سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 487155
۲۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
امامزادگان باقریه

حوزه/سید حامدالله علوی از نوادگان امام محمد باقر(ع) با گروهی از افراد خاندان خود از مدینه به ری و از آن جا به خراسان می‌آیند، بعد از شهادت او، سید محمد نقیب رهبری گروه را برعهده گرفته و همراه با باقی مانده سپاه راهی کوه‌های باقران می‌شوند و در نهایت نیز حدود ۷۲ نفر از این افراد در ورودی شهر بیرجند که به دره شیخان معروف است غافلگیر شده و قتل عام می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از بیرجند، قدم در حریم قدسی مردمان نیک سرشت گذاشته، سر به احترام خم می‌کنیم، دست بر دل و پا بر هرچه رنگ دنیوی دارد می‌نهیم، ذکر بر زبان رانده و رهسپار دیار دلدادگی می‌شویم.

از دردها می‌گوییم و راز نهفته در دل، شاید جانمان آرام گیرد و راه راست و حقیقت بر ما عیان شود. اینجا سهم من و تو و اوست، اینها سرمایه‌های کهن، وارثان حق و گذشته‌ای پرافتخار از میزبانی سرزمین پاکمان است که مردان و زنانی با عصمت از خاندان امامت و نبوت را در خاک چون زر خود جای داده است.

گنبدهایی سبز و طلایی که برافراشته به عزت و سرافرازی اسلام و مسلمین است اکنون پس از سال‌ها مأمنی برای مردمان دلشکسته گشته تا دمی از تعلقات دنیوی آسوده و در هوای فرحبخش رضوانی‌اش تنفس کنند.

اینجا بقعه‌های امامزادگانی است که همچون پناهگاهی در درون آن‌ها چنان قوت قلب می‌یابیم که در هیچ کجا یافت نمی‌شود، رنگ خدایی در صحن و ضریح آنها موج می‌زند.

کبوتر دل را پر بدهیم

در این اماکن معنوی، کبوتر دل به آستان ملکوتی پروردگار پر داده و راه چاره از او می‌جوییم، خاندان اهل بیت (ع) را واسطه شفاعت قرار می‌دهیم باشد که به لطف کرامت و آبروی آنها، نظر کرده معبود و یار دیرینه آنها گردیم.

اینجا آستان مقدس امامزادگان باقریه بیرجند است، جایی که مردم مؤمن این شهر همیشه آنها را جایگاه ویژه‌ای برای انس با خدا می دانند و در هر زمان ممکن و به هر مناسبتی سعی می کنند تا در اماکن زیارتی حاضر شوند و عشق و علاقه خود را به ائمه اطهار(ع) نشان دهند.

امروزه مرقد این بزرگواران میعادگاه عاشقان و زائران اهل بیت(ع) است؛ در طول هفته مضجع شریف این امامزادگان بزرگوار میزبان حضور مشتاقان است، ولی در روزهای چهارشنبه حریم این حرم مملو از زائران است و مشتاقان و حاجتمندان به محل تربت پاک این امامزادگان می‌آیند.

دست دعا به ساحت آستانش دراز می‌کنیم و پابوس آستان مقدسش می‌شویم تا به واسطه‌اش، خداوند گره گشای همه ملتمسان باشد.

 

تاریخچه آستان مبارکه امامزادگان باقریه

آستان مبارکه شهدای باقریه بیرجند یکی از امامزادگان شاخص بیرجند بوده که در بین مردم این شهر به "مزار دره شیخان" معروف است. نام دره‌شیخان برگرفته از دو کلمه، دره و شیخان بوده است، دره فرو رفتگی میانه دو دامنه کوه می‌باشد که در آن آبراهه یا رودی جریان دارد و شیخ به معنی مرد بزرگ و دانشمند و مرشد و احتمالاً شیخان جمع شیخ و جمعی از بزرگان باشد. از این رو به نظر می رسد این دره به دلیل اینکه محل دفن جمعی از بزرگان بوده به دره شیخان معروف شده است.

دره شیخان مزار غریبی است که تاریخی بلند و داستانی غم‌انگیز را در دل خود جای داده است، آن طور که " آیت الله آیتی" در تشریح واقعه دره شیخان به نقل از تاریخ حسامی نقل کرده است: سید حامدالله علوی بزرگ زاده‌ای از نوادگان امام محمد باقر(ع) با گروهی از افراد خاندان خود از مدینه به ری و از آن جا به خراسان می‌آیند.

این خاندان در قیامی خونین علیه خلیفه جبار عباسی، به این سرزمین می‌رسند و با اهل و عیال در کوه‌ها و بیابان‌های منطقه پراکنده می‌شوند. در این نبرد سید حامد علوی در اطراف روستای چنشت شهرستان سربیشه به شهادت رسید که امروز نیز مزار شریف این امامزاده مأمنی برای عاشقان و دلدادگان اهل بیت (ع) است.

مدفن 72 امامزاده عظیم الشأن

بعد از او، سید محمد نقیب رهبری گروه را برعهده گرفته و همراه با باقی مانده سپاه راهی کوه‌های باقران می‌شوند و در نهایت نیز حدود 72 نفر از این افراد در ورودی شهر بیرجند که اکنون به دره شیخان معروف است غافلگیر شده و قتل عام می‌شوند.

بعد از این واقعه مردم بیرجند به واسطه عشق خود به خاندان عصمت و طهارت بقعه‌ای در محل دفن این امامزادگان ایجاد کرده و هنوز هم که هنوز است این مکان را مأمنی برای دردهای خود قرار داده‌اند.

بقعه اصلی مزار از داخل شش ضلعی به طول شش متر است و طاقی گنبدی و کاهگلی و یک ایوان کوچک دارد. ورودی بنا با کاشی تزیین شده است. در شش گوشه درونی بقعه، زاویه‌های کوچکی تعبیه شده و مردم در آن‌ها به نماز و دعا می‌پردازند.

واقعه شهدای باقریه در سال ۴۰۰ هجری

حجت‌الاسلام اسماعیل مختاری رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه در بیرجند، با اشاره به قدمت امامزادگان شهدای باقریه، گفت: بنا به شواهد تاریخی آیت‌الله آیتی به نقل از تاریخ حسامی واقعه شهدای باقریه در سال ۴۰۰ هجری رخ داده است.

وی بیان داشت: در این واقعه جمعی از خاندان منتسب به امام محمد باقر(ع) در دره‌ای واقع در ورودی شهر بیرجند به شهادت می‌رسند که بعدا این دره به دره شیخان معروف می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند امامزادگان باقریه بیرجند را یکی از قطب‌های فرهنگی شهر دانست و افزود: این آستان مقدس از دیرباز میزبان زائرین و عاشقان اهل بیت(ع) بوده و هست به طوری که سالانه بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر از این امامزاده بازدید می‌کنند.

اجرای طرح جامع امامزاده در 6 بخش

حجت الاسلام مختاری با بیان اینکه ساختمان قدیمی این بقعه در سال ۱۳۸۲ تخریب و مجدداَ به مساحت شش هزار مترمربع طراحی شد، اضافه کرد: طرح جامع آستانه مبارکه امامزادگان باقریه(ع) در اواخر سال ۸۹ مصوب شد.

وی با بیان اینکه این طرح دارای ۶ بخش زیارت، صحن و سرا، فضای خدماتی و پذیرایی، فضای اقامتی، فضای فرهنگی و قرآنی و پارکینگ طبقاتی است، تصریح کرد: عمران و آبادانی این مکان مقدس از اولویت‌های اوقاف خراسان جنوبی است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند تبیین کرد: با توجه به اینکه این آستانه مقدسه در ورودی شهر بیرجند قرار دارد در صورت اجرای کامل طرح جامع، می‌تواند با داشتن فضای مناسب تفریحی، فرهنگی و زیارتی مکان مناسب و در خور شأن مسافران و گردشگران باشد.

گزارش: رامین محمدزاده

انتهای پیام/م

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha