پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
استاد دانشگاه:

حوزه/ منتظری با بیان باور مقام معظم رهبری مبنی براینکه هیچ پیشرفتی بدون علم و آگاهی صورت نمی گیرد، تصریح کرد: علم آشکارترین وسیله عزت، قدرت و توسعه همه جانبه کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، دکتر غلامرضا منتظری، در نشست علمی بصیرتی که با عنوان «تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب با تأکید بر پیشرفت های علمی و افق های پیش رو» در مدرسه علمیه الزهراء سلام الله علیها گرگان برگزار شد، بیان کرد: خداوند گاهی بهانه ای را فراهم کرده تا بشر به «بها» برسد مشروط بر اینکه انسان بهانه ها را شناخته و قدر بداند که در این صورت بر صدر می نشیند.

وی ادامه داد: وزش نسیم رحمت خداوند گاهی اوج می گیرد که البته شروع آن ماه رجب است و در ماه شعبان افزایش یافته و در ماه رمضان به اوج می رسد؛ مفهوم بعضی از روایات بیانگر این است که اگر کسی خودش را در معرض وزش این نسیم قرار دهد، سود می برد.

استاد دانشگاه با بیان این که خداوند سه مرحله را برای صعود قرار داده، عنوان کرد: مرحله اول، غبارروبی و زدودن گناه از خانه دل است، مرحله دوم ماه شعبان که ماه تحلیه و آراستن دل به زیور تقوا و اخلاق است و مرحله سوم ماه رمضان که ماه تجلّی و نورافشانی است که انسان با عبور از این مراحل به بام معنویت می رسد.

منتظری با استناد به کلام ارزشمند امام علی علیه السلام خاطرنشان کرد: در ارزش دانش همین بس که اگر کسی آن را نیکو نمی داند، ادعای داشتن آن را دارد و در نکوهش جهل همین بس که حتی آدم نادان از آن بیزاری می جوید.

وی با اشاره به احادیث نبوی پیرامون اهمیت تحصیل علم تصریح کرد: حوزه ها و دانشگاه ها باید در ترویج این فرهنگ ارزشمند پیشگام باشند و هیچ مانعی در تحصیل علم نباشد، مقام معظم رهبری در این رابطه می فرمایند: باید کار علمی و رسیدن به اوج علمی، هم در حرکت فردی و هم در برنامه ریزی جمعی کشور دنبال شود.

استاد دانشگاه، قلمرو علوم را در بیانیه گام دوم انقلاب، اعمّ از علم ادیان و علم أبدان دانست و افزود: ما باید در این علوم سرآمد جهان باشیم.

منتظری با بیان باور مقام معظم رهبری مبنی براینکه هیچ پیشرفتی بدون علم و آگاهی صورت نمی گیرد، خاطرنشان کرد: علم آشکارترین وسیله عزت، قدرت و توسعه همه جانبه کشور است.

وی در ادامه به بیان فرازهایی از دیدگاه های مقام معظم رهبری پرداخت که فرمودند: ملّتی که از علم و دانش برخوردار باشد فتوحات علمی خواهد داشت، به عزت نفس و اعتماد به نفس خواهد رسید که در این صورت این ملت در میدان های دشوار بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.

استاد دانشگاه با اشاره به فرازی دیگر بیان کرد: علم اقتدارآور است و برای نجات از وابستگی باید به اقتدار علمی رسید زیرا عقب ماندگی علمی زمینه ساز هرنوع عقب ماندگی در کشور است.

منتظری با بیان تأکید مقام معظم رهبری برنوآوری در تولید علم، مفهوم نوآوری را پرهیز از تقلید، تکرار و اجتناب از مصرف کنندگی در علم دانست و افزود: در دو حوزه علوم انسانی و علوم فنی و مهندسی نیاز بیشتری به نوآوری است.

وی در پایان طلاب را به دقت و تأمل در این بیانیه توصیه نمود و دو کتاب «علوم در تمدن اسلامی» و «منظومه فکری رهبری» را به آنان معرفی کرد و به نقل از سخنان رهبری از جوانان خواست که راه پیشرفت علمی این کشور را با احساس مسئولیت و مانند یک جهاد پیش بگیرند.   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha