جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پنل های تخصصی هم اندیشی مدرسان حوزوی سواد رسانه ای و فضای مجازی

حوزه/ دبیران پنل های تخصصی هم اندیشی مدرسان حوزوی سواد رسانه ای و فضای مجازی ضمن تاکید بر لزوم حمایت از برگزاری دوره های تربیت مدرس سواد رسانه ای در حوزه، اعلام داشتند: ارتقای سواد رسانه ای در جامعه، لازمه مقابله هوشمندانه با آسیب های فضای مجازی و رسانه های نوین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در اختتامیه این هم اندیشی که شب گذشته در سالن همایش های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، حجت الاسلام دکتر بهرامی، دبیر پنل دین، رسانه و فضای مجازی با تاکید بر لزوم شناخت ابعاد گوناگون رسانه و ظرفیت ها و تهدیدهای آن اظهار داشت: در این پنل اعضای حاضر در جلسه، دغدغه های جدی خود در زمینه رسانه و فضای مجازی را مطرح کرده و به خصوص بر این مساله تاکید داشتند که مسایل نوپدید مرتبط با رسانه های نوین و شبکه های اجتماعی می بایست به درستی و دقت از منظر دینی و فقهی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

وی همچنین ضمن تقدیر از همت خوب و ارزشمند مدیران عالی نهادهای حوزوی در برگزاری چنین نشست هایی گفت: ما در زمان حاضر بیش ازپیش نیازمند سواد رسانه ای بومی مبتنی بر آموزه های دینی خود هستیم و نباید صرفاً مصرف کننده نظام سواد رسانه ای غرب باشیم.

وی افزود: برخی اعضا نیز بر این مساله تاکید داشتند که ما باید در این مباحث مصداقی تر عمل کرده و فراتر از تئوری، به ارایه و اجرای راهکارهای ارتقای سواد رسانه ای بپردازیم.

 

 

محسن باقری، دبیر پنل مدیریت رسانه و خانواده نیز با اشاره به این که به واسطه برپایی چنین محافلی می توان به شناسایی و تبیین راهکارهای موثر و مفیدی اقدام کرد، ابراز داشت: در بحث آسیب های مرتبط با فضای مجازی و رسانه باید به این نکته توجه داشت که اساساً همه آسیب ها را والدین نمی شناسند و لذا جهل به این موضوع گاه می تواند ، خسارت آفرین باشد.

وی اضافه کرد: روشنگری و اقناع سازی والدین و ایجاد دغدغه مندی لازم در آن ها ، ضرورتی است انکارناپذیر که در بحث مقابله با آسیب های رسانه و فضای مجازی، باید حتماً مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس و تحلیلگر فضای مجازی بیان داشت: از این منظر می بایست ما در بین والدین این دغدغه را شکل بدهیم که فرزندان آن ها در زمانه کنونی بیش از هر زمان دیگری نیاز به تربیت رسانه ای دارند و باید آموزش و فرهنگ سازی در این عرصه ها در کنار نظارت صحیح و هدفمند به طور جدی دنبال شود.

 

 

دکتر رفیع الدین اسماعیلی ، دبیر پنل تولید محتوا و تفکر انتقادی نیز با ابراز خرسندی و تجلیل از اهتمام ویژه 6 مرکز و نهاد حوزوی در برگزاری این همایش و تاکید بر لزوم استمرار و تداوم این گونه فعالیت های ارزشمند و مبارک گفت: بر اساس جمع بندی اعضای حاضر در این پنل ما به این نتیجه رسیدیم که در حوزه می بایست به سمتی برویم که پیام های تولیدی ما بیشتر ایجابی بوده و در آن ها بیش از هر چیز دغدغه دفاع از دین و مکتب و انقلاب مطرح باشد.

وی همچنین خواستار انسجام بیشتر در تولیدات رسانه ای حوزه و نیز برنامه های مبتنی بر ارتقای سواد رسانه ای شد و افزود: پس از تولید برای مصرف صحیح ما نیاز به نظام توزیعی مناسب در ارایه پیام ها و تولیدات داریم و این مساله به ویژه در رابطه با حوزویان و خانواده های آنان نیز باید مورد عنایت قرار گیرد.

مسئول انجمن سواد رسانه ای طلاب در ادامه بر لزوم ایجاد اتاق ایده پردازی خلاقانه در این گونه جلسات هم اندیشی تاکید کرد و بیان داشت: نگاه انسان محور و تحلیل درست شرایط و اقتضائات امروز رسانه ها و فضای مجازی برای شناخت دقیق معضلات و آسیب ها و پیدا کردن راهکار برای مقابله با آن یک ضرورت انکار ناپذیر است.

وی یادآور شد: در این بین نباید از اهمیت نیروی انسانی و کادرسازی در این خصوص به ویژه در امر تدریس سواد رسانه و فضای مجازی در حوزه غافل شد ، ضمن آن که ما باید بیش از هر چیز اهمیت و ضرورت ارایه آموزش های مبتنی بر ارتقای مهارت تفکر انتقادی را درک و باور کنیم.

میثم رمضانعلی، دبیر پنل تخصصی رسانه شناسی نیز با بیان این که ظرفیت های بسیار مهمی در زمینه رسانه و فضای مجازی پیش روی ما قرار دارد، گفت: یکی از نکات مورد توجه در این پنل اشاره به این مساله بود که ما در عرصه عملیات روانی از بستر رسانه و فضای مجازی باید به تکنیک های روزآمد و موثر توجه کنیم و حتی یکی از اعضا به آماده بودن یک طرح پژوهشی در این خصوص اشاره کرد.

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر درس های خارج در زمینه فقه رسانه های نوین، بازی های رایانه ای و فضای مجازی برگزار می شود که از دل این ها می توان دورهایی را در عرصه رسانه و فضای مجازی برای حوزویان دغدغه مند طراحی کرد.

این کارشناس و مدرس سواد رسانه همچنین گفت: الزامات حضور و تبلیغ در عرصه فضای مجازی و رسانه های نوین از منظر رهبر معظم انقلاب باید مورد توجه قرار گیرد و از سویی تولید محتوای آموزشی در این زمینه ها به منظور تربیت اساتید سواد رسانه بیش از پیش تحت حمایت حوزه و مدیران حوزوی قرار گیرد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha