جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ظلم ستیزی

حوزه/ آیت الله شیخ یوسف فومنی، سازش با مخالفین دین اسلام همچون رژیم پهلوی را خیانت و مبارزه با آنان را وظیفه شرعی خود می دانست.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،آیت الله شیخ یوسف فومنی عالمی که پیوسته با رضاخان و پسرش مبارزه کرد و کتاب طومار عفت را در برابر سیاست حکومت پهلوی در مسئله کشف حجاب را نوشت.

آیت الله شیخ یوسف فومنی فرزانه ای متعهد و صاحب تألیفات بود که درسال 1291 در نجف اشرف متولد شد. پدرش ملا محمد درنجف تحصیل و فرزندش را در کنف اخلاق اسلامی تربیت کرد.

 شیخ یوسف پس از مقدمات، دوره سطح را از علمای نجف به خصوص آیت الله میرزا محمد علی مدرس چهار دهی گیلانی آموخت و آنگاه به درس خارج آقایان میرزا حبیب الله رشتی، شیخ محمد حسن مامقانی و... حاضر شد که با همت و تلاش و دقت در دس به مقام رفیع اجتهاد رسید.

مهاجرت به ایران

ایشان در سال 1331  با کوله باری از علما و معرفت به ایران مراجعت نمود و شهر رشت را برای اقامت دائمی خود برگزید. در امر به معروف و نهی از منکر بسیار جدی بود و با تعهد کامل به احکام شریعت، در ارتقاء سطح دینداری مردم منطقه نقش آفرید.

کارنامه مبارزاتی

سازش با مخالفین دین اسلام همچون رژیم پهلوی را خیانت و مبارزه با آنان را وظیفه شرعی خود می دانست. آیت الله فومنی از زمان آغاز اجرای سیاست دین ستیزانه رضاخان تا سال 1327 شمسی که در قید حیات بود، پیوسته با رژیم پهلوی مبارزه کرد و آرام ننشت.

وی کتاب طومار عفت را در خصوص سیاست کشف حجاب نوشن که به دستگیری و حبس مؤلف و حتی شلاق تراشیدن ریش آن مجتهد انجامید.

تراوشات قلمی

این عالم در طول اقامتش در رشت تحقیق و تألیف کتاب مأنوس بود. سواد بالا، داشتن کتابخانه مجهز و نیز تسلط به زبان عربی و فارسی و داشتن حسن سلیقه موجب گردید تا آثار با ارزشی از آن فرزانه توانا به رشته تحریر درآید که اغلب آنها به مرحله چاپ رسیدند. برخی از آثار رساله در علم کیمیا، رساله در منطق، رساله در ارث و صلاه، رساله در هندسه و... است.

این عالم ربانی عاقبت در سال 68 قمری دار فانی را وداع گفت.

منبع: تربت پاکان

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha