونق سفرهای بین شهری با وسایل نقلیه شخصی است.در نوروز امسال با افزایش نرخ دلار (نسبت به سال های گذشته) و افزایش قیمت بلیت هواپیما و قطار، سفرهای جاده ای بین شهری در کشور بیش از نوروز سالهای قبل درجریان است و این مسئله به افزایش مصرف بنزین منجر شده است.طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، مصرف بنزین کل کشور در آخرین روز سال ۹۷ (چهارشنبه، ۲۹ اسفندماه) رکورد ۱۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر را ثبت کرد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۶ با ۱۰۴ میلیون و ۹۶۰ هزار لیتر، ۳۰.۴ درصد افزایش یافت.ثبت رکورد مصرف ۱۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر در یک شبانه روز، رکورد جدیدی در تاریخ ایران در خصوص مصرف بنزین است و تا امروز هیچ گاه در یک شبانه روز، این میزان مصرف بنزین در کشور ثبت نشده بود.

 

رکورد تورم مواد غذایی شکسته شد

مرکز آمار با اعلام جزئیات نرخ تورم بهمن‌ماه ۱۳۹۷ از شکسته شدن رکورد تورم مواد غذایی دولت احمدی‌نژاد در سال جاری خبر داد.بر اساس گزارش مرکز آمار، تا پیش از این، بالاترین رکورد تورم مواد غذایی (شامل خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها) مربوط به ماه‌های پایانی دولت احمدی‌نژاد یعنی در خرداد سال ۱۳۹۲ بود که تورم نقطه به نقطه مواد غذایی در آن ماه به ۵۹.۷ درصد رسید.طبق همین گزارش مرکز آمار، در بهمن‌ماه امسال تورم نقطه به نقطه مواد غذایی به ۶۲.۸ درصد رسید ه و رکورد بالاترین تورم مواد غذایی را از آن خود کرده است.بر این اساس، هم‌اکنون دولت روحانی در تورم مواد غذایی از دولت احمدی‌نژاد جلو زده است و از این پس انتقادات مسئولان دولت فعلی از تورم دولت قبل، پذیرفتنی نیست.

 

پالایش نفت از آخرین حد خود هم عبور کرد

ظرفیت پالایش نفت ایران در ۹ ماه منتهی به پایان سال گذشته، به یک میلیون و ۹۴۷ هزار بشکه در روز رسید.طبق آخرین آمار پالایش فرآورده‌های نفتی ایران، در 9 ماه منتهی به پایان سال 97 روزانه یک میلیون و 947 هزار بشکه نفت خام در پالایشگاه‌های ایران پالایش شده که این رقم، بالاترین میزان در 40 سال گذشته محسوب می‌شود.همچنین در این مدت، بطور میانگین روزانه 40 میلیون لیتر انواع فرآورده‌های اصلی نفت صادر شده است.

 

اتحادیه اروپا دست به دامان پلیس مالی شد

پارلمان اروپا در گزارشی از احتمال تخلف مالیاتی در هفت کشور عضو این اتحادیه خبر داد.نمایندگان کشورهای عضو پارلمان اروپا بر سر ایجاد یک نقشه راه مشترک برای دستیابی به سیستم مالیاتی عادلانه تر و مقابله موثرتر با جرایم مالیاتی به توافق رسیدند. این لایحه جدید که دارای یافته‌ها و توصیه‌های جدید در زمینه امور مالی و مالیاتی است با ۵۰۵ رای موافق، ۶۳ رای مخالف و ۸۷ رای غایب و ممتنع به تصویب رسید.پارلمان اروپا در بیانیه‌ای به همین مناسبت اعلام کرد: به دنبال ایجاد نهادهای جدیدی در سطح اتحادیه اروپا و جهان هستیم که وظایفشان اصلاح ساختاری سیستم موجود برای مقابله با جرایم مالی، فرار مالیاتی و سو استفاده‌های مالیاتی است.پارلمان اروپا نام هفت کشور، بلژیک، قبرس، مجارستان، ایرلند، لوکزامبورگ، مالت و هلند را به عنوان مظنونان بهشت مالیاتی در سطح اتحادیه اروپا منتشر کرده و خواهان همکاری و شفافیت بیشتر این کشورها با کمیسیون امور اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا شده است. این پارلمان بار دیگر از برنامه ویزای اقامتی سرمایه گذاری کشورهای مالت و قبرس انتقاد کرده است.سال گذشته اتحادیه اروپا کمیته ویژه ای را برای بررسی جرایم مالی و مالیاتی تشکیل داد و احتمالاً، نهاد جدید از گسترش اختیارات این کمیته تشکیل خواهد شد. پتر یزک، رئیس این کمیته گفت: اعضای اتحادیه اروپا به حد لازم برای مقابله با جرایم مالی تلاش نمی‌کنند و بدون اراده سیاسی، پیشرفتی وجود نخواهد داشت. اروپایی‌ها شایسته وضعیت بهتری هستند.

 

دیوان عالی برای لغو تحریم ها به کاخ سفید نامه تلگراف کرد

نماینده دولت ایران در دیوان بین المللی دادگستری از ارسال نامه این نهاد به دولت آمریکا خبر داد و گفت: آمریکا تا 26 اردیبهشت ماه مهلت دارد تا اطلاعات و جزئیات اقداماتی که برای لغو تحریم های مربوط به دارو، غذا، تجهیزات و خدمات هوایی انجام داده، اعلام کند. محبی یادآور شد: دیوان در 3 اکتبر 2018 (14 مهر 97) دستور موقت خطاب به آمریکا صادر و آن دولت را ملزم کرد که مطابق مفاد عهدنامه مودت روابط اقتصادی و کنسولی، از اعمال و اجرای تحریم های مربوط به امور انسانی مانند دارو، غذا و وسایل و تجهیزات و خدمات مربوط به امنیت هوایی خودداری نماید. علاوه بر این، به آمریکا دستور داد موانع نقل و انتقال وجوه در این حوزه ها را نیز بردارد. محبی اظهار داشت: آمریکا عملاً اقدامی نکرد و مدعی بود که مواردی که در دستور آمده از ابتدا از تحریم ها مستثنا بوده است.نماینده دولت ایران در دیوان بین المللی دادگستری گفت: در روز جمعه 9 فروردین 1398 دیوان بین المللی دادگستری به اینجانب به عنوان نماینده رابط دولت ایران در دیوان نامه ای نوشته و اعلام کرد که در همان روز (9 فروردین) دیوان طی نامه رسمی از ایالات متحده آمریکا خواست که «اطلاعات لازم با ذکر جزییات درباره اقداماتی که در اجرای دستور موقت دیوان که به تاریخ 3 اکتبر 2018 صادر شده تا 15 مه 2019 به دیوان اعلام کند». علاوه بر این، دیوان از ایران نیز درخواست کرد که «هرگونه اطلاعاتی که ایران در این زمینه دارد، در اختیار دیوان قرار دهد». وی اضافه کرد: دستور موقت دیوان از نظر حقوقی لازم الاجراست، منتهی سازوکار اجرای دستورات و تصمیمات دیوان متناسب با اقتضائات و الزامات و ظرفیت های حقوقی بین المللی است و نباید آن را با حقوق داخلی مقایسه کرد.

 

بیکاران جهان صف کشیدند

اتاق بازرگانی در گزارشی به بررسی تعداد افرادی که در سطح جهان به سن کار رسیده‌اند پرداخته و به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از این جمعیت عملاً بیکار به شمار می‌روند.بر اساس جدیترین آمارهای جهانی ارائه شده، در حال حاضر از کل جمعیت جهان، پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر افرادی هستند که عملاً در سن کار قرار داشته و به شکل بالقوه امکان بر عهده گرفتن یک موقعیت شغلی را دارند.با این وجود اما طبق بررسی‌های صورت گرفته تنها سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از این افراد دارای شغل رسمی هستند و دو میلیارد نفر باقی مانده خارج از گستره نیروی کار به شمار می‌روند. این به معنای آن است که افراد باقی مانده یا بیکار هستند یا جز نیروی کار بالقوه تقسیم می‌شوند.در جمعیت افرادی که شاغل محسوب می‌شوند نیز تنها ۳۹ درصد جمعیت کاری ثابت و رسمی دارند و ۶۱ درصد باقی مانده به شکل غیر رسمی کار می‌کنند.از نظر شکاف‌های جمعیتی نیز همچنان به نظر می‌رسد زنان فاصله‌ای طولانی تا نزدیک شدن به مشارکت مردان در بازار کار دارند. آمارها نشان می‌دهد که تنها ۴۸ درصد از زنان در سطح جهان شاغل به شمار می‌روند و این در حالی است که مشارکت مردان در بازار کار ۷۵ درصد تخمین زده شده است. به این ترتیب از هر پنج شاغل در سطح جهان، سه نفر را مردان تشکیل می‌دهند.در نهایت بررسی شاخص بیکاری در سطح جهان نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸، ۱۷۲ میلیون نفر بیکار بوده‌اند. به این ترتیب نرخ بیکاری جهانی به عدد پنج درصد کاهش یافته است. این در حالی است که پس از بحران اقتصادی به وجود آمده در سال ۲۰۰۸ میزان بیکاران جهان به شکل قابل توجهی افزایش یافت و تمام این سال‌ها زمان نیاز بود تا شاخص بیکاری به عدد پیش از بحران خود بازگردد.آخرین آمارها از شاخص بیکاری در ایران نیز نشان می‌دهد که در پاییز ۱۳۹۷، درصد بیکاری به عدد ۱۱.۷ رسیده است که نسبت به منطقه شرایط نامناسب‌تری دارد.

 

آمریکا به نفتی ها هشدار داد

مقامات دولت آمریکا خریداران خارجی نفت ونزوئلا را برای توقف معامله با شرکت نفتی دولتی PDVSA تحت فشار قرار داده و هشدار داده‌اند که خرید نفت از این شرکت نقض تحریم‌های آمریکا خواهد بود.آبرامز گفت: مقامات آمریکا با کشتی‌داران، پالایشگاه‌ها، بازرگانان نفت و دولت‌ها خارجی متعددی درباره همکاری با واشنگتن به منظور توقف تجارت نفت، محصولات پالایشی و مواد رقیق کننده با ونزوئلا، صحبت کرده‌اند. وی درباره جزئیات این مذاکرات توضیحی نداد اما گفت: آمریکا همکاری قابل توجهی از سوی دولت و شرکت‌ها در هند که بزرگترین بازار نقدی برای صادرات نفت ونزوئلا به شمار می‌رود، دریافت کرده است.اما آبرامز خاطرنشان کرد برای محدود کردن تجارت میان ونزوئلا و روسیه کار چندانی از دست آمریکا برنمی‌آید. وی در ادامه افزود: با توجه به روابط میان دولت مادورو و روسیه، افزایش تجارت نفت، بنزین و مواد رقیق کننده میان ونزوئلا و روسیه از زمان وضع تحریم‌های آمریکا قابل پیش بینی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha