سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
عباس رحیمی

حجت الاسلام رحیمی گفت: وقتی سفیری به کشور دیگری فرستاده می شود، باید علاوه بر رویکرد سیاسی، نگاه اقتصادی نیز داشته باشد، سفرا و مجموعه دیپلماسی باید بررسی کنند تا دریابند در کشور های مقصد چه کالایی مورد اقبال و نیاز مردم آن کشور است. بر اساس همین دیپلماسی است که چین امروز حتی برای ما جانماز و چادر مشکی نیز تولید می کند.

حجت الاسلام و المسلمین عباس رحیمی در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، پیرامون شعار سال 98 که از سوی رهبر معظم انقلاب انتخاب شد، اظهار کرد: رهبر انقلاب در زمینه انتخاب شعارهای سال، حدود 10 است که مسائل اقتصادی را پیگیری می کنند، چون معضل اصلی کشور ما هست.

وی با بیان اینکه  بعد از دوران جنگ و سازندگی، مسائل اقتصادی مهمترین موضوع بوده است و رهبری براین اساس هر سالی یک نکته ای را مطرح می کنند تا مردم و مسئولان به سمت حل این معضلات بروند، تصریح کرد: یکی از مباحث کلیدی که ایشان مطرح کردند اقتصاد مقاومتی است ، اقتصادی که با تحریم و بازی های سیاسی دنیا جا به جا و تخریب نشود

امام جمعه خمینی شهر افزود: اقتصاد مقاومتی شاخه های مختلفی دارد که رهبری در سال های گذشته مطرح نمودند، یکی بحث تولید و حمایت از کالای ایرانی است که یک بخش مهم و مربوط به اقتصاد مقاومتی است ، کالایی که در داخل تولید می شود باید مصرف شود تا تولید کننده بتواند سرمایه خود را برگرداند و فواید بسیاری دیگری که دارد از جمله ایجاد اشتغال و رفع بیکاری بوده که یک معضل جهانی است.

وی ادامه داد: امسال بحث رونق تولید نیز از سوی راهبر جمهوری اسلامی ایران  مطرح شد چرا که در موضوع تولید این مسئله مطرح است که اگر ما بخواهیم کالایی ایرانی مصرف کنیم، باید تولید داشته باشیم ، اگر رونق تولید مطرح شد چون ریشه همه مسائل همین نکته است.

حجت الاسلام رحیمی عنوان کرد: در حال حاضر ارزش پول ملی کشور افت کرده که مایه شرمساری است که چرا دولتمردان مسائلی را رقم زده اند که پول ملی تا این حد افت نماید.

وی اذعان کرد: در نهایت آنچه برای همه مهم است و نظر رهبری نیز براین اساس است، اینکه دولت و مردم به سمت حمایت از تولید بروند، وقتی تولید داشته باشیم طبیعی است که مردم نیز مصرف خواهند کرد و وقتی کالای ایرانی تولید گردد اشتغال هم ایجاد می شود .

امام جمعه خمینی شهر تاکید کرد: یکی از ضعف هایی که بر اثر ندانم کاری و ضعف مدیریت و حتی برخی موارد سوء مدیریت، رخ داده این که ما نه تنها صنایع خود را آن گونه که باید رشد نداده ایم، بلکه صنایع موجود را نیز تخریب نمودیم و بسیاری از مراکز تولیدی در حال حاضر به نحو پاره وقت کار می کنند و یا کارگران آن اخراج و حتی ورشکست شده اند و کارخانه را فروخته اند و همین فروش نیز باعث شده که از صنعتی بودن خارج گردد.

وی ابراز کرد: ما از ابتدای انقلاب مشکل تولید داشتیم و خیلی از کارخانجات نیز ماشین آلات فرسوده ای دارند و طبیعی است که اگر به تولید رونق ندهیم جنس خارجی بروز می آید و مردم اقدام به خرید می کنند.

حجت الاسلام رحیمی خاطرنشان کرد: در این قضیه باید چند اولویت را در نظر بگیریم، یکی آنکه اصل تولید را رونق دهیم و به سمت کارگاه های زودبازده و تولید های کوچک برویم.

وی بیان کرد: دومین کاری که باید صورت گیرد، وام کم سود و تسهیلات واقعی در اختیار قرار داده شود و حمایت مالی، حقوقی و پشتیبانی کنیم تا تولیدکننده دلگرم شود، تولید بالا برود، تولید که بالا رفت باید بازار مصرف را تشویق کنیم .

امام جمعه خمینی شهر اذعان داشت: یکی از ضعف هایی که در حوزه دیپلماسی وجود دارد این است که وقتی سفیری به کشور دیگری فرستاده می شود، باید علاوه بر رویکرد سیاسی، نگاه اقتصادی نیز داشته باشد، سفرا و مجموعه دیپلماسی باید بررسی کنند تا دریابند در کشور های مقصد چه کالایی مورد اقبال و نیاز مردم آن کشور است، بلافاصله سفارش دهند و کشور نیز همان کالا را تولید کند و اقدام به صادرات شود؛ بر اساس همین دیپلماسی است که چین امروز حتی برای ما جانماز و چادر مشکی نیز تولید می کند.

وی اضافه کرد: متاسفانه دیپلماسی کشور ما مروج اقتصاد در خارج کشور نیستند و این خود دردی است؛ در خارج از مرزها باید بازاریابی کنیم تا کالای تولید شده روی دست تولیدکننده نماند، ضمن اینکه باید نظارت واقعی نیز انجام شود و با درج مهر استاندارد و دیگر شاخصه های جهانی لازم برای هر کالا در جهان اعتماد سازی کنیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha