شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: بیش از چهارهزار اثر در قلمروهای علوم اسلامی و حوزه‌های علوم انسانی جدید تدوین و در مجموعه‌ای سی جلدی عرضه شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله اعرافی، امروز در نخستین همایش بین‌المللی «بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی»، که در سالن اجتماعات مجتمع امین قم برگزار شد، اظهار داشت: ما و شما به عنوان تحصیل‌کنندگان دستگاه بزرگ اسلام، لازم است به مقوله اخلاق و تربیت و بهره‌گیری از ظرفیت عظیم ماه شعبان، بیش از پیش و به شکل روزافزون اهتمام ورزیم.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: در میان ظرفیت‌های بزرگ ماه مبارک شعبان، صلوات شعبانیه و مناجات شعبانیه جایگاه بلندی دارد و ما بدون این که به این مناجات و دعاها انس بورزیم، هویت طلبگی و ایمانی پیدا نخواهیم کرد.

وی تصریح کرد: اگر مناجات شعبانیه، ابوحمزه ثمالی، دعای کمیل و مناجات خمسه عشر جزو وجود، ذات و هویت ما شد، هویت طلبگی خواهیم یافت. هویت ما در گرو آن است که دل و جان ما لبریز از دعا و مناجات بوده، با آن انس گرفته، زندگی نماییم و این همان گوهر نابی است که بشر امروز بدان نیاز دارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بر تعمیق عنصر دعا و مناجات در نهاد وجودی خویش تأکید نمود و اذعان داشت: دنیاهای پیچیده و عوالم کشف‌نشده‌ و بی‌پایان وجود دارد و باید بدان اهتمام بورزیم. امیدواریم این اهتمام هیچ گاه مورد غفلت قرار نگیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه به تراوش‌های فکری استادان و پژوهشگران در همایش‌های بین‌المللی اشاره نمود و ابراز داشت: از کسانی که در برگزاری همایش فاخر «بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی» مشارکت نموده‌اند، تقدیر و تشکر می‌کنیم آیت‌الله اعرافی به تحولات حوزه علوم انسانی در چهل ساله اخیر اشاره نمود و اذعان داشت: اگر تحولات بر پایه بنیان معرفتی استوار شود و کاروان علم را به حرکت درآورد، موفق خواهد بود.

رئیس هیئت امنای جامعةالمصطفی تصریح کرد: شاخص انقلاب و نهضت کامیاب و موفق آن است که بر پایه‌های استوار نهاده شده، پس از رویش و پیدایش، بتواند چرخه‌های دانش را پرشتاب به حرکت درآورد.

مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر این که در جریان انقلاب اسلامی، پایه‌های علمی و معرفتی استوار شدند، اظهار داشت: انقلاب اسلامی به رغم چهل سال مضایق، توطئه‌ها و محاصره، توانست قافله علم را پیش برده، قله‌های بلندی در این حوزه فتح نماید.

وی با بیان این که ذات و گوهر انقلاب بر پایه دانش و معرفت استوار گشته و پیش‌آهنگ تحولات علمی و معرفتی در قلمروهای مختلف بوده است، خاطرنشان کرد: اضلاع اصلی تحول علمی در انقلاب اسلامی، آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه‌های علمیه به عنوان سه ضلع اصلی تحول علمی نیازمند تحولات اساسی برای تکان‌های تعاملی است که الحمدلله شاهد تحولات اساسی در این عرصه‌ها هستیم.

آیت‌الله اعرافی ضمن اشاره به معانی ساختاری و نهادی حوزه‌های علمیه، به مفهوم محتوایی، مضمونی و رویکردی حوزه علمیه اشاره نمود و ابراز داشت: پس از انقلاب اسلامی، تنها در شهر مقدس قم سیصد مجموعه کوچک و بزرگ از ساختارها و مؤسسات علمی و پژوهشی تأسیس شده است.

امام جمعه قم، حوزه آموزش و پرورش  و تحولات بزرگ آن را از نظر زیرساختی یا حوزه‌های نرم‌افزاری و گسترش ضریب سوادآموزی مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: منظر آموزش و پرورش در ایران می‌تواند یکی از مقولات تحلیلی اجلاس قرار گرفته، ضمن توجه به نقدها، از حلقه‌های مترقی آن بهره‌برداری نمود.

وی با بیان این که پس از انقلاب اسلامی، دانشگاه‌ها در حوزه علوم انسانی و اسلامی توسعه چشم‌گیری داشته‌اند، به برخی از فرازهای توسعه و تحول دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف علمی اشاره نمود و یادآور شد: ارتباط دانشگاه و جامعه یا صنعت و معدن، افزایش نهادهای پژوهشی، گستره در خور توجه مقالات علمی و دانشی و گام نهادن در مسیر بومی‌سازی فناورهای جدید، از اقدامات صورت‌گرفته در این عرصه است.

مدیر حوزه‌های علمیه راه‌اندازی بیش از دویست رشته و گرایش را از رویکردهای جهشی حوزه‌های علمیه در زمینه‌های دانشی عنوان کرد و ابراز داشت: جامعه‌المصطفی از پیشگامان حرکت در مسیر تنوع‌بخشی به رشته‌ها و گرایش‌های علمی در حوزه‌های علمیه است.

آیت‌الله اعرافی تولید هزاران مقاله و کتاب را در عرصه‌های بین‌المللی در جامعةالمصطفی، تحولی چشم‌گیر در ارتقای سطح دانشی حوزه‌های علمیه برشمرد و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون، شاهد ده محور کلان تحولی در حوزه علوم اسلامی در فضاهای حوزوی هستیم.

وی به تحولات حوزوی در رشته فقه، اصول، فلسفه، حدیث، قرآن و مذاهب اشاره و تصریح کرد: در عرصه فقه، ضمن عرضه هزاران موضوع به عرصه‌های فقهی، شاهد تدوین کتاب‌های جدیدی در عرصه فقهی بوده، مباحث تطبیقی در حوزه فقه رشد چشم‌گیری یافته است.

رئیس هیئت امنای جامعةالمصطفی منظومه‌سازی و نظام‌سازی در فقه را از رویکردهای جدید حوزه‌های علمیه برشمرد و اذعان داشت: فقه در کنار توجه به ارائه و تدوین قوانین، در حوزه نظارت بر اجرای قانون ورود نموده است.

مدیر حوزه‌های علمیه به ترسیم پانزده تئوری درباره علوم انسانی و اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: بیش از چهارهزار اثر در قلمروهای علوم اسلامی و حوزه‌های علوم انسانی جدید تدوین و در مجموعه‌ای سی جلدی عرضه شده است.

آیت‌الله اعرافی، در پایان، بر ارتقای هر چه بیشتر بسط دامنه علوم اسلامی متناسب با دنیای امروز تأکید نمود و یادآور شد: این مهم، نیازمند حضور و نقش‌آفرینی طلاب و دانش‌پژوهان اندیشمند و پژوهشگر است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha