جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
محمد حقی

حوزه/ مدیر کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان گفت: کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع) علاوه بر کتب چاپی، پایان نامه و مجموعه مقالات، بیش از ۷۰۰ نسخه خطی دیجیتال پیرامون شخصیت نورانی امام زین العابدین(ع) برخوردار است.

محمّد حقی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری‌«حوزه»، ضمن تبریک ولادت چهارمین امام همام(ع) در خصوص راه اندازی کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع) اظهارداشت: فلسفه تشکیل این کتابخانه از زمانی است که استاد انصاریان کار ترجمه و شرح صحیفه سجادیه را آغاز نمودند، از همان زمان تعدادی از شروح و ترجمه های صحیفه جمع آوری شده بود تا ابتدای سال 96 که توسط دوست عزیز و ارجمندم جناب حجت الاسلام و المسلمین محمّدجواد صابریان بنده به طور رسمی دعوت به همکاری شدم و شروع به جمع آوری آثار مرتبط با امام سجاد(ع) و صحیفه سجادیه نمودم.

وی افزود: کار جمع آوری آثار در 4 محور کتاب های چاپی، نسخ خطی، پایان نامه ها و مقالات قرار دارد.

حقی با اشاره به بخش کتاب های چاپی ادامه داد: ابتدا تمام فهارس کتاب های چاپی موجود از کتاب های چاپی مرحوم خان بابا مشار گرفته تا اطلاعات سایت مختلف کتابداری که الآن موجود هستند، مورد بررسی دقیق قرار گرفتند، مخصوصاً سایت www.Lib.ir که از جامع ترین سایت های اطلاعات کتاب های چاپی است.

مدیر کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع) بیان داشت: کتاب ها بدون هیچ گونه محدودیت زمانی، زبانی، جغرافیایی و بدون هیچ گونه محدودیت مذهبی جمع آوری شده اند. یعنی در جمع آوری کتاب هیچگونه محدویتی نداشته و نداریم و هر آنچه را که تا کنون به هر زبانی، با هر عقیده و مذهبی، در هر جای دنیا از زمان خود حضرت سجاد(ع) تا هم اکنون به له یا علیه ایشان نوشته شده باشد را گردآوری کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون لیستی بالغ بر 2000 عنوان کتاب چاپی داخلی و خارجی تهیه شده است که از این تعداد تاکنون نزدیک به نیمی از این آثار تهیه و در کتابخانه نگهداری می شوند و در حال تهیه مابقی آثار چاپ شده هستیم که در بازار دیگر یافت نمی شوند و مسلماً باید از دل کتابخانه های بزرگ و قدیمی مانند کتابخانه حضرت آیت الله العظمی مرعشی تهیه گردند.

جمع آوری بیش از 700 نسخه دیجیتال خطی پیرامون امام سجاد(ع)

حقی اضافه کرد: در بخش نسخ خطی لیست تمامی نسخه های مربوط به امام سجاد(ع) و مخصوصاً صحیفه سجادیه از "فنخا" استخراج شده که اطلاعات، حدود 2400 عنوان نسخه خطی هستند و از این تعداد تاکنون فایل حدود 700 نسخه را از مراکز مختلف تهیه و خریداری کرده ایم و به فکر تهیه و خرید باقی نسخ خطی و چاپ سنگی هستیم.

این کارشناس کتاب و کتابداری اظهارداشت: در بخش پایان نامه ها نیز بعد از جستجوی فراوان، اطلاعات بیش از 500 عنوان پایان نامه در سطح کارشناسی ارشد و دکتری و سطح 2 و 3 و 4 حوزه گردآوری شد، که به زودی اطلاعات این 500 عنوان پایان نامه به همراه چکیده در قالب یک جلد اثر به دوستداران تقدیم خواهد شد.

وی افزود: تاکنون توانسته ایم نسخه اصلی و فایل کامل بیش از نیمی از این پایان نامه ها را به دو صورت فیزیکی و دیجیتالی در کتابخانه جمع آوری کنیم. لازم به ذکر است یکی از مهم ترین کارها و رسالت های کتابخانه تخصصی، جلوگیری از کارهای تکراری و دادن موضوع برای پایان نامه می باشد.

حقی ادامه داد: ان شاء الله در فکر طرح حمایت از پایان نامه های با موضوع امام سجاد(ع) و صحیفه سجادیه هستیم که برنامه به اینگونه است که منابع موجود و لازم را در اختیار عزیزانی که قصد نوشتن پایان نامه را دارند قرار دهیم و بعلاوه حمایت مالی نیز داشته باشیم که این خود یک گام در راه تولید علم است.

مدیر کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان همچنین بیان داشت: در بخش مقالات، اطلاعات و فایل متنِ بیش از هزار مقاله با سطح بندی های مختلف از میان چند بانک اطلاعاتی مقالات مانند نورمگز و مگ ایران تهیه شده است.

حقی در انتهای گفت وگوی خود با اشاره به بهره گیری از فناوری های نوین در عرصه کتاب و کتابخوانی گفت: هدف ما در این کتابخانه آنست که این کتابخانه به صورت هیبرید (فیزیکی و دیجیتالی) باشد ولی هنوز در بخش تهیه منابع به صورت فیزیکی هستیم ولی حتماً یکی از برنامه های آتی این است که همه این منابع که به صورت فیزیکی در این مکان جمع آوری می شود به صورت دیجیتالی نیز به علاقمندان عرضه گردد.

وی افزود: یکی از کارهایی که در حال انجام است «امام سجاد(ع) در الذریعه» است که ان شاء الله به زودی به چاپ خواهد رسید. و نکته پایانی این است که مکان فعلی کتابخانه در طبقه پایین مؤسسه دارالعرفان به آدرس: خیابان فاطمی (دورشهر)، کوچه 19، پلاک 27 قرار دارد و همه روزه به غیر از ایام تعطیلات رسمی ما در دو نوبت صبح و عصر در خدمت دوستان و علاقمندان هستیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha