جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مدارس افغان ترک

حوزه/ تعطیلی مدارس افغان ترک را به احتمال بسیار زیاد بتوان به منزله ی حرکتی در راستای نزدیک شدن دو دولت ترکیه و افغانستان تلقی کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مدتی است اخبار جدیدی مبتنی بر بسته شدن مدارس موسوم به "افغان ترک" در کشور افغانستان که منسوب به جریان فتو(نهاد وابسته به فتح الله گولن) هستند به گوش می‌رسد. این جریان و نهادهای وابسته به آن که از قضا یک موضعگیری تند و منفی نسبت به تشیع نیز دارند، مدتها است پس از کودتای نافرجام سال2016 در ترکیه  در این کشور غیر قانونی اعلام شدند. چندی پیش کشور پاکستان به عنوان دست آویزی برای نزدیک شدن به ترکیه مدارس فتو را در جای جای پاکستان مصادره و به دولت ترکیه تحویل داد. در ادامه این حرکت به تازگی شاهد ممنوع شدن فعالیت های سازمان فتو در  کشور همسایه ی پاکستان یعنی افغانستان هستیم.

فارغ از این که این اقدام جدید دولت افغانستان در خصوص تعطیلی مدارس افغان ترک را به احتمال زیاد بتوان به منزله حرکتی در راستای نزدیکی دو دولت ترکیه و افغانستان تلقی کرد  و بدون در نظر گرفتن عواقب احتمالا خوش یمن اقتصادی این اقدامات برای کشور جنگ زده افغانستان، می توان آن را به عنوان یک حرکت کاملا ترقی خواهانه جهت کاهش تفرقه ی مذهبی و نزدیک تر شدن به اتحاد شیعه و سنی در افغانستان محسوب کرد. چرا که فتح الله گولن به عنوان رهبر یک سازمان دینی هر چند مدعی است که تفکرات وی ادامه جنبش نور وابسته به شخصیت محبوب ترک سعید نورسی است، اما با واکاوی دوباره افکار و اندیشه های نورسی می توان دریافت که وی دارای یک خط مشی مذهبی به مراتب ملایمتر از فتح الله گولن است زیرا با توجه به ویدئو کیلیپ ها و بیانیه های منتشر شده از آقای گولن می توان به این نکته پی برد که شیعیان در دستگاه فکری گولنیسم به عنوان روافض به صورت کامل طرد می شوند این در حالی است که جنبش فکری نور که منسوب به اندیشه های سعید نورسی است به دنبال اتحاد شیعه و سنی تحت لوای امت واحده ی اسلامی است. با توجه به این پس زمینه ی فکری می توان اقدامات اخیر دولت افغانستان در راستای غیر قانونی نمودن جنبش گولن را به عنوان گامی مثبت در جهت اتحاد نهایی شیعه و سنی د افغانستان بحران زده ارزیابی نمود.

آینده ی به محاق رفته "گولنیسم" در آسیای مرکزی و شبه قاره

با غیر قانونی شدن نهادهای مرتبط با گولنیسم  در پاکستان و افغانستان به عنوان  دو کشور بسیار سنتی مسلمان با بیشترین میزان جمعیت اهل سنت در دو ناحیه ی شبه قاره و آسیای مرکزی هیچ بعید نیست که سایر کشورهای مسلمان موجود در شبه قاره مانند بنگلادش در شبه قاره ی ازبکستان در آسیای مرکزی به دلیل نیاز مبرم خویش از یک طرف به لزوم کاستن از افراط گرایی و از جانب دیگر نیاز روزافزون این قبیل کشورها به کمک های مالی ترکیه ممکن است در آینده ای نزدیک جنبش گولن را در تمامی کشورهای آسیای مرکزی و البته شبه غاره در بحرانی دامنه دار فرد ببرد و هیچ بعید نیست به زودی شاهد سقوط دومینو وار نهادهای وابسته به سازمان فتو در این مناطق باشیم.

 

علی رحمانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha