جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امامزاده سیدالحسین

حوزه/ آستان امامزاده سیدالحسین (ع) در استان خراسان‌جنوبی، شهرستان نهبندان و در جوار روستای دهک از توابع بخش شوسف واقع است. این امامزاده در منطقه ای کوهستانی و خوش آب و هوا بر روی تپه‌ای بلند واقع شده و از دیرباز زیارتگاه عاشقان و ملجاء بی پناهان است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های عید باستانی نوروز که با بهار طبیعت همراه  شده، تعطیلاتی است که می‌تواند پیوند مستحکم میان اعضای خانواده‌ها را بیش از پیش تقویت کند.

نوروز فرصتی مناسب است تا مردم خسته از کار و روزمره‌گی دل به تفریح، بازدید، گردش و دیدار آثار طبیعی، تاریخی و توریستی بزنند. امامزادگان و بقاع متبرکه نزد ما ایرانی‌ها و مسلمانان از ارج و قرب و احترام بسیار زیادی برخوردارند، اعتقادات راسخ و محکم ما ایرانی‌ها سبب شده تا در مواقع سختی و آسانی نخستین گزینه‌ای که برای آرامش به ذهنمان می‌رسد امامزادگان باشند.

شهرستان نهبندان دارای مکان‌های فراوان و زیبایی برای پذیرایی از گردشگران نوروزی است که یکی از این مکان‌ها امامزاده سیدالحسین(ع) است. وجود امامزاده سیدالحسین(ع) در ایام نوروز به خصوص روزهای گذشته دارای خیل عظیمی از گردشگران و زوار از سراسر استان و حتی کشور است.

آستان امامزاده سیدالحسین(ع) در استان خراسان‌جنوبی، شهرستان نهبندان و در جوار روستای دهک از توابع بخش شوسف واقع است، این امامزاده در منطقه ای کوهستانی و خوش آب و هوا بر روی تپه‌ای بلند واقع شده و از دیرباز زیارتگاه عاشقان و ملجاء بی پناهان بوده است.

عقده دل بگشا

این امامزاده آقای باکرامتی است. هر کسی به نیتی اینجا می‌آید. خیلی‌ها هم به آنچه می‌خواهند رسیده اند. خیلی‌ها هم از قدیم به کرامات آقا واقف‌اند چراکه هرچه باشد پسر امام بوده و از نسل پیغمبر. 

صحن حرم پر از کسانی است که در گوشه و کنار و با آداب خاص خود به زیارت مشغول‌اند. در این میان کسانی هم انواع خوردنی ها را بین زوار قسمت می‌کنند. هر کسی به شکلی در مجموعه نذری دادن و نذری گرفتن شرکت می‌کنند. بی‌تکلف و ساده و درعین خلوص. این را در اولین نگاه به آدم‌ها و فضای صحن می توان فهمید.

ورودی امامزاده مردی میانسال و بسیار مهربان وظیفه راهنمایی زوار را بر عهده دارد. مرد بسیار مهربان و خوش اخلاق است و با احترام و حرمت خاصی به مراجعین خوشامد گویی می کند و آنها را راهنمایی می کند. اینجا آستان مقدس سیدالحسین(ع) است، مکانی مقدس که زائرانش اعتقاد ویژه ای به آن دارند.

اینجاست که مردم هرگاه دلتنگ شدند با زیارت مرقد آن پاکان عقده دل می‌گشایند و روح را صفا می‌بخشند. علاوه بر وجود فضای عرفانی در این امامزاده، زیبایی طبیعت و آب و هوای معتدل این منطقه توانسته جذابیت خاصی برای گردشگران و بازدیدکنندگان از این مکان به ارمغان بیاورد.

بنای امامزاده سیدالحسین

این مزار که به صورت مربع است داراى ایوان، رواق و گنبد کوچک مخروطى شکل مى ‏باشد، از زمان ساخت و بانی اولیه این مزار اطلاعی در دست نیست، ساختمان قبلی مزار اطاقکی کوچک و بسیار محقر به ابعاد ۲×۳ متر و ارتفاع ۲ متر بود که از سنگ و گل بنا شده بود.

آنچه از بنای قدیمی باقی مانده، طاق نماهایی در دو ردیف است که در دو ضلع بنا قرار داشته و نوع قوس آن‌ها از نوع کلیل است. گنبد فعلی مزار با شش متر ارتفاع ساق آن با هشت نورگیر به ارتفاع دو متر است و از آن جایی که ساق گنبد بر روی دیواری قرار نگرفته، هشت پایه آهنی در وسط بنای مزار بر پا کرده‌اند.

احداث دارالشفاء در جوار امامزاده

حمید بهادری، رئیس اداره اوقاف شهرستان نهبندان با بیان اینکه در طول سال تمام مراسم ملی و مذهبی در این بقعه مبارکه برگزار می شود، گفت: دارالشفایی در آستان مقدس آماده شده که تمام خدمات ویزیت و دارویی آن رایگان است.

وی با اشاره به امکانات رفاهی موجود در جوار این امامزاده، گفت: در جوار این امامزاده ۳۸ باب زائرسرا و ۱۴ باب سوئیت مجهز به امکانات رفاهی احداث شده است.

رئیس اداره اوقاف شهرستان نهبندان به طرح جامع آستانه مبارک سیدالحسین(ع) اشاره و اعلام کرد: در طرح جامع این امامزاده یک هزار مترمربع زیربنا در نظر گرفته شده که اسکلت ۵۰۰ مترمربع آن آماده‌سازی شده است.

بهادری با بیان اینکه در ایام تعطیلات تابستان و نوروز روزانه بیش از ۵۰۰ نفر به زیارت این امامزاده مشرف می‌شوند، افزود: در طول ایام سال ۱۱۰ نفر خادم افتخاری در این امامزاده مشغول فعالیت و خدمات رسانی به مسافرین و زائرین هستند.

آرامش در جوار امامزادگان

وی با اشاره به طرح نوروزی آرامش بهاری در جوار امامزادگان، بیان داشت: این طرح در شش بقعه و امامزاده سیدالحسین(ع)، مسجد مقدس حضرت ابوالفضل(ع)، مجتمع فرهنگی- مذهبی امام علی(ع)، بقعه بی‌بی مریم(س) و بقعه متبرکه ملک چاه‌روئی در حال برگزاری است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نهبندان از برپایی سه خیمه معرفت در امامزاده سیدعلی(ع)، امامزاده سیدالحسین(ع) و مسجد مقدس حضرت ابوالفضل(ع) خبر داد و گفت: در این بقاع متبرکه 5 مبلغ اعزامی و دو مبلغ بومی مشغول به فعالیت هستند.

بهادری با بیان اینکه از ابتدای طرح آرامش بهاری تاکنون 77 هزار زائر و گردشگر در بقاع متبرکه نهبندان حضور یافتند، اضافه کرد: همچنین طی این مدت بیش از 14 هزار نفر در زائرسراها و سوئیت‌های بقاع متبرکه شهرستان اسکان یافتند.

گزارش: رامین محمدزاده

انتهای پیام/م

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha