جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پانزدهمین جشنواره "بهار شهادت"

حوزه/ پانزدهمین جشنواره جهانی فرهنگی "بهار شهادت" با عنوان "امام حسین(ع) چراغ امت ها و اصلاح ارزش ها" و با حضور ۴۰ کشور در صحن حرم امام حسین (علیه السلام) آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، پانزدهمین جشنواره جهانی فرهنگی "بهار شهادت" با عنوان "امام حسین(ع) چراغ امت ها و اصلاح ارزش ها" و با حضور 40 کشور در صحن حرم امام حسین (علیه السلام) آغاز به کار کرد.

در این جشنواره هیئت ها و شخصیت هایی از ادیان و مذاهب مختلف از کشور هایی مثل ایران، لبنان، مصر، بحرین، کویت، عمان، تونس، الجزایر، مراکش، مالی، کامرون، ساحل عاج، کنیا، کوناکری، غنا، برکینافاسو، ماداگاسکار، تایلند، سریلانکا، بنگلادش، پاکستان، کانادا، روسیه، فرانسه، انگلیس، کرواسی، یونان، کوزوو، آلمان، هلند، مجارستان، آذربایجان، کونگو، هند، سوئیس، آلبانی، آمریکا، لیبریا و بیسائو حضور داشتند.

نماینده آیت الله سیستانی: گفتگوی اعتدال بهترین راه برای خنثی کردن اندیشه های شیطانی است

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد صافی نماینده آیت الله سیستانی در افتتاحیه این جشنواره به سخنرانی پرداخت و بر ضرورت تمسک به شیوه و اسلوبی که ضامن برقراری همزیستی مسالمت آمیز میان تمامی طایفه ها و ادیان باشد، تاکید کرد.

وی افزود: سخنرانی و خطابه امروزی باید بر اصول علمی دقیق تمرکز داشته باشد و از فتنه انگیزی و تحریک احساسات به دور باشد تا منجر به اختلاف، چند دستگی و تفرقه نشود.

سید صافی تصریح کرد: هر شخصی به گرایش دینی، قومی و طایفه ای خود افتخار می کند، امّا نباید منجر به اهانت به افکار دیگران شود.

نماینده آیت الله سیستانی با اشاره به اینکه گفتگوی عاقلانه و اعتدالی، بهترین راه برای خنثی کردن اندیشه های شیطانی است، گفت: امت گرفتار موجی از شر و جهل شد که بارزترین آن داعش بود.

وی افزود: کسی که در آیات قرآن کریم تأمل کند، شیوه مشخصی را برای تکیه بر آن در شرایط حساس می یابد و این شیوه همان راهی است که حضرت ابراهیم (ع) ترسیم کرده است.

سید صافی به آیه «رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ كَثِيرًا مِنَ النَّاسِ فَمَنْ تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي وَمَنْ عَصَانِي فَإِنَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ».(پروردگارا آنها بسيارى از مردم را گمراه كردند پس هر كه از من پيروى كند بى گمان او از من است و هر كه مرا نافرمانى كند به يقين تو آمرزنده و مهربانى)، اشاره کرد و گفت: حضرت علی (ع) در سخن خود که فرمودند: (الناس صنفان اما اخ لك في الدين او نظير لك في الخلق) : (مردم دو گروه هستند، یا برادر دینی تو اند یا همانند تو هستند در آفرینش) از حضرت ابراهیم (ع) پیروی کرده اند.

پروفسور کوشف: مردم سعادت، رحمت و آرامش را در اماکن مقدس می یابند

پروفسور کریکور کوشف نویسنده و پژوهشگر خاومیانه و استاد بخش "شرق معاصر" دانشگاه علوم انسانی روسیه گفت: به محض اینکه به کربلا رسیدم به زیارت عتبات مقدس که پُر از هزاران نفر بود، رفتم و دیدم که مردم سعادت، رحمت و آرامش را در این اماکن مقدس می یابند.

وی اشاره کرد: این مردم همان کسانی هستند که عراق را می سازند و آن را به کشوری بزرگ تبدیل می کنند.

پروفسور کوشف افزود: به هنگام زیارت حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) زائرینی که به سمت این دو حرم مطهر مشرف می شدند را دیدم  که در چشم هایشان نور کرامت انسانی برق می زد و در آن لحظه به یاد سخن خداوند در قرآن افتادم که می فرماید: (وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ)".

وی افزود: این اولین بار نیست که به عراق می آیم، امّا اولین بار است به کربلا می آیم و مردم در اماکن مقدس به سعادت، رحمت و آرامش دست می یابند.

استاد دانشگاه روسیه اشاره کرد: این کرامتی که بر این مردم نازل شده، آن ها را به سمت راه آزادی، برادری، عدالت و مساوات کشانده است و این محور مشترک تمامی ادیان آسمانی است.

مفتی استرالیا و نیوزلند: دشمنان از اتحاد مسلمانان می ترسند

شیخ مصطفی راشد مفتی استرالیا و نیوزلند به هنگام تشرف به زیارت حرم امام حسین (ع) گفت: احساس عجیبی دارم؛ چرا که من در مکان مبارکی ایستاده ام که ملائکه و فرشتگان آن را احاطه کرده اند.

وی اشاره کرد: عراق در میان امت اسلامی از اعتبار و تاریخ بهره مند است؛ چرا که 80 درصد علمای مسلمان از عراق هستند.

شیخ راشد با اشاره به اینکه ما در وقت کنونی نیاز شدیدی به اتحاد تمامی طایفه ها و مذاهب داریم، از شایعه هایی که برخی در خصوص وجود اختلاف میان شیعه و سنی درست می کنند، انتقاد کرد و گفت: هر دو مذهب به یک قرآن، یک پیامبر و اصل اسلام ایمان دارند.

وی با بیان اینکه برخی افراد مغرض با اهداف تداوم اختلاف و فرقه گرایی به نشر اکاذیب می آورند، تصریح کرد: این دشمنان از اتحاد مسلمانان می ترسند؛ چرا که اتحاد از آن ها شمشیری می سازد که از هیچ قدرت دیگری نمی ترسند.

مفتی استرلیا با اشاره به اینکه متأسفانه از افرادی که وابسته به امت اسلامی هستند برای فرقه گرایی، نشر اکاذیب و کشتار مسلمانان استفاده می کند، گفت: این ها مسلمان نیستند، بلکه کافر هستند؛ چرا که شریعت اسلام، شریعت کشتار و اسارت، سوزاندن و غیر آن نیست.

مدیر  فرهنگی موسسه "المؤمّل" هند: به پیروزی عراقی ها بر تروریست های داعش افتخار می کنیم

شیخ احتشام الحسن مدیر موسسه فرهنگی "المؤمل" هند در جشنواره بهار شهادت گفت: ما به پیروزی عراق بر گروهک های تروریستی داعش که به فضل فتوای جهاد کفایی تحقق یافت، افتخار می کنیم.

وی افزود: آیت الله سیستانی، مرد محبت و تسامح در جهان هستند و از سرزمین و مقدسات حمایت کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha