چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
سیل

حوزه/ بر اساس اطلاعات موجود در باره سیل شیراز، با توجه به عدم لایه روبی مسیر انتقال آب و دیگر مسائل مرتبط علت اصلی این سیلاب، عدم مدیریت صحیح شهری و نداشتن تجربه های مدیران مربوطه است که نیازمند تأمل و تدبر بیشتری است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، در حال و هوای تعطیلات سال جدید بارانی آمد تا باعث خیر و برکت باشد، اما در برخی استان‌های کشور بلای جان مردم شهرها و روستاهای مختلف شد تا در چند روز گذشته "سیل" واژه پرتکرار این روزهای رسانه ها باشد،

این واژه نه تنها در بیشتر خبرها جایی برای خود باز کرده، بلکه در 10 روز گذشته در 25 استان کشور به نوعی دامنه حرکت خود را گسترده و در برخی استان‌ها منجر به فوت چند نفر شده است.

صرف نظر از این‌که دلیل وقوع حوادث طبیعی و از جمله سیل چه باشد و یا چه عواملی سبب تشدید این حوادث شود،همه ما بر اساس وظیفه ذاتی خویش بایستی در راستای کمک به همنوعان خویش صادقانه و خالصانه کوشش کنیم که در این خصوص گفت و گویی با چند تن از روحانیون شیعه و سنی خراسان‌جنوبی داشته‌ایم که خواندنش خالی از لطف نیست.

 همبستگی مردم در شرایط بحرانی

مولوی عبدالعزیز خالقی امام جمعه اهل سنت شهرستان درمیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری "حوزه"در بیرجند ضمن اشاره به سیل اخیر در استان‌های گلستان، مازندران و فارس و با اشاره به آیه شریفه "و مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّه"، اظهار کرد: بر اساس این آیه شریفه، آنان که برای خدا به خدمت بپردازند و آن گاه دچار صدمه شده و به شهادت برسند، اجر و مزد آنان را خداوند تضمین نموده است.

وی ضمن تسلیت به حادثه دیدگان و خانواده های فوت شدگان سیل در این استان ها برای بازماندگان، از درگاه ربوبی خدای متعال صبر و اجر مسئلت کرد.

امام جمعه اهل سنت درمیان، خواستار کمک رسانی بیشتر مردم به سیل زدگان شد و یادآور شد: باید توجه داشته باشیم که همبستگی مردم در شرایط کنونی کشور بسیار ارزشمند است.

مولوی خالقی با بیان این‌که خوشبختانه در جریان وقوع سیل در استان‌های مختلف کشورمان کمک‌های زیادی صورت گرفت، اظهار کرد: کمیته امداد امام راحل(ره) و هلال احمر اقدامات خوبی را در این خصوص آغاز کردند و همچنین با دستور مقام معظم رهبری، سپاه و ارتش پای کار آمدند و بخش اعظمی از مشکلات مردم سیل‌زده این استان‌ها مرتفع شد که جای تقدیر و تشکر فراوان دارد.

 

اقداماتی که می شد با اجرای آن مانع ایجاد سیل شد

حجت الاسلام محمدرضا بابایی ماهانی امام جمعه شهرستان فردوس نیز در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» با بیان این‌که در آغاز سال جدید آنچه کام ملت را تلخ کرد، جان باختن تعدادی از هموطنان و خسارات ناشی از سیل اخیر بود، اظهار داشت: جا دارد از همدلی ملت ایران و به ویژه نیروهای مسلح که با تمام توان امدادرسانی کردند تشکر کنیم.

امام جمعه فردوس با بیان این‌که در بحث وقوع سیلاب به ویژه در شیراز اگر مسئولان به درستی مدیریت می‌کردند، این اتفاق نمی‌افتاد، اذعان داشت: بر اساس اطلاعات موجود، با توجه به عدم لایه روبی مسیر انتقال آب و دیگر مسائل مرتبط علت اصلی این سیلاب، عدم مدیریت صحیح شهری و نداشتن تجربه های مدیران مربوطه است که نیازمند تأمل و تدبر بیشتری است.

حجت الاسلام بابایی‌ماهانی ادامه داد: بر اساس نظرات یکی از اساتید دانشگاه تهران، جنگل‌تراشی‌ها و ورود رسوبات به رودخانه‌ها عامل سیلاب‌های اخیر شمال ایران بوده است که توجه به تصویب طرح تنفس جنگل‌ها از ضروریات است.

امام جمعه فردوس یادآور شد: یاری رساندن به همنوعان و نیازمندان از دستورات مهم اسلام است که بایستی همه ما در حد توان به آسیب دیدگان سیل اخیر کمک کنیم.

حجت الاسلام بابایی‌ماهانی ادامه داد: بایستی مسئولان دولتی برای جبران خسارت های ناشی از سیلاب به مردم سیل زده شمال و غرب کشور تسهیلات ارزان ارائه کنند.

کمک ها فقط بخشی از خسارات را جبران خواهد کرد

 وی با اشاره به این‌که قطعا دولت بر حسب وظیفه بخش زیادی از خسارت‌ها را جبران خواهد کرد، اذعان داشت: باید توجه داشته باشیم که همه کمک‌هایی که از مردم سراسر کشور برای سیل زدگان استان‌های سیل‌زده جمع آوری شده و می شود تنها بخشی از خسارات سیل را جبران خواهد نمود .

حجت الاسلام بابایی‌ماهانی ضمن تأکید بر ضرورت حس نوع‌دوستی افراد در جامعه، گفت: حس نوع‌دوستی و کمک به همنوع سبب آرامش انسان شده و تأثیر روانی بالایی بر حادثه دیدگان دارد .

وی با تأکید بر این‌که ممکن است روزی این اتفاق برای خود ما هم رخ دهد و ما نیز نیازمند کمک دیگران شویم، ادامه داد: در چنین شرایطی که هموطنان‌مان به کمک ما نیاز دارند بایستی به یاری آن‌ها بشتابیم .

امام جمعه فردوس با اشاره به این نکته که بیشتر واحدهای صنفی، واحدهای ضعیفی هستند و احتمال آن وجود دارد در این حادثه تمام دار و ندارشان نابود شده باشد، عنوان کرد: تقاضای ما از همه فعالان صنفی آن است که در راستای کمک به این عزیزان حادثه دیده از هیچ کوششی فروگذار نکنند.

مسئولان از همه ظرفیت برای خدمت رسانی استفاده کنند

حجت الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز نیز در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند با اشاره به حوادث و اتفاقات اخیر در بعضی از استان‌های کشور، بیان کرد: بارش شدید نزولات آسمانی در بعضی از استان‌های کشور باعث بروز مشکلاتی برای مردم شد.

وی با اشاره به این مهم که وقوع سیل و آسیب زدن به اقشار مختلف جامعه رسالت مسئولان و متولیان امر را برای خدمت رسانی بهتر به آنها سنگین کرده است، اذعان داشت: انتظارمان آن است که همه مسئولان و مدیران از کلیه ظرفیت‌های در اختیار خود در راستای خدمت‌رسانی به مردم سیل زده نهایت استفاده را بکنند.

نماینده پیشین مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی ضمن تاأکید بر ایجاد فضایی در راستای تقویت هرچه بیشتر همدلی در جامعه، مطرح کرد: خداوند را شاکریم که باری دیگر ملت همیشه در صحنه و نوع‌دوست ایران با همدلی و از خودگذشتگی به بهترین شکل ممکن وحدت و اتحاد خود را به نمایش گذاشتند و از تمامی توان خود برای کمک به افراد سیل‌زده استفاده کردند.

حجت الاسلام ابراهیمی با بیان این‌که وقوع این سیلاب و وارد شدن خسارات مختلف به مردم بار دیگر نشان داد که درد بخشی از مردم جامعه درد همه ملت است و مردم کشور ما نوع‌دوست هستند، گفت: خوشبختانه مردم استان  خراسان‌‌جنوبی نیز در راستای کمک به سیل زدگان پیشگام و پیشتاز بودند.

وی ضمن اشاره به وقوع سیل ویرانگر در استان‌های مختلف به ویژه گلستان، ابراز کرد: متأسفانه وقوع سیل مشکلاتی را برای استان گلستان رقم زده است و مادامی که کسی از نزدیک مناطق سیل‎زده استان را مشاهده نکند شاید اهمیت موضوع برای او روشن نباشد.

عضو جامعه روحانیت مبارز از سیل گلستان به عنوان یک حادثه بزرگ یاد کرد و گفت: براساس گزارشات هواشناسی این میزان بارش باران در مدت 70 سال اخیر بی‎سابقه بوده است.

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به این مهم که سیل خسارت فراوانی را به استان‌های مختلف کشور وارد کرده است، اضافه کرد: آنچه مسلم است آن است که می‎توانستیم با برخی اقدامات از عظمت و بزرگی سیل اخیر در این استان‌ها و از جمله گلستان بکاهیم.

تجاوز به حریم رودخانه یکی از عوامل وقوع سیلاب هاست

وی با تأکید بر این مهم که متأسفانه برخی از اقدامات در استان گلستان و یا نقاط دیگر کشور صورت گرفته که زمینه را برای وقوع چنین سیل ویرانگری آماده کرده است، تصریح کرد: در این‌ خصوص، برخی مسئولان و بعضی از مردم نیز نقش اساسی داشته‌اند و به نوعی مقصر بوده‌اند.

عضو جامعه روحانیت مبارز از تجاوز به حریم رودخانه‎ها به عنوان یکی از عوامل وقوع سیل یاد کرد و افزود: ساخت‎وسازهای بی‎حساب و کتاب، عدم لایروبی رودخانه‎ها، عدم محاسبه دقیق در ساخت سدها از دیگر عوامل وقوع سیل است؛ نکته‌ای که نباید فراموش کنیم آن است که رودخانه‎های ما رسوب گرفته بود و نیاز به لایروبی داشت که متأسفانه این اقدام صورت نگرفته بود.

حضور طلاب و نیروهای مسلح برای کمک به سیل زدگان

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به این مهم که کمک به حادثه دیدگان از وظایف شرعی و دینی همگان است، خاطرنشان کرد: با وقوع سیل در گلستان و سایر استان‌های سیل‌زده، همه مردم نوعدوست و از اقشار مختلف در راستای کمک به سیل‎زدگان شتافتند و علما و مراجع عظام تقلید نیز با سیل‎زدگان همدردی کردند که در رأس همه، مقام معظم رهبری دستوراتی را برای کمک به سیل‎زدگان صادر کردند که پیام نافذ معظم‎له موجب حضور ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای نظامی و انتظامی در مناطق سیل‎زده شد.

وی ادامه داد: سپاه، ارتش و بسیج و طلاب و روحانیون جهادی با تمام توان برای کمک به سیل‎زدگان وارد عمل شدند که از آن‌ها بی‌نهایت تشکر می‌شود؛ دستگاه‎ها و نهادهای مختلف اعم از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان، هلال احمر، صداوسیما و حتی بخش‎های خصوصی در کنار مردم برای کمک به سیل‎زدگان استان‌های کشور شتافتند که جای تقدیر و تشکر دارد و حتی در گزارشات و تصاویر مختلف کشوری، تصاویر طلاب و روحانیونی را مشاهده کردیم که به صورت مستقیم در امر کمک به سیل‌زدگان و خانواده‌های آنان وارد عمل شده بودند.

گزارش از فرزانه احمدی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha