پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ دیدار نماینده ولی فقیه در استان کردستان با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور، افزایش اختیارات و ارتقای حوزه های استانی را از مهمترین سیاست های مدیریت حوزه در کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خرم آباد، آیت الله علیرضا اعرافی، در دوازدهمین اجلاسیه مدیران مدارس علمیه استان لرستان که در مدیریت حوزه علمیه استان در خرم آبادبرگزار شد، ضمن همدردی با سیل زدگان استان گفت: استفاده از نظرات مدیران مدارس استان لرستان در حد تعارف نیست و قطعا در برنامه های مدیریت حوزه قرار خواهد گرفت.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: نقش اول ارتقا و یپشرفت مدارس و مجموعه های حوزوی را مدیران خواهند داشت زیرا این کار باید با توانایی های فنی و روحی و انگیزشی آنها ترکیب شود.

مدیریت در حوزه فنون و ظرافیت های خاصی خود را دارد

وی تصریح کرد: مدیریت در حوزه، لوازم خود را خواهد داشت که باید با ویژگی های مضاعف ترکیب شود؛ مدیران باید نسبت به فنون مدیریت دغدغه مند باشند و مطالعات کلان و کسب تجربیات داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: نگاه مدیران باید جامع، راهبردی و هماهنگ و ناظر به تمام بخش ها باشد؛ مدیران مدارس علمیه باید ساحت های آموزشی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی را مد نظر داشته باشد و نباید از هیچ بخشی نیز غفلت کند.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: بنده در این 30 سال هرماه چند مجله مدیریتی را مطالعه کرده ام و این افزایش دانش باید به شکل مستمر انجام شود؛ در این بین باید از دانش تجربه مدیریت تاریخی حوزه های علمیه نیز استفاده کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: روحانیت در عصر جدید دارای شرایط خاص و ویژه است زیرا امروز رسالت های سنگین و مخاطرات پیچیده ای در حول و حوش روحانیت است و همچنین از بیرون نیز شرایط پیچیده و خاصی پیش روی روحانیت است؛ امروزه ظرفیت های عظیمی در کشور و عالم پیش روی روحانیت است؛ در همین راستا با مشکلات و پیچیدگی های بسیاری نیز مواجه هستیم.

دشمن به دنبال فروپاشی حوزه است

وی افزود: دشمنان به دنبال فروپاشی کانون روحانیت است؛ اگر این هدف نیز محقق نشد قطعا دشمن به دنبال تبدیل حوزه به یک نهاد کاملا بی خاصیت است؛ جامعه حوزوی ما یک جمعیت بسیار جوان است؛ یک جامعه بزرگ و جوان و نوجوان حوزوی فی نفسه با مخاطرات جدی پیش رو است و مدیران باید با بهترین فنون مدیریتی به سامان دهی امور بپردازند.

وی تصریح کرد: علی رغم پیگیری طرح هایی چون آمایش و کارویژه های روحانیت که با افق 1414 دنبال می شود، اصل اولیه خود را بر کیفیت طرح گذارده ایم و به همین دلیل به سادگی به مدارس جدید مجور صادر نمی کنیم؛ افزایش مدرسه جزو سیاست های مرکز نیست و با اینکه نیازهای جدی در حوزه کمی در خصوص نیازها داریم باید این مطالبات را مدیریت کنیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: امروز تعداد دانشجویان نیز در کشور کاهش پیدا کرده است و به همین میزان، حضور در حوزه نیز در همین شرایط به خصوص در استان ها در وضعیت خاصی است؛ امروزه واحدهای مختلف مراکز دانشگاهی در معرض تعطیلی است ولی قرار نیست به هر قیمتی ورودی های حوزه را افزایش دهیم زیرا کسی باید وارد حوزه شود که توانایی حضور در عرصه کارکردهای روحانیت را داشته باشد.

بر روی منابع پایدار اقتصادی حوزه کار شود

آیت الله اعرافی اظهارکرد: فعالیت مدیریتی روی منابع پایدار در حوزه بسیار مهم است؛ دریافت های بودجه ای از دولت دارای شرایط خاص و مهم است ولی با قطع نظر از این بحث حوزه حتما باید به دنبال منابع پایدار و بهره گیری از ظرفیت های دیگر باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: در حال حاضر به دنبال بهره گیری از نهادی همسوی کشور در زمینه حل مشکلات حمایتی در بخش های تبلیغی و.. هستیم؛ در بخش اساتید به دنبال اجرای طرح های فراگیر هستیم که در قالب های جدید و اصیل تعریف شود.

وی افزود: در زمینه وقف نیز مشکلاتی وجود داریم که از جمله آنها می توان به فروش سقفلی ها و کاهش موقوفات جدید در این زمینه است که امیدواریم بتوانیم در زمینه های مختلف فرهنگی و ترویجی و منابع جدید به توفیقات بیشتری برسیم؛ مدارس باید در زمینه احیای موقوفات و احداث و منابع جدید فعالیت کنند که البته باید با حفظ همه شئونات باشد.

سیاست کلان مدیریت حوزه، افزایش اختیارات و ارتقای سطح حوزه های استانی است

وی تصریح کرد: در دو سال و نیم گذشته از اسناد کلان و جامع فارغ شده ایم و به برنامه پنج ساله رسیده ایم؛ سیاست مدیریت نسبت به استان های دیگر، افزایش اختیارات و ارتقای سطح فعالیت ها است؛ هر حوزه استانی باید یک بسته استانی کامل حوزوی داشته باشد که همه نیازهای استان را حل کند.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: مدیریت استان باید برش برنامه 5 ساله در سال 98 را انجام دهد و کارویژه های روحانیت و آمایش و... را مد نظر گیرد و وضعیت 5 ساله استان لرستان را ترسیم کند؛ در این زمینه باید مقدورات استانی نیز لحاظ شود تا با یک برنامه هدفمند به پیش ببریم.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: واسپاری امتحانات کتبی و شفاهی به استان ها در کل کشور انجام شده است که البته مراحل خاص خود را خواهد داشت؛ همچنین در زمینه سطوح عالی نیز باید تحرکات جدی در استان ها انجام شود؛ باید به شکلی فعالیت کنید که طلاب سطح سه محور پایان نامه نویسی استان باشند و همه امور به استان واگذار شود و همه چیز به قم گره نخورد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: در زمینه درس خارج در دو سال گذشته نزدیک به 20 درس در هیئت ارزیابی مورد تایید قرار گرفت؛ حضور درس خارج در استان ها، سطح حوزه استان ها را افزایش می دهد و جلوی مهاجرت های بی مورد را نیز می گیرد.

وی افزود: تا کنون 300 گرایش و رشته و مقطع برای حوزه تعیین شده است که در حال حاضر سرفصل نویسی و جستجوی منبع و تشکیل گروه برای اجرای این طرح در سالهای آینده دنبال می شود که باید متناسب با مرکز، این توسعه رشته ای در حوزه های علمیه استان ها نیز انجام شود؛ در این زمینه حتما نباید ساختمان های جداگانه در نظر گرفته شود زیرا مهمترین مساله، طلاب ،اساتید و متون هستند که کار را شکل می دهد.

وی تصریح کرد: مدارس بیش از 100 طلبه باید گروه های ادبیات، فقه و اصول، قرآن و حدیث و علوم عقلی را شکل دهند و وظایفی نیز بر آنها مترتب می شود؛ اگر این عناصر شکل گیرد برکات بسیاری در آینده مشمول مدارس علمیه کشور خواهیم بود.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: انجمن های علمی کشور در سطح کشور در حال فراگیری و اطلاع رسانی است که یک ظرفیت بسیار عظیم علمی است که باید در این زمینه از ظرفیت های استانی به خوبی استفاده شود.

شورای هماهنگی نهادهای حوزوی استمرار و توسعه یابد

آیت الله اعرافی اظهارکرد: شورای هماهنگی نهادهای حوزوی در استان ها بسیار مهم است و در روزهای سخت و حل مشکلات فی مابین نقشی مهم و موثر دارد که این کار باید از سوی نهادهای حوزوی باید با تدبیر و صبر و تواضع انجام شود تا روح هماهنگی نهادهای حوزوی دمیده شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: ستاد حوادث غیر مترقبه از سال گذشته کار خود را آغاز کرد که نقش مهمی در حل مشکلات این چنینی در کشور دارد؛ این ستاد باید به یک شبکه ملی مبدل شود.

وی افزود: در زمینه استعدادهای برتر و نخبگان باید سعی کرد که ضمن استفاده از این ظرفیت، از حضور گسترده آنها در قم جلوگیری کرد و اگر قرار است انتقالی صورت گیرد باید کاملا با برنامه باشد؛ استان ها باید به خوبی به شناسایی نیروهای خود اقدام کنند.

۱۰ استاد زبان در استان لرستان تربیت شود

وی تصریح کرد: مسایل کاربردی و مهارتی، دارای حد الزامی و اختیاری است که این حدود باید مد نظر مدیران حوزه باشد؛ در زمینه زبان، تمرکز بر روی پرورش و تربیت استاد است؛ مصوبه این جلسه باید کمک رسانی در زمینه تربیت 10 استاد زبان است که قطعا برکات بسیاری برای استان خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: سیاست حوزه، بر استفاده حداکثری از فصل تابستان است؛ سال گذشته 18 تا 20 هزار طلبه در تابستان گذشته فعال بودند؛ سیاست مدیریت نیز آن است که در 5 تا 6 نقطه کشور مجموعه های جامع در سطح کشور تشکیل شود.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: با توجه به مشکلات بودجه ای نباید تسلیم شرایط شویم و مدیران باید راه های مختلفی برای حل مشکلات داشته باشیم و در این زمینه باید با هم افزایی بیشتر بین نهادی مشکلات را به حداقل رساند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: ایجاد پایگاه لرستانی در سطح استان باید انجام شود و اگر قرار باشد که بحث ملی آن تامین شود با در نظر گرفتن شرایط قطعا استان لرستان ظرفیت تشکیل یک پایگاه ملی را دارد.

به کارگیری دانش آموختگان از مهمترین اصول مدیریت حوزه است

وی گفت: به کارگیری دانش آموختگان از مهمترین اصول مدیریت حوزه است؛ امروزه درحال ایجاد تفاهم با 30 نهاد در کشور هستیم که زمینه اشتغال هدفمند روحانیون در ارکان های مختلف فراهم کنیم که یکی از آن نهادها، آموزش و پرورش است.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: حوزه می تواند بسیاری از مشکلات فرهنگی نظام و کشور را حل کند ولی نیازمند حمایت مسئولان کشور هستیم؛ فرهنگ مظلوم ترین عرصه در کشور است؛ فعالیت های فرهنگی و تبلیغی و حوزوی در بین بودجه های کشور، عددی به حساب نمی آید.

پیگیری مسایل سیل زدگان

وی گفت: در زمینه سیل زدگان باید از نهادهای مختلف از جمله مرکز خدمات و حوزه حمایت هایی انجام شود؛ در زمینه تبلیغی نیز مصوباتی انجام شده است که امیدواریم به عرصه برسد.

وی تصریح کرد: در خصوص الشتر نیز مقرر شده است که نامه نگاری در خصوص یک مرکز و پایگاه ارودگاهی انجام شود و باید در جایی باشد که در تابستان بدون استفاده از وسایل سرمایشی بتوان طلاب را در آن دعوت کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha