پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 آیت الله مهدوی

آیت الله مهدوی گفت: خداوند ارزاق را تقسیم می‌کند و به بعضی بیشتر و به بعضی کمتر می‌دهد. یعنی اگر به کسی بیشتر داد یا کمتر، یک مصلحت‌هایی در آن است، هر کسی را که ثروت به او داده در ثروت او را آزمایش می‌کند و آن کسی هم که دچار فقر باشد را در صبرش او را آزمایش می‌کند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جمع طلاب و روحانیون در توصیف ویژگی های دنیا، اظهار کرد: در صفت دنیا گفته شده که دنیا کسانی را که غنی و دارای ثروت هستند را دچار آزمایش می‌کند، آن‌هایی که فقیر هستند را هم دچار حزن و اندوهشان می‌کند.

وی با بیان اینکه ویژگی  دنیا  این است؛ بنابراین در این‌جا راحتی نیست، هر کسی دنبال راحتی می‌گردد بداند که در دنیا نیست، ان‌شاءالله در آخرت و در بهشت اتفاق می افتد، تصریح کرد: اما در دنیا بعضی از افرادی ‌که فقیر هستند فکر می‌کنند ثروتمند آسودگی است؛ در حالی‌که آن  هم گرفتاری خاص خودش را دارد.

امام جمعه موقت اصفهان عنوان کرد: ویژگی دنیا این است که همه به نحوی گرفتار هستند، درهمین زمینه  در روایت آمده است، امیرالمومنین(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «قَدَّرَ الْأَرْزَاقَ فَکَثَّرَهَا وَ قَلَّلَهَا« خداوند متعال ارزاق را تقدیر کرده است. رزق بعضی‌ها را وسیع و بعضی‌ها را کم کرده است. «وَ قَسَّمَهَا عَلَى الضِّیقِ وَ السَّعَةِ» خداوند تقسیم می‌کند، بعضی‌ها را زیاد و بعضی را کم می‌دهد، این معنایش این نیست که کسی نباید تلاش کند.

وی ادامه داد: هر کسی باید تلاش متعارف را بکند اما بعد از اینکه همه تلاش کردند، رزق یکسان نصیبشان نمی‌شود، کم و زیاد دارد، در آیۀ ۳۲ سورۀ زخرف آمده است: «نَحْنُ قَسَمْنا بَیْنَهُمْ مَعیشَتَهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا» ما هستیم که معیشت را تقسیم کردیم.

استاد حوزه اذعان کرد: خداوند می فرماید  ما رزق را تقسیم می‌کنیم«وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ» ما هستیم که می‌آییم ثروت بعضی را بیشتر از بعضی دیگر می‌کنیم، در این زمان آن کسی که ثروت بیشتری دارد، آن‌کسی را که ثروت کمتری دارد به استخدام در می‌آورد، این اصلاً برای چرخش زندگی است

وی تاکید کرد: چنین اتفاقی در زمان ظهور هم اجرا می شود، الان ممکن است تفاوت طبقاتی نتیجۀ ظلم باشد، یک کسی ظلم می‌کند، حق یک کسی را ضایع می‌کند، این نباید بگوید خدا این کار را کرد، نه اگر من ظلم کردم مقصر من هستم؛ اما آن وقتی هم که عدالت اجرا شد، فکر نکنید همه دیگر مساوی هستند، آن‌وقت که عدالت اجرا بشود، همچنان تفاوت اقتصادی هست.
 

فقیر و غنی؛ همه در حال امتحان‌شدن

عضو خبرگان رهبری ابراز کرد:در روایت آمده است  خداوند ارزاق را تقسیم می‌کند و به بعضی بیشتر و به بعضی کمتر می‌دهد. «[فَعَدَّلَ‏] فَعَدَلَ فِیهَا» خداوند عدالت را هم رعایت می‌کند؛ یعنی اگر به کسی بیشتر داد یا کمتر، یک مصلحت‌هایی در آن است. «لِیَبْتَلِیَ مَنْ أَرَادَ بِمَیْسُورِهَا وَ مَعْسُورِهَا» بعد خدا آزمایش می‌کند، هر کسی را که ثروت به او داده در ثروت او را  آزمایش می‌کند و آن کسی هم که دچار فقر باشد را در صبرش او را آزمایش می‌کند.

وی با اشاره به این روایت که «وَ لِیَخْتَبِرَ بِذَلِکَ الشُّکْرَ وَ الصَّبْرَ مِنْ غَنِیِّهَا وَ فَقِیرِهَا» ابراز کرد: امام در این‌جا دو تا چیز را اسم می‌آورند: خداوند فرد  ثروتمند را در شکرکردنش آزمایش می‌کند و آن‌کسی را که دچار فقر هست در صبرش امتحان می‌کند، پس همه  امتحان می‌شوند.
 

شکر زبانی و شکر عملی

آیت الله مهدوی در توصیف اینکه شکر چیست؟ گفت:  شکر فقط شکر زبانی نیست، این شکر زبانی همین است که می‌گوییم «الحمدلله»؛ اما شکر عملی این است که شما این پولی را که خداوند در اختیارتان گذاشته را در آن همان مسیری که خداوند فرموده خرج بکنید، مثلاً خداوند متعال گفته یک بخشی را به دیگری انفاق کن، شما هم انفاق می‌کنید.،فرموده به همسرت به پدر و مادرت کمک کن، می‌کنید، یک جا فرموده صدقه بده، صدقه می‌دهید. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha