پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام خلیل زاده

حوزه/ نماز جمعه این هفته مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت به امامت حجت الاسلام و المسلمین محمود خلیل زاده در مسجد جامع امام علی( ع) مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت اقامه گردید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، نماز جمعه این هفته مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت به امامت حجت الاسلام و المسلمین محمود خلیل زاده در مسجد جامع امام علی(ع) مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت اقامه گردید.

وی پس از توصیه خود و سایر نمازگزاران به رعایت تقوای الهی به ادامه بررسی "موانع آگاه شدن  از دیدگاه قرآن" پرداخت و با استناد به آیه 107 از سوره مبارکه نحل ، از صفت  دنیا دوستی به عنوان یکی دیگر از از این موانع یاد کرد و گفت: دنیا دوستی در هر شکلی که باشد؛ خواه دوستی مقام، مال و یا سایر خواسته‌های نفسانی مانند سیلی است که تعادل درونی انسان را به هم می ریزد و در نتیجه انسان نمی تواند تفکر و تعقل درستی داشته باشد و از حقیقت و فهم آن دور می افتد و  در قضاوت های خود نسبت به پدیده ها هم دچار مشکل می شود و تحلیل صحیحی از آنها نخواهد داشت.

 وی با اشاره به گفتاری از امام باقر(ع) که می فرماید انسان دنیا دوست مثل کرم ابریشم  است که هرقدر ابریشم بیشتری به گرد خود می‌تند، بیشتر در پیله خود زندانی می شود؛ بیان داشت: انسان دنیا دوست به اندازه ای که محبت به دنیا را در دل داشته باشد، از فهم حقایق بی بهره می شود، چون در غفلت خود بی خبر می ماند. انسان به سبب دنیا دوستی مسیر زندگی خود را تغییر می دهد و در مسیری می افتد که هدایت الهی نصیب او نمی‌شود و به خاطر سرگرمی های دنیایی تعادل قوای ادراکی درونی خود را از دست می‌دهد.

 رئیس فدراسیون شیعیان آلمان در بخش دیگری سخنان خود با اشاره به کلامی از امام علی(ع)  گفت :در منطق امام علی(ع) هیچ زیانی برای انسان بالاتر از این نیست که به خاطر ضعیف شدن قوای ادراکی درونی خود از فهم حقیقت و در نتیجه از حقیقت انسانی خود دور شود. بر همین اساس امام علی(ع)  در نامه ای به یکی از یاران خود او را نصحیت می کند و می ‌فرماید : «دنیا را رها کن، زیرا دنیا دوستی کور کننده (چشم درونی) است ،‌ کر کننده( گوش درونی ) است، گنگ کننده است و گردن ها را به زیر می کشد. پس سعی کن در باقی عمرت جبران کنی و نگو فردا و پس فردا انجام می دهم، چون خیلی انسان ها با آرزوی انجام کارها و با امروز و فردا کردن مردند» بله به میزانی که انسان روح خود را از وابستگی به دنیا کم کند از تعادل قوای ادراکی درونی بیشتر بهره مند شده و امکان درک حقایق را بیشتر خواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین خلیل زاده در خطبه دوم  و پس از دعوت خود و نمازگزاران به تقوای الهی، آن را  وسیله نزدیکی  انسان ها به خدا برشمرد و گفت : شما را توصیه می‌کنم که به امور جاری دنیا توجه داشته باشید و جریان های مختلف را رصد کنید و از آنها آگاه باشید ،‌ چون بدون بصیرت ممکن است انسان گرفتار عقاید و فرهنگ های به ظاهر درست و در واقع اشتباه شود و سبب می شود انسان عمری را اشتباه زندگی کند و با باورهای غلط مسیر زندگی خود را انتخاب کند و هم به خود آسیب بزند و هم سبب آسیب به دیگران شود و گاهی برای پشیمان شدن دیر می شود و امکان جبران برای انسان نمی ماند

امام و مدیر مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت در ادامه با اشاره به روزهای آغازین ماه شعبان، آن را از ماه های پر اهمیت در فرهنگ دینی خواند و افزود: به فرموده رسول خدا(ص) شعبان ماه شریفی است و به ایشان تعلق دارد و حاملان عرش الهی هم شعبان را بزرگ می دانند و حق آن را می شناسند، ‌این ماه ماهی است که روزی انسان برای بهره از ماه رمضان افزایش دارد و بهشت در این ماه آراسته می شود. شعبان ماهی است که انسان زمینه بخشش گناهان را دارد، لذا از خدای بزرگ طلب بخشش می کند، نیز حسنات و خیرات در این ماه مقبول است. نیز به نقل علی(ع) از پیامبر اعظم( ص) کسی که موفق به روزه داری در اولین روز ماه شعبان شود علاوه بر حسنه و ثواب زیاد شوق بیشتری در طالعات و عبادات برایش ایجاد خواهد شد.

وی در پایان  نمازگزاران را به قرائت و مطالعه مناجات شعبانیه  توصیه کرد و گفت: این مناجات، مناجاتی است که از لحاظ سند بسیار محکم و مورد توجه همه امامان معصوم بوده و از نظر محتوی حاوی عالی ترین مضامین عرفانی و معرفتی می باشد و حتما کسی که قرائت و مطالعه کند از نورانیت و معنویت بهره مند خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha