جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیین غبار روبی مساجد بین‌راهی

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه بر لزوم استفاده از شیوه های هنری به منظور القای الفاظ آیات الهی در مساجد تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،محمدرضا ستوده نیا عصر امروز در نشست علمی تخصصی اساتید قرآنی در دارالقرآن کریم علامه طباطبایی در قم گفت: بحث مدیریت قرآنی از مباحث بسیار مهمی است که باید در این گونه محافل دنبال شود زیرا در کشورهایی چون ترکیه اصلا رنگ و بوی قرآنی را شاهد نیستیم.

وی افزود: اندیشمندان  توجه بیشتری به مسایل کلان و تئوریک دارند ولی مردم بیشتر به مسایل جزییات توجه دارند و اگر در سیره رسول اکرم(ص) دقت کنیم می بنیم که علاوه بر اینکه ایشان ملاک های کلی را بیان کردند ولی در مواجهه با مردم عامی، معمولا به ذکر جزییات می پرداختند.

پژوهشگر قرآنی عنوان کرد: اگر بخواهیم کار بزرگی در این زمینه انجام دهیم باید در دو گروه این کار انجام شود؛ نخست اینکه گروهی از اندیشمندان کلیات طرح را تبیین کنند و گروه دیگری به مباحثی بپردازند که جایگاه آن را در نزد مردم و به شکلی جزیی بیان کنند.

وی گفت: پیامبر از طریق قرائت الفاظ آیات و قرآن آن بر مردم، جامعه را قرآنی کردند و آنها را شیفته کلام وحی کردند؛ قرائت یک صفحه ای قرآن در مساجد مثل یک نور است؛ در این زمینه نیز باید کافی خوانی ترویج یابد تا معارف اهل بیت(ع) نیز در زندگی مردم ساری و جاری شود.

ستوده نیا یادآورشد: پیامبر اکرم(ص) عمده وقت خود را پس از نزول وحی به تبیین آیات برای اصحاب می کردند و تا زمانی که اصحاب هر 5 آیه نازل شده را حفظ نمی کردند و احکام آن را نیز آموزش نمی دیدند به آیه دیگر نمی رفتند.

وی افزود: مساله دیگر، استفاده از هنر در القای آیات الهی است؛ اذان زیبا و ترتیل خوانی زیبا در قرآن کریم در ایام حج در یاد همه مردم مانده است و مردم نیز کاری به مذهب قاری و موذن نداشته اند؛ این مساله اهمیت هنر را در تبلیغ نشان می دهد.

پژوهشگر قرآنی عنوان کرد: عامل بودن روحانیون و قرآنیون در مساجد از مهمترین ارکان قرآنی شدن و جذب جوانان خواهد بود؛ کانون های مساجد باید روی عامل معنوی و تطهیر معنوی گام های جدی بردارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha