پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دکترین مهدویت

حوزه/ پژوهشگر مرکز تخصصی مهدویت گفت: قیام‌هایی که دارای ویژگی‌های مد نظر اهل بیت(ع) باشند در عصر غیبت هم مورد تایید هستند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،محمد امیری قوام در کمیسیون «مهدویت و چالش‌های سیاسی» و در مقاله‌ای با عنوان «چالش‌های روایی تشکیل حکومت در عصر غیبت» اظهار کرد: عده‌ای در طول تاریخ سعی کرده‌اند ضرورت تشکیل حکومت در عصر غیبت را با عناوین مختلف زیر سوال ببرند و در این زمینه به برخی آیات و روایات هم استدلال می‌کنند.

وی افزود: این گروه می‌گویند تشکیل حکومت در عصر غیبت بر اساس آیات و روایات و نیز دلایل عقلی و نقلی گوناگون، حرام است که یکی از آنها مربوط به روایتی است که هر پرچمی قبل از قیام مهدی(عج) برافراشته شود صاحب آن طاغوت است.

این پژوهشگر حوزه مهدویت با بیان اینکه از بین چهار سند این حدیث، فقط یک مورد بدون مشکل است گفت: با این حال در بحث دلالت، این حدیث از چندین منظر مخدوش به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: طاغوت هر نظام و جریانی است که در مقابل اندیشه توحیدی ایستادگی می‌کند در حالیکه ظاهر حدیث نشان می‌دهد طاغوتی که مد نظر است به دنبال معرفی خود به عنوان خداست.

امیری قوام خاطرنشان کرد: در طول تاریخ قیام‌های گوناگونی را شاهد بوده‌ایم که نه تنها از سوی ائمه اطهار(ع) رد نشده‌اند بلکه مورد تایید و تشویق آنها بوده‌اند.

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha