سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
توبه

حوزه/ حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: همانا خداوند از توبه بنده مؤمنش شاد شود، چنانچه يكى از شما به گمشده خود كه آن را پيدا كرده شاد گردد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «واژه هاي اخلاقي از اصول كافي» اثری از مرحوم آيت الله علی مشکینی است که در آن، نکاتی زیبا و قابل استفاده پیرامون مباحث مختلف اخلاقی آمده و «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

 

* توبه

1. حضرت باقر(علیه السلام) فرمود: توبه كننده از گناه همانند كسى است كه گناه ندارد.

 

2. حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: همانا خداوند از توبه بنده مؤمنش شاد شود، چنانچه يكى از شما به گمشده خود كه آن را پيدا كرده شاد گردد.

 

3. حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: همانا خداوند دوست دارد بنده اى كه در فتنه (گناه) افتد و بسيار توبه كند و هر كه اين گونه نباشد (البته) بهتر است. (يعنى آن كس كه خود را به گناه آلوده نكرده بهتر است از آنكه گناه كند و پس از آن توبه نمايد).

 

4. ابوالصباح كنانى گويد: از حضرت صادق (علیه السلام) درباره گفتار خداى «اى آنان كه ايمان آورده ايد، توبه كنيد به سوى خدا توبه نصوح» پرسيدم ، فرمود: يعنى بنده از گناه توبه كند و ديگر به آن باز نگردد.

 

5. امام باقر(علیه السلام) يا امام صادق (علیه السلام) درباره گفتار خداى متعال: و آن كس كه به او اندرزى از جانب پروردگارش بيايد»، فرمود: (مقصود از) اندرز و موعظه در اين آيه توبه است.

 

6. حضرت باقر(علیه السلام) فرمود: همين كه جان به اينجا رسيد - و به گلوى خود اشاره فرمود - براى عالم و دانا توبه نباشد و براى نادان وقت توبه (باقى) است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha