جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
یعقوبی

حوزه/ امام جمعه بجنورد با بیان اینکه جوان انقلابی اهل وظیفه‌شناسی و عمل به تکلیف است، گفت: در پیچیدگی زمانه امروز، کلیدواژه بصیرت به‌مثابه رمز شناخت وظیفه انقلابی و عمل جهادی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری « حوزه» در خراسان شمالی، با تبریک سالروز میلاد حضرت علی‌اکبر (ع) و روز جوان، با اشاره به شاخصه‌های جوان انقلابی، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جوان تراز انقلاب اسلامی را خداباوری عملی، دانست و افزود: خداباوری به‌مثابه پشتوانه اخلاق در گفتمان انقلابی گری به اخلاق‌مداری ختم می‌شود.

وی افزود: با این نگاه است که یکی از ویژگی‌های انقلابی بودن پایبندی به اخلاق در میدان عمل است؛ ازاین‌رو از انقلابی نباید کاری غیراخلاقی سر بزند و پیگیری آرمان‌هایی انقلابی مقید به رعایت اخلاق است و قرار نیست که انقلابی بودن بهانه‌ای برای عبور از مرزهای اخلاق شود که اگر چنین شد، انقلابی بودن ابتر بوده و فریبی بیش نخواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه جوان انقلابی اهل دغدغه‌مندی و مسئولیت‌پذیری است، تصریح کرد: یکی از شاخصه‌های سبک زندگی انقلابی دغدغه‌مندی و مسئولیت‌پذیری است؛ زیرا جوان انقلابی فردی عافیت‌طلب و غیرمسئول در برابر جامعه نیست و از کنار معضلات و نابسامانی‌ها به‌سادگی نمی‌گذرد.

وی اضافه کرد: انقلابی؛ انسان دردمندی است که کمبودها و تبعیض‌ها خواب راحت را از او گرفته و او را به میدان مبارزه با آن کشانده است و همین روحیه است که او را در جامه یک عدالت‌خواه و آزادی‌خواه در جامعه، میداندار مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و بسیاری دیگر از انحرافات می‌کند.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در قاموس جوان انقلابی دغدغه‌ای بزرگ او را از دغدغه‌های حقیر رهانیده؛ به‌گونه‌ای که در برابر بسیاری از معضلات و مشکلات ملی و حتی فراملی احساس مسؤولیت می‌کند و برای خود رسالتی فراتاریخی قائل است.

وی با بیان اینکه جوان انقلابی اهل وظیفه‌شناسی و عمل به تکلیف است، افزود: حیرانی و سردرگمی آدمی در دنیای پرآشوب امروز که می‌توان آن را عصر هژمونی رسانه‌ها نامید، گویا به وصفی جدایی‌ناپذیر از خصوصیت دنیای مدرن امروز بدل شده است که راهی برای گریز از آن وجود ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: در این سیطره غفلت، یافتن راه و سخن گفتن از وظیفه کلام فراموش‌شده‌ای است که کمتر طرفدار دارد و انسان‌ها ترجیح می‌دهند غافلانه از آن بگذرند و آرامش گلخانه‌ای خود را با توجه به آن به هم نریزند؛ اما وظیفه‌شناسی در سبک زندگی انقلابی، به‌مثابه دال کلیدی، معنابخش و آغازگر تمامی رفتارها، گزینه‌ای رهایی‌بخش است تا فرد را به آرامشی متعالی و حقیقی برساند.

وی گفت: البته، برای شناختن و یافتن وظیفه، علم و تقوا دو شرط اساسی است، اما با پیچیده شدن اوضاع زمانه امکان تشخیص وظیفه دشوارتر شده است، به ‌نحوی که تکیه بر این دو ناکافی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: در چنین شرایطی کلیدواژه بصیرت به‌مثابه رمز شناخت وظیفه مطرح می‌شود که بدون آن ترسیم مرزهای وظیفه ممکن نخواهد بود.

وی افزود: بر این اساس مؤلفه دیگر شخصیت انقلابی آن است که اهل فهم و صاحب بصیرت است؛ به معنای آن‌که وضعیت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی خود را می‌شناسد و با تکیه بر شاخصه‌ها و آموزه‌های اسلامی، می‌تواند پدیده‌های سیاسی اجتماعی را فهم کند و مورد ارزیابی قرار دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: بنا به فرموده رهبری بصیرت مطلوب یک انقلابی از ایمان وی حاصل شده است و به‌واقع ایمان همان چیزی است که یک انقلابی را از دیگران متمایز می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha