جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 488958
۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
روز برات

حوزه/ مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: «چراغ برات» سنتی دیرنه برای کمک به محرومین و راهی برای صدقه دادن بوده و امسال می تواند چراغی از زندگی سیل زدگان را روشن کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، در هر منطقه نسبت به ایام مذهبی و دینی سال، آیین های مناسب و مورد پسندی وجود دارد، که باید مورد توجه قرار گیرد، تا از هدف اصل خود خارج نشود.

چراغ برات؛ سنتی دیرنه در خراسان
آیین قدیمی و سنتی چراغ برات هم زمانی با نیمه شعبان سالروز میلاد امام زمان(عج)در خراسان بزرگ برگزار می شود، این سنت حسنه متعلق به ایران باستان به سبب عجین شدن با دین مبین اسلام تاکنون با هیچ مخالفتی از سوی مراجع دینی روبرو نشده است.

 مردم خراسان جنوبی بر این باورند، در روزهای سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم شعبان، زندگان با خیرات و احسان خود، برای مردگان تلاش می کنند، تا برات آزادی آنان را از آتش جهنم کسب کند و با توسل به حضرت ولیعصر (عج) آزادی خود از آتش جهنم را خواستار می شوند.

دیگر مراسم روز برات که بیشتر در روستاها رونق دارد، اجرای مراسم برات خوانی است، در این مراسم جوانان و نوجوانان روستا به خانه افرادی که به تازگی عزیزی را از دست داده اند مراجعه کرده و اشعاری را در یادآوری روز برات قرائت می کنند. اهالی خانه از آنچه در خانه موجود است مانند خرما، شکلات، نقل و نبات، لنگاش پخته، عناب و گردو به آنها می دهند و بدینوسیله از آنها تشکر می کنند.

اما آنچه امروزه شاهد آن هستیم خیرات در روز برات برای مردگان رنگ تشریفات به خود گرفته است و از طرفی نیز گدایان با حضور در آرامستان به جمع آوری خیرات از جمله کیک، آبمیوه، شکلات و خرما و ... روی آورده اند، از این رو حجت الاسلام احمد رضایی در گفتگو باخبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به سنت قدیمی برات در ایام ماه مبارک شعبان و کمک به محرومین، اظهارداشت: در روایت داریم که شبهای جمعه اموات به کنار خانه های خود می آیند و با صدای التماس و محزون فرزندان خود را صدا می زنند، که صدقه ایی برای ما پرداخت کنید.
 

تکدی گری از آسیب های جدی چراغ برات
وی با اشاره به آداب و رسوم ایام برات عنوان کرد: دادن صدقات و خیراتی برای اموات کار پسندیده و خوبی است، اما در چند سال اخیر این کار دچار آسیب های جدی روبرو شده و از اهداف اصلی، دورمانده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی یادآورشد: چشم و هم چشمی، رقابتی شدن، صرف هزینه های سنگین و سرسام آور و متکدی گری از آسیب های مراسم روز برات است، که این کار درستی نیست و شاید میلیون ها تومان در این روز بدون توجه مردم هزینه شود.

وی ادامه داد: این آسیب ها در کنار قبور اموات کار خوبی نیست و باید آن را بر طرف کنیم و لازم است، در این روز به حداقل پذیرایی اکتفا کنیم و مابقی هزینه های اضافی را برای کارهای عام المنفعه، کمک به نهادهای حمایتی،خرید جهیزیه برای خانواده های نیازمند و خیریه ها هزینه شود.

حجت الاسلام رضایی با اشاره به سیل ابتدای سال در استان های کشور گفت: درسال جاری که خیلی از هم وطنان گرفتار سیل شده اند، می توان فرهنگ سازی خوبی برای هزینه های اضافی مراسمات مختلف بخصوص روز برات انجام داد، تا به افراد نیازمند بخصوص سیل زدگان کمک کرد.


کمک به محرومین جزء تفکرات دینی ما است
وی افزود: کمک به محرومین و آسیب دیدگان جامعه جزء تفکرات دینی ما است و مردم ایران اسلامی حماسه بزرگ دیگری با حمایت از مردم سیل زده انجام دادند، که حرکتی فوق العاده و عظیمی است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه خراسان جنوبی یکی از استان هایی است، که عرق ملی و دینی در آن زیاد است، عنوان کرد: مردم استان همیشه و برای حمایت از محرومین در حوزه های مختلف پیشگام بوده اند.

وی با بیان اینکه در سیل اخیر مردم به صورت خود جوش خدمات خوبی در سطح استان برای هم وطنانشان در مناطق سیل زده کشورانجام دادند، گفت: در همین خصوص جمعی از طلاب و گروه های جهادی برای خدمت رسانی به مناطق سیل زده کشور اعزام شدند.
 

اعزام طلاب و جهادگران اردوهای جهادی به مناطق سیل زده کشور
حجت الاسلام رضایی ادامه داد: کارهای خوب و شایسته ایی توسط جهادگران اردوهای جهادی در مناطق سیل زده کشور انجام شد.

وی برآوردخسارت های مادی و معنوی و همچنین نیاز سنجی مناطق سیل زده را از اهداف گروهای جهادی در مناطق سیل زده دانست.
انتهای خبر/ ک

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha