سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
احکام آرایشگران

حوزه/ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری به انتشار احکام شرعی صنف های گوناگون، مطابق با نظرات آیت الله العظمی خامنه ای می پردازد که «حوزه نیوز» این احکام را منتشر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری در بخشی از فعالیت های رسانه ای خود به انتشار احکام شرعی صنف های گوناگون، مطابق با نظرات آیت الله العظمی خامنه ای می پردازد که در شماره های گوناگون تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

 

* فصل دهم: احکام عبادی رایج در آرایشگری

 

س۲۴۰. شخصی وضو گرفته و در نماز متوجه می‌شود اکلیل و یا هر چیزی که مانع رسیدن آب به پوست است بر صورتش می‌باشد حکم نمازش چیست؟ و اگر بعد از نماز متوجه شود حکم نمازش چیست؟ (چون قبل از نماز آرایش کرده بود)

ج. اگر یقین دارد که مانع، هنگام وضو بوده است فرقی بین قبل از نماز و بعد از نماز نیست و در هر صورت باید مانع را برطرف کرده و مجدداً وضو بگیرد و نماز خوانده شده را هم اعاده کند.

توضیح: مواد آرایشی و هر چیزی که روی پوست است، اگر جرم داشته باشد که مانع رسیدن آب به پوست شود باید برای وضو و غسل آن را برطرف کرد و مهم برطرف کردن جرم آن است، و اگر چنین نباشد یعنی آب از آن بگذرد و به پوست برسد برطرف کردن آن لازم نیست، بنابراین صِرف باقی ماندن رنگ مواد بعد از برطرف کردن جرم آنها اشکالی ایجاد نمی‌کند. همچنین در باب تیمم اگر در اجزای تیمم مانعی باشد باید قبل از تیمم برطرف شود.

 

س۲۴۱. اگر به بعضی از اعضای وضو، مانع یا جبیره‌ای باشد که زایل کردن آن ممکن نباشد، و یا با مشقّت و سختی همراه باشد، وظیفه در غسل و وضو چیست؟

ج. در فرض سؤال، باید به دستور جبیره عمل شود.

 

س۲۴۲. وضو گرفتن زن در جایی که مرد نامحرم او را می‌بیند، چه حکمی دارد؟

ج. مرتکب معصیت شده، ولی وضویش صحیح است.

 

س۲۴۳. اگر زیر ناخن، خون مُردگی باشد، برای وضو چه وظیفه‌ای داریم؟

ج. خونی که به واسطۀ کوبیده شدن زیر ناخن یا زیر پوست می‌میرد، اگر طوری باشد که دیگر به آن خون نگویند، پاک است. اگر به آن خون گفته شود، در صورتی که ناخن، یا پوست سوراخ شود، اگر مشقّت نداشت، باید برای وضو و غسل خون را بیرون آورند، و در صورتی که مشقّت داشت، باید اطراف آن‌را به طوری که نجاست زیاد نشود، بشویند؛ و پارچه یا چیزی مثل پارچه بر آن بگذارند، و روی پارچه دست تر بکشند. و اگر انسان نداند که خون در زیر پوست مرده است، یا گوشت در اثر کوبیده شدن به آن حالت درآمده، پاک است.

 

س۲۴۴. آیا در وضو، لازم است بر پوست سر مسح شود، یا مسح بر موی سر هم کافی است؟

ج. کسی که موی جلوی سر او زیاد بلند نباشد هم می‌تواند بر پوست سر و هم بر موی جلوی سر مسح کند ولی اگر موی جلوی سر او به قدری بلند باشد که به جاهای دیگر سرش می‌رسد یا باید بیخ موها را مسح کند و یا فرق سر را باز کرده، پوست سر را مسح نماید.

 

تیمم (۱)

س۲۴۵. اگر از جهت تنگی وقت نماز، فرصت پاک کردن مواد آرایشی و ... برای وضو و غسل نباشد، وظیفه چیست؟

ج. اگر وقت نماز تنگ باشد، و وضو و غسل موجب می‌شود، که همه ی نماز یا قسمتی از آن در خارج وقت واقع شود، باید به جای وضو و غسل، تیمم کند.

 

س۲۴۶. خانم هایی که برای مجلس عروسی و مانند آن آرایش می کنند؛ آیا جایز است به جای وضو، تیمم کنند؟

ج. خیر، باید موانع وضو را برطرف کنند، و وضو بگیرند، مگر آن که عمداً تأخیر بیندازد، تا وقت نماز تنگ شود، در این صورت گرچه معصیت کرده، ولی می‌تواند با تیمّم نماز بخواند.

 

س۲۴۷. اگر عروس در صورتش آرایش داشته باشد، و نخواهد آرایش را موقع نماز پاک کند، و از طرفی با توجّه به فرهنگ امروزه عروس خانم از صبح به آرایشگاه می‌رود، و تا آخر شب نیز باید آرایش بر روی صورتش باشد، معمولاً نیز نگه داشتن وضو در این زمان طولانی بعید است؛ آیا می‌تواند تیمم کند؟

یا این که نماز را آن قدر به تأخیر بیاندازد، که دیگر فرصت وضو نداشته باشد و تیمم نماید؟

ج. در فرض مذکور نمی‌تواند تیمم کند، مگر آن که عمداً تأخیر بیندازد، تا وقت نماز تنگ شود، در این صورت گرچه معصیت کرده، ولی می‌تواند با تیمّم نماز بخواند.

 

احکام جبیره

س۲۴۸. منظور از جبیره چیست؟

ج. دوائی که بر زخم می‌گذارند و چیزی که با آن زخم یا عضو شکسته را می‌بندند جبیره نام دارد.

 

س۲۴۹. آیا مواد آرایشی، و هر چیزی که در آرایش زنانه و مردانه استفاده می‌شود، و مانع محسوب می‌شود، جبیره بر آن اطلاق می‌شود؟

ج. بله، اگر در اعضای وضو یا غسل مانعی باشد که برطرف کردن آن ممکن نباشد، یا موجب عسر و حرج شود، حکم جبیره را دارد.

 

وضوی جبیره‌ای

س۲۵۰. منظور از وضوی جبیره‌ای چیست؟

ج. اگر روی زخم بسته است، باید جاهایی را که می‌شود شست، بشوید؛ و روی زخم بند (جبیره) به جای شستن، دست تر بکشد. به این وضو، «وضوی جبیره‌ای» می‌گویند.

 

س۲۵۱. اگر وظیفه شخصی وضو یا غسل جبیره‌ای باشد، و آن را انجام دهد، سپس عذر وی در وقت نماز برطرف شود، آیا إعاده ی نمازِ خوانده شده لازم است؟

ج. وقتی عذر صاحب جبیره برطرف می‌شود، اعادۀ نمازهائی که خوانده است، واجب نیست.

 

س۲۵۲. اگر وظیفه شخصی وضو یا غسل جبیره‌ای باشد، و آن را انجام دهد، سپس عذر وی بر طرف شود، آیا با همین وضو یا غسل می‌تواند نمازهای بعدی‌اش را بخواند؟

ج. ظاهر این است که می‌تواند با همان وضو و مانند آن (غسل جبیره‌ای) نمازهای بعدی را هم بخواند.

 

س۲۵۳. آیا شخص صاحب جبیره باید نماز های خود را به امید بر طرف شدن عذر تا آخر وقت به تاخیر بیاندازد؟

ج. صاحب جبیره‌ای که از برطرف شدن عذرش تا آخر وقت مأیوس است‌، می‌تواند اول وقت نماز بخواند؛ و اگر مأیوس نباشد، احتیاط واجب این است که نماز را تأخیر بیندازد.

 

س۲۵۴. آیا می‌توان عمداً کاری کرد که وظیفه، وضو و غسل جبیره شود، مانند کاشت ناخن یا جراحی بینی که صرفاً به خاطر زیبایی انجام می‌گیرد و ضرورتی ندارد؟

اگر جایز نیست، افرادی که دارای شغل‌هایی هستند که سبب ایجاد مانع می‌شود، و برطرف کردن آن برایشان مشقت دارد، آیا در صورت امکان تغییر شغل، وظیفه دارند که آن را تغییر دهند؟ مانند نقاش‌ها که گاهی پشت بدنشان هم رنگی می‌شود، و باید کسی این مانع را برایشان برطرف کند، و یا رنگ به گونه‌ای است که به راحتی برطرف نمی‌شود؟

ج) ایجاد مانعی که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیره‌ای می‌شود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولی در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید، و افراد مشتغل به کارهایی که موجب ایجاد مانع می‌شود (مانند نقاشی، یا گچ‌کاری و امثال آن) چنانچه نتوانند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کنند و یا برطرف کردن مانع برای آنان حرج و مشقت زیاد داشته باشد، به دستور جبیره عمل کنند.

 

غسل جبیره‌ای

س۲۵۵. منظور از غسل جبیره‌ای چیست؟

ج. غسل جبیره‌ای هم مانند وضوی جبیره‌ای است، یعنی محل جبیره را با دست تر، مسح می‌کند، و نیاز به شستن نیست.

 

تیمم جبیره‌ای

س۲۵۶. تیمّم جبیره‌ای را چگونه انجام دهیم؟

ج.کسی که وظیفه‌اش تیمم است، اگر محلی که باید بر روی آن مسح کند، یا دستش که باید با آن مسح کند، به واسطه‌ی زخم و امثال آن بسته باشد، به همان ترتیب تیمم می‌کند، یعنی محل زخم‌ بندی شده را به جای پوست بدن قرار می‌دهد.

 

نماز

س۲۵۷. با توجّه به این که پوشیدن بهترین لباس‌ها و زینت کردن در هنگام نماز سفارش شده است، حکم آرایش در موقع نماز (استفاده از لوازم آرایشی و عطر) برای خانمها چیست؟

ج. پوشیدن لباس تمیز و روشن، آراستن ظاهر، خوش بو کردن خود با عطر و انداختن گردن بند برای خانمها در هنگام نماز از مواردی است که به آن سفارش شده است؛ امّا درباره آرایش چهره هنگام نماز توصیه‌ای نرسیده است. آری، اگر پس از وضو گرفتن و قبل از نماز، خانمی آرایش کرده باشد، نماز خواندن با آن اشکال ندارد؛ مگر آن که لوازم آرایشی، مانع رسیدن پوست پیشانی به مُهر شود.

 

س۲۵۸. زنی که صورت خود را آرایش کرده یا زیر ابروهایش را برداشته یا در صورت و دستانش زیور آلات هست، در نماز و غیر نماز:

الف) نامحرم حضور دارد:

ب) نامحرم حضور ندارد:

ج.

الف) در صورتی که زینت محسوب شود، باید بپوشاند.

ب) اشکال ندارد.

 

س۲۵۹. با توجه به این که مستحب است زن وقت نماز بهترین زینت‌ها را به تن کند، آیا وقت نماز می‌شود خود را آرایش کرد؟

ج. اگر در معرض دید نامحرم نباشد اشکال ندارد.

 

س۲۶۰. با موی مصنوعی که خارجی است، و نمی‌دانیم از چه موادی تهیه شده، نماز خواندن چه حکمی دارد؟

ج. در صورت شک، مانعی ندارد و اگر شک در این باشد که موی طبیعی است یا مصنوعی، محکوم به طهارت است و نماز خواندن با آن مانعی ندارد.

 

س۲۶۱. اگر بعد از نماز مقدار بسیار کمی از مواد آرایشی و ... در اعضای وضو دیده شود، نماز خوانده شده چه حکمی دارد؟

ج. اگر جرمی داشته باشد که مانع رسیدن آب به سطح پوست در اعضای وضو گردد، وضو باطل است؛ و باید مجدّداً نماز إعاده شود.

 

س۲۶۲. آیا اشتغال به کار یا کثرت مراجعین می‌تواند مجوّز ترک نماز باشد؟

ج. نماز از مهمترین واجبات است، و اشتغال هر چند مهم باشد مجوّز برای ترک نماز نیست.

 

س۲۶۳. اگر عروس در مراسم عروسی، وضو داشته باشد، و با آرایش کامل و لباس عروس نماز بخواند، آیا نمازش درست است؟

ج. اگر پوشش کافی برای نماز وجود دارد، و سایر شرایط نماز را رعایت کند، صحیح است.

 

س۲۶۴. استفاده از ادکلن های خارجی که ممکن است الکل در آن وجود داشته باشد، برای نماز چه حکمی دارد؟

ج. اگر الکل به‌ کار رفته در آن، الکل مست کننده‌ای باشد که در اصل مایع بوده، بنابر احتیاط نجس است؛ و نمی توان با لباسی که به آن آغشته شده نماز خواند؛ و در صورت شک، محکوم به طهارت است.

 

س۲۶۵. اگر الکل به لباس یا به بدن مالیده شود، بعد از چند دقیقه به خاطر بخار شدن، اثری از آن نمی‌ماند؟ باز هم لباس یا بدن نجس خواهد بود؟ و نماز خواندن با این حال چه حکمی دارد؟

ج. اگر الکلی باشد که نجاست آن ثابت شده باشد، مجرّد بخار شدن آن موجب تطهیر بدن یا لباس نمی‌شود.

 

روزه

س۲۶۶. آرایشگر در حین کار از تافت یا چسب مو استفاده می‌کند و به طور اشتباهی اسپری به صورت او زده می‌شود و مواد از راه دهان یا بینی وارد حلق می‌شود، آیا روزه باطل می‌شود؟

ج : اگر عمدی نباشد، روزه صحیح است.

 

س۲۶۷. آرایشگری برای اصلاح سر بیمار یا دامادی به مسافت بیش از حد شرعی سفر می‌کند، وظیفه‌اش برای نماز و روزه چیست؟

ج. نمازش قصر و روزه‌اش صحیح نیست.

 

س۲۶۸. آیا آرایش صورت و چشم در حال روزه گناه است و آیا روزه را باطل می‌کند؟

ج. آرایش صورت، برای خانم‌ها در صورتی که در معرض دید نامحرم قرار گیرد جایز نیست، حال فرقی نمی‌کند که در حال روزه باشد یا خیر. اما در هر حال این کار جزو مبطلات روزه نیست. البته درباره سرمه، گفته می‌شود اگر مزه یا بوی آن به حلق برسد، برای روزه دار مکروه می‌باشد.

 

س۲۶۹. سرمه کشیدن یا ریمل زدن در ماه مبارک رمضان و در حال روزه اشکال دارد؟

ج. فی‌نفسه مانعی‌ ندارد؛ و ضرری به صحت روزه وارد نمی‌کند.

 

خمس

س۲۷۰. آرایشگری از مشتری های دائمی نسبت به دیگران دستمزد کمتری می‌گیرد، در صورت تعلق گرفتن خمس به درآمد آرایشگری آیا این کمتر گرفتن دستمزد تاثیری در پرداخت خمس دارد؟

ج. اگر درآمد حاصله هر چند به مقدار کم باشد، واجب است که سال خمسی تعیین نموده و درآمد سالانه خود را محاسبه کند، تا در صورتی که چیزی از درآمد تا پایان سال باقی ماند، خمس آن را بپردازد؛ و ابتدای سال خمسی او هنگام حصول اولین درآمد است.

 

س۲۷۱. آیا به دستمزد خانم های شاغلی که کمک خرج همسرشان هستند، خمس تعلّق می‌گیرد؟

ج. در فرض سؤال، واجب است که سال خمسی تعیین نموده، و درآمد سالانه خود را محاسبه کند، تا در صورتی که چیزی از درآمد تا پایان سال باقی ماند، خمس آن را بپردازد؛ و ابتدای سال خمسی او، هنگام حصول اولین درآمد است.

 

س۲۷۲. پولی که آرایشگر در مقابل تراشیدن صورت با تیغ می‌گیرد، با درآمد های دیگر مثل اصلاح سر و یا درآمدهای حلال دیگر مخلوط می‌شود ، آیا با دادن خمس مال او پاک و حلال می‌شود؟

ج. بنا بر احتیاط، گرفتن أجرت در برابر تراشیدن ریش، حرام است؛ و امّا در مورد مال مخلوط به حرام، اگر مقدار حرام و مالک آن را بشناسدف واجب است آن را به او برگرداند؛ و یا رضایت وی را جلب کند. و اگر مالک آن را هر چند درتعداد محصوری نشناسد، ولی مقدار، معلوم باشد، واجب است آن را به فقیر صدقه بدهد. و اگر مقدار مال حرام را نداند، ولی مالک آن را بشناسد، واجب است به نحوی رضایت او را به ‌دست آورد. و اگر مقدار آن را نداند، و مالک را هم نشناسد، واجب است خمس آن را بپردازد، تا مالش از حرام پاک شود؛ و در صورتی که مقدار باقی‌مانده بعد از پرداخت خمس، از مؤونه سال زیاد بیاید، پرداخت خمس آن به عنوان أدای خمسِ منفعت کسب، واجب است.

 

س۲۷۳. پولی که آرایشگر در مقابل تراشیدن صورت می‌گیرد با درآمد های دیگر مثل اصلاح سر و یا درآمدهای حلال دیگر مخلوط می‌شود ، وظیفه زن ، بچه ، میهمان و طلبکار چیست؟

ج. تا یقین به حرمت مالی که در اختیار آنها می‌گذارد ندارند، تصرّف اشکال ندارد.

 

س۲۷۴. آیا به مغازه و وسایل و ابزار آرایشگری خمس تعلّق می‌گیرد؟

ج. مغازه و ابزار و آلات کسب، حکم سرمایه را دارد؛ که اگر از درآمد کسب تهیه شود، خمس دارد.

 

س۲۷۵. حکم لوازم آرایشی و بهداشتی که قسمتی‌ از آنها استفاده شده، ولی قسمتی‌ از آن باقی مانده، سر سال خمسی، خمس به آنها تعلّق می‌گیرد؟

ج. أقلامی مانند صابون، شامپو، عطر و ...، که مصرف شده‌ی آن قابل ارزش گذاری نیست،‌ خمس ندارد.

 

س۲۷۶. اگر سر سال خمس اشیایی از قبیل دارو و ... در منزل مانده باشند خمس دارند؟

ج. داروها و مانند آن که از درآمد بین سال خریداری شده است، و بدون فاسد شدن تا سر سال خمسی باقی مانده است، اگر خرید آنها جهت استفاده در مواقع نیاز باشد، و در معرض احتیاج هم باشد، جزء موونه است، و خمس ندارد.

 

س۲۷۷. زنی در یکی از اتاق های منزل خود وسایل آرایشگری گذاشته و به اصلاح سر و خدمات دیگر آرایشی خانمها در ساعاتی از روز مشغول است؛

الف) اگر به خاطر تفریح و سرگرمی به این کار مشغول شده و دستمزدی هم می‌گیرد، ولی زیاد به درآمد آن نیاز ندارد، آیا به درآمد و وسایل آن خمس تعلق می‌گیرد؟

ب) اگر به خاطر نیاز مالی به این کار مشغول شده، آیا به درآمد و وسایل آن خمس تعلق می‌گیرد؟

جواب الف و ب) اگر مقداری از آن را در نیازهای زندگی خرج کرده باشد، و سال از آن گذشته باشد، تنها باید خمس باقی مانده را بدهد و ابزار و آلات کسب، حکم سرمایه را دارد، که اگر از درآمد کسب تهیه شود، خمس دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • لیلا IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 0
    سلام. از سایت شما دیدن کردم . سايت زيبايي دارين.
  • ناشناس IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    0 0
    اگر روزه دار حین روزه گرفتن متوجه مانع کوچکی بر ناخنش شود که یقین دارد از قبل از غسل رو ناخن بوده آیا میتواند به روزه اش ادامه دهد و روزه باطل نیست؟ حکم نماز و غسلش چیست؟
  • ناشناس IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    1 1
    اگر روزه دار حین روزه گرفتن متوجه مانع کوچکی بر ناخنش شود که یقین دارد از قبل از غسل رو ناخن بوده آیا میتواند به روزه اش ادامه دهد و روزه باطل نیست؟ حکم نماز و غسلش چیست؟
  • امیری IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    2 0
    سلام آیا میکرو و تتو ابرو از نظر زینت بودنش با فرض آشکار بودنش جایز است چون اینجا بعد آرایش قابل پنهان کردن نیست. و دیگر اینکه برای این کار بعد انجام میکرو ابرو باید سه روز یا یک هفته به ابرو آب نرسد آیا میتوان بجای وضو تیمم کرد،