پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
روز جوان

حوزه/ تاسی به الگو و سبک زندگی حضرت علی اکبر(ع) به عنوان اُسوه جوانان ولایی و عاشورایی، بهترین راهنمایِ دوره جوانی به عنوان بهار عمر آدمی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در بین فصول سال، زیباترین فصل بی شک بهار است چه آن که نماد و تجلی سرزندگی، طراوت ، رویش و زیبایی است ؛ البته همه فصل های طبیعیت زیبایی خاص خود را دارند ، اما بهار از جنس دیگری است.

در این بین، دوره جوانی را به بهار زندگی آدمی تعبیر و تشبیه کرده اند و این مساله از آن روست که جوان سرشار از نشاط و شادابی و سرزندگی است و بسیاری از افرادی که در زندگی خود در ابعاد و عرصه های مختلف موفق بوده اند، از همین مقطع و بلکه قبل از آن بر تلاش و همت خود افزوده و از لحظات این مقطع زندگی نهایت استفاده را بُرده اند.

یازدهم ماه شعبان المعظم که حقیقتاً ماه شادی و سرور اهل بیت(ع) و محبان و ارادتمندان به این خاندان عزیز است، سالروز ولادت فرزند برومند امام حسین(ع) یعنی حضرت علی اکبر(ع) است که ایشان را یوسف آل طاها(ع) نیز لقب داده اند.

درباره زندگی و رویکردها و شاخصه های رفتاری، اخلاقی و کلامی ایشان هر چند که متاسفانه منابع تاریخی اندکی به دست ما رسیده ، اما آن چه مسلم است این که حضرت علی اکبر(ع) در میان جوانان بنی هاشم، دارای روحی بلند، منشی بزرگوارانه ، تقوا و ادب و متانتی کم نظیر و بلکه بی نظیر بوده اند.

در همین منابع اندک تاریخ درباره شخصیت این بزرگوار آورده شده که جوانی خوش سیما، خوش زبان ، دلیر و شجاع و در عین حال بسیار متواضع و دارای رفتاری کریمانه بوده اند که این نشان می دهد هر کدام از این صفات را به طور خاص از یکی از پنج تن آل عبا به ارث برده اند، ، هر چند همان طور که سیدالشهدا(ع) در روز عاشورا و خطاب به لشکریان دشمن فرمودند، ایشان از نظر ظاهر و شمایل و خلق و خو و منطق و کردار، شبیه ترین افراد به رسول الله (ص) بوده اند.

نقل است که اباعبدالله الحسین(ع) در زمینه تربیت، آموزش معارف الهی و نیز انتقال مکارم و فضایل اخلاقی ایشان همچون دیگر فرزندانشان ، بسیار کوشیدند تا ایشان هر چند که معصوم نبودند اما دارای چنان فضیلت و مرتبی شدند که دوست و دشمن اهل بیت(ع) را به این خاطر دچار حیرت می کرد.

چنین ایام مسرور و شادی ، یقیناً بهترین فرصت است تا با درنگ و تاملی بیشتر در سبک زندگی و سیره اخلاقی و رفتاری این بزرگان ، بکوشیم هر چه بیشتر خود را به آن ها شبیه کنیم که اگر این گونه نباشد و تلاشی از این حیث در ما شکل نگیرد، نمی توانیم مدعی شویم که محب و ارادتمند به این خاندان هستیم.

به خصوص در رابطه با حضرت علی اکبر(ع) که والاترین اُسوه جوانان عاشورایی و ولایی هستند که دل در گرو محبت و ولایت داده و در راه دفاع از دین و ارزش های الهی ، همه وجود خویش را در صورت لزوم فدا می کنند و این فدایی دین خدا شدن البته مقدماتی دارد که باید آن ها را در طول زندگی در وجود خویش فراهم کنیم و گرنه صرف سخن گفتن و شعار دادن در این باره، فایده ای ندارد.

یکی از ویژگی ها و شاخصه های ناب دوره جوانی این است که جوان بر اساس فطرت پاک خود ، حق طلب است و در مسیر دست یابی به کمال به دنبال کسب فضیلت هاست.

نقل است که امام صادق(ع) خطاب به یکی از یاران خویش که سعی بسیاری در راستای نشر و تبلیغ تعالیم اسلامی داشت، فرمودند: "تبلیغ خود را به نسل جوان معطوف دار، به این خاطر که جوانان زودتر حق را می پذیرند و سریع تر به خیر و صلاح می گرایند"

تاکید حضرت در این حدیث گهربار به خوبی نشان می دهد که جوان به جهت وجود صفای باطن ، میل شدیدی به فضیلت خواهی و بلندمرتبگی دارد و البته باید مراقب بود که وسوسه ها و دام های شیاطین انسی و جنی باعث انحراف جوان از این مسیر ارزشمند نشود.

جوانان از این منظر چنانچه با چراغ قوه ایمان و بصیرت در مسیر پر پیچ و خم زندگی حرکت کنند و دست در دست ولایت داشته باشند، قطعاً به سعادت دنیا و آخرت می رسند و در صورت لغزش های کوچک نیز مورد عنایت و شفاعت اهل بیت(ع) همچنین حضرت علی اکبر(ع) قرار خواهند گرفت.

۳۱۳/۸

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha